Zondagdammen
-
Re: Zondagdammen
Een discussie waar je nooit uitkomt. Het dammen op zaterdag is soms ook een nadeel. Ik herinner me hoe gruwelijk onmogelijk het soms was om 10 spelers te verzamelen om in Limburg te gaan dammen. Dan regende het afmeldingen.
Dammers die plotseling de auto moesten wassen, het grind moesten harken of door hun vrouw naar de bouwmarkt werden gestuurd. Helaas bleken die kerels behoorlijk gezagstrouw aan hun vrouwen. Als beloning mochten ze dan op zondag naar hun schoonmoeder. Tja, zo wordt het nooit wat. Op vrijdagavond had ook niemand tijd. Bruiloften, klaarover spelen, zaklopen, altijd was er wel iets belangrijker dan dammen. Maandag en dinsdag was ook al niets, de heren waren dan moe en moesten de volgende ochtend weer vroeg bij de baas zijn. Woensdag kon ook niet, voetbal op tv. Dan had je nog de donderdag, ja dat kon misschien wel, even overleggen met moeder de vrouw, we bellen terug. Natuurlijk moest je als teamleider dan nog eerst zelf 3x bellen. Het zijn allemaal keuzes. Misschien heb je meer aan 4000 fanatieke liefhebbers dan aan 10.000 drammers die eigenlijk geen zin hebben.
Dammers die plotseling de auto moesten wassen, het grind moesten harken of door hun vrouw naar de bouwmarkt werden gestuurd. Helaas bleken die kerels behoorlijk gezagstrouw aan hun vrouwen. Als beloning mochten ze dan op zondag naar hun schoonmoeder. Tja, zo wordt het nooit wat. Op vrijdagavond had ook niemand tijd. Bruiloften, klaarover spelen, zaklopen, altijd was er wel iets belangrijker dan dammen. Maandag en dinsdag was ook al niets, de heren waren dan moe en moesten de volgende ochtend weer vroeg bij de baas zijn. Woensdag kon ook niet, voetbal op tv. Dan had je nog de donderdag, ja dat kon misschien wel, even overleggen met moeder de vrouw, we bellen terug. Natuurlijk moest je als teamleider dan nog eerst zelf 3x bellen. Het zijn allemaal keuzes. Misschien heb je meer aan 4000 fanatieke liefhebbers dan aan 10.000 drammers die eigenlijk geen zin hebben.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Je verwart respect met toegeeflijkheid. Ik heb alle respect voor ieders overtuiging, maar ik vind niet dat mensen aan hun overtuiging speciale rechten kunnen ontlenen.Jaap van Galen wrote:Respect voor anderdenkenden lijkt bij de gratie van vrije meningsuiting steeds meer te verdwijnen.
Beste Arjen,
ik kan je helemaal volgen. Geheel jouw keuze en die van anderen.
Heeft wel een nadeel als jouw levenskeuze en die van sommige andere dammers centraal wordt gesteld, in dit geval bij de 1/2 finales.
Dan hebben "de niet gelovigen" zomaar een wedstrijd op de vrijdagavond. Dan wordt er onder andere condities gespeeld: Daarmee bedoel ik sfeer en overdag gewerkt of op school geweest.
Dat lijkt mij een groot nadeel voor die speler.
Ik vraag mij af of daar nu wel voldoende rekening mee wordt gehouden. Met het belang van "de niet gelovigen".
Dus Jaap het heeft te maken volgens mij met een wederzijds respect te maken/ wiens belang mag het zwaarst wegen? Een discussie daarover zal een lastige worden, maar is wel nodig lijkt mij.
ik kan je helemaal volgen. Geheel jouw keuze en die van anderen.
Heeft wel een nadeel als jouw levenskeuze en die van sommige andere dammers centraal wordt gesteld, in dit geval bij de 1/2 finales.
Dan hebben "de niet gelovigen" zomaar een wedstrijd op de vrijdagavond. Dan wordt er onder andere condities gespeeld: Daarmee bedoel ik sfeer en overdag gewerkt of op school geweest.
Dat lijkt mij een groot nadeel voor die speler.
Ik vraag mij af of daar nu wel voldoende rekening mee wordt gehouden. Met het belang van "de niet gelovigen".
Dus Jaap het heeft te maken volgens mij met een wederzijds respect te maken/ wiens belang mag het zwaarst wegen? Een discussie daarover zal een lastige worden, maar is wel nodig lijkt mij.
