Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Klaas van der Laan » Tue Apr 05, 2011 16:03

Piet Bouma wrote:Voor wie niet alles meer ziet (Klaas) en mensen, die nu opeens schrikken.
Blader naar blz. 1 van dit topic en bezie de eerste posting van Jaap van Galen.
(Wrs. pakt het NOC-NSF rapport de cijfers per 1-1-2008 en 1-1-2009, Jaap heeft het daar over de cijfers per 1-7).

Mensen zijn soms kort van memorie....... :D
Ik begrijp je (suggestieve) opmerking niet goed. Natuurlijk zijn de droge cijfers al lang bekend. Natuurlijk hebben we hier al vaak geconstateerd dat de KNDB er niet meer door in beweging komt. Waar het om gaat is dat er nu onlangs een professionele analyse van die statistieken is gemaakt in relatie tot alle andere sporten en ledenaantallen. Hier kan direkt beleid mee gemaakt worden. Mijn vraag is nu: Doen we hier nog wat mee of heeft iedereen de damstrijd al opgegeven?
Flow with the Go

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Apr 05, 2011 20:45

Kosmos wrote:
Zie jij er nog brood in, Piet?
Klaas van der Laan wrote: Ik begrijp je (suggestieve) opmerking niet goed. Natuurlijk zijn de droge cijfers al lang bekend. Natuurlijk hebben we hier al vaak geconstateerd dat de KNDB er niet meer door in beweging komt. Waar het om gaat is dat er nu onlangs een professionele analyse van die statistieken is gemaakt in relatie tot alle andere sporten en ledenaantallen. Hier kan direkt beleid mee gemaakt worden. Mijn vraag is nu: Doen we hier nog wat mee of heeft iedereen de damstrijd al opgegeven?
Om beide maar even tegelijk te beantwoorden.

Cijfers zijn inderdaad al lang bekend. En er had al lang beleid gemaakt kunnen worden.
In dat rapport van NOC/NSF zie ik niet een analyse, die Jaap van Galen wel had kunnen maken.
We hebben 19 bladzijden in dit topic (en andere topics) geouwehoerd over beleid en cijfers en hoe het anders zou kunnen.
Tussentijds iets gedropt van Back to Basics.
Sommigen vragen mij: "Doet men daar ook wat mee?".
Ik zou het niet weten. Totaal niet een officiële reactie gehoord. Wrs. ligt het bij een aantal bondsraadsleden wel in een la te verstoffen. Dus: Nee, daar doet men niks mee.

Zelfs (zoals ik hem in de jaren tachtig begin jaren negentig kende) de bloedfanatieke Bert Zwart stopt met dammen. Nee, ik zie er geen brood meer in.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Apr 06, 2011 17:27

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:
Zie jij er nog brood in, Piet?
Klaas van der Laan wrote: Ik begrijp je (suggestieve) opmerking niet goed. Natuurlijk zijn de droge cijfers al lang bekend. Natuurlijk hebben we hier al vaak geconstateerd dat de KNDB er niet meer door in beweging komt. Waar het om gaat is dat er nu onlangs een professionele analyse van die statistieken is gemaakt in relatie tot alle andere sporten en ledenaantallen. Hier kan direkt beleid mee gemaakt worden. Mijn vraag is nu: Doen we hier nog wat mee of heeft iedereen de damstrijd al opgegeven?
Om beide maar even tegelijk te beantwoorden.

Cijfers zijn inderdaad al lang bekend. En er had al lang beleid gemaakt kunnen worden.
In dat rapport van NOC/NSF zie ik niet een analyse, die Jaap van Galen wel had kunnen maken.
We hebben 19 bladzijden in dit topic (en andere topics) geouwehoerd over beleid en cijfers en hoe het anders zou kunnen.
Tussentijds iets gedropt van Back to Basics.
Sommigen vragen mij: "Doet men daar ook wat mee?".
Ik zou het niet weten. Totaal niet een officiële reactie gehoord. Wrs. ligt het bij een aantal bondsraadsleden wel in een la te verstoffen. Dus: Nee, daar doet men niks mee.

