In Memoriam

Post Reply
User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: In Memoriam

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jan 14, 2012 05:17

Dolly's brother wrote:Ik hoorde gisteren dat Wim de Jong op 89-jarige leeftijd overleden is. Morgen vindt de begrafenis plaats in Amsterdam.

13.00 uur, St. Barbara, Spaarndammerdijk 312.

Het verbaast me eigenlijk dat er nog niets op het forum of op de KNDB-site staat.
Dat komt misschien omdat Wim de Jong een beetje vervreemd is geraakt van de Haarlemse damwereld. Op 15 maart 2001 is er iets gebroken bij Wim de Jong. Er was binnen zijn club afgesproken dat men zou proberen hem die donderdag tijdens de wedstrijd Het Oosten - Gandhi tegen Kees Thijssen te laten uitkomen. Maar Wim de Jong kwam -zoals aangekondigd- iets te laat binnen en toen had een andere liefhebber, niet op de hoogte van de afspraak, zich de partij tegen Kees al toegeëigend. Niet veel later heeft meneer De Jong bedankt als lid en hij heeft dus ook niet meer meegemaakt dat de club waar hij jarenlang voorzitter van was fuseerde met het roemruchte H.D.C. Haarlem.

Wel is Wim de Jong nog lang voorzitter gebleven van de bridgeclub uit Schalkwijk (waar hij met zijn vrouw samenspeelde) en in die hoedanigheid was hij nooit te beroerd om leden die (zoals mijn ouders) een behoorlijk eindje fietsen bij hem vandaan woonden elk jaar hun Kerstcadeau te bezorgen. Voor bijna iedereen had hij een bemoedigend woord, ook in de tijd dat zijn naaste familieleden door rampspoed werden getroffen.

Wim de Jong was een groot en waardig kampioen. In 1985 heeft een aantal leden van Het Oosten een mooi document uitgebracht, 'Wim de Jong, vechter op de honderd velden', waarvan hier de eerste bladzijde en een deel van de tweede:

Image

Image

Van juni 1943 tot mei 1945 zat Wim de Jong ondergedoken. Na de bevrijding vertrok hij naar Nederlands Indië waar hij tot eind 1949 is gebleven. Van 1952 tot midden 1954 was hij wegens ziekte gedwongen afstand te nemen van de damsport. In 1955 leek hij tijdens het NK recht op de titel af te stevenen, maar toen hij na 9 ronden met 13 punten bovenaan stond moest hij zich op doktersadvies terugtrekken en werden de drie resterende partijen verloren verklaard, waardoor De Jong uiteindelijk finishte met twee punten achterstand op de nummers 1 en 2, R.C. Keller en Henk Laros. Dat was meteen de laatste titel voor Keller; in 1956 werd De Jong voor het eerst landskampioen.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: In Memoriam

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 16, 2012 18:28

Wim de Jong overleden.pdf
(33.93 KiB) Downloaded 509 times

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Re: In Memoriam

Post by Alex » Wed Jan 25, 2012 16:50

Fred Ivens wrote:Dampropagandist
Cor Storm overleden

Na een lang ziekbed is op 80-jarige leeftijd in zijn woonplaats Monster de bekende Westlandse dampropagandist Cor Storm overleden. Hij was een van de initiatiefnemers van de Westlandse damkampioenschappen en heeft in de vorige eeuw de hele wereldtop naar het Westland weten te krijgen, van de Russen Andries Andreiko, Iser Koeperman en Slawa Tsjegoljev tot de Senegalese gentleman-dammer Baba Sy en het Oranje toptrio Ton Sijbrands, Harm Wiersma en Jannes van der Wal toe. Storm, telg uit een befaamd dammersgeslacht, fungeerde jarenlang als voorzitter van de Monsterse Dam Vereniging die hem tot erelid benoemde. De uitvaart heeft dinsdag plaats na een rouwdienst (13.30 uur) in de aula van de algemene begraafplaats van Monster.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: In Memoriam

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Feb 27, 2012 04:05

Jerrie den Os overleden

Een heel naar bericht: totaal onverwacht is Jerrie den Os afgelopen vrijdag tijdens zijn vakantie in Portugal overleden. Dit heeft Eep van Manen gemeld aan Evert Davelaar, die het weer aan Leo Van der Laan en aan Jelmer Martens doorgaf.

