Thijs, ik citeerde slechts de tekst over de stemprocedure zoals deze op KNDB-site staat. Jij bent mede verantwoordelijk voor die tekst naar ik heb begrepen, maar je blijkt hem zelf niet goed te hebben begrepen. Geeft niet, fouten maken is menselijk. Niet van fouten willen leren, koppig blijven volharden is een andere zaak.playforstacks wrote: ↑Fri Jun 14, 2019 16:20Het lijkt er op dat je selectief zoekt naar teksten die jouw punt lijken te ondersteunen.
De bondsraadsverkiezingen waren een farce, zoveel is wel duidelijk. Ik vind dat Theo van den Hoek als zeer ervaren bestuurder hier een fout heeft gemaakt. Maar geen fout met ernstige consequenties. Er waren immers maar 19 kandidaten, dus 15 daarvan zouden al in de bondsraad komen. Wel sneu voor de vier afvallers. Ik zou zeggen voeg hen alsnog toe. Soms moet je een beetje royaal zijn in het leven en een ander ook wat gunnen.
Ik meen Theo enigszins te kennen. Volgens mij heeft Theo zich oprecht zorgen gemaakt, dat er in zijn ogen minder geschikte kandidaten gekozen zouden worden. Dat risico was in theorie ook aanwezig, omdat deze verkiezingen de dammers geen ene ruk interesseerde, excuus voor de platte uitdrukking. Om nog even in het platte jargon blijven, een zeer lage opkomst zou Jan Rap en zijn maat op het idee kunnen brengen zich kandidaat te stellen, wat vriendjes te ronselen en huppekee, in de bondsraad. De dambond verkeert bestuurlijk nog in de nasleep van een crisis. We hebben een roerige periode achter de rug met veel conflicten, een afgezet bestuur en dergelijke. Theo is een doorgewinterde bestuurder met groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik begrijp dus wel dat hij het proces wat onder controle wilde houden. Ik begrijp ook dat dit bij anderen de indruk wekt van een ‘old boys’ netwerk (het ‘lijstje’ van Theo). Oh, oh, wat ben ik toch een begripvol mannetje. Ik moet uitkijken, anders word ik nog een bruggenbouwer. Misschien moet Theo het ‘lijstje’ openbaar maken en toelichten. Hij moet ook samenwerken in de nieuwe bondsraad met mensen die niet op zijn lijstje stonden. Theo kan altijd zeggen ‘Ik had jou even over het hoofd gezien, anders had jij zeker op mijn lijstje gestaan.’ Misschien is dat nog waar ook.
Nog één klein dingetje. Clubs kunnen natuurlijk ook zelf bekend maken op welke kandidaat zij namens hun leden hebben gestemd. Onder het motto ‘Wij hebben niets te verbergen. Alle kandidaten waren goed, en na het trekken van luciferhoutjes bleef er uiteindelijk eentje over.’
Amen.