Suriname

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Re: Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Mar 01, 2012 14:25

Bron "GFC Nieuws"23/2/12

Weer discussie over “weggeef”-dampartijen
Thursday 23 February
Image
PARAMARIBO – De discussie binnen de damwereld over het “weggeven” van partijen tijdens het persoonlijk landskampioenschap is weer opgelaaid. Deze zaken zijn in het verleden volgens de dammers vaak genoeg voorgekomen en ook nu twijfelt men zwaar aan het verlies dinsdagavond van Krisnapersad Ori tegen John Sadiek.

In die partij was het voor iedereen duidelijk dat deze in een gelijkspel moest eindigen. Op het allerlaatste moment werd de partij toch door Sadiek gewonnen. Deelnemers zeggen desgevraagd aan GFC Nieuws dat zij sterk vermoeden dat Ori de partij heeft “weggegeven”, maar dat is moeilijk te bewijzen.

Ori zegt zich tegen het einde van de partij “vergist” te hebben in een zet waardoor Sadiek toch kon winnen. Hij benadrukt niet unfair te hebben gespeeld. Eerder had juist Sadiek gevraagd aan de organisatoren om bepaalde dammers vroegtijdig tegen elkaar te laten uitkomen ter voorkoming van “weggeef”-partijen.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Mar 01, 2012 14:27

Bron "GFC Nieuws"29/2/12

Dammen: Burleson verslaat Sadiek in “sudden death

Wednesday 29 February

Image
PARAMARIBO – Guno Burleson is de nieuwe damkampioen van Suriname. In een “sudden death” (barragepartijen waarin bepaald wordt dat wie de eerste partij wint kampioen is) wist hij John Sadiek in de eerste partij al te verslaan. Burleson heeft door het prolongeren van het kampioenschap zijn zesde titel binnen.

Had Sadiek gewonnen dat zou de damdokter zijn twaalfde landstitel behalen. Burleson speelde gelijk tegen Rinaldo Kemnaad en Gerson Bendt en kwam daardoor op gelijke hoogte met Sadiek (zestien punten elk). Een geëmotioneerde Burleson zei gisteravond aan GFC Nieuws erg blij te zijn dat hij zijn titel heeft kunnen prolongeren en dat hij zich nu al begint voor te bereiden op het komend jaar. De grote verrassing van deze finale was Derryl Bohr. Hij eindigde op de vierde plaats en liet verschillende topdammers achter zich.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Thu Mar 01, 2012 15:05

Programma Maart / April van de Surinaamse Dambond:

11 maart -- 1ste sneldam
2-13 April -- Roethof Open - Link:http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... 2564&jr=12
14 April -- Open Sneldam
7 April -- Viering 60 jr Surinaamse Dambond

Roethof Open is de traditionele Suriname Open die dit jaar door advocatenkantoor Roethof uit Nederland wordt gesponserd.
Goede geldprijzen, en bekers voor de winnaars. Voor de speeldagen volg deze Link:http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... 2564&jr=12
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Mar 01, 2012 16:57

Bron: "De Ware Tijd" 1/3/12

Damkampioen Guno Burleson wil record vestigen

door Guillano Bruce

01/03/2012

Paramaribo - Guno Burleson is niet verzadigd na het winnen van back-to-back titels in het Persoonlijk Landskampioenschap dammen. “Ik wil een record vestigen”, zegt hij vastbesloten. “Ik wil niet alleen mijn titel prolongeren, maar een bepaalde monopolie vestigen.” Hij denkt met een specifieke trainingspatroon zijn doel te realiseren.

Burleson legde dinsdagavond voor het tweede jaar op rij na barragepartijen beslag op de titel. Vorig jaar moest hij extra duels spelen tegen Rinaldo Kemnaad, maar bij deze editie had hij aartsrivaal en recordhouder John Sadiek tegenover zich.

Image
dWT foto / Stefano Tull
Guno Burleson aan zet in de sudden-death barragepartij tegen John Sadiek. Burleson veroverde dinsdagavond zijn zesde damtitel.-.

De ontlading was groot: bij de winnende combinatie schoot hij - nog vóór het applaus van het publiek - met zijn vuisten gebald en armen omhoog uit zijn stoel. Vervolgens vloog hij zijn even enthousiaste aanhangers om de hals. “Er gaat een heleboel in je om”, beschrijft Burleson het moment. “Ik heb veel steken laten vallen en wilde dat alles goedmaken.”

