Bekerfinale

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie wint?

Witte van Moort
33
51%
Het Noorden
32
49%

Total votes: 65

Maartuhhh

Post by Maartuhhh » Sat Jul 02, 2005 08:28

tijdnood wrote:Een late reactie:

Het bestuur van damclub het Noorden besluit Goedemoed mee te laten spelen aan de wedstrijd tegen Witte van Moort.
Van dit bestuur mag worden verwacht dat zij de reglementen m.b.t. het opstellen van spelers naleeft. Dit is kennelijk onvoldoende geschied.
(hr Staal).

Aan Tjalling Goedemoed wordt meegedeeld dat hij zal worden opgesteld.
Van Goedemoed, fulltime dammer/opleider mag met de aanwezige kennis en gezien zijn besluit over te stappen naar een nieuwe damvereniging toch worden verwacht dat hij zich afvraagt of hij op het tijdstip wel speelgerechtigd is. Zijn standpunt dat hij uit de uitnodiging van de damclub het Noorden mocht afleiden speelgerechtigd te zijn gaat aan deze verantwoordelijkheid voorbij.

Opgemerkt kan worden dat Tjalling Goedemoed naast de door Fred van Amersfoort genoemde 3 punten in het afgelopen damseizoen voor opzien heeft gebaard in het damtoernooi in Brunssum, waarin hij na een incident nog voor de aanvang van het toernooi vertrok.

??
idd een late reactie! en ook totaal onnodig!! lijkt mij dat er al meer dan genoeg over is gezegd!En wat Brunssum hier mee te maken heeft.....post dannix Tijdnood.Er treft niemand echt blaam zoals de meeste hier willen doen geloven. Ik denk dat de reactie van Danny Staal, en Witte van Moort duidelijk genoeg is geweest! Tis gebeurd, nou jammer dan, heeft toch geen zin om over door te zeuren?? En hoe mensen erbij komen dat het Tjalling's schuld is is mij al helemaal een raadsel maja sommige mensen...

Ook al staan ze nu met sneldammen 2-0 achter denk ik dat Het Noorden nog steeds de beste papieren heeft om te winnen!! Zet hem op jongens!!

MenO

Post by MenO » Sat Jul 02, 2005 13:16

Het bestuur van damclub het Noorden besluit Goedemoed mee te laten spelen aan de wedstrijd tegen Witte van Moort.
Van dit bestuur mag worden verwacht dat zij de reglementen m.b.t. het opstellen van spelers naleeft. Dit is kennelijk onvoldoende geschied.
(hr Staal).

Van Goedemoed, fulltime dammer/opleider mag met de aanwezige kennis en gezien zijn besluit over te stappen naar een nieuwe damvereniging toch worden verwacht dat hij zich afvraagt of hij op het tijdstip wel speelgerechtigd is. Zijn standpunt dat hij uit de uitnodiging van de damclub het Noorden mocht afleiden speelgerechtigd te zijn gaat aan deze verantwoordelijkheid voorbij.

Opgemerkt kan worden dat Tjalling Goedemoed naast de door Fred van Amersfoort genoemde 3 punten in het afgelopen damseizoen voor opzien heeft gebaard in het damtoernooi in Brunssum, waarin hij na een incident nog voor de aanvang van het toernooi vertrok.

??
Tijdnood, het zou je goed doen als je even aangeeft wat van dit bericht precies 'bron' is (en waar je het vandaan haalt), en wat je eigen mening is

En dat Tjalling zelf hoofdverantwoordelijke is voor dit gebeuren slaat inderdaad helemaal nergens op.
Zowel Tjalling als het bestuur van DG Het Noorden zijn inderdaad tekort geschoten, maar slechts in die zin dat ze niet het gehele wedstrijdregelement van de KNDB uit hun hoofd weten. Jammer, maar wie doet dat wel?
Bovendien is het onjuist en onzinnig om mensen hierover de zwarte piet toe te schuiven. Gelukkig gebeurt dat dan ook niet, behoudens enkele dwazen die slechts de boel hier op stelten willen zetten.

