Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Piet Bouma

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Piet Bouma » Fri Dec 14, 2012 22:11

Gisteravond na enige tijd weer eens semi-live een partij via de Ipad vanuit Tivoli verzonden.
Ditmaal geen internetprobleem, maar wel een lastig bugje, dat ik 1x eerder had gezien, en waarvan ik dacht dat dit een incident zou zijn. Niet dus. Tijdens het invoeren werd de stand op de invoerapplet niet meer bijgewerkt, maar de notatie aan de rechterzijde wel. En dat is dan lastig aanklikken. Na een aantal zetten ging ik eens 1 zetje terug en toen kwam de werkelijk stand (min 1) wel op het bord. De volgende zet werd evenwel weer niet in de applet geaccepteerd. Met opnieuw het stappenplan partij invoeren door te lopen kon ik het weer voor elkaar krijgen, maar dat is een vervelende en lastige actie tijdens de partij. Gespeelde zetten staan wel in database en werden ook live goed getoond.
Misschien moet dit met een Refresh/Reset button in het scherm (eenmalige opvraagactie naar database) opgelost worden. Kan tegelijkertijd ook een oplossing voor wat andere issues zijn.

Overigens heb ik de beta-versie nu voor alle gebruikers van Toernooibase opengesteld, zodat veel meer mensen kunnen testen. Gisteravond/nacht heeft Jan Pieter een klein testje gedaan met een drietal fake-partijen ingevoerd simultaan met zijn nieuwe Nexus en zijn oude tablet PC onder Windows XP. Ook daar zijn wat testbevindingen naar voren gekomen.
Jan Pieter gaat mogelijk tijdens de NK Kwalificatie in Amstelveen de partijen via deze methode uitzenden.

Het zou mooi zijn als een aantal doorgewinterde gebruikers van Toernooibase ook eens testen tijdens hun onderlinge competitie. Voorwaarde is wel dat er eerst altijd een wedstrijdprogramma ingevoerd moet zijn, voordat een partij geselecteerd kan worden.
Voor de rest is het dan in plaats van Oerterp Applet input de link Oerterp Semi-live Tablet input te gebruiken (zie schermprint),

Image

juiste wedstrijd selecteren en vervolgens op de knop Start live (zie schermprint) te klikken en u zit live op Toernooibase:

Image

Enfin, ik ben benieuwd naar testbevindingen van anderen. Zodra een en ander wat meer uitgekristalliseerd is (de weergave van de livegames is daarbij ook nog een aandachtspunt), zal ik ook een workshop in Toernooibase zetten.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Jan 26, 2013 02:01

Piet Bouma wrote:Enfin, ik ben benieuwd naar testbevindingen van anderen.
Vrijdagavond voor de eerste keer een partij semi-live ingevoerd in toernooibase. Het betrof mijn partij tegen Johan Smits voor de onderlinge van 020:

Drost-Smits

Mijn ervaringen:
- de Oerterp-applet werkte probleemloos. Geen hikje gezien.
- voor de invoer gebruikte ik een Nexus 7. Deze voldeed uitstekend. Stabiel, snel, een helder scherm, en last but not least, precies het goede formaat. Met een schermdiagonaal van 7 inch past hij keurig in de binnenzak van mijn jas, en omdat hij iets kleiner is dan een notatiebiljet, is het ook naast het bord geen probleem.
- omdat we in De Havelaar geen WiFi hebben, gebruikte ik mijn telefoon (Galaxy SIII Mini) als hotspot. Ook dit ging vlekkeloos.
- de accu's van tablet en telefoon liepen beide ongeveer 10% per uur achteruit. Gezien de intensieve belasting (het scherm van de tablet stond permanent aan, de telefoon fungeerde als hotspot), lijkt me dat acceptabel. In elk geval is het mogelijk een partij in te voeren zonder externe voeding.
- het invoeren via de tablet gaat sneller dan noteren, zeker bij verplichte slagwisselingen. Nadeel is wel dat de techniek de aandacht wat af kan leiden, maar dat lijkt me van voorbijgaande aard. Elke dammer was ook afgeleid toen hij voor de eerste keer speelde met klok en verplichte notatie.

Image
Actiefoto van Johan Smits met rechtsonder de Nexus 7, samen met een stylus (niet noodzakelijk, maar wel handig voor mensen met dikke vingers).