De dammer, die zijn titel tot in de kleine uurtjes vierde, richt zich op de toekomst. Na zes titels in 22 jaar - Sadiek staat op elf - ziet Burleson zijn leeftijd (hij is 42 jaar) niet als ‘hindernis’ in zijn streven een record te vestigen. Hij geeft wel toe dat fysieke gesteldheid en gezondheid een belangrijke rol spelen. “Dat gaat voor. Bij andere sporten kan het op gegeven moment bepalend worden, maar bij dammers tilt het niet zo zwaar”, spreekt hij optimistisch.

Niet teleurgesteld

De Surinaamse Dambond schrijft op haar website dat Burleson combinatief de wedstrijd in zijn voordeel besliste. Hij gaf twee schijven naar dam, om daarnamet een twee-om-twee ruil zelf dam te halen en de dam van Sadiek af te pakken. Burleson: “Hij zegt zelf 7.000 zetjes te kennen. Ik ben blij dat ik hem met één van zijn eigen zetjes heb gepakt.”

Sadiek zelf is niet teleurgesteld. De damdokter prijst zich gelukkig dat hij de enige is die het toernooi zonder een nederlaag heeft afgesloten. “Ik was al tevreden met een plek in de top drie. Afhangend van verschillende scenario’s die plaats konden vinden, zou ik zelf vierde of vijfde kunnen eindigen.”

Sadiek heeft het ergens aan zichzelf te wijten dat hij niet met de titel vandoorging. Tot en met de negende ronde stond hij nog alleen aan kop met één punt voorsprong op Burleson. Maar in zijn tiende wedstrijd speelde hij remise tegen Johannes Alfaisie, terwijl Burleson won van Harrypersad Laldjietsing en daardoor gelijk kwam.

Volgens Sadiek heeft vermoeidheid een grote rol gespeeld dat hij op de laatste dag de titel niet alsnog binnenhaalde. Voordat de sudden-death barrage begon, had hij naar eigen zeggen de handdoek al in de ring gegooid. “Ik was uitgeblust. Ik ben straks 67, dus je begrijpt ... .”

Comeback

Alfaisie is “dik tevreden” met zijn derde plaats. “Het had wel beter gekund”, geeft hij toe. “Tegen Sadiek stond ik goed en ook tegen Bendt (negende ronde) en Kemnaad (vierde ronde)”, haalt hij verspeelde punten voor de geest.

De Federatiemeester betitelt zijn deelname aan het landskampioenschap als een “comeback”. Zijn laatste toernooi dateerde van 1997 toen hij voor de tweede achtereenvolgende keer derde werd. Daarna vertoefde hij tot en met 2008 op Cuba voor studie. “Het toernooi was voor mij een moment om te zien of ik nog meekan met het spel. En ik heb het niet onaardig gedaan.”

Uitslagen laatste ronde: Burleson - Kemnaad 1-1; Sadiek - Bendt 1-1; Alfaisie - Somai 2-0; Ruben Guiamo - Waldi Anches 1-1; Krishnepersad Ori - Soerdiperkash Jogie 1-1; Derryl Bohr - Laldjietsingh 2-0.

Stand:1. Burleson 16 punten; 2. Sadiek 16; 3. Alfaisie 15; 4. Bohr 14; 5. Kemnaad 14; 6. Bendt 13; 7. Ori 10; 8. Anches 8; 9. Laldjietsing 7; 10. Jogie 7; 11. Guiamo 7; 12. Somai 5.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Mar 09, 2012 20:33

Bron: "De Ware Tijd" 9/3/12

Image
dWT foto/Claudio Barker
President Desi Bouterse lijkt zich op te maken om een zet te plaatsen in een demonstratiepartijtje dammen, dat gespeeld werd langs de route die de staatshoofden namen op weg naar de receptie in het presidentieel paleis. Tijdens de vergadering plaatste hij ook enkele politieke zetten.-.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Mar 14, 2012 16:58

Op een heel ander forum - niet over dammen - ben ik aan de praat geraakt met een Nederlander van Surinaamse afkomst. Hieronder dat deel van zijn verhaal dat over dammen gaat.
Wie zou hij toch bedoelen met Mahesh?

Ik heb de damsite van je nog bekeken. Best wel interessant. Zoals je weet is dammen ook een populaire sport in Suriname. Wijlen een oom van mij kon dat uitstekend, heb nooit van hem kunnen winnen en ook nimmer remise gespeeld.