Martin, Michiel en Johan: veel succes! Houdt die beker in/bij Het Noorden!

tijdnood

Post by tijdnood » Sat Jul 02, 2005 14:02

Pas teruggekeerd van een verbijf in het buitenland las ik de discussie over de gang van zaken tijdens Witte van Moort-het Noorden. Een vraag die bij mij direct opkwam was er een van: “had dit niet gewoon kunnen worden voorkomen�. Zulke zaken schaden het imago van het dammen en de “schatkist� van de KNDB. Ook viel op dat Tjalling opnieuw bij een conflict was betrokken. De openheid van Staal in deze kwestie vond ik bijzonder goed. Jammer vond ik dat Tjalling “verwees� naar het bestuur.
Met een zorgvuldiger opstelling van de betrokkenen had dit voorval in mijn ogen niet behoeven plaats te vinden. Ik vind niet dat ik mensen veroordeel of de Zwarte Piet toespeel. Ik heb die bedoeling zeker niet gehad. Gaat het er immers niet om dat het voorval tot een betere gang van zaken in de toekomst leidt?
Ik wens Het Noorden veel sterkte voor de wedstrijd toe. Het andere nieuws over het Noorden (NK, jeugdopleiding, samenwerking DC Groningen, Mello Koolman) volg ik met belangstelling en grote waardering.

MenO

Post by MenO » Sat Jul 02, 2005 14:14

tijdnood wrote:Pas teruggekeerd van een verbijf in het buitenland las ik de discussie over de gang van zaken tijdens Witte van Moort-het Noorden. Een vraag die bij mij direct opkwam was er een van: “had dit niet gewoon kunnen worden voorkomen�. Zulke zaken schaden het imago van het dammen en de “schatkist� van de KNDB. Ook viel op dat Tjalling opnieuw bij een conflict was betrokken. De openheid van Staal in deze kwestie vond ik bijzonder goed. Jammer vond ik dat Tjalling “verwees� naar het bestuur.
Met een zorgvuldiger opstelling van de betrokkenen had dit voorval in mijn ogen niet behoeven plaats te vinden. Ik vind niet dat ik mensen veroordeel of de Zwarte Piet toespeel. Ik heb die bedoeling zeker niet gehad. Gaat het er immers niet om dat het voorval tot een betere gang van zaken in de toekomst leidt?
Ik wens Het Noorden veel sterkte voor de wedstrijd toe. Het andere nieuws over het Noorden (NK, jeugdopleiding, samenwerking DC Groningen, Mello Koolman) volg ik met belangstelling en grote waardering.
Dank voor deze woorden [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Bambie

Post by Bambie » Sat Jul 02, 2005 14:44

IBelachelijk om een speler de schuld te geven doordat een secretaris per ongeluk een foutje heeft gemaakt! Zielig om daar over te zeuren en ouwe koeien uit de sloot te trekken.[/i]

Klareveld

Post by Klareveld » Sat Jul 02, 2005 15:20

Bambie wrote:IBelachelijk om een speler de schuld te geven doordat een secretaris per ongeluk een foutje heeft gemaakt! Zielig om daar over te zeuren en ouwe koeien uit de sloot te trekken.[/i]
En hier ben ik het weer eens 100% mee eens. Die oude koeien zijn nog wel het meest irritant. Dammers: leer nou toch eens vooruit te kijken!

