Axioma Groep Open NK 2004

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie grijpt de tweede plaats achter Kees Thijssen?

Poll ended at Fri Jul 23, 2004 16:58

Guntis Valneris
3
10%
Aleksander Baljakin
5
17%
Hans Jansen
1
3%
N'diaga Samb
1
3%
Bé Eggens
2
7%
Léopold Sekongo
0
No votes
Bart Terwel
1
3%
Sven Winkel
1
3%
Wouter van Beek
0
No votes
Wim Bremmer
0
No votes
Huub van der Vossen
1
3%
Wadim Wirni
2
7%
Herman van Westerloo
0
No votes
Andrew Tjon A Ong
0
No votes
Francis Tholel
0
No votes
Jean-Marc Ndjofang
2
7%
Ron Heusdens
5
17%
Bas Messemaker
4
14%
Joeri Anikejev
1
3%
Peter van der Stap
0
No votes

Total votes: 29

Dieter

Post by Dieter » Sat Jul 24, 2004 18:19

Schitterende ontknoping. Het moet wel tot het allerlaatst heel spannend zijn geweest want een beslissing bij Wirny Heusdens zou nog om de titel gaan.
Inderdaad heel sneu voor Anikeev die nog even cool had moeten blijven.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jul 24, 2004 18:34

Mark Hees wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Mark Hees wrote: Niet Guntis Valneris. Die pakt de eerste prijs net voor Kees Thijssen. Het wordt een spannend toernooi....
Gefeliciteerd Mark & Guntis!
Wat zielig voor Anikejev.

Image
Ik had het niet meer verwacht dat Anikejev die 2 punten voorsprong zou verspelen.
Maar je voorzag op zondag al dat het heel spannend zou worden.
Anthony Keijzer uit Rotterdam is nu natuurlijk helemaal een grote held!
http://www.damweb.nl/tho/index.php?page ... me&p=5-105

Den Haag is toch een geluksstad voor kale mannen, nietwaar?

Image

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sat Jul 24, 2004 20:00

Hanco Elenbaas wrote: Anthony Keijzer uit Rotterdam is nu natuurlijk helemaal een grote held!
Ja, als ik die partij bekijk heeft hij het niet eens slecht gedaan. Durfde zelfs te spelen. Niet echt alles weghakken. Knap gespeeld.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sun Jul 25, 2004 00:19

This saturday evening, GERARD SANNIER ( President of our team of ROUEN, DANIEL DUVAL and me were in restaurant near a...dutch citizen !!
Fortunately he could speak french language. We discussed about one hundred and one things.
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jul 25, 2004 14:54

Jacques PERMAL wrote:This saturday evening, GERARD SANNIER ( President of our team of ROUEN, DANIEL DUVAL and me were in restaurant near a...dutch citizen !!
Fortunately he could speak french language. We discussed about one hundred and one things.
Who did you meet Jacques? Ton Sijbrands?

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Jul 25, 2004 15:11

Hanco Elenbaas wrote:Who did you meet Jacques? Ton Sijbrands?
Why Ton Sijbrands?
That man speaks only about draughts (one hundred things).

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sun Jul 25, 2004 22:38

He was just a tourist visiting NORMANDY. Unfortunately he had never heard of DRAUGHTS GAME.
He lives in the NETHERLANDS near ROTTERDAM. He speaks easily french language. He discovered our game in the restaurant.
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Valneris

Post by Kosmos » Mon Jul 26, 2004 02:13

De analyse is nog niet helemaal af, maar Valneris heeft een prachtige prestatie geleverd in de slotronde door Anikeev positioneel te overklassen.
Heaven is no location, but a state of mind

Vengaboy

Post by Vengaboy » Mon Jul 26, 2004 15:42

Mark Hees wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Anthony Keijzer uit Rotterdam is nu natuurlijk helemaal een grote held!
Ja, als ik die partij bekijk heeft hij het niet eens slecht gedaan. Durfde zelfs te spelen. Niet echt alles weghakken. Knap gespeeld.

Ik denk dat de keren dat hij niet gehakt heeft wanneer dat wel mogelijk was op 1 hand zijn te tellen, maar toch een puike prestatie
......door politie en dominee geweerd.....

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon Jul 26, 2004 15:49

Vengaboy wrote:
Mark Hees wrote:

Ik denk dat de keren dat hij niet gehakt heeft wanneer dat wel mogelijk was op 1 hand zijn te tellen, maar toch een puike prestatie
Volgens mij gaf zijn tegenstander hem niet veel mogelijkheden. Hij hakte wel veel, maar ik zag op die momenten niet echt veel betere plannen. Ik denk ook niet dat hij op een overwinning uit was..... (Keijzer dus....)

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Jul 26, 2004 16:07

Image

Ottink - De Mooij

De grootste ruïne van het toernooi wordt door onze Zopje met de slopershamer bewerkt.

30... 22-28 31.32x23 19x28 32.40-34 13-19 33.38-32

Kan er ook nog wel bij.

33... 17-21! 23.32x23 21x32 24.37x28

en tijd om de bar te bezoeken.

Heeft de Bal je opnieuw opgedragen Kees te bedanken, Zopje?
Wie weet op welke partij van Arjen ik doel?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 26, 2004 18:40

Haagsche Courant, 26 juli 2004 wrote:Valneris doet het onmogelijke en wint
door Gerard de Groot

DEN HAAG | Guntis Valneris heeft het damtoernooi Axioma Groep Open op zijn naam geschreven. De Letse oud-wereldkampioen deed in de laatste ronde het onmogelijke en maakte een achterstand van twee punten goed in een rechtstreekse confrontatie met koploper Joeri Anikejev.