Zelfs (zoals ik hem in de jaren tachtig begin jaren negentig kende) de bloedfanatieke Bert Zwart stopt met dammen. Nee, ik zie er geen brood meer in.
Image

En zelfs Huizum schijnt geen jeugdclub meer te hebben...
Ooit werd in ons land het 100-ruitenbord uitgevonden... en nu breekt het damarmageddon aan.
Ondertussen groeit de damsport in China enorm...
Er zijn altijd nog buitenlanders die mijn cursussen willen lezen, we gaan dus fijn door.
Heaven is no location, but a state of mind

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu May 05, 2011 12:17

De KNDB heeft een elegante manier gevonden om het aantal leden te doen stijgen: simpelweg niet toestaan je per 1 juli uit te laten schrijven als KNDB lid! Op deze manier telt iedereen die van vereniging wisselt een half jaar lang dubbel mee, ook mensen die stoppen tellen nog een half jaar mee.

Zo las ik in het laatste bondsblad dat we als nieuw KNDB lid kunnen verwelkomen de heer J.W. Wesselink :lol: :lol: :shock: :oops:

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Fri May 06, 2011 00:03

Bert Zwart wrote:De KNDB heeft een elegante manier gevonden om het aantal leden te doen stijgen: simpelweg niet toestaan je per 1 juli uit te laten schrijven als KNDB lid! Op deze manier telt iedereen die van vereniging wisselt een half jaar lang dubbel mee, ook mensen die stoppen tellen nog een half jaar mee.

Zo las ik in het laatste bondsblad dat we als nieuw KNDB lid kunnen verwelkomen de heer J.W. Wesselink :lol: :lol: :shock: :oops:
Is dit een veronderstelling of een feit? Met dit bedoel ik overstappers die zich uitschrijven bij oude club dubbel meetellen in de ledenaantallen.
Zal wel een feit zijn denk ik, past wel bij al die andere unieke personen die bij meerdere verenigingen meerdere malen meetellen.
Kunnen we niet nog een paar nieuwe damclubs oprichten, waar we vanwege het promotionele en vernieuwende karakter leden vrijwaren van KNDB-contributie, en waar we met zijn allen lid van worden? Succes verzekerd, binnenkort naar de 20 duizend leden en subsidies gegarandeerd.

Meer serieus wat zijn precies de NOC-NSF-normen hiervoor, en hoe werkt dit bij andere sportbonden?
Voor onszelf: we zullen altijd onze eigen ledencijfers die b.v. aan de bondsraad worden voorgelegd ter beoordeling moeten zuiveren van zulk soort trucs.

Podgorny

Post by Podgorny » Sat May 07, 2011 18:48

Bert Zwart wrote:De KNDB heeft een elegante manier gevonden om het aantal leden te doen stijgen: simpelweg niet toestaan je per 1 juli uit te laten schrijven als KNDB lid! Op deze manier telt iedereen die van vereniging wisselt een half jaar lang dubbel mee, ook mensen die stoppen tellen nog een half jaar mee.

Dit heeft in ieder geval gevolgen voor de clubcontributie. Als een speler na een seizoen overstapt naar een andere club, moet de club waar hij/zij lid was nog wel de KNDB-contributie tot het einde van het jaar betalen. Om dit op te lossen moet de club de contributiestructuur aanpassen naar januari-december, maar ook dan blijft het krom.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

deltaplan

Post by Frans de Jonge » Sun Dec 02, 2012 13:41

Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Ik ben vooralsnog niet erg enthousiast, omdat ik domweg niet weet wat zo'n onderzoek meer zou moeten opleveren dan wat we nu al weten.
Die bedoel ik Eric.
En wat betreft het peperdure onderzoek.
Ik heb begrepen dat Jaap heeft aangeboden dit onderzoek in zijn vrije tijd te willen doen. Zijn bijdrage in de bezorgdheid omtrent de teruggang van het ledenaantal.
Dus volgens mij vrijwel gratis (als dit niet zo is, moet Jaap dit maar corrigeren).

Wat betreft dat hutje op de hei. Na zo'n onderzoek zou het goed zijn dat de beleidsmakers (bestuur en bondsraad) inderdaad eens een vergadering over dit ene punt gaan houden.
Dus geen gezemel over notulen, reglementen, leden van verdienste etc., maar alleen het agendapunt: 1. Ledendaling wat kunnen we hieraan veranderen?
Dus geen bezorgdheid uitspreken naar het bestuur e.d., maar echt proberen een reeel actieplan te ontwikkelen. Dus geen onhaalbare targets als verdubbeling aantal leden.

