Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Nostradamus
Posts: 66
Joined: Thu Jul 24, 2008 02:45

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Nostradamus » Sat Apr 14, 2012 18:54

Sorry hoor, wat kunnen dammers als kleine kleuters hier reageren zeg !
We zijn echt veel te veel verwend geraakt in deze moderne wereld.
Ik zit veel meer op de lijn van Eric van Dusseldorp in deze zaak.
Ook Kosmos en Hanco benaderen deze beslissing op een meer genuanceerde manier.
Ik kan het best wel goed begrijpen dat ze deze beslissing hebben genomen.
Ze hopen natuurlijk op wat meer live-publiek aldaar, helemaal te begrijpen!
Ik wil juist de organisatie van dit NK in Heerhugowaard bedanken voor het mooie toernooi.
We hebben 12 ronden lang alles intensief kunnen volgen en mee kunnen maken op internet,
dat is maar liefst 92 % van het toernooi.
Dat is echt heel wat waard en dat ze nu de laatste ronde de stekker eruit halen om wat meer toeschouwers te lokken vind ik totaal niet erg. Gewoon iets meer geduld dan hebben als je thuis zit en je hoort vanzelf hoe het is afgelopen en de uitslagen komen heus wel op internet en TT (waar ze dus nu echt al op staan). En heb je geen geduld, nou dan er gewoon dus heengaan.
Wat is daar in vredesnaam mis mee??
Het was (mede dankzij de strijdlust van de spelers) een mooi en spannend toernooi.
En ons gaan vergelijken met de schaakwereld en Wijk aan Zee slaat echt nergens op.
Ik ben daar dit voorjaar heen geweest samen met Harm Wiersma.
Dat toernooi is zoveel groter opgezet en heeft zo'n grote traditie daar en het hele dorp daar ademt dan schaken, echt niet te vergelijken met een NK dammen. We moeten ophouden met ons te spiegelen aan hen, die tijd is al heel erg lang achter de rug dat we met hen konden concurreren.
Nee alle lof voor de organisatie van dit NK dammen in Heerhugowaard en wat mij betreft nemen ze deze beslissing elk toernooi 1 a 2 dagen. Denk dan wel aan de timing en geef voor het toernooi aan welke dagen je niet live de partijen gaat uitzenden.
Dan kunnen dammers daar alvast rekening mee gaan houden !

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by MenO » Sat Apr 14, 2012 19:20

Nostradamus wrote:Sorry hoor, wat kunnen dammers als kleine kleuters hier reageren zeg !
We zijn echt veel te veel verwend geraakt in deze moderne wereld.
Ik zit veel meer op de lijn van Eric van Dusseldorp in deze zaak.
Ook Kosmos en Hanco benaderen deze beslissing op een meer genuanceerde manier.
Ik kan het best wel goed begrijpen dat ze deze beslissing hebben genomen.
Ze hopen natuurlijk op wat meer live-publiek aldaar, helemaal te begrijpen!
Ik wil juist de organisatie van dit NK in Heerhugowaard bedanken voor het mooie toernooi.
We hebben 12 ronden lang alles intensief kunnen volgen en mee kunnen maken op internet,
dat is maar liefst 92 % van het toernooi.
Dat is echt heel wat waard en dat ze nu de laatste ronde de stekker eruit halen om wat meer toeschouwers te lokken vind ik totaal niet erg. Gewoon iets meer geduld dan hebben als je thuis zit en je hoort vanzelf hoe het is afgelopen en de uitslagen komen heus wel op internet en TT (waar ze dus nu echt al op staan). En heb je geen geduld, nou dan er gewoon dus heengaan.
Wat is daar in vredesnaam mis mee??
Het was (mede dankzij de strijdlust van de spelers) een mooi en spannend toernooi.
En ons gaan vergelijken met de schaakwereld en Wijk aan Zee slaat echt nergens op.
Ik ben daar dit voorjaar heen geweest samen met Harm Wiersma.
Dat toernooi is zoveel groter opgezet en heeft zo'n grote traditie daar en het hele dorp daar ademt dan schaken, echt niet te vergelijken met een NK dammen. We moeten ophouden met ons te spiegelen aan hen, die tijd is al heel erg lang achter de rug dat we met hen konden concurreren.
Nee alle lof voor de organisatie van dit NK dammen in Heerhugowaard en wat mij betreft nemen ze deze beslissing elk toernooi 1 a 2 dagen. Denk dan wel aan de timing en geef voor het toernooi aan welke dagen je niet live de partijen gaat uitzenden.
Dan kunnen dammers daar alvast rekening mee gaan houden !
Sorry hoor Nostradamus, maar een avond van tevoren aankondigen dat je niet uit gaat zenden, een uur voor aanvang zeggen dat je toch uit gaat zenden, en het dan tóch niet doen (en vervolgens VIJF uur de tijd nodig hebben om teletekst in te lichten dat we de jongste kampioen in 30+ jaar hebben, en nog langer om op z'n minst een klein berichtje op de eigen website te zetten), dan maak je in mijn ogen jezelf als organisatie belachelijk.

