De Vaste Zet toont zich een slecht verliezer

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Wed May 19, 2004 14:25

Jammer van de rumoer in Limburg. Wij kunnen het ons als provincie helemaal niet permitteren om elkaars spelers weg te plukken, maar wat maakt het uit volgens Raes, paar leden meer of minder, paar bestuurdertjes meer of minder, we hebben er genoeg...

Ik heb werkelijk nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen, zeg. Zowel, dan moet het in de Privé of de Story geweest zijn.

Als lid van De Vaste Zet en zoon van Dieter trek ik me dit artikel dan ook zeer aan.
Opvallend is dat er wordt gezwegen over de combine binnen het L.K. Met 7 spelers van Raes en 1 van DVZ. Gelukkig heb ik de PLDB erop aangesproken dat er in de wedstrijd Schellekens-Koullen een telefonische remise overeen is gekomen en er niet gespeeld is, 0 zetten. Ik eiste een 0-0, hetgeen doorgevoerd werd.

Terug naar het onderwerp, enkele reacties op het blöde artikel van Gorissen:

Dat Brion en Olga een jaar later alsnog kozen voor Raes Maastricht, dat afgelopen seizoen promoveerde naar de Landelijke Eerste Klasse, wekt in de eerste instantie wellicht verbazing op, maar is gezien de innige onderlinge relaties tussen verschillende dammers van Raes Maastricht en Olga en Brion, niet geheel onlogisch.

Niet geheel onlogisch zegt Gorissen, nou, vorig jaar ketste de transfer naar Raes dus op het laatste moment af, omdat Budé niet goed met zijn woorden omging en loze beloftes deed, met name Koullen was laaiend en sprak ervan nooit meer vóór en tegen Raes te willen spelen.

Brion was met deze stellingname een vreemde eend in de bijt bij De Vaste Zet. Waar verschillende prominente spelers en bestuursleden de ambitie van Raes Maastricht niet konden waarderen en er zelfs openlijk hun afkeuring over uitspraken

Bij deze.

Brion en Olga ontkennen ten stelligste dat zij na afloop van de competitie voor honderd procent hebben toegezegd dat zij ook het komende seizoen voor De Vaste Zet zullen uitkomen.

Dieter ging 4 á 5 weken geleden bij Brion en Olga op bezoek, resultaat: een gesprek van meer dan 4 uur (waarin Brion uitlegde dat zij door Raes benaderd waren, maar geen overstap gingen maken!) waarin toch duidelijk het ja-woord werd gegeven aan DVZ.

Helemaal gek is het, dat Dieter zich terugtrekt als voorzitter van de Limburgse Dambond, omdat Olga en Brion weggaan bij De Vaste Zet. Hiermee geeft hij er duidelijk blijk van, dat het eigen clubbelang zwaarder weegt dan het provinciale dambelang.

Wat een zwartmakerij. Dieter nam het voorzitterschap van de PLDB op zich omdat niet 1 van de andere leden van de PLDB het ook maar overwoog! En dan zeggen dat clubbelang zwaarder zou wegen.
Ik wil nog wel zien wie er nu de nieuwe voorzitter wordt. Gorissen zegt dus dat dat niet iemand van Raes mag worden.

Dat Dieter zich ook al terug trekt voor het Persoonlijk Limburgs Kampioenschap, twee ronden voor het einde, is te gek voor woorden en geeft aan dat hij de weg behoorlijk kwijt is.

Effe uitwijken, Dieter is na Verton (ziekte) Hermans & Pietershove (handgemeen) de 4e speler die zich terugtrekt, van een eerlijke competitie is al lang geen sprake meer. In de eerste 2 rondes werd er met een dummy gespeeld, vervolgens niet meer en in de laatste ronde duikt de dummy weer op.
Dezelfde ongein wordt uitgehaald in de Finale, met als enig verschil dat daar geen spelers wegvallen en er alleen met de uitslagen geprutst wordt.

Ook het verwijt naar Raes Maastricht, dat deze club spelers van De Vaste Zet heeft benaderd, snijdt geen hout.

