Gisteren hoorde ik na afloop van de wedstrijd Huizum - Bolsward/Workum Combinatie dat Sjoerd Huitema en Lolke Huitema nav deze maatregel gaan stoppen met wedstrijden in de Nationale Competitie. Zij verafschuwen deze regel en Lolke vertelde dat hij bij het MBT Hoogeveen slechte ervaringen had. Totaal geen rust meer tijdens de partij.
Zelf heb ik ook mijn twijfels. Zo hadden Maarten Linssen en ondergetekende het eindspel uit de laatste competitiewedstrijd moeten afraffelen. Resultaat zal ongetwijfeld niet anders geweest zijn

Gaan er nog meer spelers stoppen?
De motivatie was (naast het gelijk trekken met FMJD-speeltempo, en is dat zo? Wat wordt het speeltempo bij het WK in Ufa?) dat de wedstrijden op een “acceptabel” tijdstip moeten eindigen. Volgens mij geldt dit vooral bij wedstrijden in de lagere klassen (1e klasse en lager). Daar (denk ik) willen de spelers graag op een redelijk tijdstip samen weer thuis zijn.
Dat zou je in deze klassen ook “simpel” kunnen oplossen, door 50 zetten in twee uur te spelen en daarna 30 minuten elk voor het restant van de partij. Je bent geheid om uiterlijk ca. 17.00 uit.
Bij de hogere klassen (Hoofdklassen en Ereklasse) hebben de teams sowieso te maken met lange reistijden en ben je dus een volledige dag kwijt. Is daar iets op tegen?
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe anderen hierover denken. Moeten we in de hogere klassen niet gewoon het huidige speeltempo handhaven?