Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Koos van Amerongen
Posts: 352
Joined: Wed Nov 11, 2009 19:38
Location: IJsselstein

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Koos van Amerongen » Fri Apr 13, 2012 15:39

henk stoop wrote: Klik eens op deze link. Negen van de tien partijen zijn onvolledig.
http://toernooibase.kndb.nl/applet/appl ... 0393&taal=
Welke negen zijn er onvolledig??

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 13, 2012 15:46

Wishmaster wrote:
mikkeltje wrote:Mijn bescheiden mening is simpel: scheiding van content en infra.

Basic content, de partijen, is eigendom KNDB

Bewerkte content, in formaat, analyse oid, is eigendom van de bewerker.

De infra, zeg toernooibase of tdambase, is van de maker.

Zo simpel is het. Het kan niet zijn dat 1 iemand het monopolie heeft op de partijen. Wie het invoert is een verantwoordelijkheid van de KNDB. En als ze het niet kunnen betalen, betaalt het lid maar een paar dubbeltjes. Die dubbeltjes betaalt ie gris.
Interessant punt hier, met betrekking tot wat is eigendom van wie.
Klaas was er van overtuigd dat de partijen eigendom van hem waren. Hij heeft mij toen ik de partijen van de competitie op m'n website plaatste ook een keer gezegd dat ik ze moest verwijderen en dat hij anders zou uitzoeken welke stappen hij kon ondernemen.

Ik ben van mening dat de partijen publiek domein zijn, of eigendom van de spelers, ik heb als speler nooit iets hoeven ondertekenen dat het eigendom van de partijen overdraagt aan de bond, of welk individu dan ook. Ik denk ook niet dat ik hiervoor zou willen tekenen. De meeste partijen worden gespeeld in een locatie die publiekelijk toegankelijk is, iedereen die kan noteren of een goed geheugen heeft kan dus die partijen publiceren, vandaar dat ik voorstander ben van de partijen als publiek domein te beschouwen, en niemands eigendom.
De reden dat ik wel heb betaald voor turbo dambase is omdat het programma, waar Klaas natuurlijk wel alle rechten op heeft, dat meer dan waard is, en het verkrijgen van de partijen mij ook best een bijdrage waard is, maar qua rechten voor de partijen denk ik dat het niet zo simpel ligt als sommige betrokkenen denken.
Dus eigenlijk had jij die KNDB-Promotieprijs ook nog eerder dan Piet Bouma moeten krijgen? :wink: Heb je de door Klaas ingevoerde partijen wel verwijderd toen Klaas je dreigde met maatregelen? :idea:

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by henk stoop » Fri Apr 13, 2012 22:07

Koos van Amerongen wrote:
henk stoop wrote: Klik eens op deze link. Negen van de tien partijen zijn onvolledig.
http://toernooibase.kndb.nl/applet/appl ... 0393&taal=
Welke negen zijn er onvolledig??
Alleen de partij Martijn de Leeuw - Mei-Jhi Wu 2-0 11-02-2012 1:57/1:59 is volledig.

Martijn Rentmeester
Posts: 26
Joined: Sun Dec 26, 2010 14:42
Real name: Martijn Rentmeester

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Martijn Rentmeester » Sat Apr 14, 2012 12:40

Allereerst wil ik benadrukken dat ik Turbo Dambase een goed programma vind en de investering om het programma zelf aan te schaffen is het dan ook prima waard. Zeker een aantal jaren geleden was het de beste mogelijkheid om up-to-date te blijven van de laatste partijen. Dat Klaas een abonnement gekoppeld heeft aan het verkrijgen van de partijen is ook niet meer dan logisch gezien het vele werk dat hij er in stopt.

Echter dit jaar heb ik voor het eerst besloten om mijn e-mailabonnement niet te verlengen. Als ik namelijk kijk naar waarvoor ik (momenteel) Turbo Dambase gebruik en dat afweeg tegen de prijs (69 euro uit mijn hoofd) die ik daarvoor moet betalen vind ik dat het niet meer waard nu er een prima alternatief is in Toernooibase. Zelf gebruik ik het voornamelijk om partijen waarin ik geïnteresseerd ben na te spelen of me voor te bereiden op een speler. Voor andere functionaliteiten zoals het bestuderen van specifieke spelsystemen of openingen gebruik ik het wegens tijdgebrek nog zelden.

Voor mensen die het programma op deze manier gebruiken is het steeds minder interessant om een e-mailabonnement te blijven houden, daar de partijen (zoals al eerder hier gezegd) pas twee weken (of soms nog meer) later verschijnen. Met de huidige technische mogelijkheden is het veel interessanter om de partijen nog dezelfde avond of de volgende dag al op Toernooibase te kunnen naspelen. En ook het bestuderen van een speler gaat (al is het iets lastiger, omdat niet alle functionaliteit van TDambase aanwezig is) via Toernooibase best prima, daar zeker van de betere spelers het grootste deel van de partijen ingevoerd worden.

