WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post Reply
User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Henk de Witt » Mon Mar 07, 2016 15:29

Leuk, na ruim dertig jaar weer een Nederlandse wereldkampioen! En niet onlogisch gezien het feit dat Roel Boomstra en Jan Groenendijk (Pim Meurs ook) tot de absolute wereldtop behoren. Reglementair is bovendien alles in orde, door het terugtrekken van Georgiev komt er een match Groenendijk-Boomstra. Toch wringt er iets. Wat was de oorspronkelijk bedoeling van een match om de wereldtitel? Ik kan twee dingen bedenken:
a. Een onttroonde wereldkampioen de kans geven de titel te heroveren.
b. Via een kandidatentoernooi of challenge mondial een uitdager (best of the rest) de kans geven om de wereldkampioen in een direct duel te onttronen.
De huidige gang van zaken geeft aanleiding tot allerlei speculaties, die ook op dit forum al weer rondzoemen. Ook een nadere uitleg van Georgiev zal het onbehagen niet helemaal meer kunnen wegnemen. De FMJD zou nu al moeten beginnen met nadenken over wat men wil met matches in de toekomst, te beginnen met 2018.

Een paar aanbevelingen:

1. Eens in de drie jaar een toernooi om de wereldtitel met twaalf deelnemers
Dit maakt de organisatie van het WK wat eenvoudiger met minder tijdsdruk. Het WK in Emmen met twintig deelnemers was prachtig, men kan de organisatie niet genoeg complementeren. Maar laten we niet vergeten dat China, waar het toernooi oorspronkelijk zou worden gehouden, het WK had teruggegeven.

2. Zorg voor echte topsportcondities
Twee partijen per dag zijn bijvoorbeeld uit den boze. In plaats daarvan kan men de spelers meer bedenktijd geven, met name in het eindspel zoals in het topschaken al gebruikelijk is. Las ook enkele rustdagen in, bijvoorbeeld na de vierde en achtste ronde.

3. Maak (eindelijk) serieus werk van hervorming van de puntentelling
In een deelnemersveld van twaalf topdammers zal het remisepercentage rond de 90% liggen. Dit ligt niet aan het spel, maar aan een sterk verouderde puntentelling. Er zijn geen argumenten om krampachtig aan deze telling vast te houden. Het afschaffen van remises maakt elke partij spannend tot de laatste zet. Dat verdient het spel. We hoeven ons dan niet meer te behelpen met een enkele partij die de moeite waard is of waarin een beslissing 'had kunnen' vallen. Of met onderhuidse spanningen, theoretische overhoringen of wat dies meer zij. Veel leuker en komt veel beter over bij het grote publiek. De FMJD zou zich niet langer moeten oriënteren op gewone, behoudende dammers en voormalige topspelers die de luxe van het niet verliezen koesteren. De meerderheid van de moderne topspelers begrijpt heel goed dat het anders moet. Laat de FMJD goed naar hen luisteren.

4. In het jaar na het WK wordt een Challenge Mondial georganiseerd
Met tien deelnemers. Zelfde topsportcondities als bij het WK. De winnaar heeft het recht om het jaar erop de wereldkampioen uit te dagen.

5. De match
Uiteraard ook weer dezelfde topsportcondities als bij WK en Challenge Mondial. Dus echt serieus topdammen en geen setsysteem of micromatches, die neerkomen op een reeks remises, gevolgd door tiebreaks middels (super)vluggertjes. De duur van de match gaat maximaal over tien partijen. Bij het terugtrekken van de wereldkampioen wordt de titel betwist door de nummers 1 en 2 van de Challenge Mondial (vergelijkbaar met Groenendijk-Boomstra). Bij terugtrekken van de uitdager gaat de strijd tussen de wereldkampioen en de nummer 2 van de Challenge Mondial. Lager wordt niet gegaan. Mocht nog iemand zich terugtrekken dan blijft de titel dat jaar vacant.

PS. Terwijl ik dit schrijf hoor ik Mart Smeets over de WK-match op radio 1. Hij zegt een paar behartigingswaarde dingen waaruit blijkt dat hij het topdammen graag serieus zou willen nemen. Dit doet mij weer denken aan de dammer die op een symposium in 1995 boos riep dat we die Mart Smeets eens moeten uitleggen dat een remisepartij heel mooi kan zijn. Omgekeerd kan luisteren naar een gerenommeerde sportjournalist als Smeets ook geen kwaad, lijkt me.

