Dammen in Laos
- Hanco Elenbaas
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Wat is dat dammen toch een internationale sport. Vandaag in de haven van Manado (Sulawesi, Indonesie) zaten wat jongens te dammen. Al gauw mocht ik aanschuiven en boekte ik een viertal niet al te moeilijke overwinningen. Deze mare verspreidde zich kennelijk als een lopend vuurtje, want toen ik verder liep, werd ik na een meter of 100 staande gehouden. Ik moest daar beslist spelen tegen iemand van beduidend zwaarder kaliber dan de eerdere tegenstander.
Net als in Laos zijn ze combinatief wel handig (ik kreeg een keer zelfs een dam om de oren, veel te duur overigens), maar als je normale zetten doet en niet in combinaties loopt, gaat de winst vanzelf. Mijn enige puntverlies kwam vanuit onderstaande stand:
(diagrammen maken lukt hier om de een of andere reden niet)
Wit: 36, 49 D50
Zwart: 12, 40
Ik begreep niet waarom mijn tegenstander nog doorspeelde, en om het vlug uit te maken, deed ik 50-45? Er volgde (40-44) 49x40 waarna mijn dam ge'blazen' werd, omdat ik de damslag had moeten nemen, en omdat blazen niet als een zet telt, was het toen prcies remise.
Als gevolg van die damslagregel moest ik ook in een paar andere gewonnen standen goed uitkijken. Er komen zo opeens wel erg veel 'plakkers' in het spel. Voor definitieve conclusies is het nog wat vroeg, maar mijn eerste indruk is dat de regel 'damslag gaat voor' tot een hoger remisepercentage leidt. Weten we dat ook weer.
Net als in Laos zijn ze combinatief wel handig (ik kreeg een keer zelfs een dam om de oren, veel te duur overigens), maar als je normale zetten doet en niet in combinaties loopt, gaat de winst vanzelf. Mijn enige puntverlies kwam vanuit onderstaande stand:
Ik begreep niet waarom mijn tegenstander nog doorspeelde, en om het vlug uit te maken, deed ik 50-45? Er volgde (40-44) 49x40 waarna mijn dam ge'blazen' werd, omdat ik de damslag had moeten nemen, en omdat blazen niet als een zet telt, was het toen prcies remise.
Als gevolg van die damslagregel moest ik ook in een paar andere gewonnen standen goed uitkijken. Er komen zo opeens wel erg veel 'plakkers' in het spel. Voor definitieve conclusies is het nog wat vroeg, maar mijn eerste indruk is dat de regel 'damslag gaat voor' tot een hoger remisepercentage leidt. Weten we dat ook weer.
-
Spelen ze op Sulawesi het internationale spel met als extra regel damslag gaat voor, of er zijn er meer verschillen?Jan Pieter wrote:Wat is dat dammen toch een internationale sport. Vandaag in de haven van Manado (Sulawesi, Indonesie) zaten wat jongens te dammen. Al gauw mocht ik aanschuiven en boekte ik een viertal niet al te moeilijke overwinningen. Deze mare verspreidde zich kennelijk als een lopend vuurtje, want toen ik verder liep, werd ik na een meter of 100 staande gehouden. Ik moest daar beslist spelen tegen iemand van beduidend zwaarder kaliber dan de eerdere tegenstander.
En gaat damslag over één stuk ook voor steenslag over meer stukken?
- Jan Pieter
Die laatste situatie ben ik niet tegengekomen, dus ik weet het eerlijk gezegd niet.Eric van Dusseldorp wrote:Spelen ze op Sulawesi het internationale spel met als extra regel damslag gaat voor, of er zijn er meer verschillen?
Andere verschilen met de internationale regels dan de damslag en het blazen zijn mij niet opgevallen.
Er was nog wel een verschil van heel andere orde: tijdens mijn tweede sessie stonden er echt tientallen toeschouwers om het bord. Dat heb ik Nederland nog nooit meegemaakt.
-
Grappig. Ze hebben het spel duidelijk van de Nederlandse kolonisten overgenomen. Blazen was tot voor enkele tientallen jaren regel bij huisdammers en de kwestie damslag gaat wel/niet voor is ook in Nederland heel lang onduidelijk geweest.Jan Pieter wrote:Die laatste situatie ben ik niet tegengekomen, dus ik weet het eerlijk gezegd niet.Eric van Dusseldorp wrote:Spelen ze op Sulawesi het internationale spel met als extra regel damslag gaat voor, of er zijn er meer verschillen?
Andere verschilen met de internationale regels dan de damslag en het blazen zijn mij niet opgevallen.
Zie je kans om eens een digitale foto te maken?
- Jan Pieter
Noord-Sulawesi staat inderdaad bekend als de meest Nederlandse provincie van Indonesie. In de jaren '50 was er zelfs een beweging die ijverde voor aansluiting bij Nederland als twaalfde provincie, maar bombardementen op Manado deden de mensen het onredelijke van dat verlangen inzien.Eric van Dusseldorp wrote:Grappig. Ze hebben het spel duidelijk van de Nederlandse kolonisten overgenomen. Blazen was tot voor enkele tientallen jaren regel bij huisdammers en de kwestie damslag gaat wel/niet voor is ook in Nederland heel lang onduidelijk geweest.
Nee, ik doe het nog met rolletjes, maar waarschijnlijk laat ik ze bij het afdrukken meteen op cd-rom zetten, dus als je nog een weekje of 3 geduld hebt...Zie je kans om eens een digitale foto te maken?
-
Een of twee foto's op mijn site lijkt me leuk. En via mijn site kunnen ze dan ook op het forum.Jan Pieter wrote:Nee, ik doe het nog met rolletjes, maar waarschijnlijk laat ik ze bij het afdrukken meteen op cd-rom zetten, dus als je nog een weekje of 3 geduld hebt...Eric van Dusseldorp wrote: Zie je kans om eens een digitale foto te maken?
Cool man, we hebben een stel Aziëtrotterds in onze damwereld.Eric van Dusseldorp wrote:Een of twee foto's op mijn site lijkt me leuk. En via mijn site kunnen ze dan ook op het forum.Jan Pieter wrote:Nee, ik doe het nog met rolletjes, maar waarschijnlijk laat ik ze bij het afdrukken meteen op cd-rom zetten, dus als je nog een weekje of 3 geduld hebt...Eric van Dusseldorp wrote: Zie je kans om eens een digitale foto te maken?
Ga zo door mannen, leuke reportages zijn dit!
Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
19 maart 1976 Onthulling stenen tafels voor dammen en schaken op de Markt in Assen.
Bron: Drents Fotoarchief http://www.drentsfotoarchief.nl/index.html
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil
Mooie foto, jammer dat deze tafels voor dammen niet de in Nederland gebruikelijke 100 velden hebben gekregenHanco Elenbaas wrote:
19 maart 1976 Onthulling stenen tafels voor dammen en schaken op de Markt in Assen.
Bron: Drents Fotoarchief http://www.drentsfotoarchief.nl/index.html
everytime is a good time to take your time to have a good time