Ik kan mij nog vaagjes herinneren dat bij mij in de buurt een man woonde met de naam Mahesh. Wellicht zegt de naam je iets. Die man kon niet lezen of schrijven, maar was wel een groot dammer. Hij is vaak Surinaams kampioen geweest. T. Sijbrands heeft hem vaak bezocht in Suriname. Hij was een natuurtalent die vele wereldspelers heeft verslagen.

Hij heeft ooit meegedaan aan een toernooi in het buitenland. De buurt heeft toen geld opgehaald om hem in een fatsoenlijk pak te hijsen. Hij had zelf niet veel te makken. Met paard en wagen verdiende hij toen de kost. En in de late middag kwamen de heren bij elkaar om te dammen. En als hij niet eerder dronken was afgevoerd - hij werd op zijn wagen gelegd en het paard bracht hem veilig naar huis - was hij er ook bij;

En het bij elkaar komen om te dammen was niet in een clubhuis. Dat hadden ze toen nog niet. Tot laat in de avond zaten ze te dammen onder een lantaarnpaal. Als het niet regende. Ik zal eens nagaan of iemand ooit iets over hem geschreven heeft. Nu ik bezig ben met deze tekst krijg ik toch wel een weemoedig gevoel. Ik denk nu terug aan de tijd van mijn jeugd in Suriname, een jeugd vol kattekwaad.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Mar 14, 2012 20:14

Eric van Dusseldorp wrote:Op een heel ander forum - niet over dammen - ben ik aan de praat geraakt met een Nederlander van Surinaamse afkomst. Hieronder dat deel van zijn verhaal dat over dammen gaat.

Ik heb de damsite van je nog bekeken. Best wel interessant. Zoals je weet is dammen ook een populaire sport in Suriname. Wijlen een oom van mij kon dat uitstekend, heb nooit van hem kunnen winnen en ook nimmer remise gespeeld.

Ik kan mij nog vaagjes herinneren dat bij mij in de buurt een man woonde met de naam Mahesh. Wellicht zegt de naam je iets. Die man kon niet lezen of schrijven, maar was wel een groot dammer. Hij is vaak Surinaams kampioen geweest. T. Sijbrands heeft hem vaak bezocht in Suriname. Hij was een natuurtalent die vele wereldspelers heeft verslagen.

Hij heeft ooit meegedaan aan een toernooi in het buitenland. De buurt heeft toen geld opgehaald om hem in een fatsoenlijk pak te hijsen. Hij had zelf niet veel te makken. Met paard en wagen verdiende hij toen de kost. En in de late middag kwamen de heren bij elkaar om te dammen. En als hij niet eerder dronken was afgevoerd - hij werd op zijn wagen gelegd en het paard bracht hem veilig naar huis - was hij er ook bij;

En het bij elkaar komen om te dammen was niet in een clubhuis. Dat hadden ze toen nog niet. Tot laat in de avond zaten ze te dammen onder een lantaarnpaal. Als het niet regende. Ik zal eens nagaan of iemand ooit iets over hem geschreven heeft. Nu ik bezig ben met deze tekst krijg ik toch wel een weemoedig gevoel. Ik denk nu terug aan de tijd van mijn jeugd in Suriname, een jeugd vol kattekwaad.
Voor sterke verhalen zit je goed bij Surinamers, Eric. Jij gelooft het kennelijk ook nog. :D

Als de man echt zo sterk was als men jou heeft wijsgemaakt, waarom hebben we dan nog nooit van hem gehoord via al die door hem verslagen wereldtoppers? Zeker omdat men, Ton Sijbrands voorop, zich ervoor schaamde door hem te zijn ingemaakt... :roll:

Zijn naam ontbreekt ook in het rijtje Hindostaanse damkampioenen sinds 1952, in het artikel van Bryan Spong in De Ware Tijd van 7 juni 2008, zie pagina 10 van dit topic, bovenaan: viewtopic.php?t=1779&postdays=0&postorder=asc&start=135

composite

Post by composite » Wed Mar 14, 2012 22:39

Hanco Elenbaas wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Op een heel ander forum - niet over dammen - ben ik aan de praat geraakt met een Nederlander van Surinaamse afkomst. Hieronder dat deel van zijn verhaal dat over dammen gaat.

