De Stentor, 29 januari 2008
Gerrit Boom velt Sijbrands bijna
APELDOORN - Hij zou dé sensatie in de nationale hoofdklasse zijn geweest en damclub Apeldoorn (DCA) aan een belangrijk punt hebben geholpen.
Gerrit Boom had zaterdag uitgerekend tegen oud-wereldkampioen Ton Sijbrands de overwinning voor het aftikken. Toen de Gelders kampioen de winnende finesse verzuimde en remise binnenhaalde, bleef DCA tegen Volendam met lege handen: 11-9.
Een punt pakken tegen Ton Sijbrands is iets waar vrijwel iedere speler in de hoofdklasse voor tekent. Boom presteerde dat al eens. Dat was tijdens het NK in Apeldoorn, de ronde voordat Sijbrands wegens geluidoverlast in het Apeldoornse stadhuis zijn biezen pakte. Sijbrands speelt weliswaar liever niet meer in de ereklasse, maar bleek in de hoofdklasse tot dusver ongenaakbaar. Hij won al zijn partijen.
Het duel tussen Boom en Sijbrands stond bol van de combinaties.
Het duizelde de DCA-speler af en toe toen Sijbrands na afloop liet zien welke varianten hij allemaal had berekend. Die ene had hij over het hoofd gezien, bekende Sijbrands, toen hij geschrokken de variant ontdekte waarmee Boom hem zou hebben geveld.
Booms ploeggenoten toonden zich te weinig slagvaardig. Alleen Alexander Presman (topscorer van de hoofdklasse) en Gep Leeflang (klokoverwinning) pakten de winst.
Captain André de Koning liet zich na bijna vierenhalf uur spelen in een remise eindspel verrassen door een simpele combinatie, zodat DCA het verdiende gelijkspel niet pakte.
KRANTENARTIKELEN - 2008/2009
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
De Stad Amersfoort, 28 januari 2008
Amersfoorts Schooldamkampioenschap 2008
maandag 28 januari 2008
LIENDERT - Het Amersfoorts DamGenootschap (ADG) houdt zaterdag 2 februari voor de 29e keer het Amersfoorts Schooldamkampioenschap.
Op deze dag zullen ongeveer 150 kinderen van basisscholen uit Amersfoort en Hoogland achter de damborden plaatsnemen en strijden om het kampioenschap. Deze titel geeft recht op deelname aan het Utrechts kampioenschap.
In de Aula van het Meridiaancollege (vestiging Liendertseweg 101) wordt om 10.00 uur het startsein gegeven door de voorzitter van ADG, Cees Strooper. De kinderen spelen in teams en zullen ieder circa tien wedstrijden dammen. Er wordt een ochtend- en een middagronde gespeeld, waarbij het toernooi open staat voor publiek, dat gewoonlijk in groten getale komt. Om 16.00 uur is de nieuwe kampioen van Amersfoort bekend.
In de historie van dit Amersfoorts Kampioenschap is De Pallas Athene veertien keer kampioen geworden, gevolgd door De Meander met negen zeges. Titelhouder is De Meander.
Het toernooi wordt zoals altijd georganiseerd door damvereniging ADG uit Amersfoort. Diverse leden van deze vereniging zullen fungeren als arbiters en toezien of de damregels gevolgd worden. Verder zal een groot aantal van haar jeugdspelers meespelen met het schooldamtoernooi. Deze kinderen oefenen elke dinsdagavond vanaf 18.30 uur op de clubavond van ADG.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 29 januari 2008
Titelstrijd BDV spitst zich toe op slotduel
29 jan 2008, 02:57 - HEERHUGOWAARD - Het gelijkspel van de dammers van BDV bij SNA 2 in Heerhugowaard voelde als verlies. Het Bennekomse team staat nu een punt achter Haarlem. Het tiental strijdt met de nieuwe koploper in de slotronde op zaterdag 23 februari om de titel in de tweede klasse.
"We wisten dat het een zware middag zou worden", meldde teamleider Hans Robben. "De verhindering van Coen Bommel, Harry Otten en Frans Lamers was al lang bekend. Op het laatste moment misten we nog een speler, zodat we met z'n negenen met een 2-0 achterstand begonnen."