Ik snap dat Klaas het niet leuk vind, maar volgens mij is er steeds minder een markt voor het pas na twee weken verzenden van de partijen, en waarom zouden we als het mogelijk is de partijen niet eerder publiceren? Voor de mensen die vervolgens alle partijen persé alsnog in TDambase willen hebben om toch van alle functionaliteiten gebruik te kunnen maken, kun je een downloadfunctie maken in Toernooibase (waar bijvoorbeeld voor betaald moet worden).

De ICT-wereld is nu eenmaal een snel veranderende en mensen willen informatie (in dit geval partijen) steeds sneller krijgen, dus zal ook Klaas met deze veranderingen mee moeten gaan, anders stappen mensen over, zoals nu naar Toernooibase wat gratis is en sneller de partijen aanbied (maar wel tegen een mindere kwaliteit, gezien de fouten, maar dat neem je voor lief als het gratis is. Veel muziek/film-downloadprogramma's zitten ook vol troep, maar heel veel mensen gebruiken het wel, omdat het gratis is). Niet gek dan dat steeds meer dammers afhaken. Dat heeft weinig te maken met dat dammers het niet genoeg waarderen, te beroerd zijn om 69 euro per jaar te betalen, het liever aan bier uitgeven etc. Als er een gratis alternatief is dat aan de meeste wensen voldoet, gaan de meeste mensen niet betalen omdat ze Klaas zo'n lieve man vinden.

Hopelijk wordt er een mooie oplossing gevonden om zowel de partijen zo snel mogelijk online te zetten, maar ook (het liefst zonder fouten) beschikbaar te houden voor mensen die wel alle functionaliteiten uit TDambase willen blijven gebruiken.

User avatar
mikkeltje
Posts: 391
Joined: Tue Oct 19, 2004 21:53
Location: Diemen
Contact:

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by mikkeltje » Sat Apr 14, 2012 14:16

Martijn Rentmeester wrote:...Voor de mensen die vervolgens alle partijen persé alsnog in TDambase willen hebben om toch van alle functionaliteiten gebruik te kunnen maken, kun je een downloadfunctie maken in Toernooibase (waar bijvoorbeeld voor betaald moet worden)....
1. Ga in Toernooibase naar een toernooi
2. Klik een ronde
3. Klik een partij
4. Rechtermuisklik op .pdn notatie(s) en sla op onder een naam

Je hebt nu de hele ronde gesaved van het toernooi.

5. Ga naar turbodambase
6. Open jouw database met alle partijen
7. Klik F4
8. Klik database > importeren
9. Kies de file die je hebt opgeslagen onder 4 (file format in importschermpje zetten op *.pdn)

Edwin Twiest
Posts: 576
Joined: Tue Feb 08, 2005 19:25

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Edwin Twiest » Sun May 06, 2012 18:42

Bij deze alle partijen van het NK-junioren; dan hoef je niet via toernooibase zo omslachtig elke ronde apart te importeren.....
Attachments
Partijen NK junioren 2012.zip
(23.06 KiB) Downloaded 212 times

Jelmer Martens
Posts: 321
Joined: Wed Oct 26, 2005 14:57
Location: Zeist (NL)

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Jelmer Martens » Sun May 06, 2012 22:00

Edwin Twiest wrote:Bij deze alle partijen van het NK-junioren; dan hoef je niet via toernooibase zo omslachtig elke ronde apart te importeren.....
Dank Edwin, gisteren had ik net alle 13 ronden van het NK heren geïmporteerd en dacht "Moet nou iedereen dat apart gaan doen?" Je bestand is in de paar uur dat het op het net staat, reeds 37 gedownload. Eens kijken of ik dat kan verbeteren:
Attachments
KvNL 2012.zip
(15.37 KiB) Downloaded 165 times

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Piet Bouma » Sun May 06, 2012 22:05

Inmiddels heb ik een andere downloadmogelijkheid in Toernooibase.
Zo kun je alle 300 partijen, die in 1 week (29042012t/m05052012) zijn ingevoerd, in 1 keer downloaden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by GuidoB » Sun May 06, 2012 23:36

Piet Bouma wrote:Inmiddels heb ik een andere downloadmogelijkheid in Toernooibase.
Zo kun je alle 300 partijen, die in 1 week (29042012t/m05052012) zijn ingevoerd, in 1 keer downloaden.
Geweldig!
Als ToernooiBase nu ook nog de toernooinamen en spelersnamen van Tubro Dambase zou aanhouden, zou het helemaal geweldig zijn.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Piet Bouma » Sun May 06, 2012 23:39

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:Inmiddels heb ik een andere downloadmogelijkheid in Toernooibase.
Zo kun je alle 300 partijen, die in 1 week (29042012t/m05052012) zijn ingevoerd, in 1 keer downloaden.
Geweldig!
Als ToernooiBase nu ook nog de toernooinamen en spelersnamen van Tubro Dambase zou aanhouden, zou het helemaal geweldig zijn.
Spelersnamen zijn zoveel mogelijk conform FMJD-ratingdatabase.
Toernooinamen kun je over blijven discussieren. Maar met zoeken en vervangen komt je aardig ver in kladblok....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by GuidoB » Mon May 07, 2012 00:04