Nee, het is niet raar gedacht. En ja, het zou best een goed idee kunnen zijn om elk jaar één of twee belangrijke dagen niet uit te zenden om meer publiek te trekken. Maar op deze manier? Dan heeft Jasper het goed gezegd: daarmee verspeel je alle goodwill die je met een aantal uitstekend georganiseerde toernooien hebt opgebouwd. En dat is vooral voor de organisatie zelf ontzettend jammer.

wibor
Posts: 95
Joined: Tue Nov 16, 2004 23:08
Location: huizen
Contact:

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by wibor » Sat Apr 14, 2012 19:51

Het is dat ik dammen leuk vind en dus nog jaren zal blijven dammen, maar serieus kunnen we deze sport niet meer nemen. Wat een kleuters!

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Fred van Amersfoort » Sat Apr 14, 2012 19:52

Wat klets je nou Nostradamus? Omdat het jouw lijn niet is zijn andere meningen het gedachtengoed van kleuters? Het goed plaatsen van een camera heeft niets te maken met het concureren tussen dammen en schaken. Verwend gedrag noem je dit? Er zit dik geld in dus hoort het te werken, just as simple as that. En wat bedoelt Wibor met kleuters?

wibor
Posts: 95
Joined: Tue Nov 16, 2004 23:08
Location: huizen
Contact:

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by wibor » Sat Apr 14, 2012 20:10

Fred van Amersfoort wrote:Wat klets je nou Nostradamus? Omdat het jouw lijn niet is zijn andere meningen het gedachtengoed van kleuters? Het goed plaatsen van een camera heeft niets te maken met het concureren tussen dammen en schaken. Verwend gedrag noem je dit? Er zit dik geld in dus hoort het te werken, just as simple as that. En wat bedoelt Wibor met kleuters?
De organisatie die besloten heeft om de partijen niet live te laten zien! Ik ga al jaren kijken bij NK's en je komt altijd de zelfde dammers tegen. En het is echt niet dat door het besluit van de organisatie er meer mensen zouden komen. Erger ik denk dat ze nu het tegenovergestelde hebben bereikt en een hoop hebben gedacht bekijk het nu maar helemaal.

Nostradamus
Posts: 66
Joined: Thu Jul 24, 2008 02:45

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Nostradamus » Sat Apr 14, 2012 20:15

De timing van de mededeling had inderdaad iets beter gekund MenO.
Dat was dan ook het kleine kritiekpuntje van mij in mijn verhaal.
Maar hier leren ze van en dat wordt een volgende keer alleen maar beter denk ik.
Maar Fred hoe kom je erbij dat ik het over de camera had???
Aan die hele camera heb ik niet eens gedacht bij het maken van mijn commentaar.
Met die vergelijking met Wijk aan Zee denk ik aan de opkomst van live toeschouwers.
Daar komen zoveel meer live toeschouwers dat wij als damwereld ons daar echt niet meer aan hoeven te spiegelen, dat bedoelde ik dus !
Voor de rest blijf ik gewoon bij mijn hele verhaal en ik denk dat de organisatie van Heerhugowaard totaal geen "goodwill" heeft verspeeld bij de meeste gewone dammers.
Ja bij een paar 'zeurpieten' misschien.
Ze hebben in Heerhugowaard over de totaliteit genomen een prima toernooi neergezet en schoonheidfoutjes hou je overal. Een goed nederlands gezegde is nog altijd: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Apr 14, 2012 20:40

Ik ben het helemaal eens met Nostradamus.

