NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post Reply
Koos van Amerongen
Posts: 352
Joined: Wed Nov 11, 2009 19:38
Location: IJsselstein

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Koos van Amerongen » Sun Apr 15, 2012 22:11

Bert Aalberts wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Image

Image

Het is nauwelijks doorgedrongen tot de media dat er een nieuwe kampioen Dammen is... Zelfs RTV Noord-Holland besteedt er geen aandacht aan. Haitze Meurs zei toen hij voorzitter werd van de KNDB iets als "Beter slim denken dan hard werken." Marcel werkt keihard, maar heeft kennelijk moeite met delegeren en het verwerken van een beetje kritiek. Een man als Cor Westerveld had RTV Noord-Holland minstens bij de opening en de huldiging aanwezig laten zijn en de NOS vermoedelijk ook nog.

RTV Drenthe heeft een klein beetje zijn best gedaan, met beelden van het WK in Emmeloord.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K3wbLDN9SFU[/youtube]
RTV Drenthe besteedt dan ook relatief gezien ontzettend veel aandacht aan dammen. Ik denk dat er geen enkele regionale omroep in Nederland is die dat nadoet.
De regionale omroep RTV9 van Nieuwegein, IJsselstein en Lopik besteed ook aardig wat tijd aan het dammen.
Hier bijvoorbeeld een filmpje van het schooldammen in IJsselstein: http://www.youtube.com/rtv9nl#p/u/0/VIEUeEk95EY
Deze compilatie was een experiment, vooral bedoeld om jeugddammen te promoten onder welpen en pupillen.
Het ''Kijk ik sta in dat filmpje op internet!'-doorvertelaanklasgenootjes-effect' zegmaar.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 16, 2012 01:02

MenO wrote:Mooi plaatje :)
Dat was de slotronde, neem ik aan?
Ik denk het wel Menno. Marcel schrijft dat niet hij maar Maarten van Leenen de foto gemaakt heeft.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 16, 2012 04:45

Image

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 16, 2012 17:22

De weekendproductie van Bert Dollekamp voor Het Dagblad van het Noorden is niet helemaal geplaatst in de krant van vandaag. Daarom hier:
Bert Dollekamp wrote: ‘Roel is echt van een ander niveau’

• Leerling Boomstra passeert meester Baljakin
• Eerste landstitel na glanzende remise

Door Bert Dollekamp

Heerhugowaard – In de belangrijkste partij uit zijn carriere ging Roel Boomstra manmoedig de strijd met zijn voormalig leermeester Alexander Baljakin aan. De 19 jarige Emmenaar slaagde na complexe verwikkelingen cum laude met een glanzende remise. Na een bronzen en twee zilveren plakken is zijn eerste grote titel binnen: kampioen van Nederland.

10.00 uur. De veertien deelnemers aan het NK dammen zitten klaar voor de laatste ronde. Centraal in de luxe bovenzaal in Hotel Jules schudden koploper Roel Boomstra en runner-up Alexander Baljakin elkaar de hand. Boomstra is zichtbaar gespannen. Maar hij heeft zich goed voorbereid. Remise is genoeg. Geen risico’s, heeft coach Rob Clerc hem op het hart gedrukt. Vandaag is het resultaat heilig.

10.30 uur. Meteen al een lastige keuze. Boomstra kan afwikkelen naar een klassiekachtige stand. Of een open aanvalletje opzetten. Steeds zal Baljakin hem met zijn favoriete laveerspel kunnen bestoken. “Ik vond het allemaal niks”, zegt de Emmenaar na afloop. “Ik wilde niet achter de feiten aanlopen”. Met kloppend hart brengt hij het levensgevaarlijke Sargin detail met een verre voorpost op het bord. Beneden in de analyseruimte schudt Rob Clerc het hoofd. “Ik maak me grote zorgen. Dit was niet de bedoeling. Baljakin beheerst dit speltype als geen ander. Roel speelt met vuur.”