Dit is niet de eerste actie van Raes, maar reeds de 6e. 4 waren er succesvol.

Dieter moet zich echter meer sportman tonen en verliezen in de personele sfeer als een man accepteren.

Misschien moet Gorissen zich geen mietje tonen door eerst bezoekers naar zijn site te lokken d.m.v. een smulverhaal (dat verhaal kan je gewoon op het forum posten) en zich overal mee bemoeien waar hij niks mee te maken heeft. Of maakt Gorissen de overstap naar Raes 3?

Raes Maastricht heeft door het aantrekken voor het komende seizoen van, Pieter-Jan Rijken, Jasper Daems, Borghetti en Olga en Brion aangetoond organisatorisch beter in haar vel te zitten en toch daadkrachtig te kunnen operen op de spelersmarkt.

Ik ben overigens benieuwd hoe Raes dit kan betalen van de snackbar van z'n ouders...

Voor zowel De Vaste Zet als voor Raes Maastricht is het daarom belangrijk, dat er naar samenwerking wordt gestreefd

Ik ken vriendelijkere vormen van samenwerking, dit is dus verleden tijd.

Goed, dit wat betreft het artikel. Mijn laatste opmerking is dat ik blij ben met het vertrek van Brion en Olga, ik hoop dat alle ratten zich nu eindelijk gevonden hebben in Maastricht zodat ze niet alle andere clubs in Nederland gaan verpesten.

blondegod

Post by blondegod » Wed May 19, 2004 16:31

wow, eindelijk gebeurd er weer wat in de damwereld jammer dat schokkend nieuws (bijna) altijd negatief moet zijn. dieter is emotioneel betrokken bij (zijn club?) DVZ. logisch dat ie zich terugtrekt als voorzitter van de limburgse bond! hij is waarschijnlijk ; kwaad, boos, beduusd, teleurgesteld, en weet ik ' t wat. wie heeft dat niet na bv. een totaal onnodige verliespartij! zelf heb ik meerdere jassen en deuren kapot getrapt na zoiets. pure EMOTIE!!! ik hoop dat dieter in de toekomst nog veel goede dingen zal doen voor de damsport

AnDa

Post by AnDa » Wed May 19, 2004 19:06

Als speler (en bestuurslid) van Raes DC Maastricht voel ik mij toch genoodzaakt te reageren. (Het is trouwens een persoonlijke reactie).

Volgens mij hebben we hier te maken met twee aparte zaken.
1. Het terugtreden van Dieter als voorzitter van de PLDB en
2. De overgang van Olga en Brion naar Maastricht.

Hoewel deze zaken niet helemaal los van elkaar staan (zeker niet voor Dieter), is het nu ook weer niet zo dat ze zeer strak met elkaar verbonden zijn.

Ik betreur het besluit van Dieter om af te treden als voorzitter. Veel kandidaten die deze functie willen bekleden zijn er niet en ik vind het ook niet goed voor het dammen in Limburg. Maar zijn keuze zullen we - moeten - respecteren.

De opmerking van Dieter dat Raes DC Maastricht willens en wetens spelers bij buurverenigingen weghaalt, onderschrijf ik niet. Laat ik heel duidelijk zijn: ik weet niet precies wat er tussen Dieter en Olga en Brion besproken is. Ik weet dus ook niet dat zij 100% zeker toegezegd zouden hebben voor Geleen uit te komen. Wel weet ik dat vorig jaar ook zoiets gespeeld heeft.
Brion en Olga hadden toen al toegezegd voor Maastricht te gaan spelen, maar door een aantal zaken, gingen ze alsnog naar Geleen.
Overigens sprong Dieter toen hij 'de breuk' zag, hier wel heel gretig op in. Via een kraambezoek had hij een goede mogelijkheid bij Olga en Brion langs te gaan. Ik blijf het echter vreemd vinden om je eerst een jaar niet te laten zien en nadat de kleine ruim een jaar oud is(!!!) voor het eerst - net op dat ogenblik - op kraamvisite te gaan.
Was ikzelf daar verbolgen over? Ja, eigenlijk wel. Maar dan in de eerste plaats op Olga en Brion die hun afspraken niet nakwamen en pas in de tweede plaats op Dieter.

