Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Apr 08, 2012 00:05

Een erg treurig bericht in mijn mailbox vanavond:

Abonnement

7 april 2012: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen.


In 1989 zijn we begonnen met Turbo Dambase. Inmiddels hebben we er meer dan veertigduizend uur ingestoken. Misschien wel vijftigduizend. We hebben de uren nooit geteld. We hebben met veel plezier het programma gemaakt. En met plezier hebben we een enorme hoeveelheid partijen ingevoerd. We hebben het zo lang mogelijk volgehouden. Turbo Dambase is daardoor de grootste database ter wereld geworden.
Met 428,000 partijen!

De opbrengst van programma en abonnement heeft nooit in enige verhouding gestaan met de kosten. Slechts een klein deel van de Turbo Dambase gebruikers heeft een abonnement. De meeste Turbo Dambase gebruikers hebben geen abonnement en kopen nooit partijen. We hebben het vermoeden dat er aardig wat mensen zijn die de partijen onderling uitwisselen. Wanneer jaar in jaar uit het aantal abonnementen te laag is komt er een moment dat de motivatie verdwijnt om door te gaan.

Het zijn niet alleen de Turbo Dambase gebruikers die onderling kopiëren. Ook Toernooibase kan er wat van. In Toernooibase zitten nu 95,000 partijen. We hebben een sterk vermoeden dat daar veel partijen van Turbo Dambase in zitten. We schatten dat er zeker 60,000 duizend partijen vanuit de Mega Database gekopiëerd zijn. De meest recente actie van Toernooibase vondt afgelopen weekend 31 maart plaats. In sneltreinvaart werd Nijmegen 1996 erin gezet. Een toernooi van 600 partijen! Uiteraard door via PDN te exporteren vanuit Mega Database. En deze PDN vervolgens te importeren in Toernooibase. Deze ontwikkeling is ook niet bevorderlijk geweest voor de motivatie om door te gaan.

We hopen dat er nieuwe wegen worden gevonden om toernooien, zoals Salou en de Nationale Bondscompetitie, in te voeren. Zodat de database toch up to date kan blijven.

Ga naar de winkel om het programma te kopen:
http://www.turbodambase.com/tdamshop.php
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Apr 08, 2012 00:23

Om het verhaal compleet te maken, hierbij nog de persoonlijke mail van onze Turbo Klaas Bor, gericht aan de abonnees:

Beste Turbo Dambase gebruiker,

Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen.
Het waarom kunt u lezen op de website: http://www.turbodambase.com.

We vinden het heel erg jammer.
Al die jaren hebben we ver onder de kostprijs gewerkt.
Het is gewoon niet meer te doen.

Vanmiddag heb ik het abonnementsgeld teruggestort.
Wanneer u via de bank had betaald staat het bedrag waarschijnlijk al op uw rekening.
Wanneer u via de giro had betaald zit er waarschijnlijk een vertraging in.
Controleer op 14 april of het bedrag erop staat en juist is.
En laat me weten wanneer er iets niet klopt.

Tenslotte wil ik u bedanken dat u toch een abonnement had genomen.
Uiteraard kunt u met vragen over Turbo Dambase altijd bij ons terecht.

Groeten,
Klaas
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Hanseman
Posts: 104
Joined: Sun Oct 03, 2004 18:52

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Hanseman » Sun Apr 08, 2012 09:02

Andrew,

mooi dat je hier aandacht aan besteed. Ook ik heb deze mail ontvangen en het spijt mij zeer dat dit gebeurd.
Turbodambase is het mooiste damprogramma wat ik bezit en haal hier heel veel mooie dingen uit, die ik in mijn eigen partijen weer kan gebruiken.
Ook het feit dat je in bv Praag en Nijmegen je je s'avonds in je hotel nog even lekker voor kan bereiden op je volgende tegenstander is natuurlijk ideaal !!
Het is eeuwig zonde dat dit mooie programma straks niet meer up to date is.
Ik beleef zeer veel plezier aan Turbodambase en zal de mailtjes met partijen erg gaan missen........