Image

De grote vraag tijdens de laatste ronde was of Joeri Anikejev ook in de laatste ronde erin zou slagen een aanval van een grootmeester af te slaan. De verrassende koploper leek in het middenspel een volledig gelijkwaardige klassieke stand op het bord te hebben. Op een moment bleek een vooruit berekende variant niet te kloppen waardoor Anikejev uit de klassieke partij moest ruilen.

Hij verzeilde daardoor in een opsluiting waarin de druk van Valneris langzaam maar zeker toenam. Rond de tijdnoodfase bezweek Anikejev en gaf de partij op, waarmee Valneris op punten langszij kwam.

Van de andere grootmeesters wist alleen Kees Thijssen te profiteren van het verlies van de koploper. Hij wist de Oekraïner Lagoda strategisch volledig te overklassen en won na een langdurig doorgespeeld eindspel. Vier andere groomeesters hadden ook nog een kans op de eindzege, maar kwamen niet verder dan remise. De partij tussen Virny en Heusdens was volledig in evenwicht, al moest de laatste in het eindspel nog een klein nadeeltje accepteren. Baljakin leek nog wel op weg naar een overwinning nadat hij Ndjofang een schijf had ontfutseld. Deze kon echter snel genoeg de damlijn bereiken om daarmee ook een punt veilig te stellen.

Uieindelijk bereikten drie spelers de score van 14 punten. Valneris werd op basis van weerstandspunten uitgeroepen tot toernooiwinnaar. Hij had in het toernooi een zwaarder programma afgewerkt. De huidige nummer drie van de wereld ontving naast de hoofdprijs uit handen van KNDB-bestuurder Van Tiel ook de wisselbokaal voor het open kampioenschap van Nederland. Deze titel was dit jaar aan het Haagse toernooi gekoppeld.

De verrassend sterk acterende Anikejev werd tweede. De pas 21-jarige student uit Charkov wist zich ondanks de laatste nederlaag prima tussen de negen grootmeesters in het toernooi staande te houden. Nationaal kampioen Kees Thijssen werd derde. Tevens ontving hij de Aad Ivens bokaal als de hoogst geëindigde Nederlander in het toernooi.

Prijs

Van de Haagse spelers eindigde de achttienjarige Patrick Stork als hoogste. De sterke jeugdspeler van DC Den Haag eindigde in het veld van 118 dammers van een tiental nationaliteiten knap als zestiende met 12 punten uit negen partijen. Hij ging behalve met de complimenten ook met een handvol prijzen naar huis. Hij was net als vorig jaar de beste regionale jeugdspeler, tweede in het algemeen jeugdklassement én hij won een prijs voor een fraaie partij. De andere residentiële talenten waren minder in vorm. De 14-jarige Europese pupillenkampioen Stefan Stapper behaalde 10 punten en was daar terecht niet tevreden over. Robin Vogelaar, nog moe van het NK aspiranten waarop hij brons veroverde én een ticket voor zowel EK als WK, eindigde een punt onder zijn gemiddelde.

Leidenaar Evert Bronstring prolongeerde zijn titel in het klassement voor 55-plussers. Bronstring die jarenlang in Haagse dienst op topniveau speelde, bleef zijn concurrenten uit Delft en Amsterdam maar net voor. Een andere Haags succes was er voor Roy Liem-Kon-Tja. De visueel gehandicapte dammer won het klassement voor G-dammers.

Den Haag. Axioma Groep Open NK. Negende ronde: Valneris (Let)-Anikejev (Oek) 2-0, Virny (Dui)-Heusdens (Ned) 1-1, Baljakin (Ned)-Ndjofang (Kam) 1-1, Thijssen (Ned)-Lagoda (Oek) 2-0, Jansen (Ned)-Samb (Sen) 2-0, Van Westerloo-De Mooij 1-1, Stork (Ned)-Wijker (Ned) 1-1. Eindstand: 1. Valneris 9-14 (78 ), 2. Anikejev 9-14 (76), 3. Thijssen (Ned) 9-14 (74), 4. Heusdens 9-13 (83), 5. Ndjofang, Virny 9-13 (81).

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Jul 26, 2004 18:50

Kosmos wrote:Image

Ottink - De Mooij

De grootste ruïne van het toernooi wordt door onze Zopje met de slopershamer bewerkt.

Kan er ook nog wel bij.

Jammer dat de creatieve, maar riskante strategie van Ottink niet uit de verf kwam.

arjan van den berg

Post by arjan van den berg » Mon Jul 26, 2004 18:50

"Heeft de Bal je opnieuw opgedragen Kees te bedanken, Zopje?
Wie weet op welke partij van Arjen ik doel?"

ehm.. ik geloof dat ik het wel weet. Een belangrijk verschil is wel dat v.d. Zee tegen Kees niet 48 maar 47 had opgespeeld en daardoor nog net genoeg verdediging had.

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Jul 27, 2004 00:02

Bert Zwart wrote:
Kosmos wrote:Image

Ottink - De Mooij

Kan er ook nog wel bij.

Jammer dat de creatieve, maar riskante strategie van Ottink niet uit de verf kwam.
Schitterend dat Zopje de absurde, hooghartige strategie van Ottink kraakte!
En meteen in Nijmegen nogmaals die afthanse opening spelen.
Handig hoor, als je wint ben je de held, als je verliest dan ligt her eraan dat je zoveel risico's nam.

1.31-27 17-21 2.36-31 21-26 3.32-28????????????

Leerlingen van mij die zulke troep spelen krijgen stokslagen, maar da's bekend.

Post Reply