Nog een PS. Ik heb niet goed gevolgd, waarom drievoudig wereldkampioen Schwarzman ontbrak bij het laatste WK. Hij had wel graag willen meedoen is mij verteld. Volgens mij staat hij ook nummer 1 op de wereldranglijst. Zo'n speler hoort niet te ontbreken.

User avatar
Wishmaster
Posts: 304
Joined: Wed Nov 10, 2004 21:03
Real name: Pascal Stil
Location: Beal Feirste, Ireland
Contact:

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Wishmaster » Mon Mar 07, 2016 17:37

GuidoB wrote:Welke condities heeft Georgiev niet geaccepteerd dan? Er waren nog helemaal geen condities voor de match. Er staat niets over wat er moet gebeuren als de kampioen zijn titel niet wil verdedigen. Groenendijk tot wereldkampioen uitroepen lijkt mij minstens net zo logisch als een match houden tussen de nummers 2 en 3.
Hoewel voor zover mij bekend er nog geen condities waren, zag het er toch al erg sterk naar uit dat de match gespeeld zou gaan worden in de woonplaats van Jan, dit kan een conditie zijn waar Georgiev het niet mee eens is. Dit is echter slechts gissen.
Henk de Witt wrote: Een paar aanbevelingen:

1. Eens in de drie jaar een toernooi om de wereldtitel met twaalf deelnemers
Dit maakt de organisatie van het WK wat eenvoudiger met minder tijdsdruk. Het WK in Emmen met twintig deelnemers was prachtig, men kan de organisatie niet genoeg complementeren. Maar laten we niet vergeten dat China, waar het toernooi oorspronkelijk zou worden gehouden, het WK had teruggegeven.

Nog een PS. Ik heb niet goed gevolgd, waarom drievoudig wereldkampioen Schwarzman ontbrak bij het laatste WK. Hij had wel graag willen meedoen is mij verteld. Volgens mij staat hij ook nummer 1 op de wereldranglijst. Zo'n speler hoort niet te ontbreken.
Schwarzman deed niet mee omdat hij zich niet geplaatst had. Met name zijn toch wat teleurstellende resultaat in het EK in Tallinn was hierin debet. Als je plaatsing ondergeschikt maakt aan rating dan kun je wanneer je het aantal deelnemers verder wilt verlagen zoals in de eerste aanbeveling het hele systeem van plaatsing wel afschaffen, en dan wordt het WK meer een veredeld invitatietoernooi.
everytime is a good time to take your time to have a good time

rusms
Posts: 58
Joined: Sat Sep 17, 2005 08:58
Location: USA, Columbus, OH

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by rusms » Mon Mar 07, 2016 20:04

I played many World Title matches by Anglo-American Checkers and can confirm - any World Title Match takes out a lot of health and energy, nerves etc.

So ... here my personal guess: I think Mr. Georgiyev and Mrs. Golubeva decided to step out, because in the near past time these matches and tournaments were running one-by-one almost each year and in some cases - even more often! This is unprecedent pressure. Best players are just humans, not clowns in circus and monkeys in scientific experiments.

In addition - in the past several years FMJD changed rules and systems almost every match and cycle.

So ... Alexander and Zoya just simply need some rest from this crazy marathon. I am pretty sure they'll be back soon enough, maybe even in the next cycle.

Respectfully,

Alex Moiseyev
USA, Columbus, OH
There is always something around the corner in the game of Draughts !

Juri
Posts: 126
Joined: Sat Oct 16, 2010 08:38
Real name: Anikeev Juri

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Juri » Mon Mar 07, 2016 23:03

rusms wrote:I played many World Title matches by Anglo-American Checkers and can confirm - any World Title Match takes out a lot of health and energy, nerves etc.

So ... here my personal guess: I think Mr. Georgiyev and Mrs. Golubeva decided to step out, because in the near past time these matches and tournaments were running one-by-one almost each year and in some cases - even more often! This is unprecedent pressure. Best players are just humans, not clowns in circus and monkeys in scientific experiments.

