NK Pupillen 2012

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

NK Pupillen 2012

Post by Michel Stempher » Mon Apr 30, 2012 07:57

Vanmiddag is het eindelijk zo ver :-)
In Zuidwolde zal om 14:00 uur de 1e ronde starten.

Via de toernooiwebsite http://www.damclubhoogeveen.nl/toernooien kunt u deze partijen allemaal live volgen!! Ook de rest van de week zullen alle partijen live te bezichtigen zijn hier. Op de website treft u ook de de rest van het programma aan, zodat u weet wanneer u de computer moet aanzetten.

Uiteraard zou de organisatie het ook erg leuk vinden als u op één of meerdere dagen aanwezig zult zijn in Zuidwolde :-)

Het belooft een spannend toernooi te worden! Als arbiter en als e-boards operator heb ik er al veel zin in!

Michel Stempher

Re: NK Pupillen 2012

Post by Michel Stempher » Mon Apr 30, 2012 14:25

De 1e ronde is bezig en is ook live te volgen. Alles werkt :)

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue May 01, 2012 09:07

De 2e ronde is vanaf nu live te volgen!!

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue May 01, 2012 14:05

Lange dag vandaag. Inmiddels is de 3e ronde alweer aan de gang.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue May 01, 2012 14:50

Wie heeft er bedacht dat het een goed idee is om te spelen met een speeltempo van 80+1? Volgens mij moeten de pupilletjes zich helemaal dood vervelen de hele dag. De meesten zijn na hooguit 1 of 2 uurtjes wel klaar en daarna is het wachten op de volgende ronde of de nevenactiviteiten.

Alex

Post by Alex » Tue May 01, 2012 18:52

GuidoB wrote:Wie heeft er bedacht dat het een goed idee is om te spelen met een speeltempo van 80+1? Volgens mij moeten de pupilletjes zich helemaal dood vervelen de hele dag. De meesten zijn na hooguit 1 of 2 uurtjes wel klaar en daarna is het wachten op de volgende ronde of de nevenactiviteiten.
Volgens mij valt dat best mee, als ik de live-partijen zo zie.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue May 01, 2012 22:06

Alex wrote:
GuidoB wrote:Wie heeft er bedacht dat het een goed idee is om te spelen met een speeltempo van 80+1? Volgens mij moeten de pupilletjes zich helemaal dood vervelen de hele dag. De meesten zijn na hooguit 1 of 2 uurtjes wel klaar en daarna is het wachten op de volgende ronde of de nevenactiviteiten.
Nee Alex, dat valt niet mee. Ik heb even de bedenktijd van de tweede ronde van vandaag op een rijtje gezet. Je mag zelf tellen of hetzelfde beeld geldt voor de andere rondes. Onder de 9 partijen staat de gemiddelde partij van deze ronde.

Code: Select all

Zetten wit      Zetten zwart    Minuten over wit        Minuten over zwart      Minuten gebruikt wit    Minuten gebruikt zwart  Totaal gebruikt
49              48              40                      21                      89                      107                     196
12              12              75                      83                      17                      9                       26
48              48              69                      87                      59                      41                      100
53              53              31                      35                      102                     98                      200
25              25              85                      84                      20                      21                      41
44              43              61                      50                      63                      73                      136
34              33              71                      65                      43                      48                      91
50              49              57                      41                      73                      88                      161
39              39              56                      64                      63                      55                      118

39              39              61                      59                      58                      60                      118
Een pupillenpartij duurt iets korter dan een gemiddelde partij in de nationale competitie (50 zetten). Maar de gebruikte bedenktijd is slechts 2 uur in plaats van het gemiddelde van 4 uur. De conclusie is dat de pupillen hun bedenktijd niet gebruiken.

Naar mijn mening kun je veel beter de bedenktijd afstemmen op de doelgroep; dat makt het toernooi veel leuker. Vroeger was een NK pupillen 3 dagen van 3, 3 en 2 rondes. Wat was daar precies mis mee?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 01, 2012 22:23

GuidoB wrote:
Alex wrote:
Nee Alex, dat valt niet mee. Ik heb even de bedenktijd van de tweede ronde van vandaag op een rijtje gezet. Je mag zelf tellen of hetzelfde beeld geldt voor de andere rondes. Onder de 9 partijen staat de gemiddelde partij van deze ronde.

Code: Select all

Zetten wit      Zetten zwart    Minuten over wit        Minuten over zwart      Minuten gebruikt wit    Minuten gebruikt zwart  Totaal gebruikt
49              48              40                      21                      89                      107                     196
12              12              75                      83                      17                      9                       26
48              48              69                      87                      59                      41                      100
53              53              31                      35                      102                     98                      200
25              25              85                      84                      20                      21                      41
44              43              61                      50                      63                      73                      136
34              33              71                      65                      43                      48                      91
50              49              57                      41                      73                      88                      161
39              39              56                      64                      63                      55                      118

39              39              61                      59                      58                      60                      118
Een pupillenpartij duurt iets korter dan een gemiddelde partij in de nationale competitie (50 zetten). Maar de gebruikte bedenktijd is slechts 2 uur in plaats van het gemiddelde van 4 uur. De conclusie is dat de pupillen hun bedenktijd niet gebruiken.