Vooraf dus onderzoek, vervolgens via mail nav onderzoek allerlei ideeen inventariseren.
In zo'n vergadering de meest kansrijke/haalbare zaken vaststellen en afspraken maken tot uitvoering.
En dat kan heel vergaand zijn. Bijvoorbeeld heel veel beschikbare gelden overhevelen van topsport naar breedtesport.
Het geven van startsubsidies aan echt nieuwe clubs (bv. drie jaar geen contributieafdracht). Het betalen van (jeugd)trainers, die ergens in de provincie les gaan geven, cq. ondersteuning gaan geven bij het oprichten van nieuwe clubs.
Subsidies voor allerlei activiteiten, die - binnen een programma van eisen - ledenwinst op zou kunnen leveren.
Het opnieuw geven van starterssubsidies van damscholen. Etc. etc.
Enfin, ik ben nu al weer bezig met oplossingen en maatregelen.

Maar, daar zit een voortraject aan vast. En daar kan Jaap van Galen een hele grote rol in spelen.
Jaap dit bedoelen we weer te agenderen!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Dec 02, 2012 15:35

Piet Bouma wrote:
Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote:[Probleem is: niemand heeft een idee hoe we dit voor elkaar moeten krijgen. Ik niet, maar ook jij niet.
Guido, je daagt me uit.
Frans heeft het over een deltaplan.

Ik wil wel eens een poging wagen om binnen een maand een stuk van zo'n 10 kantjes te schrijven, hoe we dat zouden moeten doen.
Zonder onderzoek van ledenuitstroom, leeftijdsopbouw en ledenverloop etc. van Jaap (dus mogelijk met vooringenomen conclusies over die uitstroom en ledenopbouw). Jammer, maar het is niet anders.

Ik weet nu al dat iedereen er op zal gaan schieten en sommige zaken als complete onzin zal gaan beschouwen. En er zal ook onzin tussen zitten. Maar je verschuilen achter geen idee gaat me te ver. Iedereen moet volgens mij ideeen hebben waar het aan ligt dat dammen niet meer populair is, en hoe je dat tij zou kunnen keren.

Zou jij die tien kantjes ook willen schrijven. Kunnen we eens vergelijken! :D
Nou, binnen drie weekjes dan toch maar een stuk geschreven. Met flink wat ideeën.
Guido en anderen: schiet er maar op. Maar schrijf ook zelf eens tien (vier mag ook) kantjes, en ga er dan wat mee doen.
Ha Piet, we gaan er nu zeker wat mee doen via een Deltaplan! We komen nog wel bij je langs. Dank, groet, Frans

Ganesha

Post by Ganesha » Mon Dec 03, 2012 19:53

Guido, je daagt me uit.

Ik wil wel eens een poging wagen om binnen een maand een stuk van zo'n 10 kantjes te schrijven, hoe we dat zouden moeten doen.
Zonder onderzoek van ledenuitstroom, leeftijdsopbouw en ledenverloop etc. van Jaap (dus mogelijk met vooringenomen conclusies over die uitstroom en ledenopbouw). Jammer, maar het is niet anders.

Ik weet nu al dat iedereen er op zal gaan schieten en sommige zaken als complete onzin zal gaan beschouwen. En er zal ook onzin tussen zitten. Maar je verschuilen achter geen idee gaat me te ver. Iedereen moet volgens mij ideeen hebben waar het aan ligt dat dammen niet meer populair is, en hoe je dat tij zou kunnen keren.

Zou jij die tien kantjes ook willen schrijven. Kunnen we eens vergelijken! :D[/quote]

Nou, binnen drie weekjes dan toch maar een stuk geschreven. Met flink wat ideeën.
Guido en anderen: schiet er maar op. Maar schrijf ook zelf eens tien (vier mag ook) kantjes, en ga er dan wat mee doen.[/quote]

Deltaplan of geen deltaplan Maarten van Leenen (SNA) trekt zijn eigen plan:

SNA wil graag ALLE leden uit de Kennemer Damkring (of andere niet aangesloten dammers/clubs die jij kent) een jaar gratis lidmaatschap van SNA aanbieden en na dat jaar kan men zelf besluiten of men het wil verlengen of niet (we vragen er tegen die tijd wel om). De dammers krijgen dan allemaal een paar keer per jaar Het Damspel thuisbezorgd (is altijd leuk), ze kunnen allemaal de clinics van Steven bezoeken indien ze willen en ze mogen de clubavonden uiteraard bezoeken indien ze dat leuk vinden (hebben wij ook weer eens een paar tegenstanders :-)) en wie weet wat we nog meer kunnen bedenken. Nou ja, ze krijgen van alles en het kost ze niets!

