Wie wordt Kampioen van Nederland 2004?

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie wordt Kampioen van Nederland 2004?

Poll ended at Fri Apr 16, 2004 20:14

Jeroen van den Akker
2
3%
Alexander Baliakin
20
29%
Marino Barkel
5
7%
Gerrit Boom
1
1%
Tanja Chub
2
3%
Rob Clerc
6
9%
Ron Heusdens
5
7%
Gérard Jansen
3
4%
Hans Jansen
1
1%
Niek Kuijvenhoven
3
4%
Hein Meijer
1
1%
Erno Prosman
4
6%
Auke Scholma
3
4%
Kees Thijssen
13
19%

Total votes: 69

Dieter

Post by Dieter » Thu Apr 15, 2004 08:55

Hanco Elenbaas wrote:Dat een vooraanstaand tegenstander van het Delfts als Eric zo luchtigjes doet over het Assendelfts zal bemoedigend zijn voor Pieter.
Voor alles is het doel van Pieter om op een bepaalde tijd, op een bepaalde dag, een punt te kunnen zetten achter een toernooi.
Dat de spelers bijvoorbeeld het recht krijgen om het sneldamtoernooi vooraf te laten schieten of dat zij ook niet aan de plusjes hoeven te denken, zal maken dat aartsconservatieven als Ton Sijbrands misschien niet meteen afwijzend zijn.
Kees Thijssen en zijn trainer-coach Paul Oudshoorn waren heel enthousiast over het Assendelfts.
Pieter wil niet alleen beslissingen in de eindstand forceren door actie op het dambord maar hij wil vooral ook het internationale spel behouden en niet zien opgaan in varianten. Met de stellingname van Pieter ben ik heel gelukkig. Een voorbeeldige bestuurder die weet hoe je met deze belangrijke materie (modernisering van de damsport) om moet gaan.
sneldammen vooraf, sneller spel het zijn items die dammen op het hoogste niveau meer tot topsport promoveren al moet ook over deze zaken goed nagedacht worden en niet zo maar even iets roepen en direct in willen voeren.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Apr 15, 2004 10:18

Hanco Elenbaas wrote:Dat een vooraanstaand tegenstander van het Delfts als Eric zo luchtigjes doet over het Assendelfts zal bemoedigend zijn voor Pieter.
Voor alles is het doel van Pieter om op een bepaalde tijd, op een bepaalde dag, een punt te kunnen zetten achter een toernooi.
Dat de spelers bijvoorbeeld het recht krijgen om het sneldamtoernooi vooraf te laten schieten of dat zij ook niet aan de plusjes hoeven te denken, zal maken dat aartsconservatieven als Ton Sijbrands misschien niet meteen afwijzend zijn.
Kees Thijssen en zijn trainer-coach Paul Oudshoorn waren heel enthousiast over het Assendelfts.
Het gaat er even niet om of ik voor of tegen het sneldamtoernooi ben, of de Assendelfter plusjes, maar de combinatie hiervan is zinloos (zie mijn eerdere bijdrage in deze draad). Dan bedoel ik dus dat die plusjes zinloos zijn als het klassement al voor 98% gemaakt is aan de hand van hoofdtoernooi plus sneldamtoernooi.
Ik hoop dat Pieter en de zijnen hier nog eens goed over nadenken en ben ook benieuwd naar inhoudelijke reacties van forumdeelnemers op mijn stelling.

Maar het lijkt me perfect als een toernooi op de slotdag afgelopen is. Geen barrages meer.