Meer informatie is op dit moment niet beschikbaar. Het is ook (nog) niet bekend hoe hij is overleden en wanneer de begrafenis of crematie is.

Vorige maand reikte voorzitter Jelmer Martens tijdens de nieuwjaarsreceptie nog de beker van clubkampioen uit. Hij is dus heengegaan als regerend clubkampioen van DVSB.

Jerrie was een beminnelijke man, die dit seizoen vaste kracht was in het eerste team. Hoewel hij de laatste tijd veel last van zijn ogen had, sloeg hij geen maandag (clubavond) over. "Ik laat mij mijn clubavond niet afnemen", hoor ik hem nog zeggen, aldus Martens.


Hij ruste in vrede

Bron: UPDB-site
---

Mijn herinneringen aan Jerrie

De eerste keer dat ik tegen Jerrie speelde was denk ik rond 1980. Hij was erg onder de indruk van die partij. Het was een mooie hekstellingspartij. Jerrie was toen kampioen van damclub Woerden maar werd op bord één in de Provinciale Bondscompetitie geruisloos van het bord gespeeld door de toen nog totaal onbekende jeugdige kampioen van damclub Maarssen. Pas veel later werden we clubgenoten bij DVSB. Daar heb ik toch wel een tiental jaren samen met hem gespeeld in diverse wedstrijden met DVSB. Jerrie heb ik echter pas goed leren kennen tijdens de Thailand Open toernooien. Wat een prachtige verhalen wist hij te vertellen over zijn tijd die hij heeft doorgebracht als beroepsmilitair bij de Koninklijke Luchtmacht in het verre Indië. Aan die tijd heeft hij ook zijn roepnaam Jerrie aan overgehouden, want in werkelijkheid heeft hij de minder exotische voornaam Johannes. Hij heeft daar in het verre Indië heel wat spannende avonturen en ontberingen moeten doorstaan, maar gelukkig had hij het allemaal weten te overleven.

Ik heb in december jl. nog tegen Jerrie gespeeld. Het was in de Nationale Competitiewedstrijd ADG tegen DVSB. Met mijn nieuwe club tegen mijn oude club. Normaal gesproken een beladen wedstrijd, maar nu niet. Het ging er allemaal heel relaxed aan toe. Zeker voor mij, toen ik hoorde dat ik tegen Jerrie den Os mocht spelen. Ik heb altijd heel graag tegen hem gespeeld. Hij was een speler, die haast nooit voor een punt ging zitten. Hij speelde gewoon voor wat hij waard was. Hij kwam in de eerste ronde van Thailand Open 2010 tegen niemand minder dan Ron Heusdens vrijwel gewonnen te staan.
Zie de rubriek van Eric van Dusseldorp van 5 juni 2012, waarin de bewuste partij besproken wordt.

Hij genoot van het spel, maar zeker ook van de dingen rondom het spel. Toen hij in 2008 voor het eerst aan Thailand Open meedeed, was hij helemaal verkocht. Hij vond het heel jammer, dat hij niet eerder aan het toernooi had meegedaan. Hoe kon hij zo’n leuk toernooi over het hoofd gezien hebben?

Hij zou samen met zijn vrouw Siny een vaste klant worden van het toernooi in Thailand met bijbehorende rondreis. Ze behoorden tot de harde kern van Thailand Open. Ik mocht hem blindelings elk jaar automatisch op de deelnemerslijst zetten en hij zou me steeds wel melden als er iets bijzonders was waardoor hij misschien verhinderd zou zijn. Na zijn pensionering zijn ze samen flink van het leven gaan genieten. Ze hebben heel veel ondernomen en heel veel mooie reizen gemaakt. Ik heb de foto’s van Thailand Open nog eens teruggekeken. Wat zag Jerrie er gelukkig uit. Wat heeft hij genoten. Ik had nog zo graag gezien, dat hij het nog tientallen jaren had kunnen meemaken.
Helaas was het hem niet gegund. Hij is afgelopen vrijdag tijdens een vakantie in Portugal onverwacht op 71 jarige leeftijd overleden. We zullen hem heel erg missen.