BDV had in Jaap van Donkelaar, Annemiek Stunnenberg-Van de Kraats – na jaren terug in de nationale competitie – Arno Teunissen bekwame invallers. "Annemiek speelde verdienstelijk remise, Jaap en Arno wonnen. Wij hoopten in de laatste partij de winst te pakken. Gerrit Stunnenberg had voordeel, maar hij stuitte op de onverzettelijke tegenspeler", zo keek de teamleider terug.
BDV en WSDV 2 staan nu op 15 uit 9, Haarlem heeft 16 punten. De Bennekommers hebben verreweg de beste bordpunten.
Eersteklasser WSDV werd verrast door Asten (11-9) en staat met 9 uit 9 vijfde. Promotie en degradatie zijn uit beeld. Jannes Kromhout schoof op de valreep door naar het eerste team voor de zieke Jaap Vink. Het talent ging in een scherp duel onderuit; vader Hans herstelde het evenwicht.
Daarna ging het mis. Evert Evers en Laurens Leimena verspeelden hun voordeel en verloren. Alleen Harry Doomernik deed iets terug. Voordelige standen bij Ap van Ingen, Arie Janssen van Doorn en Cor Langeveld leverden remise op. Ook de broers Derk en Henk Kleinrensink kwamen allebei tot een puntendeling.
- Marcel Kosters
- Hanco Elenbaas
Het Parool Sport, dinsdag 2 oktober 2007
Dammer was tijdelijk 'versteend'
Marco Knippen
AMSTERDAM - Wijlen Jannes van der Wal kwam ooit te laat opdagen bij het NK in Utrecht, omdat de dammer in slaap was gesukkeld.
Het gebeurde tijdens de treinreis van Groningen naar Zwolle, waardoor de oud-wereldkampioen met de intercity tussen de twee steden had heen en weer gependeld.
Hein Meijer tekende zaterdag voor een primeur van de overtreffende trap: hij dommelde weg achter het bord met de honderd velden en ging door zijn vlag heen.
Althans, zo deed het voorkomen. Zelf nuanceert Meijer het 'smeuïge verhaal', dat volgens de 46-jarige Amsterdammer 'een vertekening van de werkelijkheid is'.
"Het indutten kun je letterlijk en figuurlijk nemen. In letterlijke zin was er geen sprake van, in figuurlijk misschien wel."
Zelf spreekt hij van een 'geestelijke blokkade' die hem de partij kostte tegen Klaas Bor in het competitietreffen tussen de ereklasseteams van DSVB en Hiltex. "Op de klok zag ik de tijd wegtikken, maar ik zat als versteend in mijn stoel. Het bloed was naar mijn hoofd gestegen en dat leidde tot de totale verlamming. Met als gevolg dat ik slechts voor me uitstaarde en niets meer kon uitrichten."
Terwijl voor Meijer aanvankelijk geen vuiltje aan de lucht was geweest. Hij worstelde zich vlot door zijn opening heen en had na drie kwartier zo'n dertig van de in twee uur vereiste vijftig zetten gedaan. "Ik hield me dan ook helemaal niet bezig met de verstreken tijd, temeer omdat ik er goed voor stond. Ik denk dat Bor zich al met een nederlaag aan het verzoenen was."
Het zonnige perspectief verdampte, toen Meijer in de gaten kreeg dat slechts vijf speelminuten restten om tot zet vijftig te reiken. Kennelijk onbewust was hij in diep gepeins verzonken geraakt. Door zijn inactiviteit werd hij plots met tijdnood geconfronteerd. "Normaal gesproken kun je je nog wel uit zo'n netelige situatie bevrijden, mits je alle mogelijke combinaties hebt doorberekend. Dat was niet het geval. Ik verkrampte. Vergelijk het met een leerling die aan zijn eindexamen wil beginnen en volledig dichtslaat."