Kun je in de halve finale een voorkeur geven dat je bezwaar hebt tegen het indelen bij spelers die niet op zondag willen spelen? Of dien je je te schikken in het lot dat indeling heet en de daarmee samenhangende gevolgen?
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.
-
In de nieuwe halvefinaleopzet wordt er uitsluitend op zaterdagen gespeeld.
Een van de vele voordelen van deze opzet.
Een van de vele voordelen van deze opzet.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Ik heb niet de indruk dat deze levensovertuiging centraal wordt gesteld. Als dat het geval was zouden er helemaal geen officiële zondagswedstrijden zijn. Er wordt echter wél geprobeerd hier rekening mee te houden en er praktische oplossingen voor te zoeken. Dat lijkt me eigenlijk ook niet meer dan logisch, aangezien een substantieel deel van dammend Nederland deze levensovertuiging aanhangt.Ganesha wrote:Heeft wel een nadeel als jouw levenskeuze en die van sommige andere dammers centraal wordt gesteld, in dit geval bij de 1/2 finales.
...
Hallo Arjen,
Het is maar hoe je de zaken benoemd. Het feit is dat omdat jij en anderen niet op de zondag willen spelen, er de gelegenheid gecreëerd is om dan die wedstrijd op de vrijdag te spelen.
Ik heb al aangegeven waarom de vrijdag "voor niet-gelovigen"lastig kan liggen, een nadeel kan zijn.
Dat betekent voor mij dat het belang van de niet zondag spelers centraal staat.
Er zijn meerdere spelers die niet op zondag willen spelen, het lijkt mij echter te gaan om een kleine groep.
In de Nedcerlandse verhoudingen, ook op algemeen nationaal politiek niveau, hebben zij een wel erg grote invloed.
Het is maar hoe je de zaken benoemd. Het feit is dat omdat jij en anderen niet op de zondag willen spelen, er de gelegenheid gecreëerd is om dan die wedstrijd op de vrijdag te spelen.
Ik heb al aangegeven waarom de vrijdag "voor niet-gelovigen"lastig kan liggen, een nadeel kan zijn.
Dat betekent voor mij dat het belang van de niet zondag spelers centraal staat.
Er zijn meerdere spelers die niet op zondag willen spelen, het lijkt mij echter te gaan om een kleine groep.
In de Nedcerlandse verhoudingen, ook op algemeen nationaal politiek niveau, hebben zij een wel erg grote invloed.
-
Dat iemand graag iedere zondag verspild aan hosanna, hulleluja, aanbidding in de hoop later het koninkrijk binnen te stappen, moet hij/zij natuurlijk helemaal zelf weten. Ik vind het verspilde tijd en moeite van deze (semi)verplichte nummertjes, maar dat is niet natuurlijk niet meer (maar ook zeker niet minder) dan mijn persoonlijke mening.
Het trieste is alleen, dat deze dogmatische clubs nog altijd de gevolgen van hun levenshouding op anderen weten af te wentelen. Het is belachelijk dat je door je principes een medemens verplicht na een dag broodwinning nog 2 uren te rijden om daarna ook nog een serieuze pot op het bord te brengen. Op papier zie ik het ene principe na het andere voorbij komen. Practisch blijkt echter immer weer dat 'de andere' zich maar moet schikken.
Het is hartstikke simpel: als er een toernooi is waarbij ook op de zondag wordt gespeeld en je wilt niet op zondag spelen, dan doe je niet mee aan dat toernooi.
Los daarvan, het koninkrijk is niet iets dat komt, het is NU en in jezelf:
Jezus zei:
Als jullie voorgangers zeggen:
Zie, het koninkrijk is in de hemel,
dan zullen vogels je voorgaan.
Wanneer zij zeggen: Het is in de zee,
dan zullen vissen je voorgaan.
Maar, het koninkrijk is in je hart
én in je oog.
Als je jezelf kent,
dan zul je ook gekend worden,
en je zult beseffen
dat je een kind bent van de levende vader.
Maar ken je jezelf niet,
dan verkeer je in armoede.
Dan ben je zelf de armoede.
Het trieste is alleen, dat deze dogmatische clubs nog altijd de gevolgen van hun levenshouding op anderen weten af te wentelen. Het is belachelijk dat je door je principes een medemens verplicht na een dag broodwinning nog 2 uren te rijden om daarna ook nog een serieuze pot op het bord te brengen. Op papier zie ik het ene principe na het andere voorbij komen. Practisch blijkt echter immer weer dat 'de andere' zich maar moet schikken.