Iedereen, vooral zij die behoren tot de patatgeneratie, zit elkaar ook een beetje na te praten (ook op Facebook), en dan ontstaat er bijna een soort hetze.

We hebben zo veel mooie dingen gezien op dit NK (combinaties, forcings, gemiste winsten, kleine drama's etc.), maar pas bij een (klein) incident als dit beginnen dammers massaal te reageren.

Dat is misschien ook wel typerend voor het damleven in Nederland anno 2012.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Leri » Sat Apr 14, 2012 20:54

Eric van Dusseldorp wrote: We hebben zo veel mooie dingen gezien op dit NK (combinaties, forcings, gemiste winsten, kleine drama's etc.), maar pas bij een (klein) incident als dit beginnen dammers massaal te reageren.
Een klein incident? KLEIN?

De slotronde waarbij de nummer 1 en 2 bekend zou worden tegen elkaar. Het hele NK zou vandaag beslist worden. Het speelschema zat zo mooi in elkaar dat Roel VS Baljakin elkaar de laatste ronde zouden treffen.

Alles kon die dag nog beslist worden. Ik keek er naar uit. En er werd een paar uur voor de ronde een berichtje geplaatst dat je maar moest komen. Niet iedereen woont er 30km vanaf.

Vind het dus niet een klein incidentje maar erg jammer dat zo'n mooi NK zo word afgesloten.

Was voor mij nu weinig spanning aan. Ze gaan toch ook niet de laatste voetbal wedstrijd niet uitzenden, en als je weet wat de uitslag is mag je hem zien. Wat is daar nou spannend/leuk aan..?

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Kosmos » Sat Apr 14, 2012 20:54

Eric van Dusseldorp wrote:Ik ben het helemaal eens met Nostradamus.

Iedereen, vooral zij die behoren tot de patatgeneratie, zit elkaar ook een beetje na te praten (ook op Facebook), en dan ontstaat er bijna een soort hetze.

We hebben zo veel mooie dingen gezien op dit NK (combinaties, forcings, gemiste winsten, kleine drama's etc.), maar pas bij een (klein) incident als dit beginnen dammers massaal te reageren.

Dat is misschien ook wel typerend voor het damleven in Nederland anno 2012.
Grappig, ik dacht ik zal wel flink wat over me heen krijgen, maar krijg bijval.
De posts in de draad over het NK bewijzen toch wat Eric, Nostradamus en ik zeggen? Als er geklaagd kan worden dan staan er zo 4 bladzijden vol. Echter, constructieve posts in de draad over het NK zie ik niet...
Maar goed, het kan altijd nog erger. In de voetbalwereld slaan ze scheidrechters, zonder wie niet gespeeld kan worden, gewoon tegen de vlakte als ze een verkeerde beslissing nemen. Hier komt de organisatie weg met scheldkanonnades...
Maar vreugde delen, toch het doel van het leven zou je zeggen, het blijft lastig.
Last edited by Kosmos on Sat Apr 14, 2012 20:56, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Fred van Amersfoort » Sat Apr 14, 2012 20:55

Ach ik word ook ouder dus klaar. In het algemeen heb ik er van genoten op wat details na. Het is leuk om Oudshoorn te zien analyseren. De livepartijen waren vaak erg leuk om te zien en er was meer strijd dan andere jaren lijkt het. Per saldo was het best leuk. Op het schaken hebben we lichtjaren achterstand maar door ict en een slimme presentatie is er nog uitdaging en kans genoeg om er iets van te maken

Maurits Meijer
Posts: 221
Joined: Thu Nov 27, 2008 19:22
Contact:

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Maurits Meijer » Sat Apr 14, 2012 21:59