11.00 uur. Damliefhebbers en familieleden druppelen binnen. Moeder Annemieke Boomstra is uit Emmen met Hijken DTC speler Jacob Okken meegereden. “We hebben de hele week aangebrand eten gehad, ik heb het verloop steeds op de computer gevolgd. Ik snap er niks van maar werd telefonisch bijgepraat door Jacob. Roel heb ik niet gesproken, die wil niet gestoord worden.” Okken heeft inmiddels poolshoogte genomen in de speelzaal. “Ik weet het ook niet hoor, het kan nog alle kanten op.” Hij heeft vooraf een oefenmatch met Boomstra gespeeld. “Tegen veel grootmeesters kan ik me aardig staande houden. Maar bij Roel voel je toch een grotere druk, hij is echt al van een ander niveau.”

12.00 uur. De ontknoping nadert. Demonstrateur Paul Oudshoorn neemt de mogelijkheden met het publiek door. Baljakin heeft onmiskenbaar voordeel. Maar een sluitende winst wordt niet gevonden. Grootmeester John van den Borst, onder andere trainer van Pim Meurs, verwacht dat Boomstra het gaat redden. “Die jongens weten precies waar ze mee bezig zijn. Doelgericht, hard werken, gedisciplineerd, die zie je 's avonds echt niet in de bar. En vergeet niet dat ze al veel ervaring hebben en mentaal gehard zijn. Dat geldt zeker voor Roel, die schrikt niet meer van een complexe stand.”

12.45 uur. In de speelzaal dromt het publiek samen bij het bord van Boomstra. Deze haalt regelmatig zijn neus op en gaat af en toe verzitten. Baljakin is als in steen gebeiteld in diep gepeins verzonken. Dan neemt hij een afwikkeling. Boomstra antwoordt binnen een minuut. Beneden haalt Clerc opgelucht adem. “Volgens mij heeft Roel het onder controle. Misschien zelfs voordeel. Als hij nu zijn interne computer aanzet, dan rekent hij het gewoon uit. ”

13.15 uur. Met vaste hand levert Boomstra zijn 45e zet af. De jonge Drent zoekt ietwat onwennig naar de ontspannen houding die past bij het voldongen feit dat zich aankondigt. Dan kijkt Baljakin hem schouderophalend aan en stelt remise voor. Dat lijkt Boomstra een goed idee. Hij is kampioen van Nederland.



Uitslagen NK dammen

13e ronde: Mooser-Kroesbergen 0-2, Wijker-Barkel 1-1, Ron Heusdens-Auke Scholma 1-1, Roel Boomstra-Alexander Baljakin 1-1, Frits Luteijn-Pim Meurs 1-1, Jasper Lemmen-Jeroen van den Akker 1-1, Kees Thijssen-Anton van Berkel 1-1.
Eindstand: 1.Boomstra 13-18, 2.Baljakin 13-16 (+2), 3.Meurs 13-16, 4.Kroesbergen 13-14 (+1), 5.Scholma 13-14 (+1), 6.Thijssen 13-14 (+1), 7.Van den Akker 13-13, 8.Heusdens 13-12 (+2), 9.Van Berkel 13-12 (-1), 10.Lemmen 13-12 (-2), 11.Barkel 13-11, 12.Luteijn en Wijker 13-10, 14.Mooser 13-10 (-1)
Bert Dollekamp wrote: Boomstra in stijl naar eerste titel

Door Bert Dollekamp

Heerhugowaard – Met een glanzende remise tegen zijn voorganger Alexander Baljakin bezegelde Roel Boomstra zijn greep naar de macht bij het NK dammen. De 19 jarige Emmenaar speelde een vrijwel foutloos toernooi en was ook op het beslissende moment bestand tegen de druk. Tegen Baljakin had hij aan remise genoeg maar het werd onverwacht spannend: “Ik wilde niet met passief spel achter de feiten aanlopen en koos de scherpste variant van het bord. Ik wist dat het gevaarlijk was, want Baljakin beheerst dit speltype als geen ander. Maar ik wist ook dat het met secuur spel houdbaar moest zijn. En toen hij niet de kansrijkste voortzetting koos, kon ik het verloop berekenen en was het snel gebeurd.” Boomstra zegt geen last te hebben gehad van de ophef rond zijn beschermde positie. “Voor mij telde alleen de titel. Ik vond dat ik er nu wel aan toe was. Na die prachtige start met vier zeges op rij zat het even tegen en ik kreeg bovendien niks cadeau. Maar na de winst op Van den Akker, mijn beste partij, had ik er vertrouwen in dat het goed zou komen. Ik ben er hartstikke blij mee.”
Bert Dollekamp wrote: Scholma en Kroesbergen vol lof