Marjola

Post by Marjola » Thu Apr 15, 2004 10:20

Ik stem voor Marino [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Apr 15, 2004 12:42

Eric van Dusseldorp wrote:Het gaat er even niet om of ik voor of tegen het sneldamtoernooi ben, of de Assendelfter plusjes, maar de combinatie hiervan is zinloos.
Mee eens. Inderdaad is de kans dat de plusjes na een sneldamtoernooi nog van betekenis zijn verwaarloosbaar klein, en bovendien kun je die kans 0 maken door meteen na het sneldamtoernooi barrages te spelen tussen gelijk geeindigde spelers. Een biedbarrage (wit krijgt bijv. 5 minuten om te winnen, de spelers bieden tegen elkaar voor de remise-opdracht, de laagste bieder krijgt 'm; smullen voor het publiek!) heeft daarbij mijn voorkeur. Dan is het na een potje gegarandeerd afgelopen.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Geen speld

Post by Kosmos » Thu Apr 15, 2004 15:13

Eric van Dusseldorp wrote:
Het gaat er even niet om of ik voor of tegen het sneldamtoernooi ben, of de Assendelfter plusjes, maar de combinatie hiervan is zinloos (zie mijn eerdere bijdrage in deze draad). Dan bedoel ik dus dat die plusjes zinloos zijn als het klassement al voor 98% gemaakt is aan de hand van hoofdtoernooi plus sneldamtoernooi.
Ik hoop dat Pieter en de zijnen hier nog eens goed over nadenken en ben ook benieuwd naar inhoudelijke reacties van forumdeelnemers op mijn stelling.

Maar het lijkt me perfect als een toernooi op de slotdag afgelopen is. Geen barrages meer.
Geen speld tussen te krijgen. Na een sneldamproloog kun je de plusjes beter weglaten.
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp

Re: Geen speld

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Apr 15, 2004 15:44

Kosmos wrote:

Geen speld tussen te krijgen. Na een sneldamproloog kun je de plusjes beter weglaten.
De vraag is dan natuurlijk wat 'we' het liefste willen. De plusjes of het sneldammen.
(Pieter Hildering zal er overigens achter gekomen zijn dat de denktank zich op het FMJD-forum bevindt, nergens anders.)

Kosmos

Re: Geen speld

Post by Kosmos » Thu Apr 15, 2004 16:03

Kosmos wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Het gaat er even niet om of ik voor of tegen het sneldamtoernooi ben, of de Assendelfter plusjes, maar de combinatie hiervan is zinloos (zie mijn eerdere bijdrage in deze draad). Dan bedoel ik dus dat die plusjes zinloos zijn als het klassement al voor 98% gemaakt is aan de hand van hoofdtoernooi plus sneldamtoernooi.

De vraag is dan natuurlijk wat 'we' het liefste willen. De plusjes of het sneldammen.
(Pieter Hildering zal er overigens achter gekomen zijn dat de denktank zich op het FMJD-forum bevindt, nergens anders.)
Ga dan maar lekker sneldammen, dat is toch veel spectaculairder dan die onnozele plusjes, waar je 6 uur voor moet zweten om een 2 om 1 te bereiken?
In ons Heilig Handboek staat geschreven:
Image
"Er is maar 1 denktank, en dat is onze denktank!"

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 15, 2004 16:32

Dat spelen om die plusjes in de Assendelftse telling heeft Pieter speciaal bedacht voor jongens als Rob Clerc, Kees Thijssen en Erno Prosman, die toch erg teleurgesteld moeten zijn geweest, toen de FMJD een streep zette door het Delfts.
Deze plusjes zijn dus absoluut niet zinloos. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

Kosmos

Compromis

Post by Kosmos » Thu Apr 15, 2004 16:41

Hanco Elenbaas wrote:

Dat spelen om die plusjes in de Assendelftse telling heeft Pieter speciaal bedacht voor jongens als Rob Clerc, Kees Thijssen en Erno Prosman, die toch erg teleurgesteld moeten zijn geweest, toen de FMJD een streep zette door het Delfts.
Deze plusjes zijn dus absoluut niet zinloos.
Delfts is een compromis tussen doordammen en 'klassiek dammen'
Assendelfts is een compromis op een compromis...
Gecijfer in de marge.
Nee dankje, dan liever een nieuwe demotiebond....

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Apr 15, 2004 16:45

Hanco Elenbaas wrote:

Deze plusjes zijn dus absoluut niet zinloos. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Voor jou dus de plusjes, maar dan geen sneldammen neem ik aan. Die twee samen zijn zinloos, één maatregel is genoeg.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 15, 2004 16:59

Eric van Dusseldorp wrote: Voor jou dus de plusjes, maar dan geen sneldammen neem ik aan. Die twee samen zijn zinloos, één maatregel is genoeg.
Nee Eric, je begrijpt het niet. Het sneldamtoernooi vooraf vind ik een veel beter idee.
Maar voor de liefhebbers van doordammen zal het spelen om plusjes toch een aangename bijkomstigheid worden.
Tijdens het WK 2005 zullen de bezoekers speciale schema's uitgereikt krijgen, waarop men kan bijhouden hoe het ervoor staat met het plusjesklassement.

Ergens op de achtergrond, met vele slagen om de arm, denkt de FMJD ook aan invoering van plusjes in WK-matches. Dan piepen wij conservatieven natuurlijk wel weer anders...
In het 8ste Bijlmertoernooi en in Hiltex Zeeland Open wordt vermoedelijk geëxperimenteerd met de plusjes. Net als vorig jaar in Goes, toen Hiltex nog geen sponsor was.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Apr 15, 2004 17:27

Hanco Elenbaas wrote: Tijdens het WK 2005 zullen de bezoekers speciale schema's uitgereikt krijgen, waarop men kan bijhouden hoe het ervoor staat met het plusjesklassement.
Misschien kan de organisatie Henk de Witt dan aanstellen als plusjesraper.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Apr 15, 2004 17:34

Hanco Elenbaas wrote: Tijdens het WK 2005 zullen de bezoekers speciale schema's uitgereikt krijgen, waarop men kan bijhouden hoe het ervoor staat met het plusjesklassement.
Misschien kan de organisatie Henk de Witt dan aanstellen als plusjesraper.
Ik zie wel wat in een toto, waarbij degene die alle plusjes goed heeft 100 euro krijgt. Bij gelijk eindigen wordt er geloot. Door Eric of mijzelf.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Apr 15, 2004 17:37

Hanco Elenbaas wrote: Ergens op de achtergrond, met vele slagen om de arm, denkt de FMJD ook aan invoering van plusjes in WK-matches. Dan piepen wij conservatieven natuurlijk wel weer anders...
Nee hoor, ik vind het juist aartsconservatief om vast te houden aan een honderd jaar oude en archaïsche toernooivorm die destijds van de schakers is overgenomen. Dammen en schaken zijn bijna de enige sporten waarbij slechts twee partijen (spelers/ploegen) wekenlang louter met elkaar bezig zijn om te bepalen wie zich kampioen mag noemen.

Veel dammers zijn voorstander van WK-tweekampen domweg omdat ze nooit anders gewend zijn. Dat is echt de enige reden. Wordt eens vooruitstrevend en modern, mensen en schaf de WK-match af en vervang deze door een massakamp of zoiets. (Dus het ene jaar een rondtoernooi, het andere jaar een massakamp, dat lijkt me wel wat.)

Kosmos

Post by Kosmos » Thu Apr 15, 2004 20:15

Hanco Elenbaas wrote: Ergens op de achtergrond, met vele slagen om de arm, denkt de FMJD ook aan invoering van plusjes in WK-matches. Dan piepen wij conservatieven natuurlijk wel weer anders...
Nee hoor, ik vind het juist aartsconservatief om vast te houden aan een honderd jaar oude en archaïsche toernooivorm die destijds van de schakers is overgenomen. Dammen en schaken zijn bijna de enige sporten waarbij slechts twee partijen (spelers/ploegen) wekenlang louter met elkaar bezig zijn om te bepalen wie zich kampioen mag noemen.

Veel dammers zijn voorstander van WK-tweekampen domweg omdat ze nooit anders gewend zijn. Dat is echt de enige reden. Wordt eens vooruitstrevend en modern, mensen en schaf de WK-match af en vervang deze door een massakamp of zoiets. (Dus het ene jaar een rondtoernooi, het andere jaar een massakamp, dat lijkt me wel wat.)
Kun je eens vertellen wat je in gedachten had bij zo'n massakamp, Eric?
Schets eens een sappig scenario!

Post Reply