Dat de menselijke psyche af en toe ongrijpbaar is, had Meijer overigens al twee keer eerder aan den lijve ondervonden. "Tijdens een halve finale van het Nederlands kampioenschap overkwam me in 1999 hetzelfde, en in de jaren tachtig is het tijdens een clubwedstrijd ook gebeurd. Het was dus geen nieuw verschijnsel voor me."
De kortsluiting tussen lichaam en geest wijt hij mogelijk aan een onheilsbericht dat hij vorige week had gekregen. "Mijn Braziliaanse vriendin was in haar woonplaats Porto Alegre van haar auto beroofd. Ze stond te wachten bij het stoplicht, terwijl haar dochter achterin zat. Opeens drukte iemand een pistool tegen het raam en werden ze gemaand uit te stappen. Gelukkig bleven ze ongedeerd."
Nadien was de nachtrust er nadien grotendeels bij ingeschoten. "Dat verklaart wellicht waarom ik er met mijn gedachten niet bij was."
Copyright: Het Parool
Het Parool, 2 oktober 2007
Dammer valt in slaap: 0-2
De Nederlandse damcoryfee Hein Meijer verloor zijn partij omdat hij volgens zijn tegenstander Klaas Bor in slaap was gevallen.
U sliep?
"Dat is wat overdreven. Maar ik kon geen zet meer produceren. Er ging iets mis in mijn hoofd."
Wat mis in uw hoofd?
"Ken je het gevoel? Je staat twintig minuten eerder op en denkt zo veel extra tijd te hebben voor douche, krant en ontbijt dat je twintig minuten te laat komt. Dat gevoel liet me niet los."
Een black-out?
"Bloed steeg naar mijn hoofd. Ik kon geen beweging maken. Ik verspeelde tijd en winst door als een haas in de koplamp te kijken. Het was een soort verlamming."
U kon uw arm niet omhoogdoen?
"Mijn hoofd gaf geen signaal."
Dit was geen sneldammen. Ging het te langzaam?
"De opening ging snel, en toch ging ik door vlag. Je denkt om zes uur een schilderij af te hebben, maar je zit om negen uur nog."
U had 's nachts goed geslapen?
"Mijn vriendin in Brazilië kreeg vorige week een pistool tegen haar hoofd toen ze voor een stoplicht van haar auto werd beroofd. Toen ze haar identiteitspapieren kon terugkopen, is ze er met agenten in vesten op afgegaan. Het leek wel Miami Vice. Het is goed afgelopen maar ik had er nachtmerries van."
Wereldkampioen Jannes van der Wal viel in de trein in slaap.
"Maar die was tot zes uur wezen stappen in Groningen!"
Ook niet sportief van uw tegenstander om u geen duw te geven?
"Als een voetballer een bal verkeerd terugspeelt, schiet de tegenstander de bal ook in het doel."
Zei uw tegenstander nog iets?
"Ik ben na het handje weggelopen. Ik wilde even uitwaaien. Ik had geen zin in analyseren; dat was ook vervelend geworden. Je verliest en laat aan je tegenstander zien dat je de hele partij gewonnen stond. Niet leuk voor hem."
Kreeg u commentaar van uw teamgenoten?
"Ze vonden het niet leuk, maar uiteindelijk wonnen we met 14-6. "
Hoe moet dat de volgende keer?
"Ik ga volgende week naar het WK sneldammen in Israël. Een partij duurt daar vijf minuten. Dan heb ik hier geen tijd voor."
rob rombouts Aldus
Copyright: Het Parool
-
Beetje grootspraak, of niet?
Op welk moment stond Hein gewonnen dan? Ik kan niet echt een concrete stand weergeven waarvan je zegt; UIT!...... hooguit optisch voordeeltje, meer niet........
In afwachting van diepe analyses etc etc etc... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Op welk moment stond Hein gewonnen dan? Ik kan niet echt een concrete stand weergeven waarvan je zegt; UIT!...... hooguit optisch voordeeltje, meer niet........
In afwachting van diepe analyses etc etc etc... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
- Theo Dijkstra
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 4 februari 2008
Gérard Jansen stapje dichter bij deelname aan NK dammen
04 feb 2008, 03:04 - BEEKBERGEN - Gérard Jansen heeft in Beekbergen zijn positie in de kwalificatiewedstrijden voor het Nederlands kampioenschap dammen verbeterd.
