Europees Kampioenschap Dammen 2012

Post Reply
Piet Bouma

Re: Europees Kampioenschap Dammen 2012

Post by Piet Bouma » Tue Sep 18, 2012 20:47

Damkoningin wrote:
Tevens speelt hij ook niet omdat hij de laatste tijd veel toernooien heeft gespeeld en nu ook graag een keertje bij zijn familie wil zijn.
Ongetwijfeld zal ook meespelen dat Schwarzman al geplaatst is voor het WK.
Zie: http://fmjd.org/docs/FMJD_TD_2012_01.pdf

Opvallend is daarbij dat in dit document van de Tournament Director niet gesproken wordt over
3 WK-plaatsen vanuit het EK.....
Ongetwijfeld zal daar weer meespelen dat er 55 landen in de WK-cyclus mee moeten doen.
En zou men bij het kwalificatietoernooi in Korbach ook gratis hotel en maaltijden voor nationale
kampioenen faciliteren?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Sep 18, 2012 23:43

playforstacks wrote:
Kosmos wrote:Stroeve partijen vandaag. Ongelooflijk dat Amraffelaf in de 5 om 5 geen remise maakt. In plaats van een keer 13-18 = te doen, speelt hij 20-24 en 7-11-16, tsja .... :roll:
Valneris - Thijssen had ook wel snoerloos gekund, want waarom wordt ons de partij Sip - Piotr onthouden (zonde!)?
in een andere thread vond je dit nog allemaal prima dus een beetje raar dat juist jij hier nu over begint te klagen :roll:
Dit allemaal? Prima? Waar heb je het over?
Je bedoelt die ene remisepartij, en die vergelijk je nu met 10 partijen die saai zijn? Beetje nuance, broekje.
Ik vond de suggestie over snoerloze partijen wel goed.
Heaven is no location, but a state of mind

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Wed Sep 19, 2012 00:20

Kosmos wrote:
playforstacks wrote:
Kosmos wrote:Stroeve partijen vandaag. Ongelooflijk dat Amraffelaf in de 5 om 5 geen remise maakt. In plaats van een keer 13-18 = te doen, speelt hij 20-24 en 7-11-16, tsja .... :roll:
Valneris - Thijssen had ook wel snoerloos gekund, want waarom wordt ons de partij Sip - Piotr onthouden (zonde!)?
in een andere thread vond je dit nog allemaal prima dus een beetje raar dat juist jij hier nu over begint te klagen :roll:
Dit allemaal? Prima? Waar heb je het over?
Je bedoelt die ene remisepartij, en die vergelijk je nu met 10 partijen die saai zijn? Beetje nuance, broekje.
Ik vond de suggestie over snoerloze partijen wel goed.
Welk probleem heb je het eigenlijk over? Ik observeer helemaal geen gebrek aan inzet.
en je hebt er nog veel meer over gezegd en vond het helemaal geen probleem en gewoon de schuld van het damspel.(waar je overigens deels miss wel gelijk in hebt).

jij wilt zulk soort figuren op snoerloze borden laten spelen wat mij betreft spelen dit soort bangerikken zonder bord en schijven (en subsidie) ergens buiten in de regen.

mikkeltje

Post by mikkeltje » Wed Sep 19, 2012 02:51

Valneris is niet echt een bangerik.

En inderdaad laat die ene rooie vlek (GMI´s die dan een keer de krachten sparen) niet je beeld vertroebelen. Er zijn veel prachtige partijen live te volgen. Hier en daar verdient iemand de snoerloze beker. Ook het deelnemersveld schuift in elkaar tov vorige toernooien.

Post eens een fragment!

playforstacks

Post by playforstacks » Wed Sep 19, 2012 04:00

mikkeltje wrote:Valneris is niet echt een bangerik.

En inderdaad laat die ene rooie vlek (GMI´s die dan een keer de krachten sparen) niet je beeld vertroebelen. Er zijn veel prachtige partijen live te volgen. Hier en daar verdient iemand de snoerloze beker. Ook het deelnemersveld schuift in elkaar tov vorige toernooien.

Post eens een fragment!
Bangerik was miss niet de juist benaming beter was geweest "iemand die zen beste tijd wel heeft gehad". Ik vind het ook heel raar dat je dit soort praktijken bestempeld als krachten sparen want iedereen snapt natuurlijk wel dat het daar niks mee te maken heeft want op het eind van het toernooi wanneer dan die zogenaamde krachten ingezet moeten worden zal precies hetzelfde gebeuren. (of is dat dan krachten sparen voor het volgende toernooi ?) (of word dan de smoes: nouja het was een zwaar toernooi..)