Enkele reacties van vrienden van Jerrie:

Vele dammers waren geschokt en erg onder de indruk van het plotselinge overlijden van Jerrie. Hieronder enkele reacties:
Ron Heusdens: “Ik herinner hem mij als bijzonder beminnelijk persoon”.
Nerin Bisseswar: “Het is daadwerkelijk een heel triest bericht. Na het lezen van jou bericht zie ik mij zelfe nog samen met dansen in Thailand 2 jaar geleden. Alsof het gisteren is geweest”
Cyril Sluisdom: “Wat een naar bericht en wat vreselijk voor zijn familie.
Ik sprak hem in november vorig jaar nog toen Lelystad tegen DVSB2 een uitwedstrijd had.
Het 1e team DVSB speelde toen ook thuis.
Wat jammer, ik ben ook reuze benieuwd hoe hij overleden is.
Ik hoor het graag van je als je het weet.
Bedankt voor de informatie, hoe naar ook.”
Cock van Wijk: “Gecondoleerd met het verlies van je (oud)clubgenoot. Jerry was, zoals ik hem de laatste jaren meemaakte, een echte levensgenieter. En op je vakantie dan heengaan is eigenlijk wel mooi, al weet ik niet hoe hij precies gestorven is. Maar natuurlijk wel veel te jong...
Bedankt voor je mailtje en sterkte!”
Ton van der Ploeg: "Onze vriend Jerrie den Os de kampioen van afgelopen jaar bij DVSB heeft ons verlaten. Hij zal zijn volgend partijen op hemels niveau spelen. Ik wens bij dezen zijn vrouw en dochter heel veel sterkte toe met het verlies van man en vader en voor ons een grote vriend."
Chittra Jaipal: "Zeer triest dat wij Jerrie den Os moeten missen. In hem verliezen wij een heel lieve, goede, gezellige en intelligente vriend."
We hebben prachtige tijden met hem en zijn vrouw meegemaakt tijdens onze reizen in Thailand, Laos en Cambodja!
Heel veel sterkte aan Siny, kinderen en kleinkinderen met dit grote verlies!
Jan Jacobs: ""Wat een vervelend nieuws. Jerry was een heel sympathieke man, die ik vooral tijdens de toernooien in Thailand iets beter heb leren kennen. Hij telde elke dag zijn zegeningen en genoot van het leven, omdat hij de andere kant van het leven (honger in zijn jeugd) ook kende. Heel jammer dat hij niet meer onder ons is. Ik wens zijn familie veel sterkte."
Ruud Kloosterman:"Een vreselijk bericht. Woorden schieten me tekort , dat zo'n aardige man
zo onverwacht an zijn einde moet komen."
Bert Zwart: "Wat een vreselijk bericht... sterkte aan alle DVSB-ers gewenst."
Bas Baksoellah:"Nog gecondoleerd. Zijn vrouw en zijn gehele familie worden hierbij gecondoleerd. Ik heb even nagezocht in Toernooibase. Ik heb in Thailand tegen hem gespeeld. Thailand Open 2009, in de 4-de ronde op 25-05-2009, ik heb van hem verloren nadat hij een Ghestem nam en ik in de weinige tijd die ik over had, geen weerwoord had. Nog onlangs in Amstelveen samen met de andere Thailandgangers: Andy Damen, Harold en Roep aan Jerrie, nu wijlen gedacht.
Moge hij, Jerrie, in vrede rusten."

Bron: Damrubriek Eric van Dusseldorp 5 juni 2010:
Jerrie den Os miste winst tegen Heusdens
Eric van Dusseldorp

Het aardige van dammen is, dat een relatief zwakke speler niet voorbaat kansloos is tegen een topper. In de rubriek van vorige week behandelden we Thailand Open 2010 en zagen we een partij van Hein Wilsens tegen internationaal grootmeester en ex-Nederlands kampioen Ron Heusdens. Twee zetten voordat Wilsens de partij opgaf, had hij met een fraai offer nog remise kunnen maken.
Nog opmerkelijker was de winstkans die Jerrie den Os, speler van Damvereniging Soest-Baarn, kreeg tegen diezelfde Heusdens. Het was in de tweede ronde van het Thailandtoernooi.