De grootmeester uit Huissen haalde in het derde weekeinde van de halve finales drie punten uit twee partijen en bezet nu in groep 4 de met drie anderen gedeelde eerste plaats.
Van zijn medekoplopers ontmoet Jansen alleen nog Martijn Rentmeester, in de laatste ronde op 1 maart. In het weekeinde van 16 en 17 februari treft hij Marino Barkel en Roel Boomstra.
Jansen speelde zaterdag een interessant treffen tegen Arnhemmer Sven Winkel. Het werd een partij die bol stond van de onderhuidse spanningen. De remise die uiteindelijk op het scorebord kwam, was voorspelbaar maar kwam zeker niet zonder slag of stoot in de boeken. Zondag kreeg Jansen Gerbrand Hessing in het eindspel op de knieën.
Jos Stokkel uit Huissen staat in groep 3 gedeeld derde en is nog in de race. Zaterdag had Stokkel technisch een overwicht op Nico Werkman. In de slotfase had hij een winnend plan. De winst werd een dag later gevolgd door een remise met koploper Pim Meurs.
Stokkel speelt nog tegen Bastiaan Hollander, Ron Heusdens en Nico Lugthart.
Jasper Lemmen was dit weekeinde van slag. De dammer uit Bemmel die uitzicht had op vier punten, kwam er met slechts één remise bekaaid af. Lemmen had de winst tegen Pieter Steijlen binnen bereik maar faalde in de afwerking. Zondag blunderde hij tegen Erwin Heunen en verloor.
Niettemin heeft Lemmen nog steeds kans het NK te bereiken. Hij staat in groep 1 derde. Uit elke groep plaatsen de bovenste twee zich rechtstreeks, de nummer drie speelt een barrage. De Bemmelnaar zit nog tegenover Bennie Provoost, concurrent Anton van Berkel en Erwin van Hierden
Huissenaar Theo Berends speelde in groep 2 remise tegen Anton Kosior en verloor van de sterke Martin Dolfing. Sander Spaans uit Lent mist op dit niveau routine en verloor in groep 4 van Jochem Zweerink en Sven Winkel. Spaans wacht nog op zijn eerste puntje.
- Hanco Elenbaas
Derkx en Meurs verbeteren hun positie in kwalificatiestrijd NK
door Anton Janssen
04 feb 2008, 03:04 - BEEKBERGEN - De dammers Boudewijn Derkx (Geldermalsen) en Pim Meurs (Culemborg) verbeterden zaterdag hun positie in de kwalificatiewedstrijden voor het NK dammen.
Ze haalden in Beekbergen in het derde weekend voor de halve finales om het NK drie punten. Pieter Steijlen noteerde twee keer remise en staat op achterstand.
Meurs zorgde zaterdag voor de meest verrassende uitslag. De Culemborger won onverwacht van grootmeester Ron Heusdens. Het werd van beide kanten een scherpe partij. Dammen op dit niveau is een zaak van kansen zoeken en ze vervolgens benutten. Meurs toonde aan die boodschap te hebben begrepen. In het late middenspel plukte de Culemborger de vruchten van zijn aanpak. Heusdens kwam onverwacht een schijf achter en kreeg daarna geen herkansing.
Meurs koerste gedecideerd op de volle buit af. Zijn Schiedamse tegenstander was na afloop ontevreden omdat hij een kansrijk spelverloop had gemist. De koelbloedigheid van Meurs hield hem in de race naar een plaats op het NK 2008. Gisyteren speelde Meurs remise tegen een van zijn naaste achtervolgers, Jos Stokkel.
Ook Derkx kwam goed door dit weekend. De dammer uit Geldermalsen deelde zaterdag de punten in de ontmoeting met concurrent Martin Dolfing.
Beide spelers trokken na de eerste tijdnoodfase veel tijd uit voor een winnend plan. Ze testten beurtelings met een fraai schijfoffer elkaars rekenkracht. De reactie was over en weer alert: een beslissende wending bleef uit.