Behalve Roel Boomstra speelden ook Groninger Michiel Kroesbergen en Bafloër Auke Scholma een prima toernooi, waarin ze bovenin meedraaiden en uiteindelijk als vierde en vijfde eindigden. Kroesbergen ontpopte zich met tactisch en combinatief sterk spel tot een van de smaakmakers van het toernooi. Hij is vol lof over zijn clubgenoot Boomstra. “Roel heeft erg sterk en constant gespeeld. Knap hoe hij met de druk is omgegaan, ook toen het wat minder ging. Een terechte kampioen.”
De 55 jarige Scholma kwam ondanks een ongelukkige kloknederlaag tegen Thijssen tot vlak bij het podium. Hij betitelde Boomstra in zijn praatje namens de deelnemers als een groot kampioen. “Ik heb als iets kleiner kampioen met mijn 26 finales wel enig vergelijkingsmateriaal en moest even terugdenken aan 1983 toen ik zelf met twee ronden te gaan bovenaan stond en advies vroeg aan de onlangs overleden oud-kampioen Wim de Jong. Dat was zelf een compromisloze aanvaller en die zei dus dat ik gewoon de beuk erin moest gooien. Nou dat heb ik gedaan en dat liep dus niet goed af. Roel heeft ons vandaag laten zien hoe het wel moet. De bekroning op een ijzersterk toernooi.”
Bert Dollekamp wrote: Het naadje van de kous

Terwijl Boomstra en Baljakin hun partij nog eens doornemen, kijkt zijn eerste trainer Adrie Butzelaar op een afstandje toe. “Het is een prachtige dag. Wat kan die jongen dammen. Ik heb de tranen in de ogen”. Butzelaar ontfermde zich over Boomstra toen deze zich als dreumes aanmeldde bij de damclub Soest. “Hij was eerst bij de schaakclub geweest, maar daar wilden ze hem schaken leren en dat kon Roel al. Hij wilde vooral spelen, nou dat kon bij ons. Hij mocht meteen tegen warme bakker Jitze van der Meer, die elk nieuw lid onder handen nam. Op een gegeven moment deed Roel het verkeerd. Zet die maar even terug zei Jitze. “Waarom dan?” vroeg Roel. “Die wou het naadje van de kous weten”. Even later ziet Boomstra zijn oude trainer staan en volgt een hartelijke begroeting. Boomstra bevestigt dat ze in Soest destijds de juiste snaar geraakt hebben. “Ik vond het een prachtig spel en wilde er alles van weten En dat is nog steeds zo.”

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 16, 2012 17:41

Een nieuw filmpje van RTV Drenthe:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qc2oiTLgV2c[/youtube]

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Leri » Mon Apr 16, 2012 17:52

Leuk filmpje! :).

Leuke dam keuken ook :D!
Last edited by Leri on Tue Apr 17, 2012 00:11, edited 1 time in total.

AntonvBerkel
Posts: 149
Joined: Fri Nov 14, 2003 10:23

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by AntonvBerkel » Mon Apr 16, 2012 18:10

MenO wrote:Ik neem trouwens aan dat Roel Boomstra naast de titel ook de combinatieprijs heeft gewonnen? Behalve zijn klapper tegen Steven Wijker hebben we dit toernooi weinig echt combinatiegeweld gezien.
Overigens ben ik wel benieuwd wie al die rondeprijzen voor de meeste strijdlust hebben gewonnen. Waarom is daar niet wat meer aandacht aan gegeven? Als je die prijs toch uitreikt... (waar ik het overigens volledig mee eens ben!)
Bij de Tour de France rijdt zo'n man de hele dag met rode rugnummers, dat is best een eer (naast dat de sponsor het leuk vindt). Nou suggereer ik niet dat de winnaars de volgende ronde met een malle hoed op moeten spelen, maar het gewoon bekend maken is toch wel het minste wat je kunt doen met zo'n prijs...
Met enige trots dat mijn vechtlust in het toernooi om vanaf plaats 14 met 2 punten achterstand op de nummer 13 op te klimmen naar plaats 9, beloond is door de vakjury, bij deze de uitslagen van de strijdlustprijs per ronde.
Attachments
Strijdlustprijzen NK 2012.jpg
Strijdlustprijzen NK 2012.jpg (724.33 KiB) Viewed 5494 times