Wit: Ron Heusdens – Zwart: Jerrie den Os
1.32-28, 19-23; 2. 28x19, 14x23; 3. 37-32, 10-14; 4. 41-37, 14-19; 5. 46-41, 5-10; 6. 35-30, 10-14; 7. 30-25, 17-21; 8. 31-26, 20-24; 9. 26x17, 12x21; 10. 34-29, 23x34; 11. 40x20, 15x24; 12. 45-40, 18-23; 13. 32-28, 23x32; 14. 37x28, 7-12; 15. 40-34, 12-18; 16. 44-40, 1-7; 17. 40-35, 7-12; 18. 42-37, 21-26; 19. 50-45, 11-17; 20. 45-40, 17-21; 21. 34-30, 18-23; 22. 40-34, 23x32; 23. 38x27, 21x32; 24. 37x28, 12-18; 25. 41-37, 6-11; 26. 37-32, 8-12!; Nu volgt op 34-29 de remiseruil (14-20) en (2-8). Met de volgende zet verloor Heusdens zijn geduld tegen de passief spelende zwartspeler.

Image
Zie diagram.
27. 32-27?,…
De clou van deze zet is, dat (18-23) niet mag vanwege 36-31! (23x21) 33-28 (26x37) 28-23 (19x28) 30x6. Tevens dreigt wit met 27-22 gevolgd door 28-23 et cetera. Den Os koos nu voor een variant die op het eerste gezicht compensatie oplevert voor het schier afwendbare schijfverlies.
27. … 2-8?; 28. 27-22!, 18x27; 29. 28-23, 19x28; 30. 30x10, 4x15; 31. 33x31, 26x37; 32. 47-42, 16-21; 33. 42x31, 21-26; 34. 31-27,… maar: niks compensatie, want op (26-31) volgt nu 49-44! (31x22) 25-20 (15x24) 34-29 (24x33) 39x6. De dammer uit Soest speelde nog 34…, 11-16; maar na 34. 27-22 bleef hij een schijf achter.
Keren we terug naar de diagramstand. Als zwart na het gespeelde 27. 32-27? iets langer had gekeken, dan was zijn oog wellicht gevallen op het offer (24-29!)
Na 34x23 (18x38) 43x32 (11-17!) heeft wit geen verweer tegen de diverse dreigingen, bijvoorbeeld 47-42 (26-31) 27-22 en nu (14-20) 25x23 (12-18) 23x21 (16x47).
Na (24-29) moet wit dus wel 33x24 slaan. Nu volgt (12-17!) en er zit voor wit niets anders op dan zijn plusschijf met groot nadeel terug te geven. Het beste lijkt nog 43-38 en nu (18-22) 27x18 (13x44) 49x40 (17-21!) 24x13 (9x18) en zwart staat waarschijnlijk in de spreekwoordelijke hogere zin gewonnen.

Hieronder nog wat mooie beelden met Jerrie tijdens zijn geliefde Thailand Open:

Image
Openingsavond Thailand Open 2009. vlnr Andy Damen, Piet Jonkers en Jerrie den Os

Image
Voor de aanvang van de veel besproken partij Ron Heusdens tegen Jerrie den Os, 1e ronde Thailand Open 2010

Image
Nerin Bisseswar tegen Jerrie den Os, Thailand 2010

Image
Tijdens het slotdiner van Thailand Open 2010 in de Pattaya Tower. Een genietende Jerrie den Os naast zijn schoondochter Christel. Op de achtergrond links achter Eric van Dusseldorp en rechtsachter Andrew Tjon A Ong, de twee motoren van Thailand Open

Image
De altijd actieve Jerrie zit tijdens de rondreis Laos in de trein zijn reisverslag op zijn notebook bij te werken in gezelschap van zijn schoondochter Christel

Image
Zo zagen wij hem graag!! Levensgenieter Jerrie den Os genietend van een heerlijke maaltijd, een biertje erbij en natuurlijk het onafscheidelijke zakdambordje

Image
Na het eten gewoon weer verder dammen met zijn goede vriend Evert Davelaar, in de trein van Laos naar Bangkok. Wat zullen we hem vreselijk missen!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: In Memoriam Jerrie den Os

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Mar 01, 2012 16:22

Image
Image

Hieronder alvast info en correspondentie inz. de data van afscheid van Jerrie.

Mail van de echtgenote van Jerrie:

Subject: afscheid Jerrie

Ivm de korte termijn voor het afscheid vast een email.

