wk-match Tallinn

pietervdvorm
Posts: 331
Joined: Sat Aug 07, 2004 19:00

wk-match Tallinn

Post by pietervdvorm » Fri May 03, 2013 21:12

Op toernooibase en op de site van de fmjd staat het bericht dat er van 12 tot 18 mei 2013 een tweekamp om de wereldtitel wordt gehouden: Georgiev tegen Schwarzman. Ik volg de ontwikkelingen in de damwereld redelijk maar misschien heb ik iets gemist. Aan welke prestatie ontleent Schwarzman het recht om Georgiev te mogen uitdagen?

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: wk-match Tallinn

Post by Piet Bouma » Fri May 03, 2013 21:13

pietervdvorm wrote:Op toernooibase en op de site van de fmjd staat het bericht dat er van 12 tot 18 mei 2013 een tweekamp om de wereldtitel wordt gehouden: Georgiev tegen Schwarzman. Ik volg de ontwikkelingen in de damwereld redelijk maar misschien heb ik iets gemist. Aan welke prestatie ontleent Schwarzman het recht om Georgiev te mogen uitdagen?
Schwarzman was de wereldkampioen van 2009 (WK-match). Hij werd ontroond door Georgiev in 2011. Dan heeft hij recht op een revanche-match als onttroonde titelhouder volgens mij.
Het stond eerder op de FMJD-kalender http://fmjd.org/docs/Calendar_2012.pdf in juni 2012, maar is toen waarschijnlijk niet van de grond gekomen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

pietervdvorm
Posts: 331
Joined: Sat Aug 07, 2004 19:00

Re: wk-match Tallinn

Post by pietervdvorm » Fri May 03, 2013 22:50

Piet Bouma wrote:
pietervdvorm wrote:Op toernooibase en op de site van de fmjd staat het bericht dat er van 12 tot 18 mei 2013 een tweekamp om de wereldtitel wordt gehouden: Georgiev tegen Schwarzman. Ik volg de ontwikkelingen in de damwereld redelijk maar misschien heb ik iets gemist. Aan welke prestatie ontleent Schwarzman het recht om Georgiev te mogen uitdagen?
Schwarzman was de wereldkampioen van 2009 (WK-match). Hij werd ontroond door Georgiev in 2011. Dan heeft hij recht op een revanche-match als onttroonde titelhouder volgens mij.
Het stond eerder op de FMJD-kalender http://fmjd.org/docs/Calendar_2012.pdf in juni 2012, maar is toen waarschijnlijk niet van de grond gekomen.
Als deze redenering klopt, betekent dat dat een speler die de wereldtitel behaalt daarmee automatisch het recht verkrijgt om zijn opvolger uit te dagen in een tweekamp. Stel dat Schwarzman de tweekamp in Tallinn wint. Verkrijgt S. daarmee automatisch het recht om de winnaar van het toernooi in Ufa uit te dagen?

Edit: Ik zie dat dit laatste inderdaad zo is. In de wedstrijdvoorwaarden van Ufa staat: 'If the titleholder loses the title, he will be the Challenger.' In Tallinn staat dus niet alleen de wereldtitel op het spel (die titel lijkt van beperkt belang, met het toernooi in Ufa zo kort erna), maar ook, of vooral, het recht om de winnaar van Ufa te mogen uitdagen.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: wk-match Tallinn

Post by Piet Bouma » Tue May 07, 2013 20:40

Tot dusver weinig postings over deze “sudden” WK-match op dit forum. Zitten we niet meer op een match Schwarzman – Georgiev te wachten? Of is het stilte voor de storm, die over ons heen gaat razen?
In 2009 was het in Twente een fraai treffen, ondanks de twaalf remises in de normale partijen.
Georgiev, die een aantal keren via de Keller-variant langs het randje ging en in de tie-break met versneld tempo op zaterdag en zondag toen uiteindelijk het schip in ging.

Nu wordt er weer met een andere matchvariant gespeeld (die Henk Boers toen al op soortgelijke wijze in gedachten had). Elke dag kunnen we vuurwerk verwachten met in ieder geval een beslissing.
Wat is jullie voorspelling over de uitkomst?
Georgiev is de laatste jaren buitenaards. Zou hij Schwarzman net zo kunnen vermorzelen, zoals Chizhov dat in 1991 (toevallig ook in Tallinn) met Valneris deed?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

pietervdvorm
Posts: 331
Joined: Sat Aug 07, 2004 19:00

Re: wk-match Tallinn

Post by pietervdvorm » Tue May 07, 2013 21:27

Piet Bouma wrote:Tot dusver weinig postings over deze “sudden” WK-match op dit forum. Zitten we niet meer op een match Schwarzman – Georgiev te wachten? Of is het stilte voor de storm, die over ons heen gaat razen?
In 2009 was het in Twente een fraai treffen, ondanks de twaalf remises in de normale partijen.
Georgiev, die een aantal keren via de Keller-variant langs het randje ging en in de tie-break met versneld tempo op zaterdag en zondag toen uiteindelijk het schip in ging.

Nu wordt er weer met een andere matchvariant gespeeld (die Henk Boers toen al op soortgelijke wijze in gedachten had). Elke dag kunnen we vuurwerk verwachten met in ieder geval een beslissing.
Wat is jullie voorspelling over de uitkomst?
Georgiev is de laatste jaren buitenaards. Zou hij Schwarzman net zo kunnen vermorzelen, zoals Chizhov dat in 1991 (toevallig ook in Tallinn) met Valneris deed?
Persoonlijk vind ik deze constructie aantrekkelijker dan die van de vorige wk-match. In 2009 vonden de partijen met een verhoogd speeltempo (= de partijen waarin het wk beslist werd) plaats in één weekend. Nu is er zeven dagen lang elke dag een beslissing.