Het is hartstikke simpel: als er een toernooi is waarbij ook op de zondag wordt gespeeld en je wilt niet op zondag spelen, dan doe je niet mee aan dat toernooi.
Jezus zei:
én in je oog.
Als je jezelf kent,
en je zult beseffen
Maar ken je jezelf niet,
Een prachtige wijsheid die dit logion bevat.Douwe Edelenbos wrote:Dat iemand graag iedere zondag verspild aan hosanna, hulleluja, aanbidding in de hoop later het koninkrijk binnen te stappen, moet hij/zij natuurlijk helemaal zelf weten. Ik vind het verspilde tijd en moeite van deze (semi)verplichte nummertjes, maar dat is niet natuurlijk niet meer (maar ook zeker niet minder) dan mijn persoonlijke mening.
Jezus zei:
én in je oog.
Als je jezelf kent,
en je zult beseffen
Maar ken je jezelf niet,
Het betreft logion 3 van het Heilige Evangelie van Thomas, door de kerkleiders van weleer verduisterd.
Arjen geeft aan dat hij het wel eens is met je stelling dat als je niet op zondag wilt spelen en een toernooi is op zondag, je gewoon niet mee moet willen doen. Dat is principieel. Om anderen, die niet in je dogma's geloven, te vragen een offer te brengen, dat vind ik heel vreemd.
Ik heb wel eens naar de vrijdag moeten uitwijken: Moest ik na mijn werk vanuit Harlingen snel naar Rheden reizen, snel even een pizza afhalen daar en dan in de bezemkast tegen een op remise hakkende zondagchristen aantreden, na de zaterdagronde weer alleen terug naar huis met de trein in plaats van zondag mee te kunnen rijden met een bevriende dammer. Nee, zo'n offer zal ik niet meer brengen...
Topsport bedrijven en de Heer dienen zijn twee paarden, die je niet tegelijk kunt berijden. Met topsport dien je je ego en niet je Heer. Componeren is een stuk spiritueler! Niemand verliest...
Logion 47 uit Thomas:
Jezus zei:
Men kan geen twee paarden berijden,
noch twee bogen spannen.
En een knecht kan geen twee heren dienen,
want anders eert hij de één en veracht de ander.
(...)
Heaven is no location, but a state of mind
-
Arjen wrote:Ieder mens richt zijn/haar leven op een eigen manier in. Je ontwikkelt als het ware van jongs af aan een kader (een levensovertuiging), van waaruit je alles beoordeelt. Je ontwikkelt bepaalde normen en waarden die belangrijk voor je zijn. Dit geeft houvast, dit zorgt voor structuur in het leven. Het is daarbij opvallend dat er zoveel mensen zijn in deze wereld (in feite iedereen) die denken dat 'er iets hogers is'. Voor een christen is de Bijbel, Gods Woord, leidraad in het leven. Laat ik voorop stellen: ik weet/begrijp ook niet alles, maar ik hoef ook niet alles te weten/begrijpen. Immers, in Jesaja 55, vers 8 en 9 staat niet voor niets: "Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten."
De zondag is voor een christen een dag om te rusten: om even niet met de dagelijkse dingen bezig te zijn. Ook om de Bijbel te openen en daarin te lezen (want je raakt niet uitgeleerd in dit meest gelezen boek ter wereld). Dit doe ik ook door 2x op een zondag naar de kerk te gaan. Er staat ook meerdere malen in de Bijbel dat we deze rustdag moeten 'heiligen', moeten afzonderen van de andere dagen. Het spelen van een officiële damwedstrijd past hier naar mijn mening niet bij. Als ik een competitiewedstrijd moet spelen op zaterdag, kost me dit al gauw minimaal 8 uur. Dat wil ik dus niet op zondag: omdat dan niet Christus centraal staat, maar een 'dagelijks ding'.
Ik kan nog wel meer noemen, maar ik laat het hier even bij. Laat duidelijk zijn dat ik niemand wil dwingen om volgens mijn levensovertuiging te leven (al raad ik het iedereen aan om eens in de Bijbel te lezen!). Van mij mag iedereen doen wat 'ie wil, je hebt immers een eigen verantwoordelijkheid. Als er op zondag wordt gedamd? Prima, maar ik gooi mijn principes niet overboord (je gelooft ergens in, of niet). Dan doe ik gewoon niet mee. Ik kan altijd nog gaan componeren.
Beste Arjen
In eerste instantie een degelijk inhoudelijk verhaal.