Willen jullie de damwereld melden dat men
zaterdagmiddag 2 uur in de De Goede Herderkerk te Nijkerk afscheid kan nemen van Jerrie den Os.

Uinodiging volgt

Een groet,

Siny te Nijenhuis

Mail van de voorzitter van DVSB:

Beste damvrienden,

Het afscheid van Jerrie den Os is zaterdagmiddag 3 maart om 14.00 uur in de Goede Herderkerk in Nijkerk, Willem Alexanderplein 14.
Jerrie wordt vandaag (donderdag) van Portugal naar Nederland gevlogen. Zijn vrouw Siny was zaterdag al naar Nederland gevlogen

Zij mailde mij:
De grote ramp die ons is overkomen begint langzaam duidelijk te worden. Jerrie is dood. Het hoe en wat weet ik ook nog niet alleen dat het acuut was, een hartstilstand.

Voor een In Memoriam zie http://dvsb.nl/nieuws/in_memoriam_jerrie_den_os.php

Groet, Jelmer
-----

Voor alle info inzake het afscheid van Jerrie op zaterdag 3 maart, zie hieronder in de bijlage, de officiële rouwkaart:
Attachments
DOC010312-001.pdf
(12.81 KiB) Downloaded 225 times
DOC010312.pdf
(1.3 MiB) Downloaded 190 times
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: In Memoriam Jerrie den Os

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Mar 02, 2012 02:23

Andrew Tjon A Ong wrote:
Voor alle info inzake het afscheid van Jerrie op zaterdag 3 maart, zie hieronder in de bijlage, de officiële rouwkaart:
De rouwkaart heb ik zojuist ontvangen en toegevoegd.
Attachments
DOC010312.pdf
(1.3 MiB) Downloaded 299 times
DOC010312-001.pdf
(12.81 KiB) Downloaded 235 times
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Douwe Edelenbos
Posts: 349
Joined: Tue Nov 09, 2004 22:07

Re: In Memoriam

Post by Douwe Edelenbos » Wed Apr 18, 2012 19:01

Ik kom net thuis en zie een envelop met een rouwrand liggen. In de veronderstelling dat het een dankkaart zou zijn van
een onlangs overleden aangetrouwd familielid opende ik de envelop.

Tot mijn schrik is het de kaart die kennis geeft van het plotselinge overlijden van:

Sybrand de Groes

"Sa striden om in plakje op e' wrald
En no is alles út en kâld!
Bist boppe yn e' himmel
Dêr is gjin swoarch en noed
Do bist to plak, der is it goed


Op wei nei syn favorite skûtsjesilen yn Langwar is hommels by us weirakke

Sijbrandus Petrus de Groes

We binnen sa fertrietlik
Wat sille wy dy misse

* 11 april 1968 15 april 2012



Mijn NL-tekst: Afscheidsmis zal gehouden worden op vrijdag 20 april om 10:30 in de Parochiekerk van de Heilige Martinus
aan de Singel in Sneek. Condoleren vanaf 10:00. Daarna is er gelegenheid om bij elkaar te komen in het Uitvaartcentrum
aan de Worp Tjaardestraat 113 in Sneek.

De crematieplechtigheid zal plaatsvinden in stilte in het crematorium en uitvaartcentrum in Sneek.

Ik kan nu alleen maar janken om het heengaan van een bijzonder mens en mij aansluiten bij het alles omvattend en alleszeggende gedicht. Als ouder van een eveneens heel bijzondere zoon begrijp ik het als geen ander.

21:57

Voorpagina Sneeker Nieuwsblad.

Nabij zijn woonplaats Sneek is plotseling overleden Sybrand de Groes. De markante Sneker werd zondag tijdens een fietstochtje getroffen door een epileptische aanval die hem noodlottig is geworden. De Groes, werkzaam bij Empatec, was fanatiek dammer bij verschillende verenigingen. Hij sloeg ook geen enkel damtoernooi over. Hoogtepunt was de nationale titel G-dammen in 2005 waarbij hij uit handen van Erica Terpstra de kampioensbeker kreeg. De Groes verrichtte met
plezier vrijwilligerswerk voor onder andere voetbalclub WZS (nu SWZ), bezorgde jarenlang het parochieblad van de RK-gemeente in Sneek en deed onderhoudswerk op de begraafplaats. Sybrand de Groes is 44 jaar geworden.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: In Memoriam

Post by Kosmos » Wed Apr 18, 2012 23:30

Douwe Edelenbos wrote:Ik kom net thuis en zie een envelop met een rouwrand liggen. In de veronderstelling dat het een dankkaart zou zijn van
een onlangs overleden aangetrouwd familielid opende ik de envelop.

