Partijproblematiek
Re: Partijproblematiek
Kos sloeg toe met:
36-31! 21-26* 33-28 26x37 28x19 37x28 38-32 28x37 48-42 37x48 24-20 13x44 27-21 48x30 21x5 25x14 5x49 18-23 49-38 23-28 38-27 28-33 27-43
en Mos liep rood aan: "Mooie boel is dat, zijn we net verzoend, is het nota bene kerst en dan doe je zo!"
Heaven is no location, but a state of mind
Altijd leuk die partijen van Kos en Mos, Tjalling.Kosmos wrote:
Kos sloeg toe met:
36-31! 21-26* 33-28 26x37 28x19 37x28 38-32 28x37 48-42 37x48 24-20 13x44 27-21 48x30 21x5 25x14 5x49 18-23 49-38 23-28 38-27 28-33 27-43
en Mos liep rood aan: "Mooie boel is dat, zijn we net verzoend, is het nota bene kerst en dan doe je zo!"
Ik had ook zo'n gevalletje aan de hand:
Wit lijkt kansen te hebben om de zwarte korte vleugel wat onder druk te kunnen zetten maar zag niets in: 01.42-37 14-20 02.47-41 14-20 03.37-31 19-23 04.28*19 13*24 05.31-27 22*31 06.36*27 2-7 07.41-37 10-15 met gelijkwaardige stand.
Hij speelde daarom: 01.35-30! 5-10 Schijven naar centrum brengen is altijd goed! 02.30-24 19*30 03.34*25 en zwart zag zijn kans schoon om een mooie, te verdedigen voorpost neer te zetten met 03. ... 21-27 04.32*21 16*27.
Wit melde nu fijntjes dat zwart dit beter niet had kunnen doen en speelde ....... (Galkin 1998)
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite.
William Blake
William Blake
Ik vraag me nog steeds af hoe het staat met de compositiedatabase. Het lijkt me dat nu toch alle problemen wel opgelost zullen zijn. Misschien is het mogelijk hem middels een soort abonnement togankelijk te maken? Moet je nu, als je vragen hebt omtrent namen en data, contact met iemand opnemen en gaat die persoon vervolgens jouw vragen uitzoeken ? Als die al zin heeft om je te helpen. Lijkt me toch wel erg omslachtig.Arjen wrote:Die plannen zijn er zeker wel. Op de jaarvergadering van de Kring voor Damproblematiek in 2010 is er nog hierover gesproken. Het bestuur was in gesprek met Wim de Zwart (wiens verzameling ten grondslag ligt aan de compositiedatabase) over het openlijk verspreiden van 'zijn' verzameling in de vorm van Turbo Dambase Compositions. Hoe het daarmee nu staat, weet ik niet.ildjarn wrote:Als ik het me goed herinner heeft een tijdje geleden een bericht in De problemist gestaan dat er geen plannen waren om de database openbaar te maken. Een van de redenen was de claim van anticipatie die Alain Tavernier had gemaakt bij een probleem van Andreas Kuijken, aan de hand van de database. Dit bleek later een foutieve claim te zijn. Eerst moesten dergelijke problemen met de database opgelost worden. Ik heb daarna geen mededeling gezien dat dit gebeurd zou zijn.Arjen wrote:De database is nog niet algemeen beschikbaar, wellicht weet Arie vd Stoep er meer van?
Kan iemand uitsluitsel geven!
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite.
William Blake
William Blake
Bij deze.
Klaas Bor is in november/december 2011 druk bezig geweest met de partijdatabase, en de compositiedatabase volgt in januari/februari 2012. Het probleem heeft hem lange tijd gezeten in het volgende: de (oude) compositiedatabase heeft als basis de grote verzameling van Wim de Zwart. Hij heeft lange tijd een verspreiding van zijn verzameling in de damwereld geblokkeerd (de verspreiding middels de software van Klaas Bor). Dit heeft hij gedaan nadat alle redacteuren van De Problemist de beschikking kregen over zo'n database van Bor, zonder dat daar duidelijke afspraken met hem over waren gemaakt. Nu is dat allemaal uitgepraat, maar dat heeft veel tijd gekost. Inmiddels is de database dermate uitgebreid dat het nogal wat werk is (dat door één persoon, Klaas Bor, gedaan moet worden) om de nieuwe compositiedatabase goed op de markt te zetten. Maar als de database eenmaal klaar is, dan is hij ook gelijk verkrijgbaar voor iedereen. Dat is natuurlijk een goede zaak, maar we moeten dus nog even geduld hebben...!
Tot die tijd zullen we het inderdaad moeten doen met de oude database, die slechts enkele personen in bezit hebben. Ik ben een van de gelukkigen, als redacteur van De Problemist, dus vragen kun je aan mij altijd stellen. En ja, ik heb altijd zin om mensen te helpen die geïnteresseerd zijn in de damproblematiek! Hopelijk heb ik voor nu hiermee voldoende informatie gegeven.