In addition - in the past several years FMJD changed rules and systems almost every match and cycle.

So ... Alexander and Zoya just simply need some rest from this crazy marathon. I am pretty sure they'll be back soon enough, maybe even in the next cycle.

Respectfully,

Alex Moiseyev
USA, Columbus, OH
In checkers 99% of players are amateurs. So if they are busy with their job or life - they can stop to play.

Georgiev and Golubeva are pros!
They can not stop without any special reasons.
And money in 100 draughts Matches much more imposing.

More suspicious that decision about Gronindejk-Boomstra and Sadovska-Kamyshleeva matches appeared at once...

And champions still keep silence.
http://ru.pokerstrategy.com/#uS7UG6
Lets play Poker, to get for free 50$

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Henk de Witt » Tue Mar 08, 2016 12:28

GuidoB wrote:Groenendijk tot wereldkampioen uitroepen lijkt mij minstens net zo logisch als een match houden tussen de nummers 2 en 3.
Administratief iemand uitroepen tot wereldkampioen is enkele keren eerder gebeurd. Dat blijft toch wringen.
Alex Moiseyev wrote:...these matches and tournaments were running one-by-one almost each year...
Alex, do you mean that a world-championship should not be held each year?
Alex Moiseyev wrote:In addition - in the past several years FMJD changed rules and systems almost every match and cycle.
This is a big problem indeed. Often I hear top-players complaining that our amateur-managers do not fully understand top-draughts. On the other hand, our top-players themselves are to quiet. Why do Alexander and Zoja not give a clear statement about their decision? Now they leave everybody guessing.
Wishmaster wrote:Schwarzman deed niet mee omdat hij zich niet geplaatst had. Met name zijn toch wat teleurstellende resultaat in het EK in Tallinn was hierin debet. Als je plaatsing ondergeschikt maakt aan rating dan kun je wanneer je het aantal deelnemers verder wilt verlagen zoals in de eerste aanbeveling het hele systeem van plaatsing wel afschaffen, en dan wordt het WK meer een veredeld invitatietoernooi.
Daar zou ik uiteraard niet naar toe willen. De vraag is wel of het EK (dat was toch Zwitsers?) geschikt is als kwalificatietoernooi voor het WK.

rusms
Posts: 58
Joined: Sat Sep 17, 2005 08:58
Location: USA, Columbus, OH

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by rusms » Tue Mar 08, 2016 16:26

Henk de Witt wrote:Alex, do you mean that a world-championship should not be held each year?
Yes, this is exactly what I mean! It is very hard to live, survive and being successful under such pressure. Close to ideal - 2 years cycle: one year World Title Match, other year - Qualify Tournament. This is solution #1.

Solution #2: run two titles - world match champion and world tournament champion. Why not ??? Each title cycle will be 2 years (but don't cross each other) and every year there is something on table.

In this case everyone can choose what title they like (or both) and concentrate on this title(s).
There is always something around the corner in the game of Draughts !

User avatar
Wishmaster
Posts: 304
Joined: Wed Nov 10, 2004 21:03
Real name: Pascal Stil
Location: Beal Feirste, Ireland
Contact:

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Wishmaster » Wed Mar 09, 2016 18:58

Henk de Witt wrote:Daar zou ik uiteraard niet naar toe willen. De vraag is wel of het EK (dat was toch Zwitsers?) geschikt is als kwalificatietoernooi voor het WK.
Klopt, het EK is Zwitsers, dat is volgens mij een gevolg van de noodzaak van het IOC om een bepaald aantal landen in de WK cyclus te hebben. Als het EK niet meer als kwalificatie toernooi zou tellen omdat het Zwitsers is, dan moeten er weer andere oplossingen komen om aan dat aantal landen in de cyclus te komen. En terzijde, zou Jan zich niet voor het WK geplaatst hebben als het niet via het EK kon.
everytime is a good time to take your time to have a good time

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Leri » Thu Mar 10, 2016 00:45

Zou mooi zijn als ze gewoon 10-20 partijen dammen. Geen sneldamloterij.
Misschien wel killer, voor de media en voor de kijkers.

Vind het erger als iemand wereldkampioen wordt door een 1 om 3 in een 5+2 partij, als door iemand die zich afmeld.

