Kosmos wrote:Of het aantal remises toeneemt met dit tempo (hetgeen mij niet een goede ontwikkeling lijkt) verdient nader onderzoek. Ik zet mijn geld op meer remises en jij dan JP?
Moeilijk te zeggen. Het is een optelsom van diverse effecten:
- er wordt minder geblunderd tussen de 40e en 50e zet (en tussen de 61e en 75e zet) wat waarschijnlijk meer remises oplevert, hoewel je natuurlijk ook de winst kon verblunderen.
- de fase tussen de 50e en 60e zet wordt minder sterk gespeeld. Dat kan leiden tot gemiste winsten en gemiste remises.
- er zijn minder paniekremises: met de vlaggen op vallen snel remise overeenkomen.
Ik vermoed dat het netto effect niet zo groot is, maar het zou mooi zijn als Piet (nog een verbeterpuntje!) het winstpercentage zichtbaar zou maken in toernooibase. Dan kunnen we vergelijken.
Wat is eigenlijk jouw eigen ervaring met het nieuwe speeltempo?
Als toeschouwer ben ik zeer tevreden over het nieuwe tempo. Ik vond het altijd irritant wanneer spelers na een spannende fase opeens een half uur gingen nadenken over hun volgende zet. Dat de helft van de partijen afgelopen was na 4 uur, en dat je vervolgens nog 2 uur moest wachten op het laatste handjevol zetten in de resterende partijen.
Als speler zie ik plussen en minnen, waarbij de plussen overheersen. Het belangrijkste nadeel vind ik de 'eeuwige tijdschaarste' waarin je terecht kunt komen. Het woord 'tijdnood' vind ik in dezen overdreven; een minuut is voldoende om een zet te bedenken die redelijk past bij je spelniveau en zetcontrole uit te voeren. Maar om een keer een toiletmoment te hebben, zou 80+1 wat mij betreft vervangen mogen worden door bijvoorbeeld 60+1 met na 50 zetten eenmalig 20 minuten erbij. Helaas kunnen de oudere digitale klokken dit volgens mij niet aan.
Zeer positief vind ik dat we nu verlost zijn van het bijwerken van de notatie na 50 zetten en alle problemen die daar bij hoorden. En ergens vind ik het wel prettig dat je in het eindspel niet opeens een uur erbij krijgt, waarna je je gedwongen voelt die tijd te gebruiken terwijl het vrolijke rumoer van de bar tot je doordringt en er regelmatig iemand met een glas bier in de hand langs komt om te kijken of zijn zwoegende clubgenoot al een zet heeft geproduceerd. Wat ik wel weer jammer vind, is dat het 'apres-dam' lijkt te lijden onder het nieuwe tempo, maar ik denk dat dat vooral een kwestie van instelling is. We zijn jaren gewend om vrij kort na de laatste partij het licht uit te doen, maar niemand verplicht je daartoe uiteraard. En voor mensen met andere bezigheden (door dammers zonder sociaal leven ook wel 'spruitjesdammers' genoemd) is het eerdere einde natuurlijk ideaal. Ik vermoed dat we een deel van deze spelers dankzij het snellere tempo voor de damsport kunnen behouden.