Bondsraad
Re: Bondsraad
Was bondsdirecteur Arjan de Vries al bezig met de crisis in de damwereld, in deze dagen even niet. Bij het dammen vallen tenminste geen doden.
Ik kan je even niet volgen, Guido? Bedoel je de grote afwezige, na 17 juni, is Arjan de Vries?GuidoB wrote:Was bondsdirecteur Arjan de Vries al bezig met de crisis in de damwereld, in deze dagen even niet. Bij het dammen vallen tenminste geen doden.
Onder een steen geleefd, Daan? 3 toerfietsers verongelukt in 3 dagen tijd. Gisteren een interview met Arjan de Vries in het 8-uur journaal.
- Marcel Kosters
Terug naar de hoofdzaak:
1. De KNDB bevindt zich in een financiële crisis.
2. De KNDB bevindt zich in een bestuurlijke crisis.
De bondsraad laat crisis 1 onaangeroerd tot crisis 2 is opgelost. Het nieuwe bestuur dat van de bondsraad op ledenjacht moet zal eerst crisis 1 moeten oplossen. Ten aanzien van crisis 2 hangt de discussie hier:
De bondsraad laat crisis 1 onaangeroerd tot crisis 2 is opgelost. Het nieuwe bestuur dat van de bondsraad op ledenjacht moet zal eerst crisis 1 moeten oplossen. Ten aanzien van crisis 2 hangt de discussie hier:
Casper van der Tak wrote:Daan, bedankt!Frans de Jonge wrote:Ha Daan, dank je.Ganesha wrote:
Frans, net iets te intensief met de materie bezig? Ik zag Caspers opmerking als een terechte vraag. Casper is geheel te goeder trouw. Ik begreep van anderen dat alle BR-leden betrokken zijn bij de samenstelling van het bestuur, klopt dat? Blijft lastig zeker als vele mensen niet beschikbaar zijn. Succes deze maand
Waar ik op reageerde is dat er wordt gesuggereerd dat er een tot op het bot verdeelde Bondsraad is. Integendeel, iedereen binnen de Bondsraad wil hetzelfde, nl. dat de ledendaling serieus wordt aangepakt en dat de damsport aan een volgende generatie wordt doorgegeven. Veel Bondsraadsleden hebben namen aangeleverd van mogelijke kandidaten en soms ook actief mogelijke kandidaten gepolst en kandidaten aangeleverd. En het door de hele Bondsraad omarmde en op de website gezette profiel moet er voor zorgen dat ook de goede kandidaten aan boord komen. De Bondsraad heeft ook voor de democratische weg gekozen door alle provinciale bonden aan te schrijven en op te roepen om met geschikte kandidaten te komen. En als ik me niet vergis niet zonder resultaat.
Het lijkt er nu op dat de komende Bondsraadsvergadering eind augustus een nieuw bestuur benoemd kan worden. Een mooie mix van jong en oud, en van potentie en ervaring.
Frans, als veel bondsraadleden lijstjes ingediend hebben en als deze vaak dezelfde namen bevatten, dan ben ik ook benieuwd naar wie wel en wie niet kandidatenlijstjes ingediend heeft.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
GuidoB wrote:Onder een steen geleefd, Daan? 3 toerfietsers verongelukt in 3 dagen tijd. Gisteren een interview met Arjan de Vries in het 8-uur journaal.
Een keer het journaal van 20.00 missen. Ik heb tot nu toe de naam van Arjan de Vries bijna niet gehoord alleen bij de commissie van 3.
Frans de Jonge: Heeft Arjan de Vries nog betekenis in deze crisis, helpt hij de bondsraad?
-
- Real name: Frans de Jonge
Nee Daan, maar er is ook "niets" veranderd, want volgens de demissionair secretaris heeft een demissionair bestuur dezelfde bevoegdheden als een gewoon bestuur, alleen wordt er geen (nieuw) beleid gemaakt. En ik deel zijn opvatting.Ganesha wrote:GuidoB wrote:Onder een steen geleefd, Daan? 3 toerfietsers verongelukt in 3 dagen tijd. Gisteren een interview met Arjan de Vries in het 8-uur journaal.
Een keer het journaal van 20.00 missen. Ik heb tot nu toe de naam van Arjan de Vries bijna niet gehoord alleen bij de commissie van 3.
Frans de Jonge: Heeft Arjan de Vries nog betekenis in deze crisis, helpt hij de bondsraad?
De directeur van het sportcluster ondersteunt het (demissionair) bestuur en niet (direct) de Bondsraad. Betekent hij nog wat in deze crisis? Mogelijk richting het demissionaire bestuur, maar dat weet ik niet. En als je de agendastukken van de vorige Bondsraadsvergadering gezien hebt, zie je dat een voorstel van het vorige bestuur was om op de kosten van de directeur sterk te besparen en terug te brengen tot een symbolisch bedrag van € 1.000 per jaar. In hoeverre dit betekent dat of werk niet meer gedaan wordt of door anderen is nog niet duidelijk geworden.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
- Henk de Witt
Casper, wat dit laatste zinnetje betreft, de verleiding om aan matchfixing te doen moet uiteraard zoveel mogelijk ingedamd worden, helemaal mee eens. Toch zou ik niet willen beweren dat het daadwerkelijk aan matchfixing doen een irrelevant dingetje is..Casper van der Tak wrote:Henk, het gaat hier om gedragsregels, en de angst is dat bepaalde akties (weddenschappen, werken bij ladbrokes ed) er toe zou kunnen leiden dat de schijn bestaat van een belangenverstrengeling (omdat je die weddenschap hebt staan zou je expres partijen kunnen verliezen, idem als je bij een wedkantoor werkt zou je financiele belangen kunnen hebben bij de uitslag van partijen, etc). Het gaat er niet om dat je aan matchfixing doet, maar dat de verleiding zou kunnen bestaan...