Het is onwaarschijnlijk dat de reguliere partijen + rapid de doorslag geven. De partijen met een bedenktijd van 5 + 3'' of 5 + 2'' zullen de beslissing brengen. Georgiev lijkt me de beste dammer; Schwarzman de beste sneldammer… (ff googlen, 'wereldkampioenschap sneldammen' (wikipedia): Schwarzman won dit toernooi in 2009 en 2011, Georgiev werd daarbij resp. 3e en 2e. De vorige wk-match tussen S. en G. (in 2009) won Schwarzman in de barrage.) Kortom: Schwarzman lijkt me de favoriet, Georgiev de underdog.

User avatar
Eric Sanders
Posts: 1211
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:30
Location: Nijmegen
Contact:

Re: wk-match Tallinn

Post by Eric Sanders » Wed May 08, 2013 10:42

Ik vind het toch wel een beetje rare formule. Je kunt de eerste zes ronden winnen met rapid, maar als de ander in de laatste ronde de slakpartij wint, is hij wereldkampioen. Dat voelt niet helemaal rechtvaardig. Het is waarschijnlijk wel goed voor spanning tot het laatst.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: wk-match Tallinn

Post by Jan Pieter » Wed May 08, 2013 11:32

Eric Sanders wrote:Ik vind het toch wel een beetje rare formule. Je kunt de eerste zes ronden winnen met rapid, maar als de ander in de laatste ronde de slakpartij wint, is hij wereldkampioen. Dat voelt niet helemaal rechtvaardig.
Het gaat nu eenmaal om de wereldtitel slakdammen, dus logisch dat de prestaties op dat vlak doorslaggevend zijn. Het mooie van deze formule vind ik dat tijdens de match steeds duidelijker wordt wie er kampioen wordt bij een gelijke stand, en dat de ander dus volle bak voor winst moet gaan. Verschuilen is er niet meer bij (hoewel dat bij Schwarzman en Georgiev sowieso niet zo speelt)

Het doet denken aan 'de barrage vooraf', een formule die we tien jaar geleden bij het NK in Amsterdam wilden toepassen: voorafgaand aan het toernooi een sneldamtoernooi houden, waarvan de uitslag bepalend is wanneer in het reguliere toernooi spelers gelijk eindigen. In 2003 werd dit idee door spelers en bond afgeschoten, maar misschien is de tijd er nu rijp voor.

En in het verlengde hiervan zou ik graag willen dat in het voetbal de strafschoppenserie voor de verlenging plaatsvindt om te voorkomen dat we getrakteerd worden op twee keer 15 minuten angsthazenvoetbal, maar gezien het conservatisme binnen de voetbalbond zal dat wel een utopie blijven.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: wk-match Tallinn

Post by Marcel Kosters » Sun May 12, 2013 11:39

The match started 40 minutes ago. More @ http://www.wcmm2013.fmjd.org .
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: wk-match Tallinn

Post by Michel Stempher » Sun May 12, 2013 12:59

Ik zal wel scheel zijn, maar op de website kan ik de wedstrijdbepalingen niet vinden. Kan iemand me uitleggen hoe het puntensysteem werkt? Ik dacht zelf in eerste instantie gewoon een best-of-seven ongeacht in welke tijdvariant de overwinningen worden geboekt. Maar hierboven staat juist dat in de situatie dat Schwarzman 6x sneldammen wint en Georgiev 1x slakdammen, Georgiev de winnaar is. Alvast bedankt!

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: wk-match Tallinn

Post by ildjarn » Sun May 12, 2013 13:12

Michel Stempher wrote:Ik zal wel scheel zijn, maar op de website kan ik de wedstrijdbepalingen niet vinden.
Je bedoelt dat je de link onder de tabel ('rules and regulations in pdf') niet gezien hebt?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: wk-match Tallinn

Post by Leri » Mon May 13, 2013 17:04

ildjarn wrote:
Michel Stempher wrote:Ik zal wel scheel zijn, maar op de website kan ik de wedstrijdbepalingen niet vinden.
Je bedoelt dat je de link onder de tabel ('rules and regulations in pdf') niet gezien hebt?
Na mijn mening is het een beetje heel erg bepalend die lange partijen.
Dus als speler A 6keer wint met het derde potje, en speler B wint 1keer in het 2e potje is die wereldkampioen?

User avatar
Ganesha
Posts: 676
Joined: Sun Feb 24, 2008 22:07

Re: wk-match Tallinn

Post by Ganesha » Tue May 14, 2013 13:12

Georgiev zal nu flink aan de bak moeten. In de derde regulaire partij wint Schwartzman door een simpel zetje!! 3 zetten diep http://www.wcmm2013.fmjd.org/live-games

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: wk-match Tallinn

Post by Michel Stempher » Tue May 14, 2013 14:16

Ganesha wrote:Georgiev zal nu flink aan de bak moeten. In de derde regulaire partij wint Schwartzman door een simpel zetje!! 3 zetten diep http://www.wcmm2013.fmjd.org/live-games
Laat Schwarzman morgen maar winnen. Kunnen ze stoppen met deze match. O nee, het zijn 7 wedstrijden. Helaas :D

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: wk-match Tallinn

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 15, 2013 07:20

14 mei 2013
Image

15 mei 2013
Image

Siep Buurke
Posts: 8
Joined: Sun Sep 19, 2010 11:11
Real name: Siep Buurke

Re: wk-match Tallinn

Post by Siep Buurke » Wed May 15, 2013 08:04

Mooi systeem bij de match. Geen gezeur met +- remises. Jammer dat de match zo laat gehouden wordt.

Post Reply