Derkx kwam na de puntendeling met Dolfing zondag tot winst tegen runner up Wouter Ludwig. Boudewijn heeft met nog drie ronden te gaan op 8 punten. Luteyn lijkt met 10 onaantastbaar, Dolfing heeft 9 punten.
Pieter Steijlen speelde zaterdag een attractief duel met Jasper Lemmen. In de slotfase bleek remise onafwendbaar. De jongste Culemborgse deelnemer kwam een dag later tegen Alfons Ottink ook op remise. Hij staat met 7 punten gedeeld derde.
Last edited by Hanco Elenbaas on Mon Feb 04, 2008 16:58, edited 1 time in total.
- Hanco Elenbaas
Winkel rukt op in strijd om NK-finale
04 feb 2008, 03:04 - BEEKBERGEN - Sven Winkel rukt op in de kwalificatiewedstrijden voor het NK dammen 2008. De Arnhemmer haalde afgelopen weekend in Beekbergen drie punten.
Zaterdag zat Winkel in een boeiend gevecht met grootmeester Gérard Jansen uit Huissen. Het treffen eindigde in remise. Zondag was Winkel een maatje te groot voor Sander Spaans van DC Lent. Na zijn winst staat Winkel in zijn groep op de gedeelde eerste plaats.
Hij heeft daar met 8 punten uit 6 gezelschap van Jansen, Rentmeester en Zweerink. Er volgen nog drie speelronden. Twee spelers gaan naar het NK. Nummer 3 komt in een barrage.
Gérard Jansen won na zijn remise met Winkels van Gerbrand Hessing. Erik van de Weerdhof snoepte Leopold Sekongo knap een punt af, maar verloor een dag later van Gerrit Boom. Een rol van betekenis speelt de dammer van Troesoe niet.
Groep 3, uitslagen: Bastiaan Hollander-Nico Lugthart 1-1, Ron Heusdens-Pim Meurs 0-2, Jos Stokkel-Nico Werkman 2-0, Leopold Sekongo - Erik van de Weerdhof 1-1, Gerrit Boom-Hein Meijer 0-2, 6 Werkman-Sekongo 0-2,
Meurs-Stokkel 1-1, Hollander-Heusdens 1-1, Van de Weerdhof-Boom 0-2, Lugthart-Meijer 0-2. Stand aan kop: Meurs en Meijer 8 pnt, Heusdens en Stokkel 7.
Groep 4, uitslagen: Sander Spaans-Jochem Zweerink 0-2, Sven Winkel-Gérard Jansen 1-1, Gerbrand Hessing-Anton Schotanus 0-2, Marino Barkel-Gerlof Kolk 1-1, Roel Boomstra-Martijn Rentmeester 1-1, Schotanus-Barkel 1-1, Jansen-Hessing 2-0, Spaans-Winkel, 0-2, Kolk-Boomstra 1-1, Zweerink-Rentmeester 2-0. Stand aan kop: Jansen, Rentmeester, Winkel en Zweerink 8.
- Hanco Elenbaas
PZC, 4 februari 2008
Rentmeester verspeelt koppositie in de halve finale van NK dammen
door Daaf Kasse
BEEKBERGEN - Martijn Rentmeester heeft in de halve finale van het Nederlands damkampioenschap zijn ongedeelde koppositie verspeeld.
Dit weekeinde haalde de speler uit 's-Gravenpolder in twee partijen slechts één punt, waardoor Sven Winkel, Gerard Jansen en Jochem Zweerink op gelijke hoogte kwamen.
Tegen laatstgenoemde speler leed hij gisteren in Beekbergen zijn eerste nederlaag. De opening liep niet lekker voor de Zeeuw, maar hij bereikte toch een gelijkwaardige acht-om-acht-stand. Vanaf dat moment ging er veel mis, zodat zijn Tilburgse opponent de volle winst pakte. Een dag eerder had Rentmeester gelijkgespeeld tegen Roel Boomstra, de jeugdspeler uit Emmen die geldt als het grootste damtalent in Nederland.