Van Thijs krijg ik de indruk dat het bestuur bezig is met dit onderwerp op een manier waarmee ze de werkelijkheid in de damwereld een beetje uit het oog verliezen. Maar ik geef toe dat ik me hierin niet heb verdiept en het voorgestelde reglement niet ken.
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
Zou een chinees goksyndicaat dan hoofdsponsor mogen worden?Henk de Witt wrote:Casper, wat dit laatste zinnetje betreft, de verleiding om aan matchfixing te doen moet uiteraard zoveel mogelijk ingedamd worden, helemaal mee eens. Toch zou ik niet willen beweren dat het daadwerkelijk aan matchfixing doen een irrelevant dingetje is..Casper van der Tak wrote:Henk, het gaat hier om gedragsregels, en de angst is dat bepaalde akties (weddenschappen, werken bij ladbrokes ed) er toe zou kunnen leiden dat de schijn bestaat van een belangenverstrengeling (omdat je die weddenschap hebt staan zou je expres partijen kunnen verliezen, idem als je bij een wedkantoor werkt zou je financiele belangen kunnen hebben bij de uitslag van partijen, etc). Het gaat er niet om dat je aan matchfixing doet, maar dat de verleiding zou kunnen bestaan...
Van Thijs krijg ik de indruk dat het bestuur bezig is met dit onderwerp op een manier waarmee ze de werkelijkheid in de damwereld een beetje uit het oog verliezen. Maar ik geef toe dat ik me hierin niet heb verdiept en het voorgestelde reglement niet ken.
Flow with the Go
-
- Real name: Thijs van den Broek
Na een weekje dammen in Rotterdam (Enorm leuk toernooi was het overigens) Behoorlijk wat mails van leden door aan het lezen in mijn mail box (over de aanpak van enorm veel problemen in de damsport). Ter informatie een mailtje wat ik terugstuurde naar de grote groep waar alle mail contact tussen gaande is. Tevens laat het ook duidelijk zien hoe je contact kunt opnemen met BR leden. Ik raad ook elk KNDB lid aan om dat te doen als zij daar de behoefte aan hebben.
(Ik heb namen uit de mail gehaald omdat anders leden mogelijk een extra drempel voelen om in contact te treden met de bondsraad)
Hallo ...... en anderen
even ter correctie, De leden van de bondsraad zijn precies zo makkelijk bereikbaar en te vinden op de KNDB site als het KNDB bestuur. Op de pagina " organisatie"
http://www.kndb.nl/category/organisatie/
staat deze zelfs boven het bestuur als je daar op klikt kom je op deze pagaina:
http://www.kndb.nl/category/organisatie ... rtikel-1-2
Met alle namen en e-mailadressen van de bondsraadsleden. Duidelijker kun je het denk ik ook niet maken, dus het eerste stuk van de mail klopt niet zoveel van.
Dan naar de rest van je mail waar je natuurlijk volkomen gelijk in hebt (Net zoals .....). Verder kan er wel gezegt worden dat iets is "afgesproken" maar ook dat klopt niet ik heb in ieder geval niks afgesproken dat ik geen e-mails zou willen krijgen in mijn mail box van KNDB leden. Heel graag juist! want daar ben ik namelijk ledenvertegenwoordiger voor.
Verder is een groot probleem dat ook de bondsraad totaal niet functioneert. Velen BR-leden zijn totaal niet betrokken en dat is zeker in deze tijd waar het 2 voor 12 is zeer ernstig. Ik hoop dat al hun mailboxen totaal volstromen met mails van leden dat er misschien eens een belletje gaat rinkelen dat er toch echt wel wat moet gaan veranderen wil de damsport over 10-20 jaar nog bestaan.
Overigens denk ik dat mogelijke de vorige Bondsraden nog slechter functioneerde en de KNDB (samen met het bestuur) zo hebben laten vastlopen. Als er in 2014 al voor een bezuiniging van een paar duizend Euro bijvoorbeeld een mooi damspel word vervangen door een afval papier versie wat op geen enkele manier meer functioneel is voor dampromotie had er al wel een belletje moeten rinkelen. En dan heb ik het nog niet over meerdere malen advies van de FICO dat er gestopt moest worden met de "kaasschaafmethode". Iedereen liet het maar gebeuren en persoonlijke belangen prevaleerden duidelijk boven belangen van de KNDB en de damsport. Het resultaat een dik verlies in 2016 en totale financiële puinhoop binnen de KNDB en zeer verstrekkende verplichtingen die (zonder werkelijke tussenkomst van de bondsraad overigens) nog eventjes tot 2020 zijn afgesloten door het vorige bestuur.
Maar ik dwaal af. Het lijkt mij zeer gezond dat de bondsraad mails krijgt van leden, zeker als die zo goed en inhoudelijk zijn als de mails die ik tot nu toe voorbij heb zien komen! Waarvoor dank!
Groet Thijs van den Broek
bondsraadslid KNDB
(Ik heb namen uit de mail gehaald omdat anders leden mogelijk een extra drempel voelen om in contact te treden met de bondsraad)
- Marcel Kosters
Ik maak uit je e-mail op dat iemand bondsraadsleden moeilijk aanspreekbaar vindt. Je antwoord is helder: individuele bondsraadsleden zijn eenvoudig via de KNDB-website te vinden. Maar nu waar het hier wel om gaat. Je schrijft ondermeer:playforstacks wrote:Na een weekje dammen in Rotterdam (Enorm leuk toernooi was het overigens) Behoorlijk wat mails van leden door aan het lezen in mijn mail box (over de aanpak van enorm veel problemen in de damsport). Ter informatie een mailtje wat ik terugstuurde naar de grote groep waar alle mail contact tussen gaande is. Tevens laat het ook duidelijk zien hoe je contact kunt opnemen met BR leden. Ik raad ook elk KNDB lid aan om dat te doen als zij daar de behoefte aan hebben. (...)