MenO

Post by MenO » Sat Jul 02, 2005 16:30

Grappig overigens dat Het Noorden méér stemmen krijgt dan WvM sinds bekend is geworden dat er een barrage gespeeld moet worden.
En dat toch terwijl WvM met een duidelijke voorsprong deze barrage ingaat! [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img]

Bambie

Post by Bambie » Sat Jul 02, 2005 16:30

Waar ik me al helemaal aan stoor is dat personen die zelf amper wit van zwart kunnen onderscheiden er wel altijd als de kippen bij zijn anderen te bekritiseren. Het zijn ook altijd weer dezelfde personen, misselijke gasten

joost

Post by joost » Mon Jul 04, 2005 11:40

KNDB site wrote:4 juli 2005 Bekerfinale 2005

De bekerfinale die zaterdag 25 juni in Huissen is gespeeld, is aanvankelijk geëindigd in een 5 –3 overwinning voor Het Noorden. Dezelfde zaterdag ontving de KNDB een e-mail met de vraag of de heer Goedemoed speelgerechtigd was. Hij had immers in de voorwedstrijden voor De Oldehove gespeeld.
Op grond van artikel 54a.6 was de heer Goedemoed speelgerechtigd (54a.6: In een viertal kunnen alle speelgerechtigde spelers van een vereniging worden opgesteld, mits deze spelers nog niet voor een ander team in hetzelfde landelijke bekertoernooi voor viertallen zijn uitgekomen.)
Er is in dit artikel expliciet sprake van landelijke bekertoernooi. De heer Goedemoed was derhalve op grond van dit artikel speelgerechtigd voor Het Noorden
Nader onderzoek van het bondsbureau bracht maandag aan het licht dat de heer Goedemoed om een andere reden niet speelgerechtigd was. Dit betreft artikel 44.2. (44.2: Een lid van de Bond is gerechtigd om voor een vereniging uit te komen, indien hij op 1 juli voorafgaand aan de competitie als lid van de betreffende vereniging bij de bond geregistreerd is.)
De KNDB heeft maandagavond contact opgenomen met de secretaris van Het Noorden. Hierin zijn de bovenstaande feiten geverifieerd. Dinsdagochtend heeft de KNDB contact opgenomen met de secretaris van Witte van Moort en hem op de hoogte gebracht van de situatie.
Dinsdagavond zijn beide vereniging akkoord gegaan met het de verdere procedure, namelijk één sneldam barrage met dezelfde spelers, in dezelfde volgorde met verwisselde kleuren. De partij van de Goedemoed is ook in de barrage verloren verklaard, zodat Witte van Moort start met een 2-0 voorsprong. Bij een 4-4 eindstand is het Noorden winnaar op grond van de overwinning op bord 2 in de reguliere wedstrijd. Er wordt nog gezocht naar een speeldatum.
De KNDB stelt de constructieve opstelling van beide verenigingen zeer op prijs en distantieert zich uitdrukkelijk van aantijgingen over onsportiviteit van welke vereniging of individuele speler dan ook.

Kort samengevat:
1. De heer Goedemoed is op 21 maart 2005 lid geworden van het Noorden en daarmee niet speelgerechtigd. Hij had per 1 juli 2004 lid moeten zijn om mee te mogen spelen.
2. Zijn partij in de bekerfinale is verloren verklaard, waarmee de eindstand op 4-4 uitkomt.
3. Dit betekent een barrage met dezelfde spelers in dezelfde volgorde, met verwisselde kleuren.
4. Witte van Moort start met een 2-0 voorsprong omdat de partij van de heer Goedemoed ook bij de barrage verloren is.
5. Bij een 4-4 eindstand is Het Noorden winnaar van de KNDB beker.

Ben Smeenk, coördinator teamwedstrijden KNDB

tijdnood

Post by tijdnood » Mon Jul 04, 2005 13:04

...

ktarinus

Post by ktarinus » Mon Jul 04, 2005 13:25

Maartuhhh wrote:

(hr Staal).

??
idd een late reactie! en ook totaal onnodig!! lijkt mij dat er al meer dan genoeg over is gezegd!En wat Brunssum hier mee te maken heeft.....post dannix Tijdnood.Er treft niemand echt blaam zoals de meeste hier willen doen geloven. Ik denk dat de reactie van Danny Staal, en Witte van Moort duidelijk genoeg is geweest! Tis gebeurd, nou jammer dan, heeft toch geen zin om over door te zeuren?? En hoe mensen erbij komen dat het Tjalling's schuld is is mij al helemaal een raadsel maja sommige mensen...