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Kosmos » Mon Apr 16, 2012 18:17

Erg vreemd natuurlijk dat je in de verslagen niets verneemt over wie de meest strijdlustige (meest strijdlustigste lees ik haha) speler was elke ronde en waarom dan wel? Uit PR-overwegingen hoort dat er natuurlijk bij.
Nog steeds radiostilte van Marcel Kosters: volgens mij hebben we nog een verklaring van hem tegoed. Nadat hij schreef dat er wel degelijk live zou worden uitgezonden en dat niet gebeude, heb ik niets meer gehoord.
Met de strijdlust was het trouwens goed gesteld, zelden zullen er zo weinig spelers meegedaan hebben die degelijk de ene remise aan de andere willen rijgen. In plaats daarvan werd er door iedereen creatief en gewaagd gespeeld.
Heaven is no location, but a state of mind

AntonvBerkel
Posts: 149
Joined: Fri Nov 14, 2003 10:23

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by AntonvBerkel » Mon Apr 16, 2012 18:25

Een drietal berichtjes die in het Brabants Dagblad zijn geplaatst over het NK 2012.
NK 2012 (10-4-2012).jpg
NK 2012 (10-4-2012).jpg (175.87 KiB) Viewed 5472 times
NK 2012 mascotte.jpg
NK 2012 mascotte.jpg (204.84 KiB) Viewed 5472 times
NK 2012 ronde 12.jpg
NK 2012 ronde 12.jpg (130.31 KiB) Viewed 5472 times

User avatar
Ganesha
Posts: 676
Joined: Sun Feb 24, 2008 22:07

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Ganesha » Mon Apr 16, 2012 20:24

Hallo Anton,een mooi resultaat dat je 3 keer verkozen bent tot meest strijdlustige speler.
Knap dat je je na het slechte begin zo goed hersteld hebt.
Heeft Ron echt een protest ingediend tegen dat hondje? Bij wie is dit protest dan ingediend?
Waarom is hij in het gelijkgesteld? groet, Daan

AntonvBerkel
Posts: 149
Joined: Fri Nov 14, 2003 10:23

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by AntonvBerkel » Mon Apr 16, 2012 22:57

Ganesha wrote:Hallo Anton,een mooi resultaat dat je 3 keer verkozen bent tot meest strijdlustige speler.
Knap dat je je na het slechte begin zo goed hersteld hebt.
Heeft Ron echt een protest ingediend tegen dat hondje? Bij wie is dit protest dan ingediend?
Waarom is hij in het gelijkgesteld? groet, Daan
Ron vond het beestje naast het bord afleidend en vroeg aan de arbiter, Cor Verdel, of het toegestaan was dat ik die knuffel er had staan. Cor oordeelde dat hij er alleen mocht staan als de tegenstander er geen last van had. Woefie moest daarom vanuit mijn tas die op de grond stond, toekijken. Toch zag deze trouwe en stille supporter mij met een verrassende combinatie in zeer slechte stand het nog tot een minremise schoppen.

Overigens waren er in totaal drie tegenstanders die de knuffel naar de vensterbank hadden verbannen. :( Maar er waren er ook bij die het wel gezellig vonden. Marino was de sportiefste: hij kwam Woefie tijdens de wedstrijd een glaasje water brengen. :D

Als je op de rondefoto's kijkt, zie je hem af en toe op de foto staan.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 16, 2012 23:34

Kosmos wrote:(...)
Nog steeds radiostilte van Marcel Kosters: volgens mij hebben we nog een verklaring van hem tegoed. Nadat hij schreef dat er wel degelijk live zou worden uitgezonden en dat niet gebeude, heb ik niets meer gehoord.(...)
Hoi Tjalling,

Ik sluit mijn bijdrage aan (dit deel van) de draad af met de constatering dat ik een aantal fouten heb gemaakt, ook met het plaatsen van het bericht waaraan je hierboven refereert.

Vriendelijke groet,
Marcel
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Gerben van Steenbergen
Posts: 41
Joined: Thu Apr 10, 2008 16:23
Real name: Gerben van Steenbergen

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Gerben van Steenbergen » Tue Apr 17, 2012 10:08

http://www.rtvnh.nl/uitzending-gemist/t ... /NH+Nieuws

Leuk filmpje over de uitreiking van damdiploma's op een Heerhugowaardse school.
Alleen beetje jammer van de eerste zin van het volgende item: "dan de sport......"