,,Verder is een groot probleem dat ook de bondsraad totaal niet functioneert. Velen BR-leden zijn totaal niet betrokken en dat is zeker in deze tijd waar het 2 voor 12 is zeer ernstig.”
Dat onderstreept de relevantie van de aanvankelijk door mij en later door Casper van der Tak gestelde en even zovele malen ontweken dan wel genegeerde vraag.
Tue Jul 11, 2017 09:55
Tue Jul 11, 2017 18:56Casper van der Tak wrote: Michel, is er een soort taakverdeling hierover in de BR, en zo ja, wie zijn dan voornamelijk bezig met het zoeken naar bestuurskandidaten?
Wed Jul 12, 2017 19:58Casper van der Tak wrote: Frans, is er een soort taakverdeling hierover in de BR, en zo ja, wie zijn dan voornamelijk bezig met het zoeken naar bestuurskandidaten? Of zoekt de hele BR?
Wed Jul 12, 2017 21:05Casper van der Tak wrote: Ik ben er ook benieuw naar wie hier binnen de BR vooral mee bezig zijn. Wat ik vermoed is dat dit vooral de voorstanders van de motie zijn, en als dat zo is, dan is dat jammer omdat een minder groot palet aan kandidaten (en vermoedelijk ook met minder verscheidenheid) de revue zal passeren.
Wed Jul 12, 2017 22:29Casper van der Tak wrote: Meedenken zal wel ja, het is een beetje moeilijk om hier als BR-lid helemaal niet bezig te zijn. Maar wel ben ik benieuwd naar de vraag wie hier het meest mee bezig zijn. Of alle 19-1 leden even veel?
Wed Jul 12, 2017 22:50Casper van der Tak wrote: (…) Eerder vroeg ik wie van de BR vooral bezig zijn met het zoeken naar bestuurskandidaten - kun jij hier antwoord op geven?
Thu Jul 13, 2017 08:29Casper van der Tak wrote: (...) Ik stel een paar keer een vraag, waar ik trouwens nog geen antwoord op heb, en ik leg dan uit waarom ik die vraag belangrijk vind. Dat is al.
Wed Jul 19, 2017 16:05Casper van der Tak wrote:Frans, als veel bondsraadleden lijstjes ingediend hebben en als deze vaak dezelfde namen bevatten, dan ben ik ook benieuwd naar wie wel en wie niet kandidatenlijstjes ingediend heeft.
Marcel Kosters wrote: Terug naar de hoofdzaak:
Casper van der Tak wrote:Daan, bedankt!Frans de Jonge wrote:
Ha Daan, dank je.
Waar ik op reageerde is dat er wordt gesuggereerd dat er een tot op het bot verdeelde Bondsraad is. Integendeel, iedereen binnen de Bondsraad wil hetzelfde, nl. dat de ledendaling serieus wordt aangepakt en dat de damsport aan een volgende generatie wordt doorgegeven. Veel Bondsraadsleden hebben namen aangeleverd van mogelijke kandidaten en soms ook actief mogelijke kandidaten gepolst en kandidaten aangeleverd. En het door de hele Bondsraad omarmde en op de website gezette profiel moet er voor zorgen dat ook de goede kandidaten aan boord komen. De Bondsraad heeft ook voor de democratische weg gekozen door alle provinciale bonden aan te schrijven en op te roepen om met geschikte kandidaten te komen. En als ik me niet vergis niet zonder resultaat.
Het lijkt er nu op dat de komende Bondsraadsvergadering eind augustus een nieuw bestuur benoemd kan worden. Een mooie mix van jong en oud, en van potentie en ervaring.
Frans, als veel bondsraadleden lijstjes ingediend hebben en als deze vaak dezelfde namen bevatten, dan ben ik ook benieuwd naar wie wel en wie niet kandidatenlijstjes ingediend heeft.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
-
Tue Jul 11, 2017 09:55Marcel Kosters wrote:Ik maak uit je e-mail op dat iemand bondsraadsleden moeilijk aanspreekbaar vindt. Je antwoord is helder: individuele bondsraadsleden zijn eenvoudig via de KNDB-website te vinden. Maar nu waar het hier wel om gaat. Je schrijft ondermeer:playforstacks wrote:Na een weekje dammen in Rotterdam (Enorm leuk toernooi was het overigens) Behoorlijk wat mails van leden door aan het lezen in mijn mail box (over de aanpak van enorm veel problemen in de damsport). Ter informatie een mailtje wat ik terugstuurde naar de grote groep waar alle mail contact tussen gaande is. Tevens laat het ook duidelijk zien hoe je contact kunt opnemen met BR leden. Ik raad ook elk KNDB lid aan om dat te doen als zij daar de behoefte aan hebben. (...)
,,Verder is een groot probleem dat ook de bondsraad totaal niet functioneert. Velen BR-leden zijn totaal niet betrokken en dat is zeker in deze tijd waar het 2 voor 12 is zeer ernstig.”
Dat onderstreept de relevantie van de aanvankelijk door mij en later door Casper van der Tak gestelde en even zovele malen ontweken dan wel genegeerde vraag.
