Begrijp me niet verkeerd. Natuurlijk is het superleuk voor die kids als er van alles met ze wordt gedaan. Hoe meer, hoe beter uiteraard. Het gaat in de week niet altijd over dammen; kennelijk moet dat zo in deze tijd. Zo lang er sponsors zijn die betalen voor het verblijf en alle nevenactiviteiten, dan vind ik dat hartstikke mooi. Alle lof voor de organisatie die dat voor elkaar krijgt, dat meen ik echt. Mijn punt is alleen maar dat het dammen niet beter wordt door meer bedenktijd, omdat de meeste pupillen de 80+1 bij lange na niet gebruiken. Vandaag was er een partij van 4:18u, maar dat is echt een uitzondering.Michel Stempher wrote:Wat een gezanik hier op het forum. Er zijn genoeg personen die echt in tijdnood zijn gekomen. Die jeugdspelers vinden zo'n hele week trouwens juist superleuk Om maar een voorbeeld te noemen: Bart Westerveld stuitert al de hele week vrolijk in het rond, omdat ie helemaal opleeft. Iemand als Berke Yigittürk komt na z'n pot naar mij toe om te vragen of hij zijn partij helemaal goed heeft genoteerd.
Serieus: voor deze kinderen is er niets leukers dan zo'n week. Dat het WK en EK met deze tijd wordt gespeeld is dus ook een argument om hiervoor te kiezen. Ik baal er al van dat de halve finale van de aspiranten en junioren is afgeslankt dus deze finale laat ik de jeugd niet afpakken. Denk eens na: gaat het zo'n jeugdspeler puur om het dammen of voornamelijk om de contacten met jeugdspelers en de gezellige activiteiten zoals bowling en voetbal? bijna niemand kan er wat van, maar iedereen mag meedoen.
Ik volg het pupillendammen vrij slecht; niet zo mooi voor een bondsraadslid dat hier af en toe een besluit over neemt. Ik heb even een en ander opgezocht. Vanaf 2011 wordt er gespeeld met 80 min + 1 min en daarvoor was het 60 min + 30 sec. Ook toen was het een toernooi van een hele week. In 2004 was het nog 50 min + 10 sec in 3 dagen. Kennelijk is er een trend dat de bedenktijd steeds langer wordt.
Als er niemand van de betrokkenen een probleem heeft met het speeltempo en het kost de KNDB verder niets, wie ben ik dan om er nog een probleem van te maken. Dan kunnen we het beter hebben over het toernooi zelf. Zijn er nog interessante fragmenten?