Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post Reply
Gerard de Groot

Re: Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post by Gerard de Groot » Fri Feb 15, 2013 11:07

Eric van Dusseldorp wrote:
Gerard de Groot wrote: Eric, jij bepaalt niet voor mij wat ik een goed argument vind. Voor mij zou het eindeloze rekken van partijen en het late thuis komen de eerste reden zijn te stoppen met dammen op zaterdag. Ik heb dit seizoen mede hierdoor vier rondes gemist. Maak je geen zorgen, ik stop niet en ik dreig er zelfs niet mee. Dat laat ik wel aan anderen over.
Waarom zo'n uiterst felle reactie, Gerard? Ik proef oud zeer. Mijn reactie was inderdaad een beetje flauw, maar ik had 'm al een half uur voor jouw tegenreactie gerelativeerd.

Maar ik rook spruitjeslucht in jouw eerste reactie. Ik heb evenwel een ideetje, speciaal voor jou bedacht. Organiseer in jouw gezin een 'Spaanse avond' op die dagen dat jij met Den Haag uit speelt. Met tapas, chorizo, paella en natuurlijk een glas sangria (al weet ik niet of jouw kinderen daar al aan toe zijn). En zeg erbij: In Spanje gaat men pas om half tien dineren. Nou ja, of half negen of half acht, maakt mij niet uit wat je zegt. De avond kan niet meer stuk, niet voor jou noch voor jouw gezinnetje. Jouw kinderen gaan zich op uitwedstrijden van papa verheugen.

Idee?
Hoi Eric, bedankt voor het meedenken, maar dat is niet waar het voor mij om gaat. En dat is dat er bij een wedstrijd tussen 4 en 5 uur eigenlijk nauwelijks iets gebeurt, na de 50 zetten gaat het speeltempo misschien wel een factor 5 omlaag. Er zijn dan nog een paar partijen bezig en het wordt saai (vind ik). Pas na vijven beginnen de spelers de druk van de klok weer te voelen en door te spelen. Ik vind dat een verloren uur dat ik persoonlijk dan liever besteed aan thuis eten (of dat nou spruitjes zijn of tapas), naborrelen of hardlopen.
PS: Spruitjes kun je beter roerbakken. Dan verspreiden ze niet zo'n flauwe lucht.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Feb 15, 2013 14:12

Gerard de Groot wrote: PS: Spruitjes kun je beter roerbakken. Dan verspreiden ze niet zo'n flauwe lucht.
Mee eens. Ik bak ze altijd met ketjap, sambal en uien. Een hartige opsteker na urenlang op een eindspel te hebben gebroed.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Feb 17, 2013 18:03

Hierbij dan een ooggetuigenverslag van Barkel-Thijssen. Het was inderdaad één van de momenten waarop dammen als kijksport uitstekend tot zijn recht kwam. Op een gegeven moment zat Thijssen al geruime tijd rond zijn laatste minuut terwijl Barkel nog meer dan een half uur had, en enkele malen maakte Barkel een kwinkslag als ‘je zou nu toch maar nodig naar het toilet moeten’.

Op een gegeven moment (met nog steeds een zee van tijd) deed Barkel zijn zet en bij het doen daarvan zei hij ‘drie keer dezelfde stand.’ Thijssen reageerde met iets als ‘als je het aandurft om remise te claimen moet je de klok stil zetten’. De arbiter greep niet in en Thijssen deed zijn volgende zet, waarmee een stand ontstond die zeker niet eerder in de partij was voorgekomen. Barkel zei dat hij remise had geclaimd, maar Thijssen zei dat het nu een andere stand was en Barkel werd door de arbiter verteld dat zijn kans om te claimen voorbij was. Thijssen legde nog uit dat hij voor zijn laatste kans speelde, waar Barkel wel begrip voor had.

De partij ging verder en onderwijl werd de arbiter ingefluisterd dat de claim van Barkel onder de huidige reglementen wel degelijk formeel correct was uitgevoerd. De arbiter gaf aan dat Barkel alsnog kon claimen, en zo gebeurde. De vraag van Thijssen of de partij voor hem gewonnen zou worden verklaard als de claim niet zou blijken te kloppen zorgde bij de aanwezigen voor de nodige hilariteit.

Toen Barkel aanstalten maakte met het naspelen van de partij zag Thijssen zijn kans schoon om naar het toilet te gaan. Een en ander ging in een sfeer alsof de partij al afgelopen was (het was de laatste partij die nog bezig was), waarna iemand opmerkte of Barkel niet gewoon een zet kon doen. Thijssen had nog steeds erg weinig tijd tot zijn beschikking en door een zet te doen zou Barkel mogelijk op de klok winnen. Barkel begaf zich naar het bord (waarbij hij nogal werd gehinderd door een der aanwezigen), maar daar aangekomen gaf hij aan dat het een geintje was en ging hij terug om zijn remiseclaim te onderbouwen.

De partij werd op een nogal slordige wijze nagespeeld, hetgeen de teruggekeerde Thijssen de opmerking ontlokte dat Barkel eenvoudiger remise kon maken door met zijn dammen heen en weer te blijven schuiven, dan door zijn claim te laten onderzoeken. Betrekkelijk snel kwam Barkel tot de conclusie dat hij niet drie keer dezelfde stand had bereikt, al vraag ik me af of dat echt zo was. Mijn gevoel zei dat dezelfde stand wel degelijk drie maal was bereikt, maar dat het meer aan de kwaliteit van het naspelen lag dat ze dezelfde stand daarbij niet drie maal op het bord kregen.

Maar goed, de partij ging dus weer verder waarna Thijssen een derde dam haalde. Dat leek de opmaat naar een nog lange partij, maar Barkel veranderde door een ruil de zes om vier in een vijf om drie, die relatief vlot remise liep. Achteraf zou blijken dat Barkel wist dat de zwarte schijven zodanig gepositioneerd waren dat Thijssen het eindspel niet kon winnen.
De meest gehate dammer allertijden.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Feb 17, 2013 20:38

Bedankt voor het ooggetuigeverslag Vraagje.

Als de notatie goed is ingevoerd, is er inderdaad na de 72e zet, de 74e zet en de 76e zet van zwart dezelfde stand ontstaan. En elke keer heeft wit daarop 6-50 gespeeld. Dus er is zelfs sprake van 2x drie keer dezelfde stand…

Image

Heeft iemand het eindspel verder al geanalyseerd? Zo denk ik zelf dat na 90…20-24 het wat lastiger wordt voor wit.
Na 91. 6-39 41-47 wordt die schijf niet zo gemakkelijk geruild, met behoudt van beide trictrac lijnen.
Een variantje is 92. 39-48 24-2 93. 34-30 25x34 en na 94.45x6 47-33 pakt zwart één tric trac lijn. Hetzelfde geldt na 94. 48x25. Beide keren met een aparte vijf om drie.

Natuurlijk hoeft wit niet te ruilen, maar heeft zwart dan niet een winnend plan?
Bijv. 92.39-6 47-41 93. 6-50 41-37 94.50-6 24-19 95. 6-50 37-23 96.45-40 (of damafname met een onduidelijke 4 om 2?) 19-24. Dreigt nu 25-30, dus nu moet wel 97 40-45 23x40 98.45x20 25x14 en wat is deze vier om twee dan weer waard?
Ik heb er te weinig verstand van.

Enfin, tijd voor Eric van Dusseldorp en Rein Halbersma en anderen om dat achtkoppige monster eens aan te zetten, om ook de waarheid van het eindspel Barkel-Thijssen eens boven tafel te halen.
En natuurlijk krijgt Kingsrow geen plaspauze, hij moet het in het tempo van 1 minuut per zet gaan uitrekenen....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sun Feb 17, 2013 21:12

Piet Bouma wrote:Bedankt voor het ooggetuigeverslag Vraagje.

Als de notatie goed is ingevoerd, is er inderdaad na de 72e zet, de 74e zet en de 76e zet van zwart dezelfde stand ontstaan. En elke keer heeft wit daarop 6-50 gespeeld. Dus er is zelfs sprake van 2x drie keer dezelfde stand…

Image

Heeft iemand het eindspel verder al geanalyseerd? Zo denk ik zelf dat na 90…20-24 het wat lastiger wordt voor wit.
Na 91. 6-39 41-47 wordt die schijf niet zo gemakkelijk geruild, met behoudt van beide trictrac lijnen.
Een variantje is 92. 39-48 24-2 93. 34-30 25x34 en na 94.45x6 47-33 pakt zwart één tric trac lijn. Hetzelfde geldt na 94. 48x25. Beide keren met een aparte vijf om drie.

Natuurlijk hoeft wit niet te ruilen, maar heeft zwart dan niet een winnend plan?
Bijv. 92.39-6 47-41 93. 6-50 41-37 94.50-6
En nu is 34-30, 45x20, 50-33 remise.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Feb 17, 2013 21:18

ildjarn wrote:
Piet Bouma wrote: Natuurlijk hoeft wit niet te ruilen, maar heeft zwart dan niet een winnend plan?
Bijv. 92.39-6 47-41 93. 6-50 41-37 94.50-6
En nu is 34-30, 45x20, 50-33 remise.
Tja, zo goed keek ik ook weer niet. Maar geen 93...41-37, maar 24-19, is dat niet hetzelfde plan?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Feb 17, 2013 22:36

Het eindspel intrigeert me wel. Mijn vorige variant was wrs. onzin.
Maar de volgende:
90. ... 20-24
91. 06-50 41-47
92. 50-06 24-38
93. 06-50 46-14
94. 50-06 14-03
95. 06-50 03-26
96. 50-06 38-24

en nu de dreiging 26-48?

Heeft niemand dit eindspel bekeken, of is het zo overduidelijk remise, dat het geen zin heeft om er naar te kijken? Of is het zo hondsmoeilijk dat je dit nooit in het nieuwe speeltempo kunt winnen?
Wat is de waarheid van de stelling?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Feb 17, 2013 22:58

Piet Bouma wrote:Bedankt voor het ooggetuigeverslag Vraagje.

Image

Toen ik in de trein zat vroeg ik me af wat de waarde was van 90... 20-24 91.34-29 24x47 92.35-30 25x34 93.45x1. Kingsrow geeft aan dat zwart dan gewonnen staat, en na enig proberen kwam ik op de volgende vangstelling uit:

Image

Wit aan zet heeft geen goede zet meer, bijvoorbeeld 1-45? 46-28! Z+ Deze vangstelling heb ik nog niet eerder gezien. In de beroemde partij van Gerard Jansen stond de zwarte schijf van 19 op 13.

De extra schijf van wit op 35 in de partij Barkel-Thijssen heeft geen invloed, het blijft gewonnen voor Kees. Pas met 97... 19-2? gaf hij de winst uit handen. Marino profiteerde direct door schijf 14 naar 20 te dwingen.

Edit: Kingsrow geeft met de extra schijf op 35 weliswaar aan dat het wint, maar vertelt niet hoe. Dus er blijft voor de liefhebbers nog wat te puzzelen over. Merk op dat bovenstaande vangstelling niet werkt vanwege het offer 35-30.

Nescio

Post by Nescio » Mon Feb 18, 2013 09:51

Eric van Dusseldorp wrote:Waarom zo'n uiterst felle reactie, Gerard? Ik proef oud zeer. Mijn reactie was inderdaad een beetje flauw, maar ik had 'm al een half uur voor jouw tegenreactie gerelativeerd.

Maar ik rook spruitjeslucht in jouw eerste reactie. Ik heb evenwel een ideetje, speciaal voor jou bedacht. Organiseer in jouw gezin een 'Spaanse avond' op die dagen dat jij met Den Haag uit speelt. Met tapas, chorizo, paella en natuurlijk een glas sangria (al weet ik niet of jouw kinderen daar al aan toe zijn). En zeg erbij: In Spanje gaat men pas om half tien dineren. Nou ja, of half negen of half acht, maakt mij niet uit wat je zegt. De avond kan niet meer stuk, niet voor jou noch voor jouw gezinnetje. Jouw kinderen gaan zich op uitwedstrijden van papa verheugen.
Eric,

Ik snap het punt van Gerard wel, vooral omdat het enigszins herkenbaar is. Als je vrijgezel bent en geen (kleine) kinderen thuis hebt lopen, dan sta je misschien anders tegenover deze wijziging dan wanneer dit wel zo is. Ik denk namelijk dat wanneer je onder deze twee “bevolkingsgroepen” een separate enquête zou houden, je significant verschillende uitslagen gaat krijgen. Vooral vanwege het feite dat je beweegreden en je belevingswereld anders is.

Ik ga uiteraard niet voor anderen spreken, aangezien iedereen zijn eigen argumenten heeft om voor of tegen te zijn. Als individu ben ik niet ongelukkig met deze wijziging.

P.S. mijn kinderen zijn nog iets te jong voor sangria. Of ze spuitjes lusten, dat is een beetje de waan van de dag. :wink:
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Nostradamus

Post by Nostradamus » Mon Feb 18, 2013 18:48

Helemaal juist Nescio.
Ook dit (naast andere) is een belangrijke reden voor mij om voor het nieuwe speeltempo te zijn.
Ik kan makkelijk 1 klasse hoger spelen dan ik nu doe (vroeger ook wel gedaan), maar daar heb ik
eigenlijks geen zin meer in. Veel langere reizen, veel later thuis.
Nu vindt me partner het prima en ik ben op tijd thuis, binnenkort na de speeltempo-wijziging nog
eerder denk ik. Je hoeft niet meer uren op 1 teamgenoot te wachten als die een lang en meestal
vrij saai eindspel nog heeft.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Wed Feb 27, 2013 21:32

Om al een beetje voor te bereiden op komende competitie heeft de Enschedese Damclub http://www.enschedesedamclub.nl/besloten de finaleronde van de onderlinge competitie te spelen conform het nieuwe speeltempo. Gisteravond was het zo ver.
3 goede dammers en tevens en vooral intelligente mensen met absoluut wel enig gevoel voor techniek (Elektronische damborden zijn voor EDC niets bijzonders...) zijn 20 minuten met elkaar in gesprek geweest hoe je een DGT XL klok op 60 min. + 1min per zet kunt instellen. (Iets aangepast aan de avond...)
Aan het eind van de avond was er een speler door de klok gegaan en op een ander bord was ernstig protest aangetekend omdat we het kennelijk ondanks al het lezen in manuals en uitproberen toch verkeerd hadden gedaan.
Beide partijen zijn daarop door de wedstrijdleiding als "onreglementair verlopen" beoordeeld.
Ik ben ongelooflijk benieuwd wie straks al die klokken gaat instellen. Er zijn weinig arbiters en nog minder arbiters die de digitale klok op hun duimpje kennen. Verder, hoe het bezoekende team zich zekerheid kan verschaffen of de klok wel correct en netjes is ingesteld. (Goed instellen is even moeilijk als een instelling die niet helemaal evenwichtig is....) Wie geeft mij zekerheid of de ingestelde en opgeslagen instelling wel -nog steeds- de juiste is?
Kan de KNDB misschien een knoppen_indruk_instructie publiceren waarmee elke speler een klok kan instellen?
En een tweede knoppen_indruk_instructie waarmee elke speler de instelling kan controleren?