Tot mijn schrik is het de kaart die kennis geeft van het plotselinge overlijden van:

Sybrand de Groes

"Sa striden om in plakje op e' wrald
En no is alles út en kâld!
Bist boppe yn e' himmel
Dêr is gjin swoarch en noed
Do bist to plak, der is it goed


Op wei nei syn favorite skûtsjesilen yn Langwar is hommels by us weirakke

Sijbrandus Petrus de Groes

We binnen sa fertrietlik
Wat sille wy dy misse

* 11 april 1968 15 april 2012



Mijn NL-tekst: Afscheidsmis zal gehouden worden op vrijdag 20 april om 10:30 in de Parochiekerk van de Heilige Martinus
aan de Singel in Sneek. Condoleren vanaf 10:00. Daarna is er gelegenheid om bij elkaar te komen in het Uitvaartcentrum
aan de Worp Tjaardestraat 113 in Sneek.

De crematieplechtigheid zal plaatsvinden in stilte in het crematorium en uitvaartcentrum in Sneek.

Ik kan nu alleen maar janken om het heengaan van een bijzonder mens en mij aansluiten bij het alles omvattend en alleszeggende gedicht. Als ouder van een eveneens heel bijzondere zoon begrijp ik het als geen ander.

21:57

Voorpagina Sneeker Nieuwsblad.

Nabij zijn woonplaats Sneek is plotseling overleden Sybrand de Groes. De markante Sneker werd zondag tijdens een fietstochtje getroffen door een epileptische aanval die hem noodlottig is geworden. De Groes, werkzaam bij Empatec, was fanatiek dammer bij verschillende verenigingen. Hij sloeg ook geen enkel damtoernooi over. Hoogtepunt was de nationale titel G-dammen in 2005 waarbij hij uit handen van Erica Terpstra de kampioensbeker kreeg. De Groes verrichtte met
plezier vrijwilligerswerk voor onder andere voetbalclub WZS (nu SWZ), bezorgde jarenlang het parochieblad van de RK-gemeente in Sneek en deed onderhoudswerk op de begraafplaats. Sybrand de Groes is 44 jaar geworden.
Sybrand de Groes was lid van damclub De Oldehove.
Onlangs zei ik nog tegen iemand dat Sybrand - in de razendsnelle druk-druk-druk-maatschappij wellicht als een van de mindere broeders gezien - eigenlijk het meest attente lid van De Oldehove was. Op de ledenvergadering gaf Sybrand het bestuur van De Oldehove - niet voor de eerste maal - een kado. Het betrof een wandplankje (als dat de juiste term is tenminste) met felicitatie met het behaalde kampioenschap van De Oldehove. Vorig jaar kreeg de jeugdleider een cursusmap voor de jeugd kado, als stimulans voor het jeugdwerk. De map is via mij bij een jeugdspeler terechtgekomen.
Onlangs kreeg ik een brief van Sybrand waarin hij me bedankte voor het damboek (de Nederlandse vertaling van A course in draughts) dat ik hem kado had gedaan (als tegenprestatie voor al zijn attenties). De brief was geschreven in typerende Sybrand-stijl.
Sybrand was een apart mens, met een goed Hart. Hij was heel gul en attent. Hij had een of andere stoornis, de dwangmatige impuls om vragen te stellen aan mensen, iets van Gilles de la Pourquoi, maar ik weet het niet zeker. Iedereen heeft een kruis te dragen, dit was het kruis van Sybrand. Toen ik jong was vond ik het raar allemaal en ik spotte er wel eens mee. Toen ik wat ouder en ietsje wijzer werd, begreep ik dat Sybrand gewoon zo is, als hij is. Hij kan er niks aan doen dat hij een stoornis heeft. Je kunt juist heel veel leren van zulke mensen, bijvoorbeeld om respectvol om te gaan met zulke beperkingen. Als Sybrand vragen op mij afvuurde wist ik wat me te doen stond. Een duidelijk , concreet antwoord geven. Als dezelfde vraag dan nogmaals gesteld werd, gaf ik hetzelfde antwoord nogmaals. Desnoods nog een derde maal. Maar dan was Sybrand ook tevreden.
Niet overal werd dit gedrag gewaardeerd. Hij was zelfs niet welkom op een andere club, die ik maar niet bij naam zal noemen. Ik was er wel blij mee dat bij De Oldehove zulke mensen ook welkom zijn. Bij de kampioenswedstrijd van De Oldehove in Soest was Sybrand een van de toeschouwers. Hij was een echte Oldehovenaar. Ik vond het bijzonder om hem als clubgenoot te hebben gehad.
Onze voorzitter Bob Nuijs bracht Sybrand vaak per automobiel naar huis na wedstrijden. Hij speelde namelijk ook een seizoen mee in het tweede van De Oldehove dat landelijk uitkwam. Sybrand bedankte Bob daar heel hartelijk voor. Ik genoot van het duo Bob / Sybrand. Bob met stropdas en pak die Sybrand van de sociale werkplaats naar huiis brengt, dat is leuk in mijn optiek. Ik heb wel eens tegen Bob gezegd dat deze dienst die hij een broeder bewees, op mij duizend keer meer indruk maakte dan alle hoge functies die Bob bekleedde in de maatschappij. Bob begreep wel wat ik bedoelde.
Hij ruste in vrede zget men dan vaak, maar het kan best zijn dat Sybrand in de hemel nog steeds actief is met van alles en nogwat. Het schiet me nu ineens te binnen dat Sybrand ook voor De Oldehove loten van de grote Clubactie heeft verkocht, daarmee bewees hij onze club ook een goed dienst. Sybrand, we zijn altijd trots op je geweest als lid.
Heaven is no location, but a state of mind