Ook al staan ze nu met sneldammen 2-0 achter denk ik dat Het Noorden nog steeds de beste papieren heeft om te winnen!! Zet hem op jongens!!

Beginnen over Brunssum is onder de gordel....
Ik zal er niet over uitwijden maar kan me nog steeds boos maken over gebeurde zaken daar..
Maargoed als jij het meer opzien vindt baren dat Tjalling vertrekt dan dat een jongetje wordt mishandeld dan ben ik het met je eens...
Wie geen hersens heeft om te denken, werke!

tijdnood

Post by tijdnood » Mon Jul 04, 2005 13:38

Zonder deel te willen nemen aan een negatief spel van Zwarte Pieten o.i.d. wil ik over de bekerfinale nog opmerken.

Het valt te prijzen dat de KNDB bij monde van B. Smeenk een verklaring afgeeft. Toch zit er een belangrijke onduidelijkheid in de verklaring.

Het betreft het tijdstip van de binnenkomst (en lezing/beantwoording) van de email van het Noorden waarin de vraag wordt gesteld of Goedemoed al dan niet speelgerechtigd is.

Het is nu niet uitgesloten dat het Noorden en Goedemoed zijn afgegaan op de eerste (onjuiste) inlichtingen van de KNDB.

In het geval Het Noorden van de KNDB te horen heeft gekregen dat Goedemoed speelgerechtigd was, dan wint de opvatting van een op het Internet reeds verkondigde opvatting (Hanco Elenbaas) dat de overwinning bij het Noorden had kunnen worden gelaten, wel heel sterk in kracht.
Als de gang van zaken inderdaad zo is geweest, dan moet de KNDB zich nog wel beraden over de toekomstige aanpak ter voorkoming van dit soort voorvallen.

Of ligt het anders?
Last edited by tijdnood on Mon Jul 04, 2005 13:44, edited 1 time in total.

joost

Post by joost » Mon Jul 04, 2005 13:43

tijdnood wrote:Zonder deel te willen nemen aan een negatief spel van Zwarte Pieten o.i.d. wil ik over de bekerfinale nog opmerken.

Het valt te prijzen dat de KNDB bij monde van B. Smeenk een verklaring afgeeft. Toch zit er een belangrijke onduidelijkheid in de verklaring.

Het betreft het tijdstip van de binnenkomst (en lezing/beantwoording) van de email van het Noorden waarin de vraag wordt gesteld of Goedemoed al dan niet speelgerechtigd is.

Het is nu niet uitgesloten dat het Noorden en Goedemoed zijn afgegaan op de eerste (onjuiste) inlichtingen van de KNDB.

In het geval Het Noorden van de KNDB te horen heeft gekregen dat Goedemoed speelgerechtigd was, dan wint de opvatting van een op het Internet reeds verkondigde opvatting (Hanco Elenbaas) dat de overwinning bij het Noorden had kunnen worden gelaten, wel heel sterk in kracht.
Als de gang van zaken inderdaad zo is geweest, dan moet de KNDB zich nog wel beraden over de toekomstige aanpak ter voorkoming van dit soort voorvallen.

Of ligt het anders?
De e-mail was afkomstig van WvM.

tijdnood

Post by tijdnood » Mon Jul 04, 2005 13:49

Houdt dit in dat de email van WvM na het spelen van de bekerfinale aan de KNDB is verstuurd?

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon Jul 04, 2005 14:20

tijdnood wrote:Houdt dit in dat de email van WvM na het spelen van de bekerfinale aan de KNDB is verstuurd?
Lijkt me wel. Van te voren kun je toch niet weten dat Tjalling mee zou spelen.

Post Reply