Voor sterke verhalen zit je goed bij Surinamers, Eric. Jij gelooft het kennelijk ook nog. :D

Als de man echt zo sterk was als men jou heeft wijsgemaakt, waarom hebben we dan nog nooit van hem gehoord via al die door hem verslagen wereldtoppers? Zeker omdat men, Ton Sijbrands voorop, zich ervoor schaamde door hem te zijn ingemaakt... :roll:

Zijn naam ontbreekt ook in het rijtje Hindostaanse damkampioenen sinds 1952, in het artikel van Bryan Spong in De Ware Tijd van 7 juni 2008, zie pagina 10 van dit topic, bovenaan: viewtopic.php?t=1779&postdays=0&postorder=asc&start=135
Hier de officiële lijst van de Surinaamse dambond: http://suridam.comli.com/Men/men.php. Geen Mahesh. Trouwens: zo'n kleurrijke dammer die regelmatig volkomen bezopen door zijn eigen paard naar huis moest worden gebracht, hadden we wel gekend, denk ik.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Mar 14, 2012 23:54

composite wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Hier de officiële lijst van de Surinaamse dambond: http://suridam.comli.com/Men/men.php. Geen Mahesh. Trouwens: zo'n kleurrijke dammer die regelmatig volkomen bezopen door zijn eigen paard naar huis moest worden gebracht, hadden we wel gekend, denk ik.
Eric heeft in ieder geval weer een prachtig onderwerp gevonden voor zijn "lekker griezelen" website,
viewtopic.php?f=84&t=3388

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Mon Mar 26, 2012 21:02

Dit stond vandaag in de Volkskrant.
Attachments
suriname.pdf
(5.52 KiB) Downloaded 310 times
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Apr 10, 2012 18:54

Bron: "De Ware Tijd" 10/4/12

Jarige dambond
‘Zestig jaar oud, maar niet koud!’

door Guillano Bruce
10/04/2012

Paramaribo - Gebrek aan financiën is voor de Surinaamse Dambond geen reden geweest zijn zestigjarige bestaan onopgemerkt voorbij te laten gaan. De mijlpaal is in de Vereniging Officiers Sociëteit bescheiden gevierd met dammers.

Verschillende sprekers hadden het zaterdagavond over positieve en negatieve gebeurtenissen van de afgelopen jaren en gaven hun visie op de toekomst. Allemaal waren ze het erover eens dat de bond, ondanks tegenslagen, het niet slecht gedaan heeft de afgelopen jaren. Echter moet Suriname volgens hen net als vroeger zijn plaats weer innemen in het werelddamgebeuren.

Image
dWT foto / Irvin Ngariman
Gehuldigden poseren met hun award. Ze werden bij de viering van het zestigjarig bestaan van de Surinaamse Dambond (SDB) in de bloemetjes gezet.-.

Secretaris Aanand Ramjilal, die de avond aaneenpraatte, stelde dat de SDB de zware taak die hem te wachten staat aankan. “De bond heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, maar kan nog heel veel. Zestig jaar oud, maar niet koud!”, zei hij.

Sportdirecteur Michael Watson voorspelde goede tijden, maar waarschuwde dat die pas zullen komen als iedereen zijn schouders eronder zet. “Met zestig jaar ga je over het algemeen met pensioen en mag je gaan rusten, maar in dit geval kan rust voor roest zorgen.”

Watson zegde de mederweking van het ministerie toe bij het ont- wikkelen van de sport. “Het ministerie zal er altijd zijn om mee te helpen dammen in Suriname naar grotere hoogten te brengen.”

Voorzitter Robur Levens zei dat in de toekomst geprobeerd zal worden dammen ‘een belangrijke tak van sport in Suriname te maken’. Hij kondigde verschillende maatregelen aan om dat doel te bereiken. “Hopelijk verbetert onze financiële status en kunnen we bijvoorbeeld beter zichtbaar zijn in de districten”, vertelde hij.

Ook de jeugdige dammers wil zijn bestuur een push geven. “Door gebrek aan middelen lukt het niet altijd, maar we willen ze vaker naar internationale wedstrijden en WK’s sturen.”

Awards

De Internationaal Meesters Guno Burleson en John Sadiek, maar ook old timers als de Federatiemeesters Hugo Kemp en Harley Overman behoorden zaterdagavond tot achttien actieve en oud-dammers die een plaquette kregen voor hun prestaties. Landskampioen Burleson noemde het zestigjarige bestaan van de bond een “uitzonderlijke gebeurtenis”. “Het is heel gezond voor de dammerij dat de bond zolang bestaat. We hebben wel turbulente periodes gehad, maar desondanks ook positieve ontwikkelingen.”