Wij hebben ons toen als Raes DC Maastricht uitermate rustig gehouden.
Ook toen een speler van Maastricht besloot naar Geleen te verkassen.
En dat is nu net het grote verschil tussen Geleen en Maastricht.
Want als er iets niet volgens de plannen van Geleen gaat beginnen ze daar meteen moord en brand te schreeuwen, en de andere partij zwart te maken.

En volgens mij is één ding heel duidelijk: spelers beslissen zelf waar ze spelen. En als spelers beslissen voor een andere vereniging uit te willen komen, dan moet je daar respect voor hebben.

Ook in het stukje van Martijn worden er allerlei uitspraken gebezigd die niets met dit onderwerp te maken hebben (en die trouwens ook nog eens niet kloppen!). Een heel verhaal over het LK (ik zie geen enkel verband tussen dit onderwerp en de hierboven beschreven zaken). Bovendien is arme Martijn slachtoffer van een combine...
Tsja Martijn, als je schrijft dat op het ogenblik van het toernooi er 7 spelers van Raes meedoen en 1 van Geleen dan kun je toch echt niet tellen. Volgens mij zijn Olga en Brion op dit ogenblik nog altijd lid van Geleen. Dus dat is gewoon gelogen. (Trouwens heb ik op dit LK 2 wedstrijden verloren, precies tegen Olga en Brion). En dan spreek jij over een combine tegen jou...?

"Wat maakt het uit voor Raes, paar bestuurdertjes meer of minder"
Volgens mij is het juist Dieter die zelf(!) besloten heeft zijn functie neer te leggen. Knap om te zien hoe je ook deze actie weer in de schoenen van Raes DC Maastricht weet te schuiven...!!!!!

De 6e actie van Raes???
Ik ben benieuwd naar jouw punten...
Waarschijnlijk wordt elke actie van ons om spelers te benaderen om bij ons te komen spelen als punt gezien. Volgens mij is het toch redelijk normaal dat clubs proberen nieuwe spelers vast te leggen. Ik zie zelfs op Internet een heel lijstje met transfers... Ik hoop toch niet dat jij alle clubs die nieuwe spelers aantrekken van 'duistere praktijken' beschuldigd.

Ik zou me ook maar buiten de financien van onze club houden. Dat zijn dingen die wij binnen onze club houden net zoals Geleen die ook binnenkamers houdt, en zo hoort het ook.

Conclusie:
De Vaste Zet doet nooit iets fout. Maar als er iets gebeurd dat niet in hun straatje past dan wordt moord en brand geschreeuwd en zijn het altijd andere verenigingen die de schuldige zijn.

Ik heb mijn kant van het verhaal gelukkig gedaan en hoop dat de mensen die dit lezen het op zijn waarde schatten.
Het lijkt me zinvol dat ik bewust geen aandacht besteed aan je laatste twee zinnen. Ieder mag zijn mening hebben, maar als je die in zo'n bewoordingen uit, dan zegt dat volgens mij genoeg (over jezelf)...

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Wed May 19, 2004 19:50

Eens te meer wordt door het stukje van Andy Damen duidelijk dat Raes schijnbaar zo'n zware tik van de molen heeft gehad, dat ze nu nog van streek zijn.

Andy, je beweert dat Dieter bij Brion en Olga op bezoek is gegaan om zo mogelijk een link te leggen tussen B&O en de kleine. Je weet zelf best dat Dieter het altijd druk heeft met zijn werk, de cluib zelf, enkele bestuursfuncties en dan heeft hij nog een gezin te onderhouden. Bezoekjes zijn dus een niet veel voorkomende gebeurtenis.