Nadat ik mij hierin heb verdiept zie ik toch, In de tweede instantie dat er zaken verkeerd worden geschetst en zelfs onwaarheden worden verteld.
Het is daarbij opvallend dat er zoveel mensen zijn in deze wereld (in feite iedereen) die denken dat 'er iets hogers is'.
Ik denk dat dit niet opvallend is, en het is ook makkelijk te verklaren. Mensen gaan geloven dat er “iets hogers” is op het moment dat zij iets niet kunnen verklaren.
Bijvoorbeeld
1. sommige Afrikaanse stammen geloven in zonnegoden dat komt omdat zij niet kunnen verklaren dat de zon er is en er dan weer niet is.
2. De Germanen geloofde in de god “donor” omdat zij donder en bliksem niet konden verklaren.
Zo kan ik nog wel 100 voorbeelden geven.
Het is ook niet opvallend dat mensen die in een of meerdere goden geloven vaak intellectueel minder ver ontwikkeld zijn dan mensen die niet in een of meerdere goden geloven. Het bewijs hiervan : het opkomen van de wetenschap gaat altijd hand in hand met het afsterven van het geloof.
Maar nu even de inhoudelijke onwaarheden.
De zondag is voor een christen een dag om te rusten
Er staat ook meerdere malen in de Bijbel dat we deze rustdag moeten 'heiligen', moeten afzonderen van de andere dagen.
Deze uitspraken zijn in tegenstrijd met de Bijbel!
Zo lees ik
In het 4e gebod heeft God het over de sabbat als 7e dag en rustdag. Ook Jezus heeft dit niet veranderd. Zie Lukas 4 vers 16: Hij kwam ook in Nazareth, waar hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging hij op sabbat naar de synagoge.
Nergens in de Bijbel, ook niet na Zijn opstanding heeft Jezus de sabbat veranderd in de zondag.
(In de Bijbel word zondag als de eerste dag beschouwd)
http://www.youtube.com/watch?v=4-nw2zt1 ... re=related
Kijk, dat zijn nog eens snuggere beweringen. Je bent nog jong en onwetend, zal ik maar denken.thijs van den broek wrote:Het is ook niet opvallend dat mensen die in een of meerdere goden geloven vaak intellectueel minder ver ontwikkeld zijn dan mensen die niet in een of meerdere goden geloven. Het bewijs hiervan : het opkomen van de wetenschap gaat altijd hand in hand met het afsterven van het geloof.
Isaac Newton & Blaise Pascal bijvoorbeeld, twee wereldberoemde wetenschappers, waren christen.
Als we op zo'n niveau gaan discussiëren, heb ik er weinig behoefte aan.
Arjen, ik deel niet je geloofsopvattingen, maar in bovenstaande discussie heb je helemaal gelijk.Arjen wrote:Kijk, dat zijn nog eens snuggere beweringen. Je bent nog jong en onwetend, zal ik maar denken.thijs van den broek wrote:Het is ook niet opvallend dat mensen die in een of meerdere goden geloven vaak intellectueel minder ver ontwikkeld zijn dan mensen die niet in een of meerdere goden geloven. Het bewijs hiervan : het opkomen van de wetenschap gaat altijd hand in hand met het afsterven van het geloof.
Isaac Newton & Blaise Pascal bijvoorbeeld, twee wereldberoemde wetenschappers, waren christen.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Vergeet Einstein niet, die geloofde ook in God, al was het geen christen.Arjen wrote:Kijk, dat zijn nog eens snuggere beweringen. Je bent nog jong en onwetend, zal ik maar denken.thijs van den broek wrote:Het is ook niet opvallend dat mensen die in een of meerdere goden geloven vaak intellectueel minder ver ontwikkeld zijn dan mensen die niet in een of meerdere goden geloven. Het bewijs hiervan : het opkomen van de wetenschap gaat altijd hand in hand met het afsterven van het geloof.
En zelf ben ik ook uitermate intelligent en geloof ook in God!
En dat na decennia lang gevangen gezeten te hebben in het naturalistisch materialistische denkraam... door opvoeders en onderwijs gebrainwasht. Maar de schoen wrong.
Die Zon, weet de wetenschap soms wie dat bedacht heeft, zo'n kernfusiemachine? Er moet een Bron zijn waar alle energie van de Kosmos uit komt, die Bron noemen we God. Om te bweren dat de Bron door toeval ontstond is een nogal ongeloofwaardig dogma...