In de vorige bondsraadsvergadering, na de officiële vergadering was gesloten, is er door de meeste BR leden die aanwezig waren nog een informeel overleg gehouden hoe nu verder. Helaas (zoals begrijpelijk lijkt mij) kon het toen niet gaan over de precieze procedure, wie wat gaat doen, hoe we communiceren. Waarom niet? Omdat op een vraag van Pieter Wijn aan de voorzitter met de vraag of de bestuurders nog de lopende zaken zouden doen werd geantwoord door Hans Vermeulen in de trend van " Nee, we laat nu alles uit mijn handen vallen en jullie zoeken het maar uit de lopende zaken worden ook niet meer gedaan"Casper van der Tak wrote: Michel, is er een soort taakverdeling hierover in de BR, en zo ja, wie zijn dan voornamelijk bezig met het zoeken naar bestuurskandidaten?
Jeanine van der Horst (ex penningmeester) die naast Hans zat gaf geen kick en gaf zeker niet aan dat ze het daarmee oneens was of dat zij wel de lopende zaken zou doen.
Op dat moment is het "paniekvoetbal" er ligt geen draaiboek klaar ( Zoals Pieter Wijn dat zei) voor zo'n situatie dat een bestuur voltallig aftreed en niet de lopende zaken zou doen. Een aantal tegenstanders van de motie (zeker niet allemaal) die aanwezig waren deden net of dit "te verwachten" was. Het enige wat te verwachten was dat het bestuur zou aftreden en de lopende zaken zou doen tot er een nieuw bestuur zou zijn. Wat er nu gebeurde was overigens in strijd met de wet en de penningmeester en voorzitter mogen van geluk spreken dat de secretaris toen hij terug kwam van vakantie (pas na 1 week van doodse stilste vanuit de kant van de bestuurders) dit waarschijnlijk ook wel door had. Hij zal waarschijnlijk de bestuurders duidelijk hebben gemaakt dat zij persoonlijk aansprakelijk zijn voor alle schaden die hieruit voortvloeit plus nog eens een grote kans dat de schaden die zij hebben veroorzaakt door het afsluiten van overeenkomsten met zeer negatieve financiële gevolgen (nieuwe cyclus tot 2020) ook verhaald zal worden op deze bestuurders. Zeker omdat dit buiten de bondsraad om is geregeld en omdat de bestuurders denk ik zelf heel goed door hebben dat ze de belangen van personen hebben gediend binnen de KNDB en niet de belangen van de KNDB en de damsport.
Dit alles hierboven heeft voor veel ruis veroorzaakt wat nu precies wel en niet "afgesproken" is en wat de procedure is. Hier is in de loop van de tijd steeds meer duidelijk over gekomen vooral doordat Frans probeerde die duidelijkheid te scheppen binnen de bondsraad en iedereen op 1 lijn te krijgen daarover. In het informeel overleg had Frans ook een soort van "mandaat" gekregen hiervoor die breed gedragen werd. (tegenstanders van de motie met het argument: jij hebt dit veroorzaakt dus nu los jij het ook maar op. Voorstanders hadden vertrouwen in Frans dat hij hier de beste kartrekker in zou zijn)
Ikzelf heb in die weken er vooral op gehamerd dat de statuten (die toch heel duidelijk de procedure uitleggen) worden nageleefd. Ik heb daarop nooit een tegengeluid gekregen of iemand die het daar niet mee eens is. Voor de praktijk is mijn idee (maar ik krijg ook zeker niet alle communicatie mee tussen BR leden) dat vooral Frans echt veel werk verzet om goede mensen bereid te vinden voor een bestuursfunctie. En als de rest het maar afwacht zal dus waarschijnlijk gebeuren (wel met veel input van veel BR leden) dat Frans straks met namen komt van mogelijke kandidaten en dat er dan mogelijk een discussie ontstaat (of juist niet want ik heb het idee dat de meeste BR leden wel tevreden zijn met de namen die gaan komen) wie het moeten worden.
Ikzelf (ik weet niet hoe andere kandidaten daarin staan) zal er zo instaan dat als mijn favoriete kandidaat voor een bepaalde functie echt maar enkele stemmen zal krijgen dat ik die dan niet officieel zal voordragen voor een stemming maar als het helemaal niet zo duidelijk is (of als mensen om 1 of andere reden echt perse opnieuw in bestuur willen en daar veel druk achter zetten) zal er straks op de vergadering tussen voor gedragen kandidaten gestemd gaan worden wie het worden.
Elk bondsraadslid kan zijn eigen kandidaat voordragen (of meerdere) dus in principe kan ieder bondsraadslid zelf de kar trekken maar de meeste denken of dat Frans dat net zo goed of beter kan of hebben gewoon niet de zin er energie in te steken.
-
Ter informatie mail gestuurd over matchfixing reglement. Misschien beginnen mensen te snappen waarom ik hier zo'n punt van maak. Ik ben echter bang dat er gewoon teveel mensen binnen de KNDB zijn die er echt helemaal niks van snappen en klakkeloos maar mee gaan met alles.
Beste damliefhebbers
Gewoon wat meer feiten:
1. Het voorstel reglement matchfixing and betting wat er nu ligt is het meest verstrekkende reglement wat de KNDB mogelijk ooit zal invoeren. Tevens zorgt de inhoud van dit document ervoor dat de KNDB mogelijk grote schade op zal lopen (zie onderaan voor meer informatie hierover)
2. Er word niet eerlijk gecommuniceerd door Anne over dit reglement. Wat zijn bijvoorbeeld de minimale eisen aan een dergelijk reglement vanuit NOC*NSF voor de damsport? Anne doet er ook alles aan om niet in te hoeven gaan op de inhoud van dit document. Eerst stond het, zonder toelichting, achteraan verstopt (zelfde met het contributie verhoging voorstel) op de agenda en werd er net gedaan of dit een standaard hamerstuk was voor de vergadering. Nu probeert Anne weer wat anders door te beweren dat de KNDB al te laat is met het invoeren van een reglement matchfixing and betting. Alles om dit reglement er nog even doorheen te drukken met alle schaden van dien.