Dat het LK niks te maken heeft met de affaire-Raes gaf ik zelf ook al aan, nog probeer je me erop af te rekenen.
Toen je zelf tegen Brion en Olga speelde waren zij inderdaad nog lid van DVZ, ze hebben aangegeven het moeilijk te vinden ons mede te delen dat zij naar Maastricht verkassen. Hetgeen afgelopen week pas gebeurde.
Als er gen samenzwering zou zijn snap ik de telefonisch afgesproken remise tussen Schellekens en Koullen niet, Schellekens zit in vette degradatienood en Koullen kan gewoon nog voor de titel gaan, een strijdlustige partij is dan wel het minste dat je mag verwachten.
Ik spreek ook niet over een combine tegen mij, maar het valt wel te verwachten, en valt wel al haast bijna op.

Andy, stel jezelf de volgende situatie voor: Je bent voorzitter van het zinkende maar nog niet vergane PLDB-schip. Je bent tegelijk ook voorzitter van een topclub. Een paar onderdeurtjes gaan aan jouw spelers trekken omdat ze Limburg erbovenop willen helpen. Heb je dan lol in het besturen van Limburg? In plaats van dat de concurrenten afgemaakt worden, slopen we elkaar onderling! Haal je spelers elders als je toch zoveel frituurgeld hebt.

Er zijn inderdaad 6 punten je, het betreft ook zesmaal een transfer. Ik zal de woorden van Eddy Budé tijdens de laatste ronde van het LK 2003 tegen Dieter en Frank nooit vergeten: "Als ik wil, kan ik De Vaste Zet zo kapotmaken!"
Ik hoop trouwens niet dat ik de transfers voor je op een rijtje moet gaan zetten, dat kunnen wel eens meer mensen minder plezierig vinden.

Verder zou ik me in de financiën van Raes begeven? Ik weet van niks, maar op de site van Mastricht is duidelijk te zien dat jullie sponsor een frietkot is. Op de foto staat Maurice Raes als een engel naast zijn ouders.

Ik schuif de schuld ook niet van DVZ áf. Ik zeg tussen de regels door alleen dat de schuldige ook moet durven de schuld op zich te nemen, en zijn/haar fouten in te zien.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed May 19, 2004 20:41

Combine? Onderdeurtjes? Frietkot?

Inderdaad een slecht verliezer.
De appel valt niet ver van de boom.

Ingo

Post by Ingo » Wed May 19, 2004 21:23

Wat een zielige vorm van discuzeuren. JG heeft zijn stelling provocatief geponeerd en van Gortel&zoon en anderen (behalve EvD, die stelt tenminste intelligente en terzake doende vragen) reageren als Neanderthalers. Alle ratten(ik zal er even enkele noemen zodat IEDEREEN vanaf nu weet wie dat zijn: Budé, Schellekens, Daems, Kamyshleeva, Koullen, Vandeberg, Borghetti) zijn verzameld Tijn, en pas maar op want er staat wat te gebeuren. Wat een minachting trouwens voor een verzameling spelers die stuk voor stuk prestaties hebben neergezet waarvan jij slechts mag dromen maar dat terzijde.
Het draait in deze discussie slechts om twee zaken.
Het is totaal ongepast om Dieter af te maken, hij zal zeker ook veel goede dingen hebben gedaan voor het Limburgse dammen. Wel vind ik dat een voorzitter van welke bond dan ook het ALGEMEEN belang moet dienen en dat persoonlijk belang altijd ondergeschikt is. Het feit dat hij voorzitter is geworden uit goedheid omdat er geen kandidaten waren voegt niets toe en doet zeker niets af aan de inoudelijke taken van een voorzitter. Maar hoe dan ook, zijn beslissing moet worden gerespecteerd.
Het belangrijkste punt is echter het optreden van Brion en Olga. De sleutel van deze hele farce ligt in hun handen, alleen zij weten de waarheid. Het zou prettig zijn wanneer zij hun zegje eens deden, het zou een einde maken aan deze misselijkmakende zielige vertoning.
En wat is er trouwens mis met Raes? Het is toch een mooi initiatief om te appeleren aan de "Limburg-gedachte". Bovendien heeft het financiële voordelen (ikzelf scoorde afgelopen seizoen bijna 100% en dat alles voor TWEE dozen heeeeeeeeerlijke frikandellen ((uit de snackbar van de familie Raes)) per wedstrijd!) hetgeen weer ruimte biedt voor het aantrekken van een knaller als Borghetti en een talent als Jasper Daems.
In Brabant vinden we het, ongeacht de aanwezige concurrentiegevoelens, heel mooi als er meerdere teams goed presteren. Uit het hele verhaal proef ik dat dat in Limburg anders ligt. Waarom toch?
Ik hoop dat zowel voor CEMA als voor Raes de sportieve verwachtingen vevuld worden komend seizoen, dat zal ongetwijfeld in het belang van het Limburgse dammen zijn!