Het doel: de KNDB staat een beetje onder druk en we moeten weer een positief signaal afgeven. Daarnaast is het goed om elkaar op deze manier in de regio damtechnisch op de hoogte te houden en de banden sterk(er) te maken. Op termijn kunnen we misschien elkaar ook helpen door bijvoorbeeld verder in de regio weer de jeugd te activeren en het schooldammen te promoten en zo wat dammers naar deze clubs toebrengen. We hebben hier al eens met bijvoorbeeld De Broeikas over gesproken en ook in Alkmaar gaat dit echt gebeuren!

Goed initiatief, beter dan het profijtbeginsel??

Ha Piet, we gaan er nu zeker wat mee doen via een Deltaplan! We komen nog wel bij je langs. Dank, groet, Frans[/quote]

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Dec 03, 2012 22:35

Piet Bouma wrote:Guido, je daagt me uit.

Zou jij die tien kantjes ook willen schrijven. Kunnen we eens vergelijken! :D

Guido en anderen: schiet er maar op. Maar schrijf ook zelf eens tien (vier mag ook) kantjes, en ga er dan wat mee doen.
Frans de Jonge wrote: Ha Piet, we gaan er nu zeker wat mee doen via een Deltaplan! We komen nog wel bij je langs. Dank, groet, Frans
Ganesha wrote: Deltaplan of geen deltaplan Maarten van Leenen (SNA) trekt zijn eigen plan:

SNA wil graag ALLE leden uit de Kennemer Damkring (of andere niet aangesloten dammers/clubs die jij kent) een jaar gratis lidmaatschap van SNA aanbieden en na dat jaar kan men zelf besluiten of men het wil verlengen of niet (we vragen er tegen die tijd wel om). De dammers krijgen dan allemaal een paar keer per jaar Het Damspel thuisbezorgd (is altijd leuk), ze kunnen allemaal de clinics van Steven bezoeken indien ze willen en ze mogen de clubavonden uiteraard bezoeken indien ze dat leuk vinden (hebben wij ook weer eens een paar tegenstanders :-)) en wie weet wat we nog meer kunnen bedenken. Nou ja, ze krijgen van alles en het kost ze niets!

Het doel: de KNDB staat een beetje onder druk en we moeten weer een positief signaal afgeven. Daarnaast is het goed om elkaar op deze manier in de regio damtechnisch op de hoogte te houden en de banden sterk(er) te maken. Op termijn kunnen we misschien elkaar ook helpen door bijvoorbeeld verder in de regio weer de jeugd te activeren en het schooldammen te promoten en zo wat dammers naar deze clubs toebrengen. We hebben hier al eens met bijvoorbeeld De Broeikas over gesproken en ook in Alkmaar gaat dit echt gebeuren!

Back to Basic, aanzet tot een deltaplan is twee jaar geleden door mij geschreven....
Sindsdien is er m.i. niks mee gedaan. :oops:
Ik heb er geen enkele fiducie in dat een wilde commissie met Frans de Jonge, zonder expliciete deelname van het bestuur het tij nog keert (al hoop ik in mijn hart het tegendeel). Het bestuur zit volgens mij op een topsportkoers, d.w.z. een ramkoers t.o.v. de breedtesport.

Het is mooi dat Maarten van Leenen financieel het in Noord-Holland voor die breedtesporters (wilde bonders) even mogelijk maakt om lid te worden van SNA c.q. de KNDB. Maar zodra er het volle pond (€ 37,-- per lid) betaald moet worden, haakt men geheid weer af.