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Sat Jan 26, 2013 10:56

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Enfin, ik ben benieuwd naar testbevindingen van anderen.
Vrijdagavond voor de eerste keer een partij semi-live ingevoerd in toernooibase. Het betrof mijn partij tegen Johan Smits voor de onderlinge van 020:

Drost-Smits

Mijn ervaringen:
- de Oerterp-applet werkte probleemloos. Geen hikje gezien.
- voor de invoer gebruikte ik een Nexus 7. Deze voldeed uitstekend. Stabiel, snel, een helder scherm, en last but not least, precies het goede formaat. Met een schermdiagonaal van 7 inch past hij keurig in de binnenzak van mijn jas, en omdat hij iets kleiner is dan een notatiebiljet, is het ook naast het bord geen probleem.
- omdat we in De Havelaar geen WiFi hebben, gebruikte ik mijn telefoon (Galaxy SIII Mini) als hotspot. Ook dit ging vlekkeloos.
- de accu's van tablet en telefoon liepen beide ongeveer 10% per uur achteruit. Gezien de intensieve belasting (het scherm van de tablet stond permanent aan, de telefoon fungeerde als hotspot), lijkt me dat acceptabel. In elk geval is het mogelijk een partij in te voeren zonder externe voeding.
- het invoeren via de tablet gaat sneller dan noteren, zeker bij verplichte slagwisselingen. Nadeel is wel dat de techniek de aandacht wat af kan leiden, maar dat lijkt me van voorbijgaande aard. Elke dammer was ook afgeleid toen hij voor de eerste keer speelde met klok en verplichte notatie.
Hoe was het dataverbruik? Kun je daar iets over zeggen?

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Jan 26, 2013 12:51

Peter van Heun wrote:Hoe was het dataverbruik? Kun je daar iets over zeggen?
Goede vraag. Ik vermoed verwaarloosbaar datagebruik, maar heb er niet op gelet. Zal ik de volgende keer doen.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Jan 26, 2013 13:21

Hieronder een foto waarbij ik iets had uitgezoomd, om niet alleen het bord, maar ook het aantal zetten te kunnen zien.

Image

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Sat Jan 26, 2013 13:33

Even lichtelijk off topic, maar, hebben jullie al nagedacht over 'onreglementaire' zetten? In eerste instantie zal de software het invoeren niet toelaten. Dat is natuurlijk aan te passen maar waarschijnlijk zal het altijd zo zijn dat bij het invoeren opvalt dat de zet onreglementair is, waar je dan je voordeel mee zou kunnen doen (bijvoorbeeld terug laten zetten). Praktisch gezien gebruik je dan technische hulpmiddelen. Vinden we dat erg?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jan 26, 2013 14:16

Arjen de Mooij wrote:Even lichtelijk off topic, maar, hebben jullie al nagedacht over 'onreglementaire' zetten? In eerste instantie zal de software het invoeren niet toelaten. Dat is natuurlijk aan te passen maar waarschijnlijk zal het altijd zo zijn dat bij het invoeren opvalt dat de zet onreglementair is, waar je dan je voordeel mee zou kunnen doen (bijvoorbeeld terug laten zetten). Praktisch gezien gebruik je dan technische hulpmiddelen. Vinden we dat erg?
Dat is inderdaad een aandachtspunt. Momenteel is ook de auto-capture functie standaard aangezet, waardoor schijven bij een grote afwikkeling in snel tempo op juiste wijze van het bord verdwijnen. Je schrikt je rot. Verkeerd slaan is er op de applet dan niet bij.
Volgens mij komen de meeste onreglementaire zetten in tijdnoodfase voor. Ik ga ervan uit dat dan in principe ook niet meer op de tablet genoteerd wordt. Notatie zal dan (net als op papier) vrijwel niet meer te reconstrueren zijn.
In die gevallen dat in verstrooidheid (met ruim voldoende tijd) onjuist of niet wordt geslagen, is er inderdaad een klein voordeeltje voor de tabletbediener, dat hij daarop geattendeerd wordt. Aan hem dan de keus: of juist laten slaan of het eventuele voordeel pakken (wat je ook normaal in een partij zou kunnen doen) door het onjuiste slaan te negeren en de partij gewoon te vervolgen. Noteren op de tablet is dan momenteel niet meer mogelijk.