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Wed May 19, 2004 21:53

Over het algemeen ben ik nou niet zo'n supporter van Dieter, maar Raes gaat ook wel erg wild tekeer met het fors betalen van modale spelers. Daarbij worden aanbiedingen aan spelers gedaan zonder ook maar de andere vereniging in te lichten, een handelswijze die in ieder geval in West-Holland uiterst ongepast is.

Men zou in Maastricht het geld beter kunnen stoppen in een gedegen promotie van de damsport en jeugdopleiding. Maurice Raes is waarschijnlijk meer geinteresseerd in het snel en makkelijk behalen van succes dan in het voortbestaan van de damsport in Limburg. Een sponsor zou toch sponsoren om zijn goede naam te promoten, maar bij mij is het omgekeerde bewerkstelligd.
Dieter zou zich ook niet al te veel zorgen moeten maken. Het succes van Fivelgo, Rinsumageest en Apeldoorn was ook van korte duur.

Ingo

Post by Ingo » Wed May 19, 2004 22:33

Het tweede gedeelte van je relaas snijdt hout Gerard, ik deel je bezorgdheid over de vergrijzing die vooral in de provincies Noord-Brabant en Limburg keihard toeslaat. En inderdaad moet elke club oppassen met het "kopen"van een sterk team. In het geval van Raes zit er echter meer aan vast. Raes is een tamelijk grote vereniging en speelt komend seizoen met drie teams. In het tweede team zullen veel spelers zitten die het afgelopen seizoen met het eerste kampioen zijn geworden. De doelstelling is niet alleen dat het eerste presteert maar ook het tweede en derde team. En dat alles met het "Limburg-gevoel" als basis.
Verbazingwekkend trouwens dat jij zoveel weet over de "geldbuidel" waarmee Raes WILD (???) zwaait. Ik weet hoeveel dat is, en ik weet wat de spelers krijgen en ik kan je zeggen dat het heel mooi is dat Maurice met zo`n budget(je) zo`n team bij elkaar krijgt. Heel creatief!
En wat zijn nou modale spelers? En wat is nou "veel" geld? Hoeveel punten kan een topper, die een veelvoud ontvangt van wat er bij Raes wordt betaald, in de 1e klasse meer halen dan deze spelers? Heeeeeel weinig schat ik zo, als je de zaken in perspectief plaatst is alles relatief.
En welke spelers(s) is/zijn achter de rug van wie om benaderd? Sinds wanneer moet je aan iemand toestemming vragen om spelers te benaderen?

AnDa

Post by AnDa » Wed May 19, 2004 22:39

Laat het vooral duidelijk zijn dat het absoluut NIET mijn bedoeling is om Geleen en Dieter af te schieten. De Vaste Zet is (gelukkig voor het Limburgse dammen) weer terug in de Ereklasse en Dieter van Gortel is een belangrijke persoon geweest (en nog steeds) voor het dammen in Limburg. En niet alleen voor zijn eigen club...
Maar de manier waarop m.n. Martijn 'communiceert', vind ik verre van prettig. OK, niet iedereen heeft hetzelfde taalgebruik, maar dit is niet discussiëren maar riekt naar mensen beledigen...

Laten we trouwens blij zijn dat Raes zo'n ambities heeft. Waarom zo'n concurrentievrees?

