WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013
-
Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013
De vragen die Daan stelt heb ik ook al genoemd. Ik wil weten hoe dit proces is verlopen, door wie en tegen welke kosten. En wie heeft de lobby uitgevoerd. De bescherming van bepaalde topspelers staat nogal in schril contrast met de tegenwerking die Sijbrands na 1993 heeft ervaren.
-
- Real name: Alexander Presman
De antwoord op jouw vraag staat 4 posten voor.Ganesha wrote: Trouwens interessant wat Presman noemt over contract? Wanneer horen wij hier meer over Alexander? Is dit een contract tussen organisatie en FMJD of ook de KNDB?
A.Presman wrote: Contract tussen de organisatie en FMJD.
- Hanco Elenbaas
Aleksander Getmanski heeft vandaag in Ishimbay deelname aan het komende WK in Oefa veiliggesteld, gefeliciteerd!
Daarmee is Getmanski de 6de Russische deelnemer na Georgiev, Tsjizjov, Schwarzman, Amrillojev en Shaybakov.
Daarmee is Getmanski de 6de Russische deelnemer na Georgiev, Tsjizjov, Schwarzman, Amrillojev en Shaybakov.
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, 16 maart 2013
-
- Real name: Alexander Presman
Als jullie dat niet volgen.
De laatste plaatsen voor Ufa (5) worden vanavond bekend in
World Challenger toernooi in Budapest
-
Op de zevende plaats in de World Challenger staat momenteel de totaal onbekende Yuriy Nossov uit Kazachstan. Deze slechtziende dammer (op de foto’s uit de eerste ronden valt te zien dat hij toen een hulpbord gebruikte) heeft – als hij in de laatste ronde wint – een goede kans om zich te plaatsen.A.Presman wrote:Als jullie dat niet volgen.
Hij heeft mogelijk voordeel van het zogenaamde Luteyn-effect (zelf een (te) lage – ingeschatte – rating) en tegenstanders (concurrenten) een hoge rating. Ben je het daar mee eens Jan-Pieter
Ook heel apart is dat hij als zevende op de ranglijst in de laatste ronde tegen nummer 20 op de ranglijst is gepaard. Zelf 9 punten, zijn tegenstander 5 punten….
Dat is wel een heel extreme paring.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Van het Luteijn-effect spreken we wanneer dammer A en B een gelijkwaardige prestatie leveren, maar dammer A hoger eindigt doordat de onderlinge remise hem, als gevolg van zijn lagere rating, meer tegenstandersrating oplevert. Je kunt direct zien dat daarvan nu geen sprake is, want Nossov staat bijna 50 punten voor in tegenstandersrating, veel meer dan door het Luteijn-effect veroorzaakt kan worden.Piet Bouma wrote:Op de zevende plaats in de World Challenger staat momenteel de totaal onbekende Yuriy Nossov uit Kazachstan. Deze slechtziende dammer (op de foto’s uit de eerste ronden valt te zien dat hij toen een hulpbord gebruikte) heeft – als hij in de laatste ronde wint – een goede kans om zich te plaatsen.
Hij heeft mogelijk voordeel van het zogenaamde Luteyn-effect (zelf een (te) lage – ingeschatte – rating) en tegenstanders (concurrenten) een hoge rating. Ben je het daar mee eens Jan-Pieter
-
Na ronde 9 (rating Penkalo: 1947) zal dat verschil veel kleiner zijn.....Jan Pieter wrote:Nee, daar ben ik het niet mee eens. Van het Luteijn-effect spreken we wanneer dammer A en B een gelijkwaardige prestatie leveren, maar dammer A hoger eindigt doordat de onderlinge remise hem, als gevolg van zijn lagere rating, meer tegenstandersrating oplevert. Je kunt direct zien dat daarvan nu geen sprake is, want Nossov staat bijna 50 punten voor in tegenstandersrating, veel meer dan door het Luteijn-effect veroorzaakt kan worden.Piet Bouma wrote:Op de zevende plaats in de World Challenger staat momenteel de totaal onbekende Yuriy Nossov uit Kazachstan. Deze slechtziende dammer (op de foto’s uit de eerste ronden valt te zien dat hij toen een hulpbord gebruikte) heeft – als hij in de laatste ronde wint – een goede kans om zich te plaatsen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Als het verschil in tegenstandersrating daardoor minimaal wordt, zou je de paringen wat precieser moeten bestuderen: bij een groot verschil in tegenstandersrating is er hoe dan ook geen sprake van het Luteijn-effect, bij een klein verschil kan het het geval zijn, maar het hoeft niet.Piet Bouma wrote:Na ronde 9 (rating Penkalo: 1947) zal dat verschil veel kleiner zijn.....Jan Pieter wrote:Nee, daar ben ik het niet mee eens. Van het Luteijn-effect spreken we wanneer dammer A en B een gelijkwaardige prestatie leveren, maar dammer A hoger eindigt doordat de onderlinge remise hem, als gevolg van zijn lagere rating, meer tegenstandersrating oplevert. Je kunt direct zien dat daarvan nu geen sprake is, want Nossov staat bijna 50 punten voor in tegenstandersrating, veel meer dan door het Luteijn-effect veroorzaakt kan worden.Piet Bouma wrote:Op de zevende plaats in de World Challenger staat momenteel de totaal onbekende Yuriy Nossov uit Kazachstan. Deze slechtziende dammer (op de foto’s uit de eerste ronden valt te zien dat hij toen een hulpbord gebruikte) heeft – als hij in de laatste ronde wint – een goede kans om zich te plaatsen.
