Deltaplan

Post Reply
Piet Bouma

Re: Deltaplan

Post by Piet Bouma » Mon Jan 14, 2013 20:12

Ganesha wrote:
Frans de Jonge wrote: Die betere aanbevelingen zijn op zichzelf niet zo moeilijk. We hebben al de nodige plannen gezien. De kunst is om zee tot uitvoering en resultaat te brengen. Het blijft mensenwerk. De kunst is dan ook om dammers te mobiliseren om actie te ondernemen en als het mogelijk is niet alleen voor de eigen vereniging maar ook voor andere verenigingen. We hebben voor ons Deltaplan ook iemand met communicatiekennis nodig. Want imagoverbetering naast propaganda/PR zijn belangrijke items voor een Deltaplan. Wie kent de PR niet door een helaas veel te vroeg overleden Jannus van der Wal. Hij haalde toentertijd TV praatprogramma's en de landelijke bladen bijvoorbeeld door zich te verslapen bij een NK.Dus communicatiedeskundigen, meldt je aan voor het Deltaplan!
Beste Frans, Bij communicatiedeskundigen denk ik aan Andrew Tjong a Ong (self made volgens mij). Bij de KNDB: Marcel Kosters?, mogelijk meer. Daarnaast Maarten Leeners, SNA, wil niet in een werkgroep zitten maar denkt en handelt graag mee. Groet, Daan
De naam Bert Dollekamp toevoegen aan dit lijstje lijkt me ook wel een goeie.
Overigens lijkt me een communicatieplan bij KNDB-toernooien sowieso gewenst.
Deelnemers hebben ooit bij het NK 2008 gepleit voor een vaste KNDB-perschef, maar dat is er nooit van gekomen. Fred Ivens neemt de honneurs waar bij de Nationale Competitie.
Maar….er worden nu NK Kwalificatietoernooien en HF Finale NK Vrouwen gespeeld. Gaan daar persberichten voor uit? Vooraankondiging en rondeverslagen? (Ik dacht het niet….). En geen uitslagen op Teletekst…..
In de Leeuwarder Courant vandaag wel een verslagje van het FK Frysk Damjen voor teams, maar geen artikeltje over de NK Kwalificatie. Gelukkig stonden de uitslagen er wel in.
Zijn er in andere dagbladen vandaag artikeltjes over de NK Kwalificatie verschenen…..?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

corboot

Post by corboot » Mon Jan 14, 2013 22:16

Vandaag stond er in de PZC een stukje over de kwalificatiewedstrijden NK algemeen en de halve finale NK vrouwen en dan met name over de verrichtingen van Ben Provoost en Leonie de Graag. Dit dankzij Daaf Kasse die regelmatig voor de PZC verslagen verzorgt van damwedstrijden in teamverband of persoonlijk. We mogen in Zeeland niet mopperen over de publiciteit door de krant de PZC: regelmatig verschijnen bijvoorbeeld artikelen over de Nationale Competitie (met de verrichtingen van Middelburg en PWG) en over het persoonlijk Zeeuws Kampioenschap.
Uit zichzelf gaat dat niet, de krant wil meestal wel publiceren maar echt van belang is dat er vanuit de damwereld zelf ook structurele initiatieven voor publiciteit ondernomen worden. Dit geldt zowel regionaal als landelijk zoals nu bij de lopende kwalificatiewedstrijden NK algemeen als bij de halve finale NK Vrouwen.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Mon Jan 14, 2013 22:16