Naar mijn mening kun je veel beter de bedenktijd afstemmen op de doelgroep; dat makt het toernooi veel leuker. Vroeger was een NK pupillen 3 dagen van 3, 3 en 2 rondes. Wat was daar precies mis mee?
Als ik het mij goed kan herinneren vanuit verslagen heeft de Bondsraad zelf ingestemd met de nieuwe opzet van de jeugdwedstrijden.
Halve finales voortaan Zwitsers met snel tempo en finales met langzaam tempo afgestemd op het vervolg (zelfde tempo) van Europese en wereldkampioenschappen.
Heb je zelf niet bij die vergadering gezeten Guido?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

GuidoB

Post by GuidoB » Tue May 01, 2012 22:59

Piet Bouma wrote:Als ik het mij goed kan herinneren vanuit verslagen heeft de Bondsraad zelf ingestemd met de nieuwe opzet van de jeugdwedstrijden.
Halve finales voortaan Zwitsers met snel tempo en finales met langzaam tempo afgestemd op het vervolg (zelfde tempo) van Europese en wereldkampioenschappen.
Ik denk dat ik er die keer niet was, anders had ik het me wel herinnerd. Aansluiten bij het internationale speeltempo is logisch. Maar ik denk dat ook op Europees en wereld niveau het speeltempo van 80+1 veel te traag is voor pupillen. Pupillen in andere landen verschillen niet zoveel van pupillen in Nederland. Het zou logischer zijn om bij de EDC en FMJD aan te dringen op een sneller speeltempo.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 01, 2012 23:30

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:Als ik het mij goed kan herinneren vanuit verslagen heeft de Bondsraad zelf ingestemd met de nieuwe opzet van de jeugdwedstrijden.
Ik denk dat ik er die keer niet was, anders had ik het me wel herinnerd. Aansluiten bij het internationale speeltempo is logisch. Maar ik denk dat ook op Europees en wereld niveau het speeltempo van 80+1 veel te traag is voor pupillen. Pupillen in andere landen verschillen niet zoveel van pupillen in Nederland. Het zou logischer zijn om bij de EDC en FMJD aan te dringen op een sneller speeltempo.
Probleem bij een EK is dat alle leeftijdscategorieën gelijktijdig spelen. Als pupillen en welpen dan sneller spelen zouden ze meer ronden kunnen spelen, maar dan wordt het wel een rommeltje met verschillende aanvangstijden, onrustig in speelzaal etc.
Als junioren en aspiranten ook sneller zouden spelen (maar willen ze dat?, Thijs van den Broek is dacht ik wel een voorstander) dan zou het wel wat zijn.
Jongeren willen waarschijnlijk wel sneller dan wij als conservatieve ouderen. Een EK-jeugdrapid in plaats van slow? En dan de jeugd-NK's ook maar op die manier?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Alex

Post by Alex » Wed May 02, 2012 06:31

Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote:
Probleem bij een EK is dat alle leeftijdscategorieën gelijktijdig spelen. Als pupillen en welpen dan sneller spelen zouden ze meer ronden kunnen spelen, maar dan wordt het wel een rommeltje met verschillende aanvangstijden, onrustig in speelzaal etc.
Als junioren en aspiranten ook sneller zouden spelen (maar willen ze dat?, Thijs van den Broek is dacht ik wel een voorstander) dan zou het wel wat zijn.
Jongeren willen waarschijnlijk wel sneller dan wij als conservatieve ouderen. Een EK-jeugdrapid in plaats van slow? En dan de jeugd-NK's ook maar op die manier?
Uit betrouwbare bron vernomen dat je er wel bij was, Guido. Je schijnt zelfs voor gestemd te hebben.
Steeds meer pupillen spelen mee in de Nationale Competitie, dus is het niet zo'n gek idee om ook hun NK op dat tempo aan te passen.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed May 02, 2012 09:52

Ronde vier (al een tijdje) van start: http://www.damclubhoogeveen.nl/toernooi ... t_chat.php

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed May 02, 2012 09:54

Klaas van der Laan wrote:DvhN 02-05-2012
Image

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed May 02, 2012 10:28

Piet Bouma wrote: Jongeren willen waarschijnlijk wel sneller dan wij als conservatieve ouderen. Een EK-jeugdrapid in plaats van slow? En dan de jeugd-NK's ook maar op die manier?
Als ik zie hoe vaak (zeer) jonge spelers in tijdnood komen in bijvoorbeeld bondscompetitiewedstrijden, dan lijkt dat reuze mee te vallen.
Ik denk dat we niet (weer) problemen moeten proberen op te lossen die er niet zijn.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed May 02, 2012 18:02

Wat een gezanik hier op het forum. Er zijn genoeg personen die echt in tijdnood zijn gekomen. Die jeugdspelers vinden zo'n hele week trouwens juist superleuk :-) Om maar een voorbeeld te noemen: Bart Westerveld stuitert al de hele week vrolijk in het rond, omdat ie helemaal opleeft. Iemand als Berke Yigittürk komt na z'n pot naar mij toe om te vragen of hij zijn partij helemaal goed heeft genoteerd.

Serieus: voor deze kinderen is er niets leukers dan zo'n week. Dat het WK en EK met deze tijd wordt gespeeld is dus ook een argument om hiervoor te kiezen. Ik baal er al van dat de halve finale van de aspiranten en junioren is afgeslankt dus deze finale laat ik de jeugd niet afpakken. Denk eens na: gaat het zo'n jeugdspeler puur om het dammen of voornamelijk om de contacten met jeugdspelers en de gezellige activiteiten zoals bowling en voetbal? bijna niemand kan er wat van, maar iedereen mag meedoen.

Post Reply