-
Nossov heeft inmiddels gewonnen. Nu wordt het belangrijk voor de 10-punters.Jan Pieter wrote:Als het verschil in tegenstandersrating daardoor minimaal wordt, zou je de paringen wat precieser moeten bestuderen: bij een groot verschil in tegenstandersrating is er hoe dan ook geen sprake van het Luteijn-effect, bij een klein verschil kan het het geval zijn, maar het hoeft niet.Piet Bouma wrote:Piet Bouma wrote:Op de zevende plaats in de World Challenger staat momenteel de totaal onbekende Yuriy Nossov uit Kazachstan. Deze slechtziende dammer (op de foto’s uit de eerste ronden valt te zien dat hij toen een hulpbord gebruikte) heeft – als hij in de laatste ronde wint – een goede kans om zich te plaatsen.
Na ronde 9 (rating Penkalo: 1947) zal dat verschil veel kleiner zijn.....
- Andrew Tjon A Ong
Bron: "De Ware Tijd" 9/3/13
Dammer Burleson heeft nog hoop voor WK-deelname
09/03/2013 - Guillano Bruce
Guno Burleson is niet helemaal teleurgesteld in zijn prestaties op de Pan-Amerikaanse damkampioenschappen. De internationaal meester liep een WK-ticket mis door vijfde te eindigen in het toernooi. De top vier dammers plaatsten zich voor het mondiaal toernooi dat in juni wordt gehouden in Rusland.
Ondanks hij net buiten de boot viel heeft Burleson nog hoop om Suriname op de wereldkampioenschappen te vertegenwoordigen. In geval één van de vier dammers die zich wel hebben geplaatst om één of ander reden niet kan afreizen naar het Oost-Europees land, mag Burleson de opengevallen plek innemen. "Ik ben eerste reserve. Als één van de vier niet mee kan schuif ik automatisch in", legt hij uit.
Volgens de regerend landskampioen zullen Amerikaan Nicolas Derival en Dominicaan Angel Rafael Santana Mejia, tweede en derde op het Pan-Am kampioenschap, mogelijk niet om op het WK aanwezig zijn. Financiën zouden voor hen een probleem kunnen zijn. "De mogelijkheid dat ze niet gaan is groot omdat het veel eist om helemaal naar het WK te gaan, Rusland is een ver land", onthult Burleson.
Remises
Zelf had Burleson, een tweevoudig Pan-Am kampioen, niet afhankelijk willen zijn van het uitvallen van anderen om actief te zijn op de wereldkampioenschappen. Hij deed er naar eigen zeggen tussen zeventien februari en 3 maart op Trinidad en Tobago alles aan om zich te kwalificeren voor het mondiaal toernooi.
Zijn inspanningen maakten dat hij uiteindelijk de enigste dammer werd zonder een nederlaag op het toernooi. Aan de andere kant eindigde hij het evenement als speler met de meeste remises (10), wat hem uiteindelijk de das omdeed.
Doordat hij vaak punten verspilde eindigde Burleson lager op de ranglijst dan in 2011 toen hij derde werd. Hij is desondanks niet teleurgesteld in de vijfde plek die hij dit jaar registreerde. "Het gaat bij mij meer om de manier waarop ik vijfde werd."
Burleson is van mening dat hij meerdere wedstrijden gewonnen kon hebben. Hij heeft het naar eigen zeggen aan zichzelf te danken dat hij de wedstrijd tegen Dickson Maughn niet op zijn naam schreef. De Trinidadiaan sleepte een remise uit het vuur. Burleson maakte het ook Braziliaan Allan Silva moeilijk. Ook die wedstrijd eindigde onbeslist. "Ik heb zeker vijf wedstrijden remises gespeeld terwijl ik ze had moeten winnen", geeft hij toe.