Piet Bouma wrote:
Ganesha wrote:
Frans de Jonge wrote: Die betere aanbevelingen zijn op zichzelf niet zo moeilijk. We hebben al de nodige plannen gezien. De kunst is om zee tot uitvoering en resultaat te brengen. Het blijft mensenwerk. De kunst is dan ook om dammers te mobiliseren om actie te ondernemen en als het mogelijk is niet alleen voor de eigen vereniging maar ook voor andere verenigingen. We hebben voor ons Deltaplan ook iemand met communicatiekennis nodig. Want imagoverbetering naast propaganda/PR zijn belangrijke items voor een Deltaplan. Wie kent de PR niet door een helaas veel te vroeg overleden Jannus van der Wal. Hij haalde toentertijd TV praatprogramma's en de landelijke bladen bijvoorbeeld door zich te verslapen bij een NK.Dus communicatiedeskundigen, meldt je aan voor het Deltaplan!
Beste Frans, Bij communicatiedeskundigen denk ik aan Andrew Tjong a Ong (self made volgens mij). Bij de KNDB: Marcel Kosters?, mogelijk meer. Daarnaast Maarten Leeners, SNA, wil niet in een werkgroep zitten maar denkt en handelt graag mee. Groet, Daan
De naam Bert Dollekamp toevoegen aan dit lijstje lijkt me ook wel een goeie.
Overigens lijkt me een communicatieplan bij KNDB-toernooien sowieso gewenst.
Deelnemers hebben ooit bij het NK 2008 gepleit voor een vaste KNDB-perschef, maar dat is er nooit van gekomen. Fred Ivens neemt de honneurs waar bij de Nationale Competitie.
Maar….er worden nu NK Kwalificatietoernooien en HF Finale NK Vrouwen gespeeld. Gaan daar persberichten voor uit? Vooraankondiging en rondeverslagen? (Ik dacht het niet….). En geen uitslagen op Teletekst…..
In de Leeuwarder Courant vandaag wel een verslagje van het FK Frysk Damjen voor teams, maar geen artikeltje over de NK Kwalificatie. Gelukkig stonden de uitslagen er wel in.
Zijn er in andere dagbladen vandaag artikeltjes over de NK Kwalificatie verschenen…..?
De communicatie vanuit de KNDB is inderdaad mager. Een vaste KNDB-perschef is inderdaad een goed voorstel. Deze kan de zichtbaarheid van het dammen vergroten en het imago verbeteren. We nemen dit mee in het Deltaplan. Piet, dank!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Thu Feb 07, 2013 22:45

Een quote

"Geachte Bestuursleden KNDB, Bondsraadleden,

In de laatstelijk gehouden Bondsraadvergadering heb ik jullie toegezegd te zijner tijd te willen informeren betreffende de braingroep.
Er is een vergadering geweest, braingroep en PODB bestuur ( 19 -12-12 )
Inmiddels is op 30 januari 2013 braingroep, PODB bestuur en de voorzitters van de aangesloten PODB verenigingen bijeen geweest.
Conclusie van deze vergaderingen was, dat het 5 voor 12 was, en dat maatregelen noodzakelijk zijn, anders dreigt de komende 10 jaar weer een halvering van het ledenbestand.
Het door de brainstormgroep uitgebrachte stuk bevat 24 adviezen.

Het PODB bestuur wil de komende tijd deze adviezen bestuderen op realiseren van de mogelijkheden, welke tot speerpunten van het beleid kunnen worden gemaakt.

Tot slot nog de slotopmerking van de voorzitter van de braingoep uitgesproken op de vergadering 30-12-13 PODB bestuur en de voorzitters van de verenigingen: Aan de slag ! "
Last edited by Jaap van Galen on Thu Feb 07, 2013 22:58, edited 1 time in total.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Feb 07, 2013 22:57

Jaap van Galen wrote:Een quote

In de laatstelijk gehouden Bondsraadvergadering heb ik jullie toegezegd te zijner tijd te willen informeren betreft de braingroep.
Er is een vergadering geweest braingroep en PODB bestuur ( 19 -12-12 )
Inmiddels is op 30 januari 2013 braingroep, PODB bestuur en de voorzitters van de aangesloten PODB verenigingen bijeen geweest.
Conclusie van deze vergaderingen was, dat het 5 voor 12 was, en dat maatregelen noodzakelijk zijn, anders dreigt de komende 10 jaar weer een halvering van het ledenbestand.

Het PODB bestuur wil de komende tijd deze adviezen bestuderen op realiseren van de mogelijkheden, welke tot speerpunten van het beleid kunnen worden gemaakt.

Tot slot nog de slotopmerking van de voorzitter van de braingoep uitgesproken op de vergadering 30-12-13 PODB bestuur en de voorzitters van de verenigingen: Aan de slag ! "
Dit is dus een andere braingroep dan de braingroep die eigenlijk bedoeld wordt in deze draad voor de duidelijkheid. Voorzitter van deze braingroep is de heer Steenbergen.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Thu Feb 07, 2013 23:08

Michel Stempher wrote:

In de laatstelijk gehouden Bondsraadvergadering heb ik jullie toegezegd te zijner tijd te willen informeren betreft de braingroep.