Piet Bouma wrote:Spelersnamen zijn zoveel mogelijk conform FMJD-ratingdatabase.
Toernooinamen kun je over blijven discussieren. Maar met zoeken en vervangen komt je aardig ver in kladblok....
Het maakt mij niet uit waar het vandaan komt, het gaat erom dat je een andere conventie voor de namen aanhoudt dan Klaas Bor. Ik heb een database met 400,000 partijen met spelers erin die in ToernooiBase anders heten. Dat is niet al te handig. Alle spelers met de hand vervangen voor het importeren, is onbegonnen werk. De mooiste naam uit ToernooiDambase die ik tegenkwam, was "Yiğittürk, Berke". Natuurlijk moet dit "Yigitturk,B. (Berke)" zijn.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Piet Bouma » Mon May 07, 2012 00:26

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:Spelersnamen zijn zoveel mogelijk conform FMJD-ratingdatabase.
Toernooinamen kun je over blijven discussieren. Maar met zoeken en vervangen komt je aardig ver in kladblok....
Het maakt mij niet uit waar het vandaan komt, het gaat erom dat je een andere conventie voor de namen aanhoudt dan Klaas Bor. Ik heb een database met 400,000 partijen met spelers erin die in ToernooiBase anders heten. Dat is niet al te handig. Alle spelers met de hand vervangen voor het importeren, is onbegonnen werk. De mooiste naam uit ToernooiDambase die ik tegenkwam, was "Yiğittürk, Berke". Natuurlijk moet dit "Yigitturk,B. (Berke)" zijn.
Zoals door veel mensen vastgesteld is Toernooibase wezenlijk anders dan Turbodambase. Dat betekent dat ik ook niet vasthoud aan conventies die in Turbodambase aangehouden worden.
De spellingswijze van de FMJD - zoals gezegd probeer ik me daaraan zoveel mogelijk te conformeren - vind ik belangrijker.

Toernooibase is open zodat mensen/invoerders ook "aparte" tekens - die automatiseringstechnisch slecht worden ondersteund bij conversies (wat de uitvoer naar pdn nu eenmaal is) - kunnen invoeren. Hetzelfde komt voor bij spelers uit Slovenie en bijv. Brazilie en Portugal.

Tja, als de nieuwe downloadmogelijkheid niet wordt gewaardeerd wil ik hem er ook wel weer afhalen..... Voor mij geen halszaak hoor :D
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Wieger Wesselink » Mon May 07, 2012 10:07

Piet Bouma wrote:Inmiddels heb ik een andere downloadmogelijkheid in Toernooibase.
Zo kun je alle 300 partijen, die in 1 week (29042012t/m05052012) zijn ingevoerd, in 1 keer downloaden.
Bedankt voor deze optie, Piet! Tot op heden was het een monnikenwerk om de partijen van een toernooi te downloaden, maar hiermee is dat probleem afdoende opgelost.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by GuidoB » Mon May 07, 2012 10:14

Piet Bouma wrote:Zoals door veel mensen vastgesteld is Toernooibase wezenlijk anders dan Turbodambase. Dat betekent dat ik ook niet vasthoud aan conventies die in Turbodambase aangehouden worden.
De spellingswijze van de FMJD - zoals gezegd probeer ik me daaraan zoveel mogelijk te conformeren - vind ik belangrijker.

Toernooibase is open zodat mensen/invoerders ook "aparte" tekens - die automatiseringstechnisch slecht worden ondersteund bij conversies (wat de uitvoer naar pdn nu eenmaal is) - kunnen invoeren. Hetzelfde komt voor bij spelers uit Slovenie en bijv. Brazilie en Portugal.

Tja, als de nieuwe downloadmogelijkheid niet wordt gewaardeerd wil ik hem er ook wel weer afhalen..... Voor mij geen halszaak hoor :D
Ik waardeer de import mogelijkheden zeer. Ik begon mijn post ook met de uitroep: geweldig! Er is geen reden om negatief te doen als iemand er inhoudelijk op reageert.

Mijn punt is dat het nog beter kan. Ik denk zelfs dat dit vrij eenvoudig is. Wat je zou kunnen doen, is het opnemen van een extra veld bij de spelersnaam. Dit veld gebruik je voor de export naar PDN. Als het veld niet is ingevuld, gebruik je gewoon de spelersnaam. Stap is nu om in het extra veld de spelersnamen volgens Turbo Dambase in te voeren. Ik ben bereid deze namen in te vullen, als je dat wilt.

Een alternatief is de Turbo Dambase database om te zetten naar jouw naam conventies. Maar dan moet je Klaas Bor nog eens lief aankijken. :wink:

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by ildjarn » Mon May 07, 2012 11:06

Piet Bouma wrote: Toernooibase is open zodat mensen/invoerders ook "aparte" tekens - die automatiseringstechnisch slecht worden ondersteund bij conversies (wat de uitvoer naar pdn nu eenmaal is) - kunnen invoeren. Hetzelfde komt voor bij spelers uit Slovenie en bijv. Brazilie en Portugal.
Volgens mij staat er in de PDN3 definitie iets over het outputformaat (UTF-8 als ik me niet vergis). Ik ben te lui om de exacte definitie op te zoeken :)
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Post Reply