Zou genieten zijn als er 20 partijen worden gespeeld met alleen maar 80+1 of misschien wel 120+60 na 50 zetten. Liefst met killer.

Eddie van de Acker
Posts: 180
Joined: Sun Oct 19, 2003 13:59

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Eddie van de Acker » Sat Mar 12, 2016 08:52

In zijn wekelijkse rubriek van vandaag verwoordt Harm, wat in de wandelgangen al meer te horen is. Kort gezegd: de afmelding van beide kampioenen is geen zuivere koffie.

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Leri » Sat Mar 12, 2016 09:14

Er is ook een nieuwe dopingwet hoorde ik op het nieuws...

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by MenO » Sat Mar 12, 2016 09:51

Eddie van de Acker wrote:In zijn wekelijkse rubriek van vandaag verwoordt Harm, wat in de wandelgangen al meer te horen is. Kort gezegd: de afmelding van beide kampioenen is geen zuivere koffie.
Wiersma baseert zich daarin eveneens enkel en alleen op aannames.
Een column vol onderhuidse insinuaties zonder substantie of bronnen, zonder expliciet man en paard te noemen, en verder vooral heel veel "ik ik ik".
Kortom: wat mij betreft een volslagen nutteloze toevoeging aan de discussie over wat er nou precies aan de hand is.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by playforstacks » Sat Mar 12, 2016 15:16

De terugtrekking van Georgiev is sowieso geen zuivere koffie.

De terugtrekking van Golubeva is denk ik wel redelijk zuivere koffie. Van wat ik heb gehoord heeft dit vooral met ouderdom te maken en dat deze matches veel energie kosten. Verder vind ze het blitz aspect ook minder geloof ik.
Wat ik zelf denk (en daar heb geen bronnen voor) is dat ook zeker heeft meegespeeld in deze beslissing dat hierdoor de nummer 3 Kamyshleeva de match kan spelen waar zij volgens mij al heel erg lang bevriend mee is.
Last edited by playforstacks on Sat Mar 12, 2016 15:20, edited 1 time in total.

User avatar
Arjen de Mooij
Posts: 976
Joined: Mon Sep 29, 2003 11:23
Location: Rijnsburg
Contact:

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Arjen de Mooij » Sat Mar 12, 2016 16:43

Ik ken de reglementen niet, maar vind het vreemd dat de nummers drie nu mogen spelen.

Mijns inziens daagt de nummer 2 de kampioen uit, en als deze de uitdaging niet aanneemt zou de nummer 2 tot 'kampioen' moeten worden uitgeroepen. De sportieve waarde van de matches die nu gaan worden gespeeld is wat mij betreft nul. Nog een geluk dat we er nederlanders aan mee doen, zodat het publicitair wel een succes zou kunnen worden.

Rein Halbersma
Posts: 1721
Joined: Wed Apr 14, 2004 16:04
Contact:

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Rein Halbersma » Sat Mar 12, 2016 18:15

Arjen de Mooij wrote:Ik ken de reglementen niet, maar vind het vreemd dat de nummers drie nu mogen spelen.

Mijns inziens daagt de nummer 2 de kampioen uit, en als deze de uitdaging niet aanneemt zou de nummer 2 tot 'kampioen' moeten worden uitgeroepen. [Knip]
Dat dacht ik ook, maar zie eerder in deze draad voor het FMJD reglement.

User avatar
Arjen de Mooij
Posts: 976
Joined: Mon Sep 29, 2003 11:23
Location: Rijnsburg
Contact:

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Arjen de Mooij » Sat Mar 12, 2016 19:35

Rein Halbersma wrote:
Arjen de Mooij wrote:Ik ken de reglementen niet, maar vind het vreemd dat de nummers drie nu mogen spelen.

Mijns inziens daagt de nummer 2 de kampioen uit, en als deze de uitdaging niet aanneemt zou de nummer 2 tot 'kampioen' moeten worden uitgeroepen. [Knip]
Dat dacht ik ook, maar zie eerder in deze draad voor het FMJD reglement.
Ah, ik had niet door dat dit al pagina 2 was van de discussie. Ik zie dat Jan Pieter en ik weer eens op 1 lijn zitten.

Post Reply