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Sep 19, 2012 13:11

playforstacks wrote:

Post eens een fragment!
Bangerik was miss niet de juist benaming beter was geweest "iemand die zen beste tijd wel heeft gehad". Ik vind het ook heel raar dat je dit soort praktijken bestempeld als krachten sparen want iedereen snapt natuurlijk wel dat het daar niks mee te maken heeft want op het eind van het toernooi wanneer dan die zogenaamde krachten ingezet moeten worden zal precies hetzelfde gebeuren. (of is dat dan krachten sparen voor het volgende toernooi ?) (of word dan de smoes: nouja het was een zwaar toernooi..)
Valneris bangerik noemen is niet 'misschien niet de juiste benaming', het is volkomen misplaatst voor iemand met zijn speelstijl. En 'iemand die zijn beste tijd wel gehad heeft'... Gedeeld 3e op het laatste WK, 3e op de FMJD ratinglijst. Een beetje meer respect graag.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Sep 19, 2012 13:57

Thijs wrote: Welk probleem heb je het eigenlijk over? Ik observeer helemaal geen gebrek aan inzet.
En je hebt er nog veel meer over gezegd en vond het helemaal geen probleem en gewoon de schuld van het damspel.(waar je overigens deels miss wel gelijk in hebt).

jij wilt zulk soort figuren op snoerloze borden laten spelen wat mij betreft spelen dit soort bangerikken zonder bord en schijven (en subsidie) ergens buiten in de regen.
Ging dat niet over Lille? Die matches waren wel een stuk leuker dan dit. Tien partijen bekeken en alle tien remise...
Op dit niveau krijg je dat met oud-dammen. Zelfs Georgiev - kroesbergen, een duel tussen twee creatieve spelers, wordt remise. Lijkt me niet dat ze zich te weinig inzetten.
Als je dan niks aan de regels wilt doen, moet je zoiets proberen als in Lille. Ik vind hier niet veel aan om eerlijk te zijn. Sterker nog, nogal frustrerend om naar 10 remisepartijen te kijken.
Ik heb wel respect voor de organisatie dat ze elke keer zo'n klus op hun schouders nemen.
Maar ik begrijp ze niet helemaal. Ok, dat Roel meedoet maakt het allemaal wel leuker, jammer dat hij nu even niet makkelijk tot scoren komt, kan een keer gebeuren.
In elk geval zou ik zelf alleen nog meedoen aan de oragnsiatie van een toernooi voor topspelers als er killer gespeeld wordt, anders is het verspilling van tijd en talent in mijn ogen.
Maar het is de verantwoordelijkehid van oragnsiatoren en topspelers om tot een beter verkoopbaar product te komen.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Sep 19, 2012 14:02

Image

Tsjizjov - Amraffelaf

Het hoogtepunt van de afgelopen twee ronden. Een interessante positie ... bij killer. Maar in plaats van remise overeen te komen stortte de zwartspeler zich alsnog in een zwart gat en verloor ... Iedere hakker doet 13-18 enz. maar Amraffelaf wist 20-24 & 7-11-16 te bedenken ... Zelfs Fred had kans gehad dit remise te schuiven, of overdrijf ik nu?

playforstacks

Post by playforstacks » Wed Sep 19, 2012 14:44

Casper van der Tak wrote:
playforstacks wrote:

Post eens een fragment!
Valneris bangerik noemen is niet 'misschien niet de juiste benaming', het is volkomen misplaatst voor iemand met zijn speelstijl. En 'iemand die zijn beste tijd wel gehad heeft'... Gedeeld 3e op het laatste WK, 3e op de FMJD ratinglijst. Een beetje meer respect graag.
gedeeld 3de (eigenlijk 5de) op WK klinkt leuker dan het is en weet je ook hoe? van de 19 partijtjes er 3 winnen tegen de minderen en de ander 16 remise schuiven met als interresant detail dat er zelfs met + en - tjes gespeel werd en hij het voor elkaar kreeg tegen de eerste 13!! spelers 1-1 te noteren. Deze man heeft zijn beste tijd wel gehad en dat is ook logies want als je ouder word kun je op een gegeven moment niet meer echt kampioenschappen winnen.

playforstacks

Post by playforstacks » Wed Sep 19, 2012 15:19

Kosmos wrote:
EK dammen, door Dolle Bertekamp

Spanning alom op live te volgen damborden!!!