3. De KNDB had de mogelijkheid om een subsidie te ontvangen waardoor de KNDB een matchfixing reglement ,met behulp van juristen, op maat kon maken voor de damsport. Hier is geen gebruik van gemaakt.
4. Het reglement matchfixing komt nog hoger te staan dan het tuchtreglement. Mochten er tegenstrijdigheden in zitten zal het reglement matchfixing leidend zijn.
Het is voor mij overduidelijk dat Anne echt totaal geen verstand heeft van matchfixing and betting . Ik neem hem dat overigens ook helemaal niet kwalijk. Hij is namelijk in de tijd geboren dat er nog niet eens kleuren televisie was en ik vermoed dat hij zelf ook nog nooit bij een online kansspelaanbieder gebet heeft. Het is voor hem overduidelijk een zwarte vlek waar hij maar weinig van begrijpt. Wat ik Anne wel kwalijk neem is dat hij desondanks de schijn probeert te wekken dat hij er wel verstand van heeft en weet wat een goed en slecht reglement is voor de damsport op dit gebied.
Ik heb in een vorige vergadering aangegeven dat de (online) kansspelmarkt zeer binnenkort (legaal) gereguleerd gaat worden en dat dit 2 mogelijke gevolgen gaat hebben voor de KNDB
1. Subsidie-inkomsten zullen mogelijk (sterk) teruglopen vanuit NOC NSF aangezien die vooral geld uitdelen wat afkomstig is van kansspelaanbieders (loterijen).
NOC*NSF heeft ook de afgelopen jaren een flinke lobby gevoerd om ervoor te zorgen dat kansspelen niet gereguleerd zouden worden omdat zij van mening zijn dat het hun veel inkomsten zal gaan kosten en zij dan dus minder geld kunnen uitdelen aan de aangesloten sportbonden (dus ook de KNDB).
2. Het bied de KNDB de mogelijkheid om een hele grote (!) sponsor binnen te halen voor zowel topsport als breedtesport (NOC NSF is vrijwel alleen sponsor voor topsport en kost de KNDB breedtesport vooral geld). Op dit moment is het voor kansspelaanbieders nog verboden om reclame te maken in Nederland. Veel grote kansspelaanbieders zijn daar ook zeer voorzichtig mee omdat ze anders mogelijk geen vergunning zullen krijgen voor toetreding op de Nederlandse markt. Mochten deze (online) aanbieders binnenkort een vergunning gaan krijgen (Zeker binnen nu en 1,5 jaar verwacht ik) dan zal er een enorme strijd ontstaan tussen deze grote kansspelaanbieders voor een marktaandeel. Mijn verwachting is dat deze aanbieders grote bedragen zullen investeren in reclame en sponsoring (zichtbaarheid) om een groot marktaandeel te verkrijgen. Als de KNDB nou eens een beetje inzicht hierin zou hebben en hier slim op in zou spelen zou er echt een geweldige slag kunnen worden geslagen op het gebied van sponsoring.
Maar wat gaat de KNDB doen? Ze willen een reglement invoeren die het verbied dat leden van de KNDB in hun privé tijd diensten mogen afnemen van deze kansspelaanbieders. Ze geven tevens aan dat leden van de KNDB niet werkzaam mogen zijn voor deze kansspelaanbieders.
Wat denken jullie zelf dat er dan gaat gebeuren als je aanklopt voor sponsoring bij deze bedrijven? Ze zullen (zeker als ze tonnen willen sponsoren als hoofdsponsor bijvoorbeeld) de KNDB doorlichten en dan zullen ze zien dat de KNDB een reglement heeft dat leden verbied om diensten af te nemen van dit bedrijf. En ook nog eens dat leden van de KNDB niet eens werkzaam mogen zijn voor het bedrijf dat mogelijk wil gaan sponsoren.
Zo’n mogelijke grote sponsor zal dan denken “wat is de KNDB voor gekke sekte ”. En ik geef zo’n mogelijke sponsor geen ongelijk. Het is gewoon echt van de zotte dat dit voorstel reglement matchfixing and betting niet meteen van tafel word geveegd. 8 pagina’s aan betutteling die echt geen enkele matchfixing in de damsport gaat voorkomen.
Hopelijk valt er eens een kwartje bij wat mensen en nemen jullie eens echt te moeite om te verdiepen in dit reglement en het grotere plaatje hieromheen.
Dan nog opbouwend, wat er wel moet gebeuren : Het nieuwe bestuur zal moeten informeren bij NOC NSF wat de minimale eisen zijn aan een reglement matchfixing voor de KNDB. Dan zal het bestuur/bondsraad juristen dan wel de reglementcommissie de opdracht moeten geven om alleen deze minimale eisen te verwerken in een reglement. Dan ben je waarschijnlijk met een half A4-tje klaar. Zo simpel kan het zijn en zal de grootste schaden mogelijk afgewend zijn.
Met vriendelijke groet Thijs van den Broek
Bondsraadslid KNDB
- Marcel Kosters
Bedankt voor het schetsen van deze context, Thijs.playforstacks wrote:In de vorige bondsraadsvergadering, na de officiële vergadering was gesloten, is er door de meeste BR leden die aanwezig waren nog een informeel overleg gehouden hoe nu verder. Helaas (zoals begrijpelijk lijkt mij) kon het toen niet gaan over de precieze procedure, wie wat gaat doen, hoe we communiceren. Waarom niet? Omdat op een vraag van Pieter Wijn aan de voorzitter met de vraag of de bestuurders nog de lopende zaken zouden doen werd geantwoord door Hans Vermeulen in de trend van " Nee, we laat nu alles uit mijn handen vallen en jullie zoeken het maar uit de lopende zaken worden ook niet meer gedaan"
Jeanine van der Horst (ex penningmeester) die naast Hans zat gaf geen kick en gaf zeker niet aan dat ze het daarmee oneens was of dat zij wel de lopende zaken zou doen.