Ook Sadiek was blij met de jubileumviering. “Zestig jaar Surinaamse Dambond is echt iets naar mijn hart”, merkte hij op. De damdokter is van mening dat er nog veel werk aan de winkel is voor de damsport in Suriname tot ontwikkeling te brengen. Maar verwijzend naar de jeugdige uitschieters als Gaetano Nahar en de broers Arief en Niaaz Salarbaks ziet hij een positieve toekomst tegemoet. “Ook als we meer met elkaar samenwerken, moet het goed komen.”

Sharief Rodjan, die ook gehuldigd werd, zei veel aan dammen te danken te hebben. “Het heeft me heel ver gebracht en veel plaatsten laten zien. Als dammen niet bestond, weet ik niet waar ik zou zijn op dit moment. Ik kan daarom de sport niet loslaten.”

De Federatiemeester speelde drie jaar niet, maar maakte vorig jaar zijn terugkeer. “Dammen leert je veel. Het leert je beter denken over bepaalde zaken binnen de dammerij als in het leven.” De 36-jarige Rodjan damt sinds zijn veertiende.-.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 16, 2012 04:39

De Surinaams-Nederlandse strafpleier Gerard Spong wil ooit misschien ook nog eens een damtoernooi in Suriname sponsoren. Uit De Telegraaf van zaterdag:

Image

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Apr 25, 2012 15:22

Bron "De Ware Tijd" 24/4/2012

Damsimultaanseance Lelydorp
Twee dammers verslaan landskampioen Guno Burleson

door Guillano Bruce
24/04/2012

Paramaribo - Eric Samin en Roni Sariman hebben landskampioen Guno Burleson op de knieën gekregen. Het lukte de twee zondag in de damsimultaanseance van het gemeenschapsproject Pikin Sranan van hem te winnen. Het was voor de kampioen, die het op de Groene Strook van Lelydorp gelijktijdig opnam tegen 36 tegenstanders, het eerste verlies in twee maanden.

Het leeuwendeel moest het ontgelden tegen de Internationaal Meester, maar Samin en Sariman waren beter, terwijl Lofernus Leonar brutaal een remise afdwong. ‘Bul’, die sinds de derde ronde van het Persoonlijk Landskampioenschap in 26 partijen een nederlaag had ontweken, kon na de simultaan nog lachen. “Het was geen easy walkover”, merkte hij op.

Image
dWT foto / Stefano Tull
Guno Burleson aan zet tegen Sahira Chiragali. De damkampioen nam het zondag tijdens een simultaanseance te Lelydorp op tegen zesendertig dammers.-.

Burleson bewoog zich tijdens de activiteit, die meer dan vijf uur duurde, van bord tot bord om zetten te doen. “Een simultaan vergt veel van je af. Het is niet licht. Je moet snel zijn, waardoor de kans groot is dat je een blunder begaat.”

Zowel Samin als Sariman, die beiden in de omgeving van Lelydorp wonen, keken verwonderlijk op van hun overwinning. “Ik ben echt verrast”, reageerde Sariman. “Het ging goed. Ik had niet verwacht dat het een overwinning zou worden.”

Samin: “Ik had het niet verwacht. Maar ik moet eerlijk zijn en zeggen dat het moeilijk was. Hij is zes keer landskampioen geworden.”

Essentie

Met de simultaan wil directeur Dennis Tauwnaar van Pikin Sranan vaderlandsliefde aanwakkeren. “Dammen stimuleert indirect vooruitgang. Op de eerste plaats wordt het denkvermogen bevorderd en denken stimuleert vooruigang. Door te denken willen we Surinamers aanmoedigen meer liefde te gaan tonen voor hun land.”

Anderzijds diende de simultaan als stimulans voor de damsport op Lelydorp. Om die reden is op de Groene Strook een cabana gebouwd, waarin zowel een stenen dam- als schaakbord zijn geplaatst. Tauwnaar gaf aan dat het de intentie is dat de dam- en schaakbond er lessen ko- men verzorgen.

Burleson heeft alvast zijn medewerking toegezegd. “Ik ben altijd bereid mijn krachten te geven. En als ik het een beetje druk heb, kan ik altijd nog iemand klaarstomen om het te doen.”

