Deltaplan

Post Reply
Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Deltaplan

Post by Frans de Jonge » Sun Mar 17, 2013 18:40

mikkeltje wrote:
Bert Zwart wrote:Even aan Freds belletje trekken. Hoe staat het met het deltaplan, of wordt het een epsilonplan?
En aan die van Jaap. In de notulen van de BR wordt verwezen naar een analyse van de ledenaantallen door Jaap. "J. van Galen zal met een analyse van de ledencijfers over een fiks aantal jaren komen. De presentatie daarvan is bedoeld als een soort wake-up call.".

Er wordt niet vermeld wanneer dit wordt opgeleverd en soms bekruipt je het idee dat er meer / langer wordt gepraat over, dan daadwerkelijk gedaan. Volgens mij kan deze informatie het bestuur niet snel genoeg bereiken.

Ik weet niet of Jaap dit op vrijwillige basis doet.
Zo ja, dan is dat toch eigenlijk gek. Deze analyse zou de basis moeten zijn voor een strategisch plan van het bestuur en hoort dan eigenlijk ondergebracht te zijn in de bestaande bestuursportefeuilles. Ofwel met een officiele status (wellicht zelfs bezoldigd) horen plaats te vinden (inhuur Van Galen).
Zo nee, dan zou het bestuur er goed aan doen hier prio aan te geven en te komen met concrete afspraken. Te meer omdat je ziet dat het bestuur moeite heeft met het nemen van beslissingen die te maken hebben met ledenaantallen.
Aan de ene kant is er veel enthousiasme te constateren ten aanzien van (jeugd)werving. Tegelijkertijd wordt het aantal deelnemende teams aan de landelijke beker niet uitgebreid: "...bij een krimpend ledenaantal is dat niet de juiste weg".
Jaap doet het vrijwillig. Het is echter wel een "puist werk". En dat naast een momenteel hectische baan. Maar Jaap is een expert op het gebied van gegevensanalyses. De analyse zal naar verwachting inzicht bieden in de trend in daling ledental maar ook de leeftijdsopbouw, landelijk, regionaal en lokaal. Het biedt ook inzicht in sterke en risicovolle gebieden. De analyse is de basis voor het te voeren beleid: immers meten is weten. Het bestuur hecht veel waarde aan de uitkomsten van de analyse door Jaap van Galen. Door Riana Wansing is op de vergadering van de Bondsraad geopperd om door een aantal vrijwilligers verenigingen te gaan interviewen. Dit moet inzicht bieden in de werkelijkheid achter de cijfers, maar vooral ook de goede praktijkvoorbeelden. In combinatie met de resultaten van de analyse kunnen door de bond gericht keuzes gemaakt worden over vervolgacties en waar deze het meest kansrijk zijn. In ons Deltaplan in wording gaan wij verder dan vrijwilligers die interviews afnemen en spreken wij over "verenigingscoaches". Niet alleen interviews maar met besturen aan de slag om de urgentie van investeren in groei te stimuleren. En tevens zorgen dat de bond hulp biedt waar mogelijk en nodig. Het is overigens goed dat het bestuur ook de mening is toegedaan dat niet een eenmalige actie nodig is maar een continu proces van bezig zijn met verbeteren en vernieuwen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Deltaplan

Post by Piet Bouma » Sun Mar 17, 2013 22:44

Wanneer is de presentatie van jullie Deltaplan Frans, Fred en Jaap?
Is er een planning? Bijv. 22 juni 2013, de volgende bondsraadvergadering?
En verzandt een en ander niet in heel veel gepraat en weinig wol, gezien de laatste bondsraadvergadering. Aansluiten op activiteiten die het bestuur onderneemt etc…
Gepresenteerd als revolutie maar nu sterven in het polderoverleg.
Overigens vond ik dit in het bondsraadverslag heel opvallend:

“5.1 Integrale begroting 2013
D. Vermeulen geeft een presentatie over de voorgestelde begroting. De sheets zijn achter dit verslag gehecht. (helaas niet gepubliceerd). D. van Os vraagt hoeveel de bond zelf aan de topsport moet bijdragen van NOC*NSF. Het gaat dan om ongeveer 70.000 euro, maar dit bedrag is inclusief sponsor inkomsten en eigen bijdragen van de deelnemers. J. Bosselaar waarschuwt dat dergelijke voorwaarden uiteindelijk betekenen dat de bekostiging van topsport te duur wordt voor de bond. G. van de Berg verbaast zich over de stijging in de kosten van de NC. De BR heeft enkele jaren toch duidelijk besloten dat alle kosten moesten worden doorbelast. Dat klopt en de directe kosten zijn ook alle doorbelast, nu ook de indirecte en bovendien gaat het bij de doorbelastingen om aannames. G. van de Berg acht deze stap onverkoopbaar naar de clubs.
J. Bosselaar zou graag precies per activiteit de bestede contributie zien. D. Vermeulen acht het
onmogelijk dat aan te geven. Het veronderstelt een nauwkeurigheid van mogelijke toerekening die niet is te realiseren. D. van Os meent dat een zeker inzicht nodig is om uitgaven en inkomsten in balans te brengen, want zonder dat inzicht weet je niet waar je moet of kunt bezuinigen. D. Vermeulen meent dat de uiteindelijke consequentie van bezuinigingen ontslaan van personeel zal zijn. J. Haijtink brengt de voorgestelde begroting in stemming. De begroting wordt aangenomen met 14 stemmen voor en 1 onthouding”


Ik vind het onacceptabel dat men niet per activiteit c.q. onderdeel (bijv. de topsport) kan aangeven hoeveel geld er vanuit de contributie naar toegaat. Jan Bosselaar heeft in dit geval gelijk met zijn vragen en die opgaves zouden gewoon door een penningmeester moeten komen.

Ik schat dat van die 70.000 Euro er zo’n 45.000 Euro uit de totale contributieopbrengst van
€ 170.000 Euro naar TS en TO gaat, als ik alle cijfers goed bekijk. Als je daarnaast ziet dat er zo’n 26.000 Euro (cijfers november 2012) naar breedtesport gaat……
Ik betaal dus een kwart van mijn contributie aan topsport en training. Dat vind ik veel te veel.

Maar… 14 stemmen voor en 1 onthouding. De bondsraad heeft geen ballen.
Frans, Fred en Jaap, volgens mij wordt het geen Deltaplan maar een saneringsplan (als jullie wel ballen en realiteitszin hebben).
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Deltaplan

Post by Fred van Amersfoort » Sun Mar 17, 2013 23:22

Wow Piet, je zegt rake dingen. Met jou aan boord, we hebben je 2x gevraagd, waren we wellicht iets verder geweest? Ik vind het oprecht jammer dat je niet mee doet. Je hebt helemaal gelijk, het tempo moet omhoog. Ik zit met een dilemma, deels hebben we die bondsraad wellicht nodig, tegelijk zie ik weinig in die club.

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Re: Deltaplan

Post by Klaas van der Laan » Mon Mar 18, 2013 17:01

Onafhankelijke breedtesportbonden laten zien dat een contributie € 16,25 per jaar (!) voldoende is voor een wekelijkse, (vooral) gezellige, clubavond + bondsclubcompetitie + persoonlijk bondskampioenschap + bondsmassakamp, zonder één cent subsidie van NOC/NSF. Dus reken maar uit wat het kost als je meer wilt.
Flow with the Go

Cor van Dusseldorp
Posts: 154
Joined: Tue Dec 30, 2003 16:19

Re: Deltaplan

Post by Cor van Dusseldorp » Mon Mar 18, 2013 19:25

Klaas van der Laan wrote:Onafhankelijke breedtesportbonden laten zien dat een contributie € 16,25 per jaar (!) voldoende is voor een wekelijkse, (vooral) gezellige, clubavond + bondsclubcompetitie + persoonlijk bondskampioenschap + bondsmassakamp, zonder één cent subsidie van NOC/NSF. Dus reken maar uit wat het kost als je meer wilt.
50 cent per week, oftewel twee slokken koffie. Wat is nu helemaal het probleem?

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Deltaplan

Post by Fred van Amersfoort » Mon Mar 18, 2013 22:12

50 cent per week zal het probleem niet zijn Cor. Probleem is wel wat complexer lijkt mij. Zie ook de berekening zoals Piet die in een eerdere post aangeeft. Maar zelfs het feit dat er veel geld naar topsport en talentontwikkeling gaat hoeft niet fout te zijn. Wat er wel mis gaat is de structurele denkfout dat verenigingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun opbouw. Met hieraan gekoppeld de denkfout dat topsport automatisch aantrekkingskracht heeft op de massa. Het gevaar is dan ook groot dat we straks wel een wereldkampioen hebben maar tegelijk nog slechts 3000 dammers.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Deltaplan

Post by Frans de Jonge » Mon Mar 18, 2013 22:20

Fred van Amersfoort wrote:50 cent per week zal het probleem niet zijn Cor. Probleem is wel wat complexer lijkt mij. Zie ook de berekening zoals Piet die in een eerdere post aangeeft. Maar zelfs het feit dat er veel geld naar topsport en talentontwikkeling gaat hoeft niet fout te zijn. Wat er wel mis gaat is de structurele denkfout dat verenigingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun opbouw. Met hieraan gekoppeld de denkfout dat topsport automatisch aantrekkingskracht heeft op de massa. Het gevaar is dan ook groot dat we straks wel een wereldkampioen hebben maar tegelijk nog slechts 3000 dammers.
Volgens de eerste analyses bereiken we de 3000 dammers omstreeks 2021. Reden te meer om hard aan de slag te gaan.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Deltaplan

Post by Piet Bouma » Wed Dec 04, 2013 20:15

Het is ontzettend stil omtrent het Deltaplan.
Jaap, Frans en Fred is er nog voortgang?

Toevallig vond ik een discussienota van de schaakbond over de toekomst van de KNSB:

http://schaaksite.nl/datas/users/4/disc ... knsb_4.pdf

Thema's zijn vergelijkbaar. Maar heel veel aanbevelingen waar iets mee is te doen....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Deltaplan

Post by Fred van Amersfoort » Wed Dec 04, 2013 23:04

Laat ik voor heel even uit mijn schuilkelder komen omdat mij een vraag is gesteld. De analyse van Jaap is glashelder. En besproken op het bondsburo. "Men neemt het mee". Mijn inbreng heeft grotendeels op het forum gestaan. Gelukkig kon ik tijdig vluchten en verberg me sindsdien ondergronds. Mogelijk komen Jaap , Frans en ik nog een keer bij elkaar om het totale plaatje te voorzien van bijvoorbeeld 10 aanbevelingen. Mijn persoonlijke inschatting is dat al ons werk in een stoffige doos zal eindigen. En eerlijk gezegd voel ik er weinig voor om onbetaald stad en land af te reizen voor het brengen van een boodschap die men toch niet wil horen.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Deltaplan

Post by Frans de Jonge » Wed Feb 26, 2014 20:26

Frans de Jonge wrote:
Fred van Amersfoort wrote:50 cent per week zal het probleem niet zijn Cor. Probleem is wel wat complexer lijkt mij. Zie ook de berekening zoals Piet die in een eerdere post aangeeft. Maar zelfs het feit dat er veel geld naar topsport en talentontwikkeling gaat hoeft niet fout te zijn. Wat er wel mis gaat is de structurele denkfout dat verenigingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun opbouw. Met hieraan gekoppeld de denkfout dat topsport automatisch aantrekkingskracht heeft op de massa. Het gevaar is dan ook groot dat we straks wel een wereldkampioen hebben maar tegelijk nog slechts 3000 dammers.
Volgens de eerste analyses bereiken we de 3000 dammers omstreeks 2021. Reden te meer om hard aan de slag te gaan.
Het rondje langs de 100 velden door het Bestuur (Rondje NL 2014) is gestart in Den Haag. De opkomst was redelijk, iets meer dan 10 verenigingen waren vertegenwoordigd. Doordat deze bijeenkomst samenviel met een Haagse damactiviteit waren niet alle plaatselijke verenigingen vertegenwoordigd.
Bestuursleden en medewerkers bondsbureau waren aanwezig om ook van die zijde een open gesprek plannen van KNDB voor de breedtesport (en terugdringing krimp en omzetten naar groei) te bespreken en met de verenigingen over hun problematiek en oplossingsrichtingen het gesprek aan te gaan. Het was een open gesprek en door een niet al te grote groep werd er volop gediscussieerd. Zonder op de inhoud in te gaan bleek er veel gemeenschappelijk te zijn, maar gelukkig ook enkele goede voorbeelden van goed draaiende verenigingen. Dit maakte duidelijk dat ledenkrimp te beteugelen is, maar ook een lange weg is. Voldoende gemotiveerd en deskundig kader (en train de trainer en Damakademie) is daarbij een belangrijke succesfactor. Dat verenigingen elkaar kunnen helpen werd ook duidelijk. Ieder voor zich leidt niet tot resultaten. Diverse tips werden aan elkaar gegeven. Goed draaiende verenigingen blijken bereid andere verenigingen op sleeptouw te nemen! Rondje NL 2014 doet dit jaar nog 3 plaatsen aan (Hoogeveen, Den Bosch en Apeldoorn) en zal naar verwachting komende jaren doorgaan. Ook de werkgroep Verenigingsondersteuning begint langzaam aan meer vorm te krijgen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Douwe Edelenbos
Posts: 349
Joined: Tue Nov 09, 2004 22:07

Re: Deltaplan

Post by Douwe Edelenbos » Wed Apr 23, 2014 12:54

Van de PFDB-site:

Het PFDB-bestuur wil, de daling van het ledental in acht nemende, bespreekbaar maken dat er een speciaal PFDB-lidmaatschap komt. In de najaarsvergadering zal hier verder over worden gesproken. Door een lidmaatschap te definiëren, waarbij iemand wel lid is van de PFDB tegen een lage contributie, maar niet van de KNDB, waarvoor een hogere contributieafdracht nodig is, hoopt men leden te behouden, terug te winnen en de drempel voor nieuwe leden lager te maken.

Oeps.....

Maarten van Leenen
Posts: 105
Joined: Mon Jun 14, 2010 11:07
Real name: Maarten van Leenen

Re: Deltaplan

Post by Maarten van Leenen » Wed Apr 23, 2014 17:26

Een korte reactie:

Een bioloog – geïnteresseerd in de effecten van temperatuurstijging – heeft ooit een experiment uitgevoerd met kikkers. Hij wilde testen waar de temperatuurgrens van deze dieren ligt. Op een zacht vuurtje plaatste hij een – met water en een kikker gevulde – glazen kom; een kom waar een kikker makkelijk uit zou kunnen springen. Vervolgens verhoogde hij de watertemperatuur telkens met 5 graden Celsius en stopte er een tweede kikker in. Hoe warm het water ook werd, de kikkers bleven zitten. Op een zeker moment stopte de bioloog weer een nieuwe kikker in het inmiddels zeer warme water. Maar deze kikker sprong er onmiddellijk weer uit en de volgende kikker deed precies hetzelfde. De twee eerste kikkers, die nog steeds in het hete water zaten, waren inmiddels helemaal versuft en niet meer tot bewegen in staat. Op dat punt stopte de bioloog met zijn experiment, omdat de achterblijvers anders door oververhitting zouden omkomen.

Ik wil heel graag met iedereen het tij keren! Ik geloof dat velen al druk bezig zijn. Even wat positieve noten: In Julianadorp is bij HDC weer een nieuwe jeugdafdeling met ruim 30 kinderen die fanatiek aan het dammen zijn, vanaf komend seizoen wordt gaat dit ook gebeuren in Schagen. Helaas is de oude damvereniging Damlust recentelijk ter ziele gegaan, maar toch zijn er wat mensen uit het dorp, die niets met het dammen te maken hebben, die ons volgen en weten dat wij iets met dammen willen bereiken. Prompt word ik gebeld of we niet weer een (extra) jeugdafdeling willen opzetten in Oudkarspel voor deze regio. Met wat overleg is de ruimte rond, de trainers, de scholen en kinderen zijn gevonden en hier gaat weer iets moois gebeuren. Ik voel dat goed voorbeeld goed doet volgen, want plots krijg ik meer verzoeken van anderen. Kom op!

Douwe Edelenbos
Posts: 349
Joined: Tue Nov 09, 2004 22:07

Re: Deltaplan

Post by Douwe Edelenbos » Wed Apr 23, 2014 18:52

Nog altijd zijn er goedgelovigen.......

"De mythe van de kokende kikkers"

Zo eens in de zoveel tijd duikt ie weer op: het verhaal over kikkers die rustig blijven zitten in een pan water, ook als je het gas eronder langzaam open draait en daarmee het water aan de kook brengt. De kikker is door de langzaam oplopende hitte niet meer in staat om te springen en sterft een langzame dood. Het is een prachtig verhaal om aan te geven hoe mensen blijven doen wat ze altijd deden, ook als de wereld om hen heen om heel andere dingen vraagt. En onder consultants dus een welkome metafoor in workshops over verandertrajecten. Maar klopt het verhaal? Ik vroeg het ooit eens aan een topman van een Brabants bedrijf die me bezwoer de proef zelf op de som te hebben genomen op een regenachtige zondag. Hij claimde dat hij een pan vol dode kikkers overhield. Ik vroeg maar niet verder door. Om pijnlijke momenten te voorkomen en in de wetenschap dat de man een wat rijke fantasiewereld had. Want het handelt zich hier wel degelijk om een broodje aap. Een broodje aap dat gisteren weer eens werd opgedist door mijn zeer gewaardeerde voormalige chef Jeroen Smit bij zijn oratie als hoogleraar journalistiek. Die overigens een goed verhaal heeft over de staat van de dagbladjournalistiek.

Een goed verhaal moet je eigenlijk niet kapot checken - aldus een journalistengrapje - maar Fast Company deed dat jaren geleden toch met haar Consulting Debunking Unit. Dus laat het voor eens en altijd duidelijk zijn: kikkers springen wel degelijk de pan uit als je die langzaam laat koken. Overigens zijn er meer dan dat soort onuitroeibare mythes. Die van de lemmingen bijvoorbeeld, die willoos achter elkaar aan zouden lopen en zich daarbij te pletter vallen in de afgrond. Ook zo'n consultantsmetafoor. En ook niet waar. Deze mythe berust namelijk op een door Disney in scene gezette film."


Bron: http://www.nart.nl/index.php/component/ ... de-kikkers

Maarten van Leenen
Posts: 105
Joined: Mon Jun 14, 2010 11:07
Real name: Maarten van Leenen

Re: Deltaplan

Post by Maarten van Leenen » Wed Apr 23, 2014 20:04

Hahaha, een goed verhaal moet je niet altijd blind geloven, maar soms heeft het een leuke kern dat je denkproces kan sturen.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Deltaplan

Post by Piet Bouma » Wed Apr 23, 2014 23:24

Maarten van Leenen wrote:Hahaha, een goed verhaal moet je niet altijd blind geloven, maar soms heeft het een leuke kern dat je denkproces kan sturen.
Maar. Er springen momenteel meer kikkers uit het warme KNDB-water, dan dat er nieuwe inspringen. Het water is niet goed van temperatuur. Oeps.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Post Reply