Hans

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Fred van Amersfoort » Sun Apr 08, 2012 10:14

Op zich zeker jammer. Ik herinner mij wel dat ik zeer in het begin een absurd hoog bedrag heb betaald voor het programma, dat was vrijwel in het begin. De tijd van de zachte floppys waar je er dan ongeveer 150 van nodig had. Ik heb ze nog altijd nutteloos liggen en heb later het programma opnieuw aangeschaft. Kunnen Bouma en Bor niet samen iets bedenken zodat dit goede werk toch behouden blijft? Ik heb al eens eerder gezegd, Toernooibase van Piet is geweldig, misschien een extra onderdeel invoeren waar je dan voor moet betalen? Turbodambase geheel in Toernooibase overzetten, subsidie van de KNDB en een bijdrage van de leden en iedereen is tevreden.

Jelmer Martens
Posts: 321
Joined: Wed Oct 26, 2005 14:57
Location: Zeist (NL)

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Jelmer Martens » Sun Apr 08, 2012 12:30

Met Klaas heb ik het weleens over de hoeveelheid werk gehad. Het was eigenlijk niet te doen naast een gewone baan, zeker niet nadat zijn vader was overleden. Vanwege zijn enorme verantwoordelijkheidsgevoel (want voor het geld had hij allang moeten stoppen) heeft Klaas het nog heel lang volgehouden, maar de kogel is dus door de kerk. Ik vermoed dat nu die moeilijke beslissing is genomen, een grote last van zijn schouders is gevallen.
Het is aan de damwereld om zijn verantwoordelijkheid te pakken. Er is een prachtige database opgebouwd, het zou jammer zijn als dit nu stopt. Laten wij gezamenlijk zorgen dat Klaas zijn levenswerk (want zo mag je het toch wel noemen) wordt voortgezet.

Bert Aalberts
Posts: 184
Joined: Tue Aug 11, 2009 18:49

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Bert Aalberts » Sun Apr 08, 2012 13:09

Zeker met de NC lijkt me het invoeren van de partijen te ondervangen. Bij ieder team zit vast wel minstens één persoon die een Toernooibase-account heeft. Als alle spelers van een team hun biljet bij die speler inleveren, kan hij of zij de tien partijen invoeren. Lijkt me geen enorme moeite.

User avatar
archimedes
Posts: 98
Joined: Sun May 16, 2004 06:56

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by archimedes » Sun Apr 08, 2012 13:32

Het onvolprezen Toernooibase is natuurlijk mooi en aardig, maar heeft bij lange na niet de vele selectiemogelijkheden van Turbo Dambase!

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Apr 08, 2012 13:34

Juist bij toernooien worden partijen praktisch altijd door de webmaster ingevoerd. Die hoef je dus alleen nog maar te kopiëren. Ik verwacht dat het levenswerk van Klaas wel zal kunnen worden voortgezet.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Apr 08, 2012 13:38

archimedes wrote:Het onvolprezen Toernooibase is natuurlijk mooi en aardig, maar heeft bij lange na niet de vele selectiemogelijkheden van Turbo Dambase!
Klopt. Je moet bij TD ook twee dingen blijven onderscheiden: het programma zelf en de enorme partijencollectie. Het programma wordt wellicht niet meer verder doorontwikkeld, maar dat is voor mij als eenvoudige sterveling ook niet echt nodig. De partijencollectie kan, zoals gesteld, echter op alle mogelijke manieren worden aangevuld.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

wibor
Posts: 95
Joined: Tue Nov 16, 2004 23:08
Location: huizen
Contact:

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by wibor » Sun Apr 08, 2012 16:43

Het is natuurlijk schandalig dat je goedkoop Turbo kan aanschaffen + elke twee weken een update van de partijen toch de meeste dammers te beroerd zijn om dat mooie progamma aan te schaffen. Bij 200 betalende elk jaar van ongeveer 60 euro zou het voor Klaas iets motiverender werken!
Last edited by wibor on Sun Apr 08, 2012 20:11, edited 1 time in total.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by GuidoB » Sun Apr 08, 2012 17:31