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Re: In Memoriam

Post by MenO » Thu Apr 19, 2012 11:15

Kosmos wrote:Hij ruste in vrede zget men dan vaak, maar het kan best zijn dat Sybrand in de hemel nog steeds actief is met van alles en nogwat.
Prachtig stukje Tjalling. Ik kreeg het bericht net van mijn ouders doorgestuurd en moest ook even flink slikken.
Ook ik, als jong iemand, wist meestal niet hoe om te gaan met Sybrand, zoals velen. Desondanks geloof ik wel dat hij intens veel plezier uit de damwereld heeft gehaald, met zijn kampioenschap G-dammen een aantal seizoenen in de NC met De Oldehove als hoogtepunten.
Sybrand zal gemist worden als, zoals het Sneeker Nieuwsblad het treffend omschrijft, een markante persoon!

Nick058
Posts: 20
Joined: Fri Oct 16, 2009 23:48
Location: Leeuwarden
Contact:

Re: In Memoriam

Post by Nick058 » Thu Apr 19, 2012 14:07

De Oldehove in shock: Sybrand de Groes (44 jaar) plotseling overleden
Geschreven door Bob Nuys
donderdag, 19 april 2012 09:05

Geschreven op: www.deoldehove.nl

Nooit meer een telefoontje: ‘Heb je mijn brief gelezen? Mooie brief, hè?’
Nooit meer een telefoontje: ‘U bent toch voorzitter? Wat denkt u, is de kans groot dat er volgend jaar een tweede tiental komt? Ik hoop het toch echt wel. En ik zou heel teleurgesteld als het niet doorging. Ik wil heel graag op zaterdag dammen en u ook volgens mij.’
Nooit meer een telefoontje: ‘Ik heb zaterdag een prijs gewonnen op een toernooi! Goed hè?’
Nooit meer een enthousiast verhaal: ‘Ik zit bij Empatec in de ondernemingsraad en heb een computer gekregen! En ik heb ook e-mail.’
Nooit meer een telefoontje: ‘Heb je de stukken voor de vergadering al opgestuurd? Ja? O, per e-mail. Daar had ik nog niet naar gekeken.’
Nooit meer vijf of (meestal) meer telefoontjes per week.Nooit meer een cadeautje voor de club of de voorzitter.
Nooit meer Sybrand in Sneek ophalen en weer thuisbrengen.
Nooit meer zijn inbreng in de rondvraag van een jaarvergadering: ‘Ik heb nog een goeie vraag.’