Klaas Bor is in november/december 2011 druk bezig geweest met de partijdatabase, en de compositiedatabase volgt in januari/februari 2012. Het probleem heeft hem lange tijd gezeten in het volgende: de (oude) compositiedatabase heeft als basis de grote verzameling van Wim de Zwart. Hij heeft lange tijd een verspreiding van zijn verzameling in de damwereld geblokkeerd (de verspreiding middels de software van Klaas Bor). Dit heeft hij gedaan nadat alle redacteuren van De Problemist de beschikking kregen over zo'n database van Bor, zonder dat daar duidelijke afspraken met hem over waren gemaakt. Nu is dat allemaal uitgepraat, maar dat heeft veel tijd gekost. Inmiddels is de database dermate uitgebreid dat het nogal wat werk is (dat door één persoon, Klaas Bor, gedaan moet worden) om de nieuwe compositiedatabase goed op de markt te zetten. Maar als de database eenmaal klaar is, dan is hij ook gelijk verkrijgbaar voor iedereen. Dat is natuurlijk een goede zaak, maar we moeten dus nog even geduld hebben...!
Tot die tijd zullen we het inderdaad moeten doen met de oude database, die slechts enkele personen in bezit hebben. Ik ben een van de gelukkigen, als redacteur van De Problemist, dus vragen kun je aan mij altijd stellen. En ja, ik heb altijd zin om mensen te helpen die geïnteresseerd zijn in de damproblematiek! Hopelijk heb ik voor nu hiermee voldoende informatie gegeven.
Last edited by Arjen on Wed Jan 11, 2012 19:18, edited 1 time in total.
Hoi ArjenArjen wrote:Bij deze.
Klaas Bor is in november/december 2011 druk bezig geweest met de partijdatabase, en de compositiedatabase volgt in januari/februari 2012. Het probleem heeft hem lange tijd gezeten in het volgende: de (oude) compositiedatabase heeft als basis de grote verzameling van Wim de Zwart. Hij heeft lange tijd een verspreiding van zijn verzameling in de damwereld geblokkeerd, middels de software van Klaas Bor. Dit heeft hij gedaan nadat alle redacteuren van De Problemist de beschikking kregen over zo'n database van Bor, zonder dat daar duidelijke afspraken met hem over waren gemaakt. Nu is dat allemaal uitgepraat, maar dat heeft veel tijd gekost. Inmiddels is de database dermate uitgebreid dat het nogal wat werk is (dat door één persoon, Klaas Bor, gedaan moet worden) om de nieuwe compositiedatabase goed op de markt te zetten. Maar als de database eenmaal klaar is, dan is hij ook gelijk verkrijgbaar voor iedereen. Dat is natuurlijk een goede zaak, maar we moeten dus nog even geduld hebben...!
Dit is een duidelijk antwoord. Mijn opmerking was meer gericht op de geheimzinnigheid die de database omringde. Juist ik ben me bewust van het werk wat het met zich meebrengt om zoiets tot stand te brengen (en in stand te houden) er komen namelijk dagelijks standen bij en wie onderhoud zoiets. Het lijkt me daarom onmogelijk om dit op de schouders van Klaas Bor te laten rusten, mede gezien zijn werk met de partijendatabase. Maar goed daar heb ik verder geen inzicht in. Op deze manier weet ik wel waar de Nobelprijs voor de damproblematiek naar toe gaat ....
We moeten dan inderdaad geduld hebben, maar dat zijn we met ons spelletije wel gewend.
Bedankt voor de nuttige info
William Blake
William Blake
Het is goed om het volgende er ook bij te vermelden: het heeft zoals gezegd veel tijd gekost om met Wim de Zwart tot een vergelijk over het (algemeen) gebruik van zijn verzameling te komen. In het oplossen van het conflict tussen De Zwart en laten we zeggen de KvD hebben André Schokker (KvD-voorzitter) en Arne van Mourik een grote rol gespeeld. De verdere ins en outs van het conflict weet ik niet en hoef ik ook niet te weten. Het uitbouwen van de database is door verschillende personen gebeurd, waarvan ik er een aantal noem: Arie van der Stoep, Arne van Mourik, Leen de Rooij en zo zullen er nog veel meer zijn. Hiervoor genoemde personen zijn degenen die aan de basis van de database staan. Klaas Bor maakt het overkoepelende systeem, Turbo Dambase Compositions (2).
Ik kwam deze nog tegen in een schoenendoos. Hij dateert uit 1985 zonder naam. Het zou me niets verbazen als Frans Hermelink er iets mee te maken heeft gehad.
1985
Wit aan zet, forceert de winst. Wie de naam van de maker weet mag het zeggen. Ik vind hem mooi.
1985
Wit aan zet, forceert de winst. Wie de naam van de maker weet mag het zeggen. Ik vind hem mooi.
William Blake
William Blake
Blz. 49 uit het boek 'Frans Hermelink' door I. Koeperman.Lavreg wrote:Ik kwam deze nog tegen in een schoenendoos. Hij dateert uit 1985 zonder naam. Het zou me niets verbazen als Frans Hermelink er iets mee te maken heeft gehad.