En met het wild betalen van modale spelers valt het reuze mee.
OK, de spelers zullen een kleine vergoeding krijgen (helemaal voor niets spelen zal wel niet het geval zijn), maar ik ben ervan overtuigd dat juist de vriendschapsbanden ervoor zorgt dat er niet 'teveel' betaald wordt.
Ik ben er stellig van overtuigd dat Raes DC Maastricht sommige spelers juist beduidend minder betaalt dan dat zij bij andere clubs gevraagd zouden hebben, juist om met elkaar te spelen. Geld is dus niet de belangrijkste reden om bij Maastricht te spelen!

Bovendien is Raes DC Maastricht ook actief bezig met de jeugd.
Een aantal jaren geleden hadden wij HELEMAAL GEEN jeugd, maar door een paar zeer enthousiaste mensen is dit helemaal veranderd.

Zo waren er enkele weken geleden 5 spelertjes van onder de 10 jaar op de clubavond, geeft onze voorzitter damtraining op een basisschool (die meegespeeld hebben met het LK en HF schooldammen). In het nieuwe schooljaar wordt begonnen op een tweede school, Vera Verheggen heeft bijv. afgelopen jaar deelgenomen aan het Brunssumtoernooi en onze nieuwste aanwinst de zesjarige Cas Claessens is een grote belofte. Voor het eerst in haar bestaan zal iemand van onze vereniging deelnemen aan het NK voor welpen. Nee, bij Raes zijn we dus met veel MEER bezig, dan aleen 'met het wegkapen van spelers bij buurverenigingen' (om het maar eens in goed Geleens te zeggen).

Laten we proberen de handen ineen te slaan en SAMEN ervoor te zorgen dat het damklimaat in Limburg nog verder verbetert. Want dat is één van de doelen van Raes DC Maastricht. En persoonlijk heb ik nog altijd de indruk dat men dat in Geleen niet begrijpt/wil begrijpen!

Wij willen Geleen niet kapotmaken, ik neem aan dat Geleen ons ook niet wil kapotmaken Dus: laten we op een fatsoenlijke manier(!) - en niet met het taalgebruik van een puber - als volwassenen met elkaar omgaan en respecteren dat hier en daar eens iets fout gaat, maar zeker niet met kwade opzet. (Zo ben ik ervan overtuigd dat Raes het op sommige gebieden achteraf gezien - maar ja, dat is gemakkelijk praten - ook niet altijd even goed gedaan heeft. Maar de intentie was wel goed).

Ingo

Post by Ingo » Thu May 20, 2004 00:16

Wijze woorden AnDa! Begraven die strijdbijl!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu May 20, 2004 01:13

Gerard de Groot wrote:Dieter zou zich ook niet al te veel zorgen moeten maken. Het succes van Fivelgo, Rinsumageest en Apeldoorn was ook van korte duur

Waarom staat Apeldoorn in dit rijtje? Keurige top 5 positie toch?[/quote]

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu May 20, 2004 01:41

Als modern mediator spring ik met mijn polsstok over twistpunten heen en zoek ik overeenkomsten. En wat blijkt dan tot mijn vreugde, zowel in Maastricht als Geleen is men van mening dat Brion en Olga onbetrouwbaar zijn. Als dat geen vruchtbare basis is voor een verzoeningsgesprek, weet ik het ook niet meer.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Thu May 20, 2004 07:15

Ze doen mij juist erg sinusoidaal aan (niet te verwarren met suicidaal). Het ene jaar geleen, het andere jaar maastricht, het ene jaar geleen, het andere jaar maastricht...
Zo betrouwbaar als het maar kan.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu May 20, 2004 11:31

Arjen de Mooij wrote:Ze doen mij juist erg sinusoidaal aan (niet te verwarren met suicidaal). Het ene jaar geleen, het andere jaar maastricht, het ene jaar geleen, het andere jaar maastricht...
Zo betrouwbaar als het maar kan.
Lijkt me meer een blokgolf, maar dat ontneemt je de woordspeling.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Thu May 20, 2004 16:11

Een blokgolf is ook een sinusoide (danwel een oneindige som daarvan).

Post Reply