Net voordat de jaarvergadering van de PFDB begint, zie ik Sybrands naam staan op een lijstje van voorzitter Jan Bosselaar. Mijn eerste gedachte is dat Sybrand zich heeft afgemeld. Maar al gauw blijkt dat zijn naam is bijgeschreven op het lijstje van Friese dammers die in het afgelopen jaar zijn overleden.
Ik ben geschokt.Sybrand is zondag 15 april overleden. Fietsend op weg naar Langweer heeft hij een epileptische aanval gekregen, is in de sloot beland en overleden. Vreselijk. Voor zijn broer, zijn moeder en ook voor ons.
Sybrand is de laatste vijf jaar onafgebroken lid van onze club geweest en zijn aanwezigheid is niet onopgemerkt gebleven. Soms was zijn manier van doen hinderlijk, bijvoorbeeld bij competitiewedstrijden, zowel voor spelers als arbiters. Hij kon je zomaar overvallen met een vraag, zelfs je als een partij speelde. Toch hebben wij geleerd met hem om te gaan, omdat de mens Sybrand de Groes nu eenmaal een beperking had. Maar hij was volwaardig lid.

De laatste keer dat we Sybrand hebben gezien, was op de jaarvergadering van 3 april, nog maar twee weken geleden. Hij ontroerde ons door de club een cadeau aan te bieden. Een mooi vormgegeven houten bord met inscriptie:

Damclub De Oldehove Leeuwarden
KAMPIOEN
Seizoen 2011-2012
Landelijke Hoofdklasse
Promotie naar
Landelijke Ereklasse
Aangeboden door Sybrand de Groes

Het is tekenend voor de mens Sybrand de Groes. Ondanks zijn eigen zoektocht naar een waardevolle plaats in het leven, dacht hij altijd aan anderen.

Image

Jeepee
Posts: 60
Joined: Mon Jul 17, 2006 22:56
Location: Den Haag

Re: In Memoriam

Post by Jeepee » Sun Apr 22, 2012 22:07

Sybrand overleden, zo lees ik zojuist. In het nk gdammen heb ik meerdere keren tedgen hem mogen spelen. in het rijtje Nelis Caffa, Marius Pershad en Konstantin Eljanov hoort Sybrand de Groes uiteraard bij.
Ik herinner me nog wel zijn telefoontjes naar Fred Versteeg die het Gdammen organiseerde. Bijna elke dag belde Sybrand om alles zeker te weten, de tijden van de wedstrijden de locatie enz.

Sybrand rust in vrede jongen.

J.Pawlicki
Posts: 360
Joined: Sun Aug 18, 2002 21:51
Location: Szczecin, Poland
Contact:

Lehti Kohala

Post by J.Pawlicki » Thu Apr 26, 2012 15:03

lehti_kohala.jpg
lehti_kohala.jpg (63.11 KiB) Viewed 8797 times
Lehti Kohala
14.02.1935 - 25.04.2012
My sincere condolences to her family and all Estionian draughts/chess players.
We miss You Lehti very much...

Nick058
Posts: 20
Joined: Fri Oct 16, 2009 23:48
Location: Leeuwarden
Contact:

Re: In Memoriam

Post by Nick058 » Thu May 17, 2012 15:03

Image

Hessel Postma * 6-6-1946 - † 14-5-2012

Afgelopen zaterdag nog meegespeeld in Surhuisterveen en 2 dagen later plotseling overleden.
Lid van TOG Wolvega & DCH Heerenveen/Mildam

Image

Algimantas
Posts: 153
Joined: Sat Mar 17, 2007 21:30

Re: In Memoriam

Post by Algimantas » Sun Jun 17, 2012 19:07

In Memoriam
Leonid VITOSHKIN (1939-2012), Belarus - Grandmaster International of the Problemism Honoris Causa (GMIP HC).

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: In Memoriam

Post by Piet Bouma » Sat Jun 23, 2012 10:47

Pieter Bergsma overleden.

Image

Gisteren is bekend geworden dat Pieter Bergsma op donderdag 21 juni op zijn verjaardag is overleden.
Een Fries damicoon is heengegaan.
Op http://www.pfdb.nl een uitgebreid in memoriam van Sietse Nagel.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Post Reply