Eric van Dusseldorp wrote:Het programma wordt wellicht niet meer verder doorontwikkeld, maar dat is voor mij als eenvoudige sterveling ook niet echt nodig. De partijencollectie kan, zoals gesteld, echter op alle mogelijke manieren worden aangevuld.
Wie zegt dat het programma niet meer wordt doorontwikkeld? Klaas Bor meldt alleen dat hij stopt met het invoeren van partijen. Als er geen problemen waren met het invoeren van partijen, was Klaas er natuurlijk niet mee gestopt. Hij heeft juist onvoldoende hulp hierbij en bovendien geven anderen zijn partijen gratis weg. Er zijn veel mensen die hun partijen van de NC zelf invoeren in ToernooiBase. Toch voerde Klaas en zijn clubje alle partijen zelf nogmaals in. Het verschil is de kwaliteitscontrole. Bij het Jeugd WK in Naaldwijk hebben we met een clubje alle partijen tijdens het toernooi ingevoerd. Alles stond al in ToernooiBase. Toch heeft Klaas Bor ze niet blind overgenomen, maar een aantal fouten eruit gehaald. Het is juist die kwaliteitscontrole die nu wegvalt. Wie ook de partijen van bijvoorbeeld de NC gaat invoeren, de database zal veel meer fouten bevatten dan we tot dusverre gewend waren.

Gaat Piet Bouma nu ook een export functionaliteit naar Turbo Dambase aanbieden, of bestaat er al zoiets?

wibor
Posts: 95
Joined: Tue Nov 16, 2004 23:08
Location: huizen
Contact:

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by wibor » Sun Apr 08, 2012 17:47

GuidoB wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Het programma wordt wellicht niet meer verder doorontwikkeld, maar dat is voor mij als eenvoudige sterveling ook niet echt nodig. De partijencollectie kan, zoals gesteld, echter op alle mogelijke manieren worden aangevuld.
Wie zegt dat het programma niet meer wordt doorontwikkeld? Klaas Bor meldt alleen dat hij stopt met het invoeren van partijen. Als er geen problemen waren met het invoeren van partijen, was Klaas er natuurlijk niet mee gestopt. Hij heeft juist onvoldoende hulp hierbij en bovendien geven anderen zijn partijen gratis weg. Er zijn veel mensen die hun partijen van de NC zelf invoeren in ToernooiBase. Toch voerde Klaas en zijn clubje alle partijen zelf nogmaals in. Het verschil is de kwaliteitscontrole. Bij het Jeugd WK in Naaldwijk hebben we met een clubje alle partijen tijdens het toernooi ingevoerd. Alles stond al in ToernooiBase. Toch heeft Klaas Bor ze niet blind overgenomen, maar een aantal fouten eruit gehaald. Het is juist die kwaliteitscontrole die nu wegvalt. Wie ook de partijen van bijvoorbeeld de NC gaat invoeren, de database zal veel meer fouten bevatten dan we tot dusverre gewend waren.

Gaat Piet Bouma nu ook een export functionaliteit naar Turbo Dambase aanbieden, of bestaat er al zoiets?
Er bestaat wel een import functionaliteit naar Toernooibase die alle partijen (ingevoerd in ongeveer 20 jaar) zo kan binnen halen!