Op dat moment is het "paniekvoetbal" er ligt geen draaiboek klaar ( Zoals Pieter Wijn dat zei) voor zo'n situatie dat een bestuur voltallig aftreed en niet de lopende zaken zou doen. Een aantal tegenstanders van de motie (zeker niet allemaal) die aanwezig waren deden net of dit "te verwachten" was. Het enige wat te verwachten was dat het bestuur zou aftreden en de lopende zaken zou doen tot er een nieuw bestuur zou zijn. Wat er nu gebeurde was overigens in strijd met de wet en de penningmeester en voorzitter mogen van geluk spreken dat de secretaris toen hij terug kwam van vakantie (pas na 1 week van doodse stilste vanuit de kant van de bestuurders) dit waarschijnlijk ook wel door had. Hij zal waarschijnlijk de bestuurders duidelijk hebben gemaakt dat zij persoonlijk aansprakelijk zijn voor alle schaden die hieruit voortvloeit plus nog eens een grote kans dat de schaden die zij hebben veroorzaakt door het afsluiten van overeenkomsten met zeer negatieve financiële gevolgen (nieuwe cyclus tot 2020) ook verhaald zal worden op deze bestuurders. Zeker omdat dit buiten de bondsraad om is geregeld en omdat de bestuurders denk ik zelf heel goed door hebben dat ze de belangen van personen hebben gediend binnen de KNDB en niet de belangen van de KNDB en de damsport.
Dit alles hierboven heeft voor veel ruis veroorzaakt wat nu precies wel en niet "afgesproken" is en wat de procedure is. Hier is in de loop van de tijd steeds meer duidelijk over gekomen vooral doordat Frans probeerde die duidelijkheid te scheppen binnen de bondsraad en iedereen op 1 lijn te krijgen daarover. In het informeel overleg had Frans ook een soort van "mandaat" gekregen hiervoor die breed gedragen werd. (tegenstanders van de motie met het argument: jij hebt dit veroorzaakt dus nu los jij het ook maar op. Voorstanders hadden vertrouwen in Frans dat hij hier de beste kartrekker in zou zijn)
Ikzelf heb in die weken er vooral op gehamerd dat de statuten (die toch heel duidelijk de procedure uitleggen) worden nageleefd. Ik heb daarop nooit een tegengeluid gekregen of iemand die het daar niet mee eens is. Voor de praktijk is mijn idee (maar ik krijg ook zeker niet alle communicatie mee tussen BR leden) dat vooral Frans echt veel werk verzet om goede mensen bereid te vinden voor een bestuursfunctie. En als de rest het maar afwacht zal dus waarschijnlijk gebeuren (wel met veel input van veel BR leden) dat Frans straks met namen komt van mogelijke kandidaten en dat er dan mogelijk een discussie ontstaat (of juist niet want ik heb het idee dat de meeste BR leden wel tevreden zijn met de namen die gaan komen) wie het moeten worden.
Ikzelf (ik weet niet hoe andere kandidaten daarin staan) zal er zo instaan dat als mijn favoriete kandidaat voor een bepaalde functie echt maar enkele stemmen zal krijgen dat ik die dan niet officieel zal voordragen voor een stemming maar als het helemaal niet zo duidelijk is (of als mensen om 1 of andere reden echt perse opnieuw in bestuur willen en daar veel druk achter zetten) zal er straks op de vergadering tussen voor gedragen kandidaten gestemd gaan worden wie het worden.
Elk bondsraadslid kan zijn eigen kandidaat voordragen (of meerdere) dus in principe kan ieder bondsraadslid zelf de kar trekken maar de meeste denken of dat Frans dat net zo goed of beter kan of hebben gewoon niet de zin er energie in te steken.
Natuurlijk moest de bondsraad haar weg vinden en vanzelfsprekend moeten bondsraad en bestuur binnen de kaders van statuten en huishoudelijk reglement blijven. Hopelijk is duidelijk dat niets van wat ik in deze draad heb voorgesteld buiten die kaders valt!
Als ik dat goed begrijp is in de bondsraad slechts een persoon - Frans - die zich verantwoordelijk voelt voor de formatie van een nieuw bestuur. Alles komt op Frans’ schouders neer. De andere bondsraadsleden vinden het wel best.
Dat Frans geen tijd en wellicht energie over heeft om niet alleen bestuurskandidaten na te jagen maar de KNDB-leden daarover ook nog eens te informeren kan ik dan wel begrijpen. Al had die situatie vermeden kunnen worden, bijvoorbeeld met het in deze draad geplaatste voorstel tot formatie van een nieuw KNDB-bestuur.
Ik zie dan maar in spanning uit naar het concept verslag van de afgelopen bondsraadsvergadering dat al enige tijd binnen de bondsraad schijnt te circuleren (Zou je dat misschien hier kunnen publiceren, Thijs? ‘Vroeger’ werd dat meteen in concept status op kndb.nl gepubliceerd). Ook de stukken voor de aankomende bondsraadsvergadering straks zullen interessant zijn en dan met name de lijst met bestuurskandidaten en hun achtergrond.
playforstacks wrote:(…) zal er straks op de vergadering tussen voor gedragen kandidaten gestemd gaan worden wie het worden.
Deze gang van zaken kan tot een samengeraapt bestuur leiden. Maar het is een logisch gevolg van de gekozen formatie aanpak. Hoe dan ook, zodra een nieuw bestuur is aangetreden kan de besluitvorming over de financiële crisis van de KNDB weer worden opgepakt. Ik ben benieuwd!
-
Frans (en de rest van de bondsraad) zal er echt wel alles aan te doen om geen "samengeraapt" bestuur te krijgen. Er is geen aanpak dat je (mogelijk) niet gaat stemmen op de vergadering tussen kandidaten en tevens de statuten naleeft. Ook jouw aanpak en procedure liepen niet overeen met die van de statuten. Ook al komt de aanpak die nu min of meer gevolgd word redelijk overeen met wat jij poste. Ik vermoed ook dat er al voor de vergadering redelijk achter de schermen het een en ander overlegt zal worden. (ik zal iig mijn best doen om te gaan beargumenteren welke kandidaten ik het beste vind en waarom) Ik zie maar voor 1 functie een mogelijk probleem ontstaan en dat is omdat er toch wel wat vreemde zaken lijken te gebeuren achter de schermen.
Ik ben zelf ook benieuwd wanneer de Kandidaten bekend worden, het zou natuurlijk heel goed kunnen dat er allemaal kandidaten voorgedragen worden uit provincies of BR leden die zich stil hebben gehouden. Maar dat verwacht ik niet ook al weet je het nooit.
Over de notulen werd ook behoorlijke discussie gevoerd tussen de bondsraad en het bestuur over de teksten. De secretaris heeft bepaald dat hij daarom dit niet op de KNDB site plaatst voordat dit door de vergadering is goedgekeurd. Dat er van de notulen niet veel klopte kan ik bevestigen en het is op zo'n manier opgeschreven dat er een heel ander beeld ontstaat van de vergadering dan die daadwerkelijk was. Tevens wat in de notulen staat komt niet eens in de buurt van wat ikzelf heb gezegd. Zeker op de belangrijke momenten. Maar de bondsraad zal er hopelijk van geleerd hebben om voortaan een onafhankelijke notulist de vergadering te laten notuleren.
Ik ben zelf ook benieuwd wanneer de Kandidaten bekend worden, het zou natuurlijk heel goed kunnen dat er allemaal kandidaten voorgedragen worden uit provincies of BR leden die zich stil hebben gehouden. Maar dat verwacht ik niet ook al weet je het nooit.
Over de notulen werd ook behoorlijke discussie gevoerd tussen de bondsraad en het bestuur over de teksten. De secretaris heeft bepaald dat hij daarom dit niet op de KNDB site plaatst voordat dit door de vergadering is goedgekeurd. Dat er van de notulen niet veel klopte kan ik bevestigen en het is op zo'n manier opgeschreven dat er een heel ander beeld ontstaat van de vergadering dan die daadwerkelijk was. Tevens wat in de notulen staat komt niet eens in de buurt van wat ikzelf heb gezegd. Zeker op de belangrijke momenten. Maar de bondsraad zal er hopelijk van geleerd hebben om voortaan een onafhankelijke notulist de vergadering te laten notuleren.
- Marcel Kosters
playforstacks wrote:Frans (en de rest van de bondsraad) zal er echt wel alles aan te doen om geen "samengeraapt" bestuur te krijgen.
Daar kan de bondsraad in dit stadium niet veel aan doen. Bij meer kandidaten dan bestuurszetels moet de raad stemmen en de uitkomst daarvan is niet beheersbaar. Beheersbaarheid was een van de voordelen van een democratisch en uit bondsraadsleden gekozen meerkoppige formatie commissie.
playforstacks wrote:Er is geen aanpak dat je (mogelijk) niet gaat stemmen op de vergadering tussen kandidaten en tevens de statuten naleeft.
Die aanpak was er wel. Ik plak mijn eerder geposte voorstel als voorbeeld hieronder.
Marcel Kosters wrote: Voorstel - Formatie Hoofdbestuur KNDB
De bondsraad benoemt uit haar midden drie raadsleden, belast met de formatie van een Hoofdbestuur KNDB. Dat is heel snel te regelen.
Ieder bondsraadslid stuurt binnen de bondsraad in reply all drie namen van de momenteel zitting hebbende raadsleden. Bij die drie namen mag hij NIET zijn eigen naam zetten. De drie leden van wie de naam het meest genoemd wordt, worden tot de formatie commissie geroepen.
De bondsraad publiceert de samenstelling van de formatie commissie met e-mailadres formatie@kndb.nl op kndb.nl. Tezamen met een oproep aan alle KNDB-leden om zichzelf en/of anderen te nomineren als kandidaat bestuurslid. Ieder commissielid ontvangt via formatie@kndb.nl dezelfde e-mails met kandidaten namen. Alle KNDB-leden mogen namen van kandidaten aan formatie@kndb.nl sturen.
Na het sluiten van de deadline bepaalt ieder lid van de commissie allereerst wie van de bestuurskandidaten hij ‘voorzitter waardig’ vindt. Hij noteert deze namen en nummert deze in volgorde van zijn voorkeur. Waarbij de kandidaat met nummer 1 de eerste voorkeur heeft etc. De commissieleden leggen hun lijstjes naast elkaar en tellen van iedere kandidaat de nummering op. De kandidaat met de laagste som is kandidaat nummer 1, de kandidaat met de op een na laagste som is kandidaat nummer 2, etc.
De commissie nodigt de bovenste drie kandidaten die zich bereid en beschikbaar tonen uit voor een gesprek. Een commissielid doet dat per standaard e-mail met cc aan formatie@kndb.nl.
Op basis van deze drie gesprekken (fysiek, niet telefonisch) kiest de commissie de kandidaat voorzitter. De commissie publiceert de naam van de kandidaat voorzitter en geeft de KNDB-leden opnieuw gelegenheid zich als kandidaat bestuurslid te melden of zich als kandidaat bestuurslid terug te trekken.
Na het verstrijken van deze deadline treedt de kandidaat voorzitter toe tot de formatie commissie en selecteert de commissie kandidaten voor de overige zes vacatures. Daarbij is de commissie vrij zich - afhankelijk van het aantal beschikbare kandidaten en de binnen de commissie aanwezige consensus - per vacature te beperken tot een kandidaat en (al dan niet telefonisch) gesprek.
De stem van de kandidaat voorzitter telt bij de stemming over kandidaten dubbel. De gedachte hierachter is dat de voorzitter (m/v) met zijn bestuursteam uit de voeten moet kunnen. Tegelijkertijd mag van iedere serieus door de voorzitters kandidaat beoogde bestuurskandidaat worden verondersteld dat tenminste een commissielid de voorzitter hierin kan steunen.
Zo kan de KNDB op transparante wijze tot een breed gedragen bestuur komen en doet de KNDB er ook alles aan, om in deze unieke situatie het talent uit alle hoeken en gaten naar boven te halen.
Ik plak de relevante artikelen van statuten en huishoudelijk reglement hieronder. Het voorstel hierboven past daar naadloos in.playforstacks wrote:Ook jouw aanpak en procedure liepen niet overeen met die van de statuten.
Statuten
10 1. Het bestuur van de bond bestaat uit tenminste vijf en in ieder geval uit een oneven aantal personen. Zij worden benoemd door de bondsraad, die erop toeziet dat de samenstelling van het bestuur in voldoende mate een afspiegeling vormt van het ledenbestand van de bond.
10.2. Voor zover natuurlijk persoon kan elk actief lid van de bond voor een bestuursfunctie worden voorgedragen. Personeelsleden van de bond kunnen geen lid van het bestuur zijn.
10.3. De benoeming van bestuursleden zal zoveel mogelijk geschieden uit één of meer bindende voordrachten behoudens het bepaalde in lid 4. Een voordracht van de zijde van het bestuur wordt bij de bijeenroeping van de vergadering bekend gemaakt. Een voordracht vanuit de bondsraad moet vóór de aanvang van de vergadering schriftelijk bij het bestuur worden ingediend.
10.4. Aan elke voordracht kan het bindend karakter worden ontnomen door een met tenminste tweederde van de uitgebrachte stemmen genomen besluit van de bondsraad, genomen in een vergadering waarin tenminste tweederde van de bondsraadsleden aanwezig is.
10.5. Is geen voordracht opgemaakt of besluit de bondsraad overeenkomstig het voorgaande lid aan de opgemaakte voordracht(en) het bindend karakter te ontnemen dan is de bondsraad vrij in keus.
10.6. Indien er meer dan één bindende voordracht is, geschiedt de benoeming uit de voordrachten.
10.7. De voorzitter wordt in functie gekozen, de overige bestuursleden verdelen onderling de taken.
Huishoudelijk reglement
6.1 De leden van het bestuur worden benoemd voor drie jaren. Zij kunnen zich onmiddellijk herkiesbaar stellen.
6.2 Het rooster van aftreden wordt zodanig vastgesteld, dat de voorzitter niet gelijktijdig aftreedt met de secretaris of de penningmeester.
6.3 Voor de verkiezing van bestuursleden kunnen kandidaten worden gesteld door het bestuur, door leden van de bondsraad en de provinciale bonden.
6.4 De kandidaatstelling moet uiterlijk twee weken vóór de eerstkomende vergadering van de bondsraad in het bezit zijn van de secretaris.
6.5 De kandidaatstelling moet vergezeld gaan van een schriftelijke bereidverklaring van de kandidaat.
playforstacks wrote:Ook al komt de aanpak die nu min of meer gevolgd word redelijk overeen met wat jij poste.
Svp mijn voorstel niet verwarren met de huidige aanpak.
playforstacks wrote:(…) Ik zie maar voor 1 functie een mogelijk probleem ontstaan en dat is omdat er toch wel wat vreemde zaken lijken te gebeuren achter de schermen.
In een van je eerdere posts las ik over een oud-bestuurder die weer in het bestuur lijkt te willen. Gaat het daar over?
playforstacks wrote:Ik ben zelf ook benieuwd wanneer de Kandidaten bekend worden, het zou natuurlijk heel goed kunnen dat er allemaal kandidaten voorgedragen worden uit provincies of BR leden die zich stil hebben gehouden. Maar dat verwacht ik niet ook al weet je het nooit.
De formateur zal de secretaris vragen zijn lijst met kandidaten en hun achtergrond tezamen met de convocatie te publiceren. Ter vergadering kunnen nog kandidaten worden voorgedragen maar de kans daarop lijkt niet groot, gegeven de ogenschijnlijke apathie zowel binnen als buiten de bondsraad.
Dan maar wachten tot na de komende bondsraadsvergadering.playforstacks wrote:Over de notulen werd ook behoorlijke discussie gevoerd tussen de bondsraad en het bestuur over de teksten. De secretaris heeft bepaald dat hij daarom dit niet op de KNDB site plaatst voordat dit door de vergadering is goedgekeurd. Dat er van de notulen niet veel klopte kan ik bevestigen en het is op zo'n manier opgeschreven dat er een heel ander beeld ontstaat van de vergadering dan die daadwerkelijk was. Tevens wat in de notulen staat komt niet eens in de buurt van wat ikzelf heb gezegd. Zeker op de belangrijke momenten. Maar de bondsraad zal er hopelijk van geleerd hebben om voortaan een onafhankelijke notulist de vergadering te laten notuleren.