Burleson erkent dat vermoeidheid hem af en toe parten speelde. "Het was de eerste keer dat ik aan zo een lang toernooi heb meegedaan. Het was zwaar, niet alleen voor mij, maar ook voor de andere dammers", onthult hij. "Maar je leert uit elk toernooi, dus ook uit deze."
Suriname uitdragen
Voor Derryl Bohr was het de eerste keer dat hij aan een internationaal toernooi meedeed. De dammer liet zijn aanwezigheid al op de eerste dag gelden. In de eerste ronde won hij verrassend van tweevoudig Pan-Am kampioen Ricardo Pierre uit Haïti.
"Ik wist niet eens dat hij die Pierre was waarover men het had. Pas na de wedstrijd werd het me gezegd dat ik van een internationaal grootmeester had gewonnen", haald Bohr zich nog voor de geest. "Misschien had ik een andere opstelling gehad als ik het van tevoren wist, maar eigenlijk maakte het niet zoveel uit voor me. Ik wilde gewoon winnen en Suriname goed uitdragen, tegen wie ik ook zou spelen."
Uiteindelijk eindigde hij van de Surinamers het laagst. Bohr sloot het toernooi af op de tiende plek, drie plaatsen onder Johannes Alfaisi. Desondanks is Bohr blij met de ervaring die hij heeft overgehouden van zijn eerste interland in het buitenland. Hij merkte geen groot niveauverschil op tussen de buitenlandse dammers en die uit Suriname.
"Je hebt wel dammers die een beetje sterker zijn maar niet veel. We kunnen gewoon van ze winnen en zelfs in de top twee eindigen." Bohr heeft zich ten doel gesteld zich ook te kwalificeren voor de Pan-Amerikaanse kampioenschappen over twee jaar.
Hij deed dit keer mee omdat John Sadiek, semikampioen bij de landskampioenschappen, vorig jaar had afgezegd. "Ik ga er over twee jaar weer voor. Ik ga hard mijn best doen om weer daar te zijn en als ik het haal wil ik sowieso mijn record van dit jaar verbeteren", zegt hij ambitieus.-.
Dammer Burleson heeft nog hoop voor WK-deelname
09/03/2013 - Guillano Bruce
Guno Burleson is niet helemaal teleurgesteld in zijn prestaties op de Pan-Amerikaanse damkampioenschappen. De internationaal meester liep een WK-ticket mis door vijfde te eindigen in het toernooi. De top vier dammers plaatsten zich voor het mondiaal toernooi dat in juni wordt gehouden in Rusland.
Ondanks hij net buiten de boot viel heeft Burleson nog hoop om Suriname op de wereldkampioenschappen te vertegenwoordigen. In geval één van de vier dammers die zich wel hebben geplaatst om één of ander reden niet kan afreizen naar het Oost-Europees land, mag Burleson de opengevallen plek innemen. "Ik ben eerste reserve. Als één van de vier niet mee kan schuif ik automatisch in", legt hij uit.
Volgens de regerend landskampioen zullen Amerikaan Nicolas Derival en Dominicaan Angel Rafael Santana Mejia, tweede en derde op het Pan-Am kampioenschap, mogelijk niet om op het WK aanwezig zijn. Financiën zouden voor hen een probleem kunnen zijn. "De mogelijkheid dat ze niet gaan is groot omdat het veel eist om helemaal naar het WK te gaan, Rusland is een ver land", onthult Burleson.
Remises
Zelf had Burleson, een tweevoudig Pan-Am kampioen, niet afhankelijk willen zijn van het uitvallen van anderen om actief te zijn op de wereldkampioenschappen. Hij deed er naar eigen zeggen tussen zeventien februari en 3 maart op Trinidad en Tobago alles aan om zich te kwalificeren voor het mondiaal toernooi.
Zijn inspanningen maakten dat hij uiteindelijk de enigste dammer werd zonder een nederlaag op het toernooi. Aan de andere kant eindigde hij het evenement als speler met de meeste remises (10), wat hem uiteindelijk de das omdeed.
Doordat hij vaak punten verspilde eindigde Burleson lager op de ranglijst dan in 2011 toen hij derde werd. Hij is desondanks niet teleurgesteld in de vijfde plek die hij dit jaar registreerde. "Het gaat bij mij meer om de manier waarop ik vijfde werd."
Burleson is van mening dat hij meerdere wedstrijden gewonnen kon hebben. Hij heeft het naar eigen zeggen aan zichzelf te danken dat hij de wedstrijd tegen Dickson Maughn niet op zijn naam schreef. De Trinidadiaan sleepte een remise uit het vuur. Burleson maakte het ook Braziliaan Allan Silva moeilijk. Ook die wedstrijd eindigde onbeslist. "Ik heb zeker vijf wedstrijden remises gespeeld terwijl ik ze had moeten winnen", geeft hij toe.