Emmen – Dat het damspel op hoog niveau een remisespel is, zoals door boze tongen wel eens wordt beweerd, blijkt een mythe te zijn. In de vierde ronde toonde tienvoudig wereldkampioen Alexeï Tsjizjow aan dat posities met elk 5 schijven nog volop spanningen bevatten. Met subtiel laveerspel werd houwdegen Amrilloev weggetikt. Doordat de score van zijn concurrenten bleef steken op remise, nam de Rus de leiding. Roel Boomstra was na een matige start van het snoer gehaald, maar hij won toch.
In de vijde ronde kenmerkte het spel op de topborden zich door onderhuidse spanningen. De talrijke toeschouwers verdrongen zich om de borden die bijna allemaal in vuur en vlam stonden. Valneris en Tsjizjow maakten er een boeiend schouwspel van. De ene ruil was nog mooier dande ander en zo raakte wonderlijk genoeg het bord steeds leger. Liefst een en veertig zetten duurde de verwoede strijd voordat de spelers remise overeenkwamen.
Het ruilwerk bij Heusdens – Meurs was welhaast nog subtieler. Hier werden de punten gedeeld na 40 zetten felle strijd. De ervaren Gantwarg kwam zowaar met vederlicht voordeel uit de opening tegen de jonge Shaibakov. Pas na 50 zetten had de jonge Rus het punt op het droge.
Kees Thijssen trok zoals altijd fel van leer. Liefst 6 zetten langer dan nodig schoof hij zijn schijven over het bord. Pas toen werd de vrede getekend . In de avondronde zal Thijssen waarschijnlijk gas terug moeten nemen na deze ultieme krachtsinspanning. Meer dan 40 zetten zal het remiseren dan vermoedelijk ook niet duren in de middagronde.
Plaatselijk favoriet Roel Boomstra verwende de toeschouwers met twee bonuszetten, op de twee en veertigste zet werd pas remise overeengekomen.
Frerik Andriessen, door de bond buiten het talentontwikkelingsprogramma gezet wegens het hebben van een eigen persoonlijkheid, en Getmanski leverden liefst 8 bonsuzetten af, voordat de vrede werd getekend.
Extreem opwindend was het duel tussen Ludwig en Ivanov. De jonge honden remiseerden pas na 56 zetten!
Amrilloev had slachts 42 zetten nodig om de punten te delen met Kudriavcev.
Maar dan Yuri Anikeev! Met een uiterste krachtsinspanning wist hij Cor van Dusseldorp liefst 60 (!!) zetten aan het bord gekluisterd te houden alvorens de remise een feit was.
Vanmiddag wordt er weer een spektakel verwacht in Emmen, Komt allen om dit mee te maken.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Sep 19, 2012 15:33

playforstacks wrote:
Kosmos wrote:
EK dammen, door Dolle Bertekamp

Spanning alom op live te volgen damborden!!!

Emmen – Dat het damspel op hoog niveau een remisespel is, zoals door boze tongen wel eens wordt beweerd, blijkt een mythe te zijn. In de vierde ronde toonde tienvoudig wereldkampioen Alexeï Tsjizjow aan dat posities met elk 5 schijven nog volop spanningen bevatten. Met subtiel laveerspel werd houwdegen Amrilloev weggetikt. Doordat de score van zijn concurrenten bleef steken op remise, nam de Rus de leiding. Roel Boomstra was na een matige start van het snoer gehaald, maar hij won toch.
In de vijde ronde kenmerkte het spel op de topborden zich door onderhuidse spanningen. De talrijke toeschouwers verdrongen zich om de borden die bijna allemaal in vuur en vlam stonden. Valneris en Tsjizjow maakten er een boeiend schouwspel van. De ene ruil was nog mooier dande ander en zo raakte wonderlijk genoeg het bord steeds leger. Liefst een en veertig zetten duurde de verwoede strijd voordat de spelers remise overeenkwamen.
Het ruilwerk bij Heusdens – Meurs was welhaast nog subtieler. Hier werden de punten gedeeld na 40 zetten felle strijd. De ervaren Gantwarg kwam zowaar met vederlicht voordeel uit de opening tegen de jonge Shaibakov. Pas na 50 zetten had de jonge Rus het punt op het droge.
Kees Thijssen trok zoals altijd fel van leer. Liefst 6 zetten langer dan nodig schoof hij zijn schijven over het bord. Pas toen werd de vrede getekend . In de avondronde zal Thijssen waarschijnlijk gas terug moeten nemen na deze ultieme krachtsinspanning. Meer dan 40 zetten zal het remiseren dan vermoedelijk ook niet duren in de middagronde.
Plaatselijk favoriet Roel Boomstra verwende de toeschouwers met twee bonuszetten, op de twee en veertigste zet werd pas remise overeengekomen.
Frerik Andriessen, door de bond buiten het talentontwikkelingsprogramma gezet wegens het hebben van een eigen persoonlijkheid, en Getmanski leverden liefst 8 bonsuzetten af, voordat de vrede werd getekend.
Extreem opwindend was het duel tussen Ludwig en Ivanov. De jonge honden remiseerden pas na 56 zetten!
Amrilloev had slachts 42 zetten nodig om de punten te delen met Kudriavcev.
Maar dan Yuri Anikeev! Met een uiterste krachtsinspanning wist hij Cor van Dusseldorp liefst 60 (!!) zetten aan het bord gekluisterd te houden alvorens de remise een feit was.
Vanmiddag wordt er weer een spektakel verwacht in Emmen, Komt allen om dit mee te maken.
Image Maar laten we gewoon zo doormodderen!