Het is incident politiek, waar wilde bonders in Groningen, Friesland, toekomstige wilde Gelderlanders, wilde Brabanders geen boodschap aan hebben.
Boodschap heeft men wel aan profijtbeginsel of licenties (betalen dus!) voor deelname aan nationale en internationale wedstrijden, investeringen in breedtesport (met inzet van - betaalde - (jeugd)trainers) en het op reguliere basis uitkomen van Het Damspel (dus in normale frequentie en in een normaal aantal pagina's).
Enfin, ook die quotes maar even goed gezet. :)
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Ganesha

Post by Ganesha » Tue Dec 04, 2012 08:02

Ganesha wrote: Deltaplan of geen deltaplan Maarten van Leenen (SNA) trekt zijn eigen plan:

Back to Basic, aanzet tot een deltaplan is twee jaar geleden door mij geschreven....
Ik heb er geen enkele fiducie in dat een wilde commissie met Frans de Jonge, zonder expliciete deelname van het bestuur het tij nog keert (al hoop ik in mijn hart het tegendeel). Het bestuur zit volgens mij op een topsportkoers, d.w.z. een ramkoers t.o.v. de breedtesport.

Het is mooi dat Maarten van Leenen financieel het in Noord-Holland voor die breedtesporters (wilde bonders) even mogelijk maakt om lid te worden van SNA c.q. de KNDB. Maar zodra er het volle pond (€ 37,-- per lid) betaald moet worden, haakt men geheid weer af.

Het is incident politiek, waar wilde bonders in Groningen, Friesland, toekomstige wilde Gelderlanders, wilde Brabanders geen boodschap aan hebben.
Boodschap heeft men wel aan profijtbeginsel of licenties (betalen dus!) voor deelname aan nationale en internationale wedstrijden, investeringen in breedtesport (met inzet van - betaalde - (jeugd)trainers) en het op reguliere basis uitkomen van Het Damspel (dus in normale frequentie en in een normaal aantal pagina's).
Enfin, ook die quotes maar even goed gezet. :)[/quote]

Piet, Ik begrijp dat jij het profijtbeginsel toejuicht? Ikzelf dus niet, maar we hebben er wel mee te maken.

Het stimuleren van dammen in andere landen, zie jij dat als breedtesport activiteit of altijd als topsport activiteit?
Door de invulling van de KNDB hoort het m.i. nu nog onder topsport, maar zou beter als breedtesport opgezet kunnen worden.

Je zou gelijk kunnen hebben wat #SNA betreft, na één jaar haken mensen af. Het volle pond is inderdaad ongehoord, minder dan 3 Euro per maand. Je moet maar durven!!
Het is meer dan incidenten politiek. Maarten trekt het veel breder, zie ook de samenwerkingsverbanden met de Broeikas en DDD.

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent in de KNDB, net als ik mij dat kan voorstellen bij Jaap van Galen en Henk de Witt. Veel werk verricht, of aangeboden dat te doen en nul resultaat.

Ik zelf ben benieuwd hoe de vorderingen zijn van Frans de Jonge en zijn groep?

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Tue Dec 04, 2012 09:45

Ganesha wrote:

Enfin, ook die quotes maar even goed gezet. :)
Piet, Ik begrijp dat jij het profijtbeginsel toejuicht? Ikzelf dus niet, maar we hebben er wel mee te maken.

Het stimuleren van dammen in andere landen, zie jij dat als breedtesport activiteit of altijd als topsport activiteit?
Door de invulling van de KNDB hoort het m.i. nu nog onder topsport, maar zou beter als breedtesport opgezet kunnen worden.

Je zou gelijk kunnen hebben wat #SNA betreft, na één jaar haken mensen af. Het volle pond is inderdaad ongehoord, minder dan 3 Euro per maand. Je moet maar durven!!
Het is meer dan incidenten politiek. Maarten trekt het veel breder, zie ook de samenwerkingsverbanden met de Broeikas en DDD.

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent in de KNDB, net als ik mij dat kan voorstellen bij Jaap van Galen en Henk de Witt. Veel werk verricht, of aangeboden dat te doen en nul resultaat.

Ik zelf ben benieuwd hoe de vorderingen zijn van Frans de Jonge en zijn groep?[/quote]

Het is flauw om te melden "tijdens de voorbereidingen worden geen mededelingen gedaan", maar we zijn in de orentatiefase en contacten zijn gelegd. Het Deltaplan, en dat is voor de hand liggend, zal veel van het huidige gedachtegoed omvatten. Maar hoe krijg je een plan succesvol gelanceerd? Daar gaat het (ook) om. We komen graag terug zodra er voortgang is en hopelijk is dat snel.