De wetenschap wist 50 jaar geleden nog helemaal niks van de Zon, maar Krishna bijvoorbeeld wel! (Zoals dat er leven mogelijk is op de Zon) Wetenschappers beweerden dat de Zon vol ijzer zat. Er was een vrouw voor nodig (Cecilia Payne uit mijn hoofd) om aan te tonen dat de Zon vol waterstof zit! Alle hogere elementen worden gamaakt in sterren, en via supernova's worden de planeten bezaaid met organische stoffen. De anti-religieus ingestelde wetenschap overziet zulke processen. Zo wordt intelligent leven mogelijk gemaakt.
Dat de opbloei van wetenchappelijke theorieen gepaard gaat met minder religie is domweg omdat dat de wetenschap zich anti-religieus opstelt en mensen voorliegt dat bewustzijn en leven uit materie voortkomen. Maar de wetenschap kan helemaal geen leven maken uit chemicalien...
De echt intelligente mensen zien het bedrog van de materialistsiche wetenschap. Maar om eerlijk te zijn heeft de Kerk de intelligente mensen ook afgestompt. Ze mochten niet zelf nadenken en moesten dogma's slikken, Dat is voor velen niet aantrekkelijk.
Een heerlijke discussie.
Arjen heeft andere denkbeelden dan ik, maar ik ben helemaal happy met hoe hij zich gedraagt.
Heaven is no location, but a state of mind
-
- Real name: Michel Stempher
@ Kosmos -> En waar komt jouw Bron, God, dan vandaan?
-
Dat de opbloei van de wetenschap gepaard gaat met minder religie is volgens mij gewoon een feit (ik snap niet dat arjen dat ter discussie steld). natuurlijk steld de wetenschap zich anti-religeus dat komt omdat de Bijbel op veel punten haaks is met de wetenschap. een voorbeeld: hoe kan een wetenschapper tegelijk zeggen dat wij van de apen afstammen en daarnaast dat de aarde in 7 dagen is geschapen?Kosmos wrote:Vergeet Einstein niet, die geloofde ook in God, al was het geen christen.Arjen wrote:Kijk, dat zijn nog eens snuggere beweringen. Je bent nog jong en onwetend, zal ik maar denken.thijs van den broek wrote:Het is ook niet opvallend dat mensen die in een of meerdere goden geloven vaak intellectueel minder ver ontwikkeld zijn dan mensen die niet in een of meerdere goden geloven. Het bewijs hiervan : het opkomen van de wetenschap gaat altijd hand in hand met het afsterven van het geloof.
En zelf ben ik ook uitermate intelligent en geloof ook in God!
En dat na decennia lang gevangen gezeten te hebben in het naturalistisch materialistische denkraam... door opvoeders en onderwijs gebrainwasht. Maar de schoen wrong.
Die Zon, weet de wetenschap soms wie dat bedacht heeft, zo'n kernfusiemachine? Er moet een Bron zijn waar alle energie van de Kosmos uit komt, die Bron noemen we God. Om te bweren dat de Bron door toeval ontstond is een nogal ongeloofwaardig dogma...
De wetenschap wist 50 jaar geleden nog helemaal niks van de Zon, maar Krishna bijvoorbeeld wel! (Zoals dat er leven mogelijk is op de Zon) Wetenschappers beweerden dat de Zon vol ijzer zat. Er was een vrouw voor nodig (Cecilia Payne uit mijn hoofd) om aan te tonen dat de Zon vol waterstof zit! Alle hogere elementen worden gamaakt in sterren, en via supernova's worden de planeten bezaaid met organische stoffen. De anti-religieus ingestelde wetenschap overziet zulke processen. Zo wordt intelligent leven mogelijk gemaakt.
Dat de opbloei van wetenchappelijke theorieen gepaard gaat met minder religie is domweg omdat dat de wetenschap zich anti-religieus opstelt en mensen voorliegt dat bewustzijn en leven uit materie voortkomen. Maar de wetenschap kan helemaal geen leven maken uit chemicalien...
De echt intelligente mensen zien het bedrog van de materialistsiche wetenschap. Maar om eerlijk te zijn heeft de Kerk de intelligente mensen ook afgestompt. Ze mochten niet zelf nadenken en moesten dogma's slikken, Dat is voor velen niet aantrekkelijk.
Een heerlijke discussie.
Arjen heeft andere denkbeelden dan ik, maar ik ben helemaal happy met hoe hij zich gedraagt.
wat moet de wetenschap dan doen met het lopen over water van Jezus en het wonderlijk genezen van mensen ?
de wetenschap word niet serieus meer genomen als zij gaat zeggen dat deze dingen kloppen.