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by GuidoB » Sun Apr 08, 2012 17:54

wibor wrote:Er bestaat wel een import functionaliteit naar Toernooibase die alle partijen (ingevoerd in ongeveer 20 jaar) zo kan binnen halen!
Ik bedoel hem dus andersom. Klaas Bor is gestopt met het invoeren van partijen, maar wil hij het anderen mogelijk maken om zijn database aan te vullen met nieuwe partijen? Hij zal zelf wel een import functionaliteit hebben, maar gaat hij die ook aan anderen aanbieden? Is Piet Bouma bereid om zoiets te maken? De voordelen van een database in Tubro Dambase zijn evident: meer zoekmogelijkheden en de koppeling met Flits en de eindspeldatabase.

wibor
Posts: 95
Joined: Tue Nov 16, 2004 23:08
Location: huizen
Contact:

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by wibor » Sun Apr 08, 2012 20:10

GuidoB wrote:
wibor wrote:Er bestaat wel een import functionaliteit naar Toernooibase die alle partijen (ingevoerd in ongeveer 20 jaar) zo kan binnen halen!
Ik bedoel hem dus andersom. Klaas Bor is gestopt met het invoeren van partijen, maar wil hij het anderen mogelijk maken om zijn database aan te vullen met nieuwe partijen? Hij zal zelf wel een import functionaliteit hebben, maar gaat hij die ook aan anderen aanbieden? Is Piet Bouma bereid om zoiets te maken? De voordelen van een database in Tubro Dambase zijn evident: meer zoekmogelijkheden en de koppeling met Flits en de eindspeldatabase.
Het gaat niet om de samenwerking van Turbo en Toernooibase, want voor zowel Klaas en Piet geldt dat beiden er veel vrije tijd in hebben gestopt zonder er wat voor terug te krijgen! Het gaat er wel om dat het merendeel van de dammers over de hele wereld als ze er voor moeten betalen te beroerd zijn om voor een kleine 90 euro het hele progamma aan te schaffen. We willen wel dat alle partijen in de toekomst toch in Turbo kunnen worden gezet en we willen ook met turbo werken, maar we willen er niet voor betalen! Nee het is makkelijk om de hele database van Turbo over te hevelen naar Toernooibase. Lekker allemaal voor niets! En ik als neef weet wat een moeite het allemaal heeft gekost want zelf heb ik ook vooral in de begin periode ook partijen lopen in te tikken. Vergeleken met Klaas nog weinig.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by GuidoB » Sun Apr 08, 2012 21:57

wibor wrote:Het gaat niet om de samenwerking van Turbo en Toernooibase, want voor zowel Klaas en Piet geldt dat beiden er veel vrije tijd in hebben gestopt zonder er wat voor terug te krijgen! Het gaat er wel om dat het merendeel van de dammers over de hele wereld als ze er voor moeten betalen te beroerd zijn om voor een kleine 90 euro het hele progamma aan te schaffen. We willen wel dat alle partijen in de toekomst toch in Turbo kunnen worden gezet en we willen ook met turbo werken, maar we willen er niet voor betalen! Nee het is makkelijk om de hele database van Turbo over te hevelen naar Toernooibase. Lekker allemaal voor niets! En ik als neef weet wat een moeite het allemaal heeft gekost want zelf heb ik ook vooral in de begin periode ook partijen lopen in te tikken. Vergeleken met Klaas nog weinig.
Wim, je ratelt maar door, maar je leest niet. Ik heb Turbo Dambase al meer dan 10 jaar geleden aangeschaft en trouw jaarlijks betaald voor het abonnement. Voor zover ik weet, heb ik hiervoor toch echt aan Klaas betaald. Ik wil nieuwe partijen helemaal niet in ToernooiBase hebben, maar juist in Turbo Dambase. Het gaat precies wel om de samenwerking tussen ToernooiBase en Turbo Dambase. ToernooiBase is een website waar men in de toekomst misschien nog partijen in gaat voeren en ik wil ze graag in Turbo Dambase hebben. Vandaar mijn vraag of er een koppeling kan komen.

Overigens is ToernooiBase een van de grote redenen dat Klaas ermee is gestopt, dus waardering voor ToernooiBase is hier niet op zijn plaats. Piet Bouma geeft Klaas zijn werk gratis weg, al valt dat vast niet te bewijzen. Het zou mooi zijn als Turbo Dambase in de toekomst zou kunnen profiteren van de mensen die partijen in ToernooiBase invoeren, om op die manier wat terug te kunnen doen.

Post Reply