Voor Bennie Provoost (Aagtekerke) lijkt een derde finaleplaats op rij buiten bereik. Vrijdagavond leed hij tegen Wim van der Kooij zijn eerste nederlaag. In een flankpartij nam hij te veel risico en daar wist de theoreticus uit Den Bosch wel raad mee. Zaterdag miste hij tegen Mike Koopmanschap uit Heerhugowaard een unieke kans om zijn eerste zege te pakken. Hij overzag in het middenspel dat hij een schijf kon winnen. Daarna kwam hij een heel eind, maar zijn voordeel was onvoldoende voor winst.
Leonie de Graag uit Goes heeft zich bijna geplaatst voor de finale van het NK vrouwen. Zaterdag versloeg ze de jonge Laura Timmerman uit IJsselstein, waardoor ze aan kop blijft in haar groep.
- Hanco Elenbaas
PZC, 4 februari 2008
De Leeuw heeft beste papieren voor titel
’s-GRAVENPOLDER - Johnny de Leeuw gaat als koploper de slotronde van het Zeeuws kampioenschap in. De Goesenaar won zaterdag van titelhouder Daaf Kasse, terwijl Arjo Kousemaker een punt liet liggen tegen Martin van Dijk.
Kousemaker deelt nu de tweede plaats met Martijn Rentmeester, die Jaap de Jonge versloeg.
Met zijn overwinning op Kasse nam Johnny de Leeuw revanche voor zijn nederlaag op de slotdag van het vorige kampioenschap. Toen verspeelde hij de eerste plaats, een jaar later is hij de grootste kanshebber voor de Zeeuwse titel. Zijn overwinning van zaterdag was van een hoog niveau. Met een machtige aanval door het centrum dreef hij zijn opponent naar de kanten van het bord. In het late middenspel werd duidelijk dat de omsingeling van Kasse tot mislukken gedoemd was.
Arjo Kousemaker verspeelde zaterdag een belangrijk punt tegen Martin van Dijk. In feite kwam de Goesenaar goed weg, want de sterk spelende Van Dijk had in de tijdnoodfase een duidelijk betere stand.
Martijn Rentmeester heeft de kansen op de titel nog in eigen hand, want in de slotronde moet de jonge student het opnemen tegen de koploper. In een vooruitgespeelde partij rekende hij af met Jaap de Jonge, die door een misrekening een schijf kwijtraakte.
In de promotieklasse leed koploper Niels Roelofsen een onverwachte nederlaag tegen Ludwig Wilson. Eric Boogert versloeg Aart Slager en nam de eerste plaats over. Roelofsen, Jos de Wild en Hans van Akkeren delen de tweede plaats op één punt.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 4 februari 2008
Sprankelend debuut NK van Jochem Zweerink
VORDEN - Jochem Zweerink maakt een spraakmakend debuut in de halve finales NK dammen. Het 20-jarige DUO-talent behoort na een dubbele zege tot de koplopers. "Vooraf zou ik voor mijn gemiddelde hebben getekend", erkende hij. "Daarvoor heb ik in de resterende drie partijen nog één puntje nodig."
Na het succesvolle weekeinde legt Zweerink de lat hoger. "Een plek bij de eerste vier, met rechten voor volgend jaar, lijkt haalbaar, maar natuurlijk zet ik alles op alles om de finale van het NK te bereiken."
Met een score van vijftig procent is de eindronde ver weg voor Wouter Ludwig (21). De Vordense strijder kwam zaterdag overtuigend tot winst, maar liep gisteren tegen een pijnlijke kloknederlaag aan.
Voor Gerrit Boom ging de kans op zijn negende finale in rook op na een nederlaag tegen grootmeester Meijer. Het wisselvallige optreden van de Zutphenaar leidde gisteren tot een spectaculaire zege. "Ik combineerde na zes uur twee vijandelijke dammen van het bord", lachte hij. Een week eerder doorbrak Boom in de competitie een reeks van twintig treffers op rij van Sijbrands. "Het werd remise", treurde hij. "In tijdnood zag ik een winnende slagzet over het hoofd."