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Sep 19, 2012 15:44

playforstacks wrote:gedeeld 3de (eigenlijk 5de) op WK klinkt leuker dan het is en weet je ook hoe? van de 19 partijtjes er 3 winnen tegen de minderen en de ander 16 remise schuiven met als interresant detail dat er zelfs met + en - tjes gespeel werd en hij het voor elkaar kreeg tegen de eerste 13!! spelers 1-1 te noteren. Deze man heeft zijn beste tijd wel gehad en dat is ook logies want als je ouder word kun je op een gegeven moment niet meer echt kampioenschappen winnen.
Je zult Tsjizjow dan ook wel een enorme kruk vinden, want hij eindigde 13e met +0?! Als nu een WK gehouden wordt, en je moet de top-5 kandidaten noemen om wereldkampioen te worden, noem je Valneris dan niet? Is dat veel anders dan zeg in 1990, 1992, 1994, enz, ...?

playforstacks

Post by playforstacks » Wed Sep 19, 2012 16:30

Casper van der Tak wrote:
playforstacks wrote:gedeeld 3de (eigenlijk 5de) op WK klinkt leuker dan het is en weet je ook hoe? van de 19 partijtjes er 3 winnen tegen de minderen en de ander 16 remise schuiven met als interresant detail dat er zelfs met + en - tjes gespeel werd en hij het voor elkaar kreeg tegen de eerste 13!! spelers 1-1 te noteren. Deze man heeft zijn beste tijd wel gehad en dat is ook logies want als je ouder word kun je op een gegeven moment niet meer echt kampioenschappen winnen.
Je zult Tsjizjow dan ook wel een enorme kruk vinden, want hij eindigde 13e met +0?! Als nu een WK gehouden wordt, en je moet de top-5 kandidaten noemen om wereldkampioen te worden, noem je Valneris dan niet? Is dat veel anders dan zeg in 1990, 1992, 1994, enz, ...?
We kunnen het best met elkaar oneens zijn maar je hoeft dan nog niet te gaan liegen. Het enigste wat ik over valneris heb gezegt en dat wil ik ook best over Tsjizjow zeggen is dat ze hun beste tijd wel hebben gehad. En kwa durf op het dambord zie je ook wel goed dat ze een jaartje ouder zijn geworden.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Sep 19, 2012 16:46

He? Waar lieg ik? Hoe kan iemand in vredesnaam in een reeks vragen (waaronder een retorische) liegen?? Ik vind je opmerkingen over Valneris en nu Tsjizjow ondoordacht, zowel wat betreft hun vermeend gebrek aan kracht en vermeend gebrek aan durf. Een paar vragen zouden je dacht ik kunnen helpen om dit zelf ook in te zien.

playforstacks

Post by playforstacks » Wed Sep 19, 2012 16:50

Casper van der Tak wrote:He? Waar lieg ik? Hoe kan iemand in vredesnaam in een reeks vragen (waaronder een retorische) liegen?? Ik vind je opmerkingen over Valneris en nu Tsjizjow ondoordacht, zowel wat betreft hun vermeend gebrek aan kracht en vermeend gebrek aan durf. Een paar vragen zouden je dacht ik kunnen helpen om dit zelf ook in te zien.
de manier hoe jij denkt dat ik over de spelers denk of hoe je me neer wil zetten.
een vraag voor u: Waar slaat het op om te zeggen dat ik tsjizjow een kruk vind?

Citeer me maar waar ik zeg dat het slechte spelers zijn. Ik heb gezegt dat ze hun beste tijd hebben gehad en dat is ook zo dat kan iedereen zien die een beetje kan dammen. En het is overduidelijk dat een nieuwe generatie het van deze ouwe mannen over gaat nemen zowel kwa spel als niveau.

Post Reply