1985
Commentaar: "deze kompositie werd reeds gepubliceerd in Dam Eldorado van 1 januari 1983".
Niemand zal het in zijn hoofd halen in deze voor wit ogenschijnlijk verloren stand op zo'n lumineus idee te komen. Ik verwed er alles om, dat met de eerste zet van wit, iedereen de witte stand als verloren zal beschouwen. Nemen we de vier mogelijke antwoorden van zwart eens onder de loupe na de mirakuleuze eerste zet .... !!!
Bedankt voor de info Andy. Ik ken het boek niet jammergenoeg. Het betreft dan waarschijnlijk het verzamelde werk van Hermelink. Dan is het hoog tijd om daar een herdruk van uit te geven .......AnDa wrote:Blz. 49 uit het boek 'Frans Hermelink' door I. Koeperman.Lavreg wrote:Ik kwam deze nog tegen in een schoenendoos. Hij dateert uit 1985 zonder naam. Het zou me niets verbazen als Frans Hermelink er iets mee te maken heeft gehad.
1985
Commentaar: "deze kompositie werd reeds gepubliceerd in Dam Eldorado van 1 januari 1983".
Niemand zal het in zijn hoofd halen in deze voor wit ogenschijnlijk verloren stand op zo'n lumineus idee te komen. Ik verwed er alles om, dat met de eerste zet van wit, iedereen de witte stand als verloren zal beschouwen. Nemen we de vier mogelijke antwoorden van zwart eens onder de loupe na de mirakuleuze eerste zet .... !!!
Ik zou het in elk geval graag een keer inzien.
William Blake
William Blake
Volgens mij ligt er bij ons op de club nog een stapel van deze boekjes.Lavreg wrote:Bedankt voor de info Andy. Ik ken het boek niet jammergenoeg. Het betreft dan waarschijnlijk het verzamelde werk van Hermelink. Dan is het hoog tijd om daar een herdruk van uit te geven .......AnDa wrote:Blz. 49 uit het boek 'Frans Hermelink' door I. Koeperman.Lavreg wrote:Ik kwam deze nog tegen in een schoenendoos. Hij dateert uit 1985 zonder naam. Het zou me niets verbazen als Frans Hermelink er iets mee te maken heeft gehad.
1985
Ik zou het in elk geval graag een keer inzien.
- Hanco Elenbaas
44403544373126482823194630082143220402130435483035051117252046190511061720141722140922280903
Pim Meurs (2012)
naar een idee van Hans Jansen
Pim Meurs (2012)
-
De eerste twee zetten zijn verwisselbaar. Het probleem is te redden door 32 op 31 te plaatsen. 37-32 etc.Hanco Elenbaas wrote:44403544373126482823194630082143220402130435483035051117252046190511061720141722140922280903
Pim Meurs (2012)
Het probleem eindigt weliswaar in dubbele oppositie, maar de winstgang is scherp en er is geen veldkeuzevrijheid. Mooi partijprobleem van Pimmetje.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Onderstaande stand wer geplaatst op topic: de 10 beste problemen.
Gepost door: leo minor met als opmerking:
Wit aan zet wint.
Ik zie het echt niet, wie wel?
Gepost door: leo minor met als opmerking:
Wit aan zet wint.
Ik zie het echt niet, wie wel?
William Blake
William Blake
-
Uiteraard (?) zit er geen rechtstreekse combinatie in, dus 22-17 ligt voor de hand. Vaak gaat het dan in zo'n probleempje om, om het bord 'klein' te maken, dus 8-12, 9-13, 20-24, 25x34
49-43 26-31 (wat anders) 35-30 34x25 33-29 25-30 (31-36 29-24 is kansloos) en dan pas een afwikkeling met scherp eindspel.
Vraag is of de stand ook wint als zwart plakkers in de stand brengt, dus ipv 8-12 bijvoorbeeld 31-36 17-11 08-12 11-06 20-24 enz, maar daarvoor zou ik Kingsrow even voor moeten raadplegen (of Flits / Truus / DAM2.2)
49-43 26-31 (wat anders) 35-30 34x25 33-29 25-30 (31-36 29-24 is kansloos) en dan pas een afwikkeling met scherp eindspel.
Vraag is of de stand ook wint als zwart plakkers in de stand brengt, dus ipv 8-12 bijvoorbeeld 31-36 17-11 08-12 11-06 20-24 enz, maar daarvoor zou ik Kingsrow even voor moeten raadplegen (of Flits / Truus / DAM2.2)
-
Remise, zegt Kingsrow. En dan is het remise.Edwin Twiest wrote:Uiteraard (?) zit er geen rechtstreekse combinatie in, dus 22-17 ligt voor de hand. Vaak gaat het dan in zo'n probleempje om, om het bord 'klein' te maken, dus 8-12, 9-13, 20-24, 25x34
http://www.ericsdamsite.com