User avatar
mikkeltje
Posts: 391
Joined: Tue Oct 19, 2004 21:53
Location: Diemen
Contact:

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by mikkeltje » Tue Apr 17, 2012 13:15

Marcel Kosters wrote:
Kosmos wrote:(...)
Nog steeds radiostilte van Marcel Kosters: volgens mij hebben we nog een verklaring van hem tegoed. Nadat hij schreef dat er wel degelijk live zou worden uitgezonden en dat niet gebeude, heb ik niets meer gehoord.(...)
Hoi Tjalling,

Ik sluit mijn bijdrage aan (dit deel van) de draad af met de constatering dat ik een aantal fouten heb gemaakt, ook met het plaatsen van het bericht waaraan je hierboven refereert.

Vriendelijke groet,
Marcel
Tja Marcel, zo makkelijk kom je hier ook niet mee weg; een geadressseerd excuus aan de wereldvreemde Kosmos.

De betalende damwereld (en ik ben daar "gelukkig" even geen van) wacht op een antwoord van de man "in functie". Is deze niet boven je "pet gegroeid"? Ik heb met krommende tenen gezien hoe je mijn subsidiecentjes opmaakte aan reisjes naar Afrika en daar het programma Kompitie uitlegde (dammen kunnen ze daar al, dus wat deed je daar al die keren?). Was het ICT budget wellicht op, Marcel? Marcel, mag ik je er aan herinneren dat je in een publieke functie optreedt. De Wet Openbaarheid van Bestuur doet daarmee zijn intrede. Dus, hup in de klauwtjes en een verklaring die verifieerbaar is, officieel en ten overstaan van de hele (buitenland incluis) damwereld de deur uitgaat. De toernooicomissie staat momenteel niet ter discussie; jouw positie en die van het hele bestuur wel.

Wat is de visie van het bestuur? Hoe ga je dit in de toekomst aanpakken (weer hap snap beleid, nee toch)? Welke garanties stel je aan de dammer tav de organisatie?

Het is zo jammer om telkens weer te zien dat de dammmer zo veel ideeen heeft en het bestuur er werkelijk geen snars van begrijpt!

In mijn optiek (en dat mag best gezegd worden, heren) heb je gewoon gefaald die ochtend! En dat dien je ruiterlijk toe te geven en NIET tot de orde van de dag over te gaan! Als ik nog lid was, had ik je op het hakblokje gelegd. Secretaris (wat een naam in deze tijd) van een Koninklijke bond is een baan met verantwoordelijkheid. Kun je die niet aan, of verwijs je naar het vrijwillige karakter, dan wel de onbezoldiging, leg hem neer!

Verder een puik NK, met een prachtige kampioen!

In kort, graag een verklaring ten overstaan van de damwereld in schrift, ondertekend en gesteund door het bestuur van de KNDB, met als laatst verantwoordelijke de man met de Hamer.

Mocht die uitblijven dan vind ik (maar ik zal het niet doen) dat onverwijld een beroep dient te worden gedaan op "den Rechte". Het zijn niet de dammers die de damwereld kapot maken, maar de bestuurders die er niets van maken, is mijn stellige overtuiging. Kijk maar naar Maarten; stopt er zo veel energie in; een damidioot !

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Kosmos » Tue Apr 17, 2012 14:04

Marcel Kosters wrote:
Kosmos wrote:(...)
Nog steeds radiostilte van Marcel Kosters: volgens mij hebben we nog een verklaring van hem tegoed. Nadat hij schreef dat er wel degelijk live zou worden uitgezonden en dat niet gebeude, heb ik niets meer gehoord.(...)
Hoi Tjalling,

Ik sluit mijn bijdrage aan (dit deel van) de draad af met de constatering dat ik een aantal fouten heb gemaakt, ook met het plaatsen van het bericht waaraan je hierboven refereert.

Vriendelijke groet,
Marcel
Ik ben wat wereldvreemd (volgens Mikkeltje) en daarom vergeef ik je je fouten graag, Marcel.
Op Ktar doen ze dat ook zo.
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply