Ik heb Frank hoog zitten, maar hier moet ik het toch met hem oneens zijn en Guido gelijk geven. Veel dammers hebben meerdere petten op en dienen meerdere belangen. Als dat transparant is, is daar niets mis mee tenzij er duidelijk sprake is van tegenstrijdige belangen. Guido had op de inhoud van zijn betoog, op de door hem naar voren gebrachte feiten en argumenten beoordeeld moeten worden.GuidoB wrote:Ik ben in de bondsraadsvergadering pas boos geworden, toen Frank Teer begon over het meerdere petten op hebben.
Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom de KNDB geschaad zou zijn. Nog van niemand heb ik daar een fatsoenlijk argument voor gezien. Ook van jou niet Casper. De KNDB zelf voert twee redenen aan.Casper van der Tak wrote:Waar het mij om gaat is dat Gantwarg op een gegeven moment zo naar buiten treedt dat hij andere partijen dan de FMJD schaadt - de KNDB zeker, Hiltex mogelijk, en met een beschuldiging komt tav de FMJD die in geen verhouding staat tot de gepleegde feiten.
1. Men heeft pijnlijke vragen gekregen over de toestand bij de FMJD. Dat zijn vier letters net als KNDB maar laten we ze toch maar even uit elkaar houden.
2. Twee bestuurders van de FMJD zijn lid van de KNDB
Tja, er is wel eens een dammer verdacht geweest van moord. Moet de KNDB dan gaan jammeren over reputatieschade omdat de man lid is van de bond? Men heeft dat toen niet gedaan, gelukkig maar.
Merk ook op het onderscheid dat en passant is gemaakt tussen Nederlandse KNDB-leden en een lid uit Wit-Rusland.
En waarom zou de beschuldiging van Gantwarg in geen verhouding staan tot de gepleegde feiten? Ten eerste kennen wij de beschuldiging niet precies. Gantwarg zou mensen concreet van diefstal hebben beschuldigd, zegt men. In het enige document dat ik hierover heb, het rapport van Gantwarg als lid van de financiële commissie, lees ik daarover echter niets.
In de KNDB-brief van 12 april wordt Gantwarg gesommeerd om harde bewijzen te leveren voor zijn 'beschuldiging dat FMJD-bestuurders geld hebben gestolen van de FMJD'. Hoe komt men hierbij? Beschikt men soms over andere documenten waarin Gantwarg wel dergelijke beschuldigingen heeft geuit? Waarom noemt men dan geen man en paard op de volgende manier?
'In uw brief van ... hebt u meneer X beschuldigd van het stelen van geld uit de FMJD-kas. Het door u aangedragen bewijs achten wij onvoldoende om de volgende redenen:....
Gezien de ernst van de beschuldiging sommeren wij u om vòòr .... met aanvullende en overtuigende bewijzen te komen'.
Een verwijzing naar schorsing of royement zou m.i. in zo'n eerste brief nog helemaal niet aan de orde zijn. Zo ver ben je helemaal nog niet.
Zelfs wanneer Gantwarg mensen concreet van diefstal zou hebben beschuldigd, dan nog kun je niet zeggen dat die beschuldiging te zwaar is. Onderzoek zou dat moeten uitwijzen. Zo'n onderzoek is er nog niet geweest, dus jij kunt niet weten of er een beschuldiging is geuit die te zwaar is.
Dit was het enige juiste geweest. De bondsraad, althans in meerderheid, was niet goed geïnformeerd over deze kwestie. Het KNDB-bestuur blijkt zelf niet goed geïnformeerd te zijn geweest. De ultimatumbrief bevat geen enkel hard gegeven.Piet Bouma wrote:Anders had de bondsraad de zaak moeten terugverwijzen naar de tuchtcommissie en het royement/schorsing uitgesproken door het bestuur met onmiddellijke ingang op moeten heffen.
Er is niet gereageerd op mijn vraag of de bondsraad op de hoogte was van de uitspraak van de tuchtcommissie. Uit alles leid ik af dat men niet op de hoogte was.
Jij gaat nu voor het eerst in op de belangen die in het geding zijn (Van Stigt Thans, Damacademie, Gantwarg zelf). Uit alles blijkt dat de meerderheid van de bondsraad zich niet heeft gerealiseerd hoe zwaar deze belangen wegen. Zich evenmin heeft gerealiseerd dat royement een uiterste middel is dat zeer zorgvuldig onderbouwd moet worden. Dat men niet kan volstaan met in een achterkamertje haastig een ultimatumbriefje op te stellen.
Vervolgens blijkt het betoog van Guido ook nog onderuit te zijn gehaald door hem belangenverstrengeling aan te wrijven.
Ik vermoed dat een deel van de bondsraad gewoon een beetje heeft zitten pitten en gedacht heeft dat het bestuur wel zou weten waarmee men bezig was.
Ik ben blij dat jij nog eens serieus hebt nagedacht over deze kwestie, Piet.