Ook ondervoorzitter Henk Staphorst van de Surinaamse Dambond staat achter het initiatief. “Als het aan ons ligt, krijgt Lelydorp ook een sterke vereniging die aan onze toernooien deelneemt.”

Goed initiatief

Murphy Todikromo, die op Lelydorp woont, vond de simultaan een “goed initiatief”, vooral omdat er weinig tot geen damactiviteiten worden georganiseerd op Lelydorp. Hij maakt deel uit van een familieclub. “Het zou vaker moeten gebeuren, misschien drie keer per jaar. Zo blijven de jongeren ook niet zomaar over straat hangen.”

Sahira Chiragali vond het spannend tegen de landskampioen te spelen. “Ik wilde ervaring opdoen”, motiveerde ze haar deelname. De vijftienjarige damster is pas drie jaar aangesloten bij vereniging De Kroon, waar ook haar jongere broer speelt. “Dammen is mijn enige hobby.”

Voor Merlyn en Graciëlla Bruining was het een unieke ervaring. “Het was leuk. Burleson is heel snel”, merkten ze lachend op. De zusters willen zich inschrijven bij een vereniging, maar denken dat het moeilijk zal gaan, omdat ze op Para wonen. “En er is daar geen vereniging. Maar we zullen navraag doen en kijken hoe we ons bij één zullen aansluiten.”.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Apr 27, 2012 00:03

Bron: "De Ware Tijd" 26/04/12"

Jeugddamkampioenschappen ingekort

door Guillano Bruce
26/04/2012

Paramaribo - Gebrek aan financiën maakt dat de nationale jeugddamkampioenschappen worden ingekort. In feite zou het toernooi dat morgen begint tot en met zondag duren maar daarvan is afgezien. Hemradj Basdewsing die als commissaris bij de Surinaamse Dambond (SDB) met de organisatie belast is, laat weten dat de financiële middelen niet toereikend zijn.

Aan de kampioenschappen, die verdeeld zijn in een U-8, U-11, U-14 en U-17 categorie doen ook dammers uit de districten mee. Er komen spelers uit Brokopondo, Moengo, Albina, Para, Wanica en terwijl mogelijk ook Nickerie en Coronie participeren.

Volgens Basdewsing zou het de organisatie te duur komen te staan om de dammers drie dagen lang te accommoderen. De voor- rondes zouden vrijdag gespeeld worden waarna de halve finale en finale respectievelijk zaterdag en zondag zouden worden afgewerkt. Zondag komt nu weg te vallen waardoor de halve finale en finale nu beiden zaterdag gespeeld worden.

“Het zou een beetje moeilijk zijn. De kinderen moeten ‘s morgens eten en als ze ‘s middags spelen moet je ze ook een warme maaltijd aanbieden. Het zou onethisch zijn om ze zonder warm eten te laten”, merkt hij op. De organisatie heeft de kosten rondom het toernooi op 9.000 SRD begroot.

Daarvan is tot nu toe één dag voor het toernooi maar de helft binnen. Het overgrote deel van de komt van de overheid. “De ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling en Sport en Jeugdzaken hebben bijna 4.000 SRD gegeven”, laat Basdewsing weten. Met het geld zal onder andere het vervoer van de jongelingen naar de stad betaald worden. Per-tjaja Luhur heeft haar partijcentrum aan de verlengde Gemenelandsweg gratis beschikbaar gesteld.

De ministeries zouden volgens hem in eerste instantie met meer financiële middelen inkomen. Basdewsing vermoedt dat het te maken heeft met de reshuffeling op de verschillende ministeries. “Maar dat zou je aan de ministers zelf moeten vragen.”

De organisatie heeft ook ongeveer acht bedrijven benaderd voor sponsoring. Daarvan hebben naar zeggen van Basdewsing slechtst twee gereageerd. “Niet alle bedrijven zijn gewillig. De meesten hebben pas ook de avondvierdaagse gesponsord.”

Hij zegt vandaag nog te zullen proberen sponsoring rond te krijgen. De wedstrijden vangen morgenmiddag om kwart voor zes aan.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Apr 28, 2012 03:42

Bron: "De Ware Tijd" 27/4/12

Ophef rond nationaal jeugddamkampioenschap

door Guillano Bruce
27/04/2012

Paramaribo - Rond het nationaal jeugdkampioenschap 2012 van de Surinaamse Dambond is ophef ontstaan. Commissaris Hemradj Basdewsing en de rest van het bestuur bij de Surinaamse Dambond (SDB) zitten niet op één lijn: de rest wil het toernooi over een maand organiseren, terwijl Basdewsing zinspeelt op dit weekend.