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Wed Feb 27, 2013 21:38

Paul van de Veen wrote:Om al een beetje voor te bereiden op komende competitie heeft de Enschedese Damclub http://www.enschedesedamclub.nl/besloten de finaleronde van de onderlinge competitie te spelen conform het nieuwe speeltempo. Gisteravond was het zo ver.
3 goede dammers en tevens en vooral intelligente mensen met absoluut wel enig gevoel voor techniek (Elektronische damborden zijn voor EDC niets bijzonders...) zijn 20 minuten met elkaar in gesprek geweest hoe je een DGT XL klok op 60 min. + 1min per zet kunt instellen. (Iets aangepast aan de avond...)
Aan het eind van de avond was er een speler door de klok gegaan en op een ander bord was ernstig protest aangetekend omdat we het kennelijk ondanks al het lezen in manuals en uitproberen toch verkeerd hadden gedaan.
Beide partijen zijn daarop door de wedstrijdleiding als "onreglementair verlopen" beoordeeld.
Ik ben ongelooflijk benieuwd wie straks al die klokken gaat instellen. Er zijn weinig arbiters en nog minder arbiters die de digitale klok op hun duimpje kennen. Verder, hoe het bezoekende team zich zekerheid kan verschaffen of de klok wel correct en netjes is ingesteld. (Goed instellen is even moeilijk als een instelling die niet helemaal evenwichtig is....) Wie geeft mij zekerheid of de ingestelde en opgeslagen instelling wel -nog steeds- de juiste is?
Kan de KNDB misschien een knoppen_indruk_instructie publiceren waarmee elke speler een klok kan instellen?
En een tweede knoppen_indruk_instructie waarmee elke speler de instelling kan controleren?
Goede opmerking. Die klok waarbij werd geprotesteerd ging stond zeker op Bronstein afgesteld, waarbij je maximaal 1 minuut erbij krijgt
in plaats van standaard 1 minuut. Als je bijvoorbeeld na 30 seconden zet, krijg je er ook maar 30 seconden bij... Een standaardfout bij het instellen van klokken bij vooral sneldamtoernooien, zo stonden alle klokken in de eerste ronde van het NK-Jeugdteams sneldammen op Bronstein 5+5. Er vielen opvallend veel kloknederlagen :lol:

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Feb 27, 2013 21:57

Paul van de Veen wrote:Om al een beetje voor te bereiden op komende competitie heeft de Enschedese Damclub http://www.enschedesedamclub.nl/besloten de finaleronde van de onderlinge competitie te spelen conform het nieuwe speeltempo. Gisteravond was het zo ver.
Bij veel digitale klokken kan je via menu 0 alles handmatig instellen. Dan heb je gewoon Fischer nodig en stel je 60 minuten + 1 minuut in (of wat je ook wil). Een kind doet de was. Bij de wat nieuwere klokken (of waren het juist oudere.. ik weet het ook niet helemaal) bestaat menu 0 niet. Dan moet je het menu hebben waar iets staat als Fischer manual ofzo.. Achterop de digitale klokken is dit wel te zien. Het is echt niet heel moeilijk: je moet het even weten.

Alex

Post by Alex » Wed Feb 27, 2013 22:01

Michel Stempher wrote:
Bij veel digitale klokken kan je via menu 0 alles handmatig instellen. Dan heb je gewoon Fischer nodig en vul je 60 minuten + 1 minuut in (of wat je ook wil). Een kind doet de was. Bij de wat nieuwere klokken (of waren het juist oudere.. ik weet het ook niet meer) bestaat menu 0 niet eens. Dan moet je het menu hebben waar iets staat als Fischer manual ofzo.. Achterop de digitale klokken is dit wel te zien. Het is echt niet heel moeilijk: je moet het even weten.
Bij de klokken DGT XL (zie http://www.shopwiki.nl/l/damklok-schaakklok-dgt-beige) moet je inderdaad optie 0 kiezen voor 80 +1. Afgelopen maandag op het Open Kampioenschap van Den Haag er eentje in mijn handen gehad en ik vond het een ramp. Doe mij de DGT 2000 of nog beter de DGT 2010 maar. Eitje!
Last edited by Alex on Wed Feb 27, 2013 23:43, edited 1 time in total.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Feb 27, 2013 23:42

Ik zie absoluut het probleem niet. Je hebt geen gebruiksaanwijzing nodig, maar alleen de achterkant van de klok. Bij een optie staat iets van "Fischer Manual Set" en daar kun je de aanvangstijd en bonus per zet instellen. Bij de DGT XL is het helemaal makkelijk, want bij optie 0 kun je uit alle systemen kiezen (waaronder Fischer). Maar misschien zijn mijn capaciteiten met computersystemen niet maatgevend. Ik kan enorm goed omgaan met Microsoft producten en Ortec Finance maakt software die nog veel gebruiksonvriendelijker is en ook dat kan ik bedienen. Het kan dus aan mij liggen...

Post Reply