Maar even nog wat verder off-topic.
Door het nieuwe tempo 80+1 zullen die onreglementaire zetten mogelijk wel steeds minder worden. Maar zoals Tjalling van den Bosch in de Huizumer highlights omschrijft, komt er met dit nieuwe speeltempo een heel ander reglementair probleem naar voren…
Stel ik heb nog maar twee minuutjes op de klok in een moeilijk eindspel: ik moet verplicht slaan, maar doe het niet, speel een andere zet en druk de klok in. Tegenstander geeft aan dit is een onreglementaire zet en drukt klok weer in…..Ik ben me van geen kwaad bewust en speel weer die andere zet met indrukken van klok: tegenstander wordt een beetje kwaad, zegt je moet slaan wijst aan hoe en geeft weer een hijs op de elektronische klok. Ik sla ten langen leste toch maar die schijf en druk weer de klok in. Inmiddels twee minuten gewonnen op de klok en kan in het vervolg van het eindspel even wat langer nadenken…
Hmm, lekker werk voor die arbiter om dan snel die twee minuten bij beiden weer in de klok er af te halen. En wat als er bij (het merendeel van) de tientalwedstrijden geen arbiter aanwezig is? Protest- en beroepscommissie kunnen het wel eens druk krijgen.
Of moeten we het ouderwetse “poesten fan skieven” maar weer toestaan?
Last edited by Piet Bouma on Sat Jan 26, 2013 14:24, edited 1 time in total.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

henk stoop

Post by henk stoop » Sat Jan 26, 2013 14:24

Piet Bouma wrote:
Arjen de Mooij wrote:Even lichtelijk off topic, maar, hebben jullie al nagedacht over 'onreglementaire' zetten? In eerste instantie zal de software het invoeren niet toelaten. Dat is natuurlijk aan te passen maar waarschijnlijk zal het altijd zo zijn dat bij het invoeren opvalt dat de zet onreglementair is, waar je dan je voordeel mee zou kunnen doen (bijvoorbeeld terug laten zetten). Praktisch gezien gebruik je dan technische hulpmiddelen. Vinden we dat erg?
Dat is inderdaad een aandachtspunt. Momenteel is ook de auto-capture functie standaard aangezet, waardoor schijven bij een grote afwikkeling in snel tempo op juiste wijze van het bord verdwijnen. Je schrikt je rot. Verkeerd slaan is er op de applet dan niet bij.
Volgens mij komen de meeste onreglementaire zetten in tijdnoodfase voor. Ik ga ervan uit dat dan in principe ook niet meer op de tablet genoteerd wordt. Notatie zal dan (net als op papier) vrijwel niet meer te reconstrueren zijn.
In die gevallen dat in verstrooidheid (met ruim voldoende tijd) onjuist of niet wordt geslagen, is er inderdaad een klein voordeeltje voor de tabletbediener, dat hij daarop geattendeerd wordt. Aan hem dan de keus: of juist laten slaan of het eventuele voordeel pakken (wat je ook normaal in een partij zou kunnen doen) door het onjuiste slaan te negeren en de partij gewoon te vervolgen. Noteren op de tablet is dan momenteel niet meer mogelijk.

Door het nieuwe tempo 80+1 zullen die onreglementaire zetten mogelijk wel steeds minder worden. Maar zoals Tjalling van den Bosch in de Huizumer highlights omschrijft, komt er met dit nieuwe speeltempo een heel ander reglementair probleem naar voren…
Stel ik heb nog maar twee minuutjes op de klok in een moeilijk eindspel: ik moet verplicht slaan, maar doe het niet, speel een andere zet en druk de klok in. Tegenstander geeft aan dit is een onreglementaire zet en drukt klok weer in…..Ik ben me van geen kwaad bewust en speel weer die andere zet met indrukken van klok: tegenstander wordt een beetje kwaad, zegt je moet slaan wijst aan hoe en geeft weer een hijs op de elektronische klok. Ik sla ten langen leste toch maar die schijf en druk weer de klok in. Inmiddels twee minuten gewonnen op de klok en kan in het vervolg van het eindspel even wat langer nadenken…
Hmm, lekker werk voor die arbiter om dan snel die twee minuten bij beiden weer in de klok er af te halen. En wat als er bij (het merendeel van) de tientalwedstrijden geen arbiter aanwezig is? Protest- en beroepscommissie kunnen het wel eens druk krijgen.
Ik ben voorstander van een simpele regel in deze: Een onreglementaire handeling betekent direct verlies van de partij.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Jan 26, 2013 14:46

henk stoop wrote:Ik ben voorstander van een simpele regel in deze: Een onreglementaire handeling betekent direct verlies van de partij.
Dat gaat mij wat ver, maar ik vind het geen enkel probleem dat iemand door de tablet geattendeerd wordt op een onreglementaire zet van de ander. Wie zijn tegenstander dat voordeeltje niet gunt, moet gewoon geen onreglementaire zet spelen.