Ganesha

Post by Ganesha » Tue Dec 04, 2012 12:22

Ik zelf ben benieuwd hoe de vorderingen zijn van Frans de Jonge en zijn groep?[/quote]

Het is flauw om te melden "tijdens de voorbereidingen worden geen mededelingen gedaan", maar we zijn in de orentatiefase en contacten zijn gelegd. Het Deltaplan, en dat is voor de hand liggend, zal veel van het huidige gedachtegoed omvatten. Maar hoe krijg je een plan succesvol gelanceerd? Daar gaat het (ook) om. We komen graag terug zodra er voortgang is en hopelijk is dat snel.[/quote]

Beste Frans, het is niet alleen flauw het is schandalig. Je wilt iets vanaf de grond/basis opzetten, zonder bestuur en dan wil je er geen mededelingen overdoen. Erg onzinnig, heb er nu in het geheel geen vertrouwen meer in.
Groet, Daan

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Dec 04, 2012 12:45

Daan, je oordeelt te snel. Er is wel degelijk contact geweest met de KNDB. De revolutie van Woerden begint komende donderdag.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Dec 04, 2012 21:20

Ganesha wrote:

Ik zelf ben benieuwd hoe de vorderingen zijn van Frans de Jonge en zijn groep?
Het stimuleren van dammen in andere landen is m.i. een taak voor de FMJD. Daar draagt de KNDB in bij, met haar contributie-afdracht naar de FMJD.
Wanneer het gaat om speciale projecten, waarbij gegeven subsidie geoormerkt is, en KNDB alleen een doorsluislokaal is kan ik daar mee leven. Dit was als ik het goed begrepen heb de situatie met het project in Senegal.
Anders wordt het als dit geld uit de eigen middelen van de KNDB komt. M.b.t. het 55 landen principe heeft het alles te maken met het behouden van een topsportstatus in eigen land en eigenlijk niks met het ondersteunen van sport in andere landen. Daar moet je m.i. goed mee uit kijken, want je begeeft je op een hellend vlak.

Wat SNA betreft chargeer ik natuurlijk wat. Het is een mooi individueel initiatief, maar niet een structurele uitrol over heel Nederland, wat een deltaplan zou zijn. Die € 37,-- is de afdracht aan de KNDB (als die € 2,-- er in 2014 bijkomt). Ongetwijfeld zal uiteindelijk de SNA en PNHDB ook nog wat voor haar diensten willen hebben. Maar wat levert die € 37,-- zo’n wilde bonder nu eigenlijk op:
Vier keer per jaar Het Damspel (kostprijs € 1,-- per nummer heb ik ergens gelezen, portokosten zullen er nog wel bij moeten), ledenadministratie KNDB en wat verder? Ik kan nog wat bedenken, cursussen voor kader (Steven Wijker is een gediplomeerd trainer) en zo is er nog wel wat. Maar weegt dat echt voor een individueel lid, die alleen nog wild een competitie met SNA en andere Kennemer clubs speelt en verder niet.
Als de wilde club ondersteuning krijgt van KNDB (en niet van SNA) voor ledenaanwas door organisatie van schooldammen, training van jeugd a la Andrew Tjon A Ong etc.. Tja, dan wel misschien……Vooral als die trainers dan ook nog een vergoeding van de KNDB zou krijgen. Dan wordt het voor dat kader ook weer interessanter. Het gaat dus om de mate van profijt.

Overigens het behouden van topsportstatus. Het NOC/NSF heeft vandaag bekend gemaakt dat de KNDB in 2013 € 160.000 subsidie krijgt onder de noemer van Talent. In de periode 2008/2012 kreeg de KNDB gemiddeld € 169.394 staat op de site van het NOC/NSF.
In de begroting van de KNDB staat in 2013 een bedrag van € 351.100 als subsidiebedrag van NOC/NSF.
Hoe moet ik dit nu rijmen.
Krijgt de KNDB nog ander geld van de NOC/NSF (hoop ik) of hebben we hier met een tegenvaller van bijna € 200.000,-- te maken?
Misschien dat een KNDB-bestuurslid of Johan Krajenbrink hier wat over kan zeggen.
Want anders moet er wel heel snel een deltaplan komen!

Post Reply