Nostradamus wrote:Mikkeltje, mikkeltje, na zulke grote woorden van jou aan het adres van Marcel, mag jijzelf haast wel
je excuses aanbieden. Ik heb zelf grote waardering voor Marcel en ik hoop dat hij nog lange tijd
veel voor de damwereld mag betekenen. Een fout maakt iedereen wel eens en hij geeft het zelf ook
eerlijk toe, klasse van hem ! Zoals eerder gezegd vond ik het echt een prachtig toernooi
en had ik er geen moeite mee dat ze de stekker eruit trokken bij de laatste ronde. Het is zelfs een
goed idee voor komende NK toernooien. Alleen de timing moet beter, zodat iedereen van te voren
weet welke ronde niet live wordt uitgezonden.
Het was ook niet eens de schuld van Marcel Kosters dat er geen beeld was. Hij heeft ietwat voorbarig gemeld dat de laatste ronde alsnog zou worden uitgezonden. Dat zal hij niet hebben gedaan in de wetenschap dat de ronde niet zou worden uitgezonden. Hij was er op dat moment van overtuigd dat ook de organisatie inzag dat het niet uitzenden een absurd idee is.
Marcel Kosters verwijt ik daarom helemaal niks. Ik verwijt het de organisatie/sponsor wel dat de stekkers er zijn uitgetrokken. Ik ben en blijf van mening dat de uitzending doelbewust blokkeren een kanonskogel is, die dwars door de huidige, fantastische ICT-ontwikkelingen heengaat. Het idee erachter snap ik wel, maar ik zie niet in waarom mensen zich naar aanleiding van zo'n kinderachtig spelletje laten dwingen om naar het NK te gaan. Ikzelf zou om deze reden juist weigeren om nog naar een toernooi toe te gaan.
Daarnaast kan de organisatie toeschouwers lokken door het organiseren van vele nevenactiviteiten. Dan denk ik vooral aan regionale sneldamtoernooien waar je gauw 70-80 man voor kunt krijgen. Plan gelijktijdig een ronde van het NK en moet je zien hoe gezellig het wordt. Wil je dat deze mensen op de slotdag komen? Organiseer dan het sneldamtoernooi. Op deze manier krijg je toch je mensen (en waarschijnlijk ook meer media-aandacht omdat er gewoon veel te beleven valt) en kun je de live uitzending gewoon laten doorgaan. Mensen die niet in de mogelijkheid zijn om de reis naar de locatie te trotseren, worden niet gedupeerd op deze manier.