Maar zoals Piet aangeeft, is er wel iets anders. Soms heb je ingewikkelde rondslagen met de dam, waarbij je echt even goed moet kijken hoe de slag loopt. De autocapture van de tablet laat je dan meteen zien wat je moet doen. En als de tablet niet automatisch speelt, weet je dat er meerdere manieren zijn om hetzelfde aantal stukken te slaan. Kan handig zijn.
De autocapture uit de Oerterp-applet slopen, lijkt me geen goed idee, want die is wel erg handig wanneer je non-playing partijeninvoerder bent. Een verbod op autocapture bij invoer van eigen partijen lijkt me echter wel het overwegen waard, hoe makkelijk ik het gisteren ook vond.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Jan 26, 2013 14:59

Piet Bouma wrote:Maar even nog wat verder off-topic.
Dat lijkt me geen echt probleem, en in elk geval is het geen nieuw probleem. Ook in het analoge tijdperk kon je trucs uithalen door 'per ongeluk' de klok in te drukken zonder een zet te doen, of door een mouwzetje te spelen. In zulke gevallen deelt de arbiter een waarschuwing uit, of verklaart hij de partij verloren.

hendrikv
Real name: Hendrik Veenstra

Post by hendrikv » Sat Jan 26, 2013 16:03

De autocapture optie kan inderdaad simpel uitgezet worden voor de semi-live invoer (via het menu door de gebruiker, of helemaal uit, vooraf ingesteld)

Verder is met de nieuwe opzet mogelijkheid van de applet, het nu ook mogelijk om onreglementaire zetten te verwerken. De gebruiker kan via het menu "setup board" het bord naar wens opzetten en aanzetkleur bepalen.

Ik zie trouwens dat tablets ook steeds goedkoper worden.
Bij de kijkshop hebben ze nu al één voor 88 euro (of het wat is weet ik niet). Daarmee komt het digitale notatiebiljet toch redelijk dichtbij.
http://www.kijkshop.nl/product/136428/d ... t-dit7050/

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jan 26, 2013 16:49

hendrikv wrote:De autocapture optie kan inderdaad simpel uitgezet worden voor de semi-live invoer (via het menu door de gebruiker, of helemaal uit, vooraf ingesteld)

Verder is met de nieuwe opzet mogelijkheid van de applet, het nu ook mogelijk om onreglementaire zetten te verwerken. De gebruiker kan via het menu "setup board" het bord naar wens opzetten en aanzetkleur bepalen.
Bij achteraf invoeren via de Load PDN functie, worden onreglementaire zetten ook geaccepteerd heb ik getest/gezien.
Bijv. 1. 32-28 19-23 2.37-32 14-19 wordt gewoon afgespeeld evenals 1.33-28 17-21 2.31-26 20-24 3. 26x17 12x21.
Achteraf valt dus voldoende te manipuleren, maar bij live-invoer wordt dat allemaal wel wat lastiger.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Jan 26, 2013 18:14

hendrikv wrote:Ik zie trouwens dat tablets ook steeds goedkoper worden.
Bij de kijkshop hebben ze nu al één voor 88 euro (of het wat is weet ik niet). Daarmee komt het digitale notatiebiljet toch redelijk dichtbij.
http://www.kijkshop.nl/product/136428/d ... t-dit7050/
Trage, single-core processor, slechts 4 GB geheugen, verouderde android-versie, kleine accu en een dramatische schermresolutie van 480*800. Zou ik niemand aanraden. Tablets worden inderdaad steeds goedkoper, maar voor een fatsoenlijk apparaat ben je toch wel zo'n 200 euro kwijt.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sat Jan 26, 2013 21:59

Piet Bouma wrote:
Dat is geen probleem. Als ik zoiets als arbiter zie, geef ik onmiddellijk een 0 voor opzichtig spelbederf/expres niet naleven van de regels. Dit gaan ze dan maar aanvechten ergens.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jan 26, 2013 22:28

Michel Stempher wrote:
Piet Bouma wrote:
Dat is geen probleem. Als ik zoiets als arbiter zie, geef ik onmiddellijk een 0 voor opzichtig spelbederf/expres niet naleven van de regels. Dit gaan ze dan maar aanvechten ergens.
En wat als zoiets per ongeluk gebeurt Michel? In een kloksimultaan tegen Ndjofang meende ik echt (zelfs na raadpleging van digitaal notateur Hendrik Veenstra) dat Ndjofang aan zet was en drukte de klok in (notatie niet goed bijgewerkt etc.) Ndjofang kwam langs, zag even vreemd, en speelde vervolgens weer een zet en had daardoor twee zetten achter elkaar gespeeld. Geen wonder dat ik verloor :D .
Maar in een 80+1 partij, waarbij de tegenstander aangeeft dat ik wel aan zet ben, wordt de klok weer ingedrukt en heb je er elk een minuut bij.
Ik kan me voorstellen, dat dit best in de lagere regionen van de Nationale Competitie gaat voorkomen.... Wee, die (club)arbiter die dan een 0 gaat geven.

Post Reply