Burleson erkent dat vermoeidheid hem af en toe parten speelde. "Het was de eerste keer dat ik aan zo een lang toernooi heb meegedaan. Het was zwaar, niet alleen voor mij, maar ook voor de andere dammers", onthult hij. "Maar je leert uit elk toernooi, dus ook uit deze."
Suriname uitdragen
Voor Derryl Bohr was het de eerste keer dat hij aan een internationaal toernooi meedeed. De dammer liet zijn aanwezigheid al op de eerste dag gelden. In de eerste ronde won hij verrassend van tweevoudig Pan-Am kampioen Ricardo Pierre uit Haïti.
"Ik wist niet eens dat hij die Pierre was waarover men het had. Pas na de wedstrijd werd het me gezegd dat ik van een internationaal grootmeester had gewonnen", haald Bohr zich nog voor de geest. "Misschien had ik een andere opstelling gehad als ik het van tevoren wist, maar eigenlijk maakte het niet zoveel uit voor me. Ik wilde gewoon winnen en Suriname goed uitdragen, tegen wie ik ook zou spelen."
Uiteindelijk eindigde hij van de Surinamers het laagst. Bohr sloot het toernooi af op de tiende plek, drie plaatsen onder Johannes Alfaisi. Desondanks is Bohr blij met de ervaring die hij heeft overgehouden van zijn eerste interland in het buitenland. Hij merkte geen groot niveauverschil op tussen de buitenlandse dammers en die uit Suriname.
"Je hebt wel dammers die een beetje sterker zijn maar niet veel. We kunnen gewoon van ze winnen en zelfs in de top twee eindigen." Bohr heeft zich ten doel gesteld zich ook te kwalificeren voor de Pan-Amerikaanse kampioenschappen over twee jaar.
Hij deed dit keer mee omdat John Sadiek, semikampioen bij de landskampioenschappen, vorig jaar had afgezegd. "Ik ga er over twee jaar weer voor. Ik ga hard mijn best doen om weer daar te zijn en als ik het haal wil ik sowieso mijn record van dit jaar verbeteren", zegt hij ambitieus.-.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, 6 april 2013
Wat gaat Sijbrands doen tijdens het WK?
Explicaties?
Explicaties?
-
KNDB wrote: WK Sponsorplaats voor Roel Boomstra
vrijdag 12 april 2013
Werelddambond FMJD maakte vandaag bekend dat Roel Boomstra (20) uit Emmen de sponsorplaats voor het WK in het Russische Ufa heeft gekregen. Met zijn vierde plaats is Boomstra de eerste Nederlander op de wereldranglijst en de hoogst gerankte speler die zich nog niet had gekwalificeerd. Naast Boomstra zullen Pim Meurs en Alexander Baliakin die zich eerder al plaatsten de Nederlandse eer verdedigen. Een andere opmerkelijke gast in Ufa zal de ook in Rusland legendarische oud-wereldkampioen Ton Sijbrands zijn.
Het wereldkampioenschap wordt van 2 tot en met 19 juni gespeeld met een kwalificatie- en een finaleronde. Het prijzenfonds bedraagt 100.000 euro. Meer informatie over dit kampioenschap kan gevonden worden op de website van werelddambond FMJD http://www.fmjd.org.
Daarmee is de vraag van Wijkbrand niet beantwoord?henk stoop wrote:KNDB wrote: WK Sponsorplaats voor Roel Boomstra
vrijdag 12 april 2013
Werelddambond FMJD maakte vandaag bekend dat Roel Boomstra (20) uit Emmen de sponsorplaats voor het WK in het Russische Ufa heeft gekregen. Met zijn vierde plaats is Boomstra de eerste Nederlander op de wereldranglijst en de hoogst gerankte speler die zich nog niet had gekwalificeerd. Naast Boomstra zullen Pim Meurs en Alexander Baliakin die zich eerder al plaatsten de Nederlandse eer verdedigen. Een andere opmerkelijke gast in Ufa zal de ook in Rusland legendarische oud-wereldkampioen Ton Sijbrands zijn.
Het wereldkampioenschap wordt van 2 tot en met 19 juni gespeeld met een kwalificatie- en een finaleronde. Het prijzenfonds bedraagt 100.000 euro. Meer informatie over dit kampioenschap kan gevonden worden op de website van werelddambond FMJD http://www.fmjd.org.
Vreemd dat in het bericht staat een andere opmerkelijke gast in UFA is...... Roel lijkt mij toch geen gast!!