Dank voor je correctie. Je hebt natuurlijk gelijk: om dergelijke standen te kunnen analyseren heb je absoluut de databases nodig.ildjarn wrote:Correctpietervdvorm wrote:
De spelers lijken te willen laten zien hoe killer werkt, in elk geval spelen ze heel precies. Wit kan hier zo’n beetje alles spelen, maar na bijv. 42-37 31x42 38x47 heeft hij het tempo tegen. In het huidige dammen is dat een klein beetje vervelend, omdat je dan een uur langer achter het bord zit om een minnetje af te wenden. Bij killer is 42-37 niet een klein beetje vervelend maar verliezend.En hier is 44-39 (31-36) 42-37 (19-24) 39-34 (24-30) 34x25 (35-40) veel beter, zelfs winnend. Zwart heeft alleen maar randschijven, wit een heleboel hout midden op het bord.Dus:
46. 44-39 16-21
Toch maar eens Dragon met killer databases gaan gebruiken, Pieter?
Ik heb twee weken geleden, met behulp van jouw aanwijzingen in het andere draadje, Dragon op mijn computer geïnstalleerd, en vervolgens ook de 2x2-databases overschreven, maar dat lijkt niet te werken. De pc die ik thuis heb staan, is ruim vijf jaar oud, en ik heb het idee dat hij te traag is... Natuurlijk helpt Dragon ook zonder databases wel een beetje, maar het plan 31-36 gevolgd door 19-24 gaf Dragon dus niet duidelijk aan - pas op 18 ply komt hij met een duidelijke plusscore, maar dan is hij wel een paar minuten aan het rekenen. Ik wist overigens niet dat je met de databases zelfs een 5x5 kunt bekijken. Ik denk erover na, ga eens kijken of ik die databases niet toch op de een of andere manier op mijn computer krijg.
Wat ik eerder vanavond had gepost, heb ik er zojuist afgehaald, want daar klopte dus helemaal niets van.