De posts in de draad over het NK bewijzen toch wat Eric, Nostradamus en ik zeggen? Als er geklaagd kan worden dan staan er zo 4 bladzijden vol. Echter, constructieve posts in de draad over het NK zie ik niet...
Vandaag stonden er soms wel drie toeschouwers bij het bord van Boomstra - Baljakin. Hoewel de mensen in deze draad wat gepikeerd zijn, lijkt het mij toch dat zij een opbouwende suggestie leveren die het toeschouwers aantal kan verhonderdvoudige(!). Het is misschien kleuterige hebberigheid van de patatgeneratie, maar volgens mij is honderd toeschouwers beter dan een.
http://slagzet.com

Koos van Amerongen
Posts: 352
Joined: Wed Nov 11, 2009 19:38
Location: IJsselstein

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Koos van Amerongen » Sat Apr 14, 2012 22:34

Het idee om de laatste ronde niet live uit te zenden is an sich nieteens zo gek/raar/slecht. Het grote probleem zit hem mijns inziens in de timing: de dag van tevoren zoiets laten weten is gewoon te laat. Menigeen heeft al plannen gemaakt voor de volgende dag. Bedenk zoiets voortaan vóór het toernooi, dan kan men er rekening mee houden. Toch blijft het zuur voor de zaterdagwerkersonder ons.

Douwe Edelenbos
Posts: 349
Joined: Tue Nov 09, 2004 22:07

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Douwe Edelenbos » Sun Apr 15, 2012 14:58

Ik zit eigenlijk op de uitslag van de publiekstelling te wachten. Wanneer gaat de organisatie ons allen verstellen hoeveel extra toeschouwers de ´stekkeractie´ heeft opgeleverd?

Koos van Amerongen
Posts: 352
Joined: Wed Nov 11, 2009 19:38
Location: IJsselstein

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Koos van Amerongen » Sun Apr 15, 2012 15:20

Dat is lastig meetbaar, Douwe. Tijdens de slotdag van een toernooi als deze komen normaal gesproken meer mensen. Je kunt het dus niet vergelijken met data (in hoeverre men het aantal toeschouwers heeft bijgehouden) van de rest van de week.

Je zou het kunnen vergelijken met data van andere jaren (om de trend tussen bezoekers op elke dag van het toernooi te bepalen), maar dit is nagenoeg ondoenbaar: veel factoren zijn door de jaren heen veranderd:
aanvangstijdstip van elke ronde (mensen kunnen nu uit hun werk komen kijken), aantal rondes op een dag én wanneer deze 'dubbelerondedagen' zijn en last but not least de locatie.

Douwe Edelenbos
Posts: 349
Joined: Tue Nov 09, 2004 22:07

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Douwe Edelenbos » Sun Apr 15, 2012 18:22

Dat zal wel waar zijn Koos, maar dan begrijp ik de actie van de organisatie niet. Ik was vrijdagavond in HHW toen er een korte enquete werd gehouden onder een vijftal toeschouwers en Steven Wijker. Gevraagd naar de reden van het ontstekkeren kreeg ik als antwoord 'dat ze alle internettoeschouwers de volgende dag naar HHW wilden krijgen en dat er gemakkelijk 400 mensen in de zaal zouden passen''. De één kraaide nog opportunistischer dan de andere.

Nu had ik zaterdag een leuke fietstocht door Twente en Duitsland, dus het raakte mij persoonlijk niet. Maar wanneer door de organisatie als reden voor het ontstekkeren wordt aangegeven, dat ze verwachten dat er daardoor honderden extra toeschouwers naar HHW zullen komen dan moet dat meetbaar zijn geweest. Het zou een zinloze actie zijn om 10 extra toeschouwers te trekken en 400 uit binnen- en buitenland buiten te sluiten. Dat zou een normaal denkend en functionerend persoon nooit doen, toch?!

Mijn idee is, dat het naar alle waarschijnlijkheid - maar zeker is het natuurlijk niet, dus vandaar mijn lichte twijfel - iemand moet zijn opgevallen dat er honderden extra toeschouwers waren. In ieder geval 1 van die extra 200 toeschouwers zal dat toch moeten kunnen bevestigen?!

Post Reply