Dit is dus een andere braingroep dan de braingroep die eigenlijk bedoeld wordt in deze draad voor de duidelijkheid. Voorzitter van deze braingroep is de heer Steenbergen.
Het gaat niet over wie of wat in een braingroep, het gaat over de noodzaak van de intentie.
Wat bedoel je met "de braingoep die eigenlijk bedoeld wordt in deze draad" precies?

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Feb 07, 2013 23:16

Jaap van Galen wrote:
Michel Stempher wrote:

Het gaat niet over wie of wat in een braingroep, het gaat over de noodzaak van de intentie.
Wat bedoel je met "de braingoep die eigenlijk bedoeld wordt" precies?
De groep die met het deltaplan aan de slag is, bedoelde ik daarmee. Het zou mij alleen makkelijk lijken als er niet langs elkaar heen wordt gewerkt. De braingroep in Overijssel onder leiding van voorzitter Steenbergen is vooral gebaseerd op Overijssel zelf, hoewel enkele punten ook goed als leidraad zouden kunnen dienen voor clubs/provinciale besturen van andere provincies. In ieder geval lijkt het niet erg zinvol om nu allerlei brainstormgroepjes op te zetten. Deze krachten kunnen zich veel beter bundelen in één grote denktank. Het geheel is namelijk nog altijd meer dan de som der delen.

Het feit dat er overal in het land mensen zijn die actief aan de slag gaan met het proberen te redden van de damsport, is natuurlijk fantastisch. Ga zo door!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Feb 08, 2013 00:14

Michel heeft wel een punt natuurlijk. Jaap,Frans en ik zijn al een tijdje bezig zonder dat wij een formele status ambieren. Daarom maar even een update. Wij hebben met een aantal mensen gesprekken gevoerd en er ligt nu een concept. Het is nog heel even wachten op bepaalde toegezegde gegevens die wij als analyse willen toevoegen. De stukken van de groep Steenbergen hebben we gelezen en het beste pikken we eruit. Ik denk dat het goed is om dit soort groepjes te combineren want een goed plan is mooi maar het moet ook nog worden uitgevoerd.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Feb 12, 2013 22:24

Inmiddels heb ik, uiteraard onder voorwaarden en geanonimiseerd, de beschikking gekregen over de ledengegevens van de KNDB.
Daarmee wordt een ledenanalyse mogelijk, mooi.
Iedereen die nog ideeën heeft over te analyseren onderwerpen, graag een reactie.

Uiteraard, zoals bij vele gegevens is het niet volledig.
Om een referentiekader te hebben zou ik graag over een zo volledig mogelijk ledenverloop in onze dambond-geschiedenis willen beschikken.
Wie beschikt er nog over oude ledenaantallen? Tegenwoordig maar ook vroeger stonden ze in de KNDB-handboeken.
Liefst met uitsplitsing naar leeftijdscategorie (b.v. pupillen, aspiranten, junioren, senioren), en seperaat de bijzondere bonden en persoonlijke/recreatie leden. Ook verdere details zijn uiteraard welkom.
Mailen kan naar jaap at abf punt nl.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Feb 12, 2013 23:05

Jaap van Galen wrote:Inmiddels heb ik, uiteraard onder voorwaarden en geanonimiseerd, de beschikking gekregen over de ledengegevens van de KNDB.
Daarmee wordt een ledenanalyse mogelijk, mooi.
Iedereen die nog ideeën heeft over te analyseren onderwerpen, graag een reactie.

Uiteraard, zoals bij vele gegevens is het niet volledig.
Om een referentiekader te hebben zou ik graag over een zo volledig mogelijk ledenverloop in onze dambond-geschiedenis willen beschikken.
Wie beschikt er nog over oude ledenaantallen? Tegenwoordig maar ook vroeger stonden ze in de KNDB-handboeken.
Liefst met uitsplitsing naar leeftijdscategorie (b.v. pupillen, aspiranten, junioren, senioren), en seperaat de bijzondere bonden en persoonlijke/recreatie leden. Ook verdere details zijn uiteraard welkom.
Mailen kan naar jaap at abf punt nl.
Betekent dit Jaap, dat de KNDB dit totaal niet gearchiveerd heeft?
Wijziging handboek, dan hou je toch ook de historie bij?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Feb 13, 2013 12:14

In oude dambladen is vaak wel iets te vinden over ledenaantallen. Dat wordt dus een leespauze. Hoeveel unieke leden heeft de KNDB op dit moment?