De commissaris is deze week met brieven van de Dambond rondgegaan bij media om het evenement te promoten. Medecommissaris Dew Jaddoe stuurde gisteren echter een mail rond waarin staat dat het bestuur afstand doet van bekendmakingen van Basdewsing. “Ter algemene kennis wordt gebracht, dat de Surinaamse Dambond de enige autoriteit in Suriname is die is bevoegd tot het houden c.q. doen organiseren van de jeugddamkampioenschappen. Nadrukkelijk wordt erop gewezen dat als zodanig geen enkele organisatie c.q. persoon - ook niet H. Basdewsing zich uitgevende als bestuurslid - commissaris jeugd - gemandateerd is tot het organiseren/doen houden van de nationale jeugdkampioenschappen”, aldus een passage uit de SDB-verklaring.

Image
dWT foto / Irvin Ngariman
De commissarissen Hemradj Basdewsingh (l) en Dew Jaddoe (tweede vanuit rechts) tijdens een luchtig moment met de ex-voorzitters Raj Narain (r) en Rudi Azimullah (tweede vanuit links). Basdewsing is op solotoer gegaan bij de organisatie van het Nationaal Jeugddamkampioenschap.-.

Ondervoorzitter Henk Staphorst zegt desgevraagd dat dinsdag in een bestuursvergadering het besluit genomen is het toernooi tot en met mei uit te stellen. “We zijn geschrokken van de berichten in de krant”, merkt hij op.
Volgens Staphorst was Basdewsing, die hij dinsdag voor het laatst heeft gesproken, niet content met de beslissing van het bestuur om het toernooi te verschuiven. “Als hij damkampioenschappen wil organiseren mag dat, maar niet onder auspiciën van de dambond.”

Financiën

Basdewsing en Jaddoe waren belast met de organisatie van het jeugdkampioenschap. “Ze hebben hun bevindingen dinsdag voorgelegd aan het bestuur en wij vonden dat dingen nog niet voldoende in orde waren om het toernooi te organiseren.”

De ondervoorzitter vindt het vreemd dat Basdewsing toen aangaf dat er niet voldoende financiële middelen waren om het toernooi te organiseren, maar een dag later wel. “Vanwaar komt hij er dan plotseling mee?” vraagt hij zich af.
De commissaris heeft intussen verschillende instanties, waaronder de ministeries van Onderwijs en Volksontwikkeling en Sport- en Jeugdzaken, bereid gevonden om de kosten te dekken. De twee ministeries hadden ongeveer 4.000 Surinaamse dollar gegeven.
Het bestuurslid liet de krant gisteren enkele bestelbonnen voor vervoer, voeding en accommodatie zien. “Het enige wat ik niet heb kunnen realiseren, zijn geldprijzen voor de kampioenen.”

Basdewsing is niet van plan zich te laten ‘dwarsbomen’. “Ik ben gekozen bestuurslid en mij is gevraagd het jeugdgedeelte te coördineren. Het toernooi gaat door”, benadrukt hij.
De commissaris zegt dat het in het nadeel van de jeugdigen komt als het evenement volgende maand plaatsvindt, “omdat tegen die periode de basis- en muloscholen zich voorbereiden op examens. We hebben het toernooi sinds 2008 altijd in de paasvakantie gehouden.”

Gevolgen

Voorzitter Robur Levens zegt aan de krant, dat hij gebeld is door Basdewsing, die aangaf voldoende voorwerk gedaan te hebben om het toernooi plaats te laten vinden. “Ik zei hem toen, dat als hij een toernooi voor de jeugd wilde organiseren hij dat mocht, maar dan niet onder naam van nationale jeugdkampioenschappen van de Surinaamse Dambond.”

De voorzitter geeft aan, dat het handelen van Basdewsing mogelijk niet zonder gevolgen blijft voor de commissaris. Wel zal Levens de wedstrijden niet tegenwerken. “Ik wil de ontwikkeling van de jeugd niet tegengaan. De jeugd is heel belangrijk voor de dambond”, stelt hij.
Aan de andere kant wenst de voorzitter niet mee te werken aan nationaal jeugdkampioenschap dit weekend. “Ik ben uitgenodigd om aanwezig te zijn en een toespraak te houden, maar ik ga niet.”.-.

Post Reply