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Feb 18, 2013 21:57

Op 1 januari 2000 had de KNDB volgens de ledenadministratie 7522 leden.
Op 1 januari 2013 had de KNDB volgens de ledenadministratie 4451 leden.

In 13 jaar zijn we ongeveer 40% van de leden kwijtgeraakt.
Beseffen we dat niet, kan het ons niet schelen, leggen we er ons bij neer, of?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Feb 18, 2013 22:49

Jaap van Galen wrote:Op 1 januari 2000 had de KNDB volgens de ledenadministratie 7522 leden.
Op 1 januari 2013 had de KNDB volgens de ledenadministratie 4451 leden.

In 13 jaar zijn we ongeveer 40% van de leden kwijtgeraakt.
Beseffen we dat niet, kan het ons niet schelen, leggen we er ons bij neer, of?
Jaap,

Het ledenoverzicht per 30-6-2012 wat nu op de KNDB-site staat, heeft als totaal 5617 leden.
Dat is inclusief bijzonder bonden en dubbele leden (bij meerdere clubs).
Heb je ook een stand per 31-12-2012 van deze cijfers (inclusief al die dubbelingen?)
De KNDB heeft deze nog niet geplaatst.
Of misschien nog beter 1-1-2013?

En of?

Zolang inzetten op het behouden van NOC-NSF subsidie en het behouden van een 55 landen status prioriteit 1 is bij KNDB, zie ik het somber in.

In Back to Basics heb ik geschreven dat volgens mij 4000 leden het dieptepunt zal zijn. Dat bereiken we volgens jou nu ontzettend snel.
Het belangrijkste is volgens mij kader, kader en nog eens kader.
Zolang we allemaal spelen, krijgen we dat kader niet. We spelen veel te veel wedstrijden.
Zelf vind ik dat de Nationale Competitie uitgekleed moet worden naar Ereklasse en twee Hoofdklasses. Dat is topsport en hoort bij de KNDB.
Dan hebben we meer mensen/spelers, die zich op andere wijze op zaterdag (jeugd, jeugd en nog eens jeugd en lokale activiteiten!) kunnen inzetten voor de damsport. (want sommige provinciale dambonden zullen hun provinciale competitie dan wrs. ook wel weer op zaterdag plannen).

Ik heb twee kinderen, die lid zijn van een voetbalvereniging. Ik verwonder me hoeveel mensen daar bij begeleiding qua training, coaching, kantine, organisatie etc. elke zaterdag in het spier zijn.
Hoe zit dat bij een damvereniging? Vaak zijn dat maar enkele personen, die zowel het borden klaar zetten, de verslagen schrijven, website bijhouden, andere toernooien organiseren (schooldamtoernooien etc.), competitie indelen en bijhouden etc. etc..
Zit daar niet de crux? We spelen veel te veel en laten het organisatiewerk liggen.....

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Feb 18, 2013 23:13

Piet, ik vind jouw oplossing, het minder gaan spelen, riskant. Ik was zaterdag nog even kort bij Apeldoorn na de gewonnen wedstrijd tegen Van Stigt. Deze wedstrijd heeft minimaal 12 supporters gehad deze middag, voor dammen een behoorlijk aantal. Apeldoorn heeft in theorie kader genoeg. Toch blijkt een website, een onderlinge kompetitie, een jubileumvierig, een 2e bondsteam, schooldammen etc allemaal te veel werk. Jammer want een landstitel is leuk, een gezonde club nog veel leuker. Wat betreft de slaafse subsidiedrang en de 55 lndenuitdaging: direkt mee stoppen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Feb 18, 2013 23:40

Fred van Amersfoort wrote: Apeldoorn heeft in theorie kader genoeg.
Ik vind Apeldoorn een heel slecht voorbeeld.
Ik tel op de ratinglijst (en iedereen heeft tegenwoordig bijna een rating) van Apeldoorn slechts zes plaatselijke spelers (en dan nog twee die dan
dichtbij wonen).
Dat is een club, die wanneer de "gastspelers" ergens anders onderdak vinden, binnen no time
exit is.
Nee, Apeldoorn is een "topclub" doordat er een sponsor is, die alleen aan topsport doet.
Breedtesport zal daar geen item zijn.

Post Reply