Nieuw speeltempo in de Bondskompetetie

Post Reply
Nostradamus

Re: Nieuw speeltempo in de Bondskompetetie

Post by Nostradamus » Sat Mar 03, 2012 17:56

Vraagje aan GuidoB.
Wat wordt nu de uiteindelijke prijs van zo'n electronische DGT klok?
Wordt dat die 40 euro per stuk (= kostprijs denk ik) of komt er nog een extra korting of
subsidie op, uit een ander potje van de KNDB?
Want ik weet dat daarom gevraagd zou worden.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Mar 03, 2012 18:24

Nostradamus wrote:Vraagje aan GuidoB.
Wordt dat die 40 euro per stuk (= kostprijs denk ik) of komt er nog een extra korting of
40 euro inderdaad, gelijk aan de kostprijs. Lager zou ook niet logisch zijn, dat werkt alleen maar misbruik van de regeling in de hand.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Mar 03, 2012 18:30

GuidoB wrote:
40 euro inderdaad, gelijk aan de kostprijs. Lager zou ook niet logisch zijn, dat werkt alleen maar misbruik van de regeling in de hand.
Als je dat weet, weet je misschien ook of
- alle clubs er gebruik van kunnen maken (lijkt me wel);
- er een maximum is aan het aantal te bestellen klokken.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Mar 03, 2012 18:33

Eric van Dusseldorp wrote:
GuidoB wrote:
Als je dat weet, weet je misschien ook of
- alle clubs er gebruik van kunnen maken (lijkt me wel);
- er een maximum is aan het aantal te bestellen klokken.
De kostprijs geldt alleen voor verenigingen die in de bondscompetitie spelen. Nergens is een maximum aantal genoemd.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Alex

Post by Alex » Sat Mar 03, 2012 18:38

Frans de Jonge wrote: De kostprijs geldt alleen voor verenigingen die in de bondscompetitie spelen. Nergens is een maximum aantal genoemd.
Blijkbaar verwijst "alle verenigingen" dus naar de deelnemen verenigingen en niet naar alle bi jde KNDB aangesloten verenigingen:

Verder is het hiervoor natuurlijk noodzakelijk dat de deelnemende verenigingen over digitale
klokken beschikken. Een inventarisatie bij de verenigingen die dit seizoen deelnemen aan de
nationale competitie laat zien dat 20 verenigingen niet of over onvoldoende digitale klokken
beschikken.

Het bestuur stelt daarom alle verenigingen in de gelegenheid om in de periode tot 1 juli 2013
voor de tijdelijk sterk gereduceerde prijs van 40 euro per klok digitale klokken aan te
schaffen.

Nostradamus

Post by Nostradamus » Sat Mar 03, 2012 19:22

GuidoB: ik vind dit dus niet logisch, dat ze niet onder de kostprijs worden aangeboden.
De KNDB neemt deze drastische beslissing. Elke club die in de landelijke competitie zit zal er dus aan
mee moeten doen, anders kan je niet meer meespelen in de toekomst.
Met andere woorden het is verplicht gesteld !
Elke damclub die meespeelt in de landelijke competitie zal dus nieuwe electronische damklokken
verplicht moeten gaan aanschaffen, als ze die niet hebben of niet genoeg ervan hebben.
Dat geeft dus financiele pijn voor die clubs. Ik vind dat die financiele pijn door beide partijen
gedragen moet worden. De KNDB biedt dus nu voor kostprijs (= 40 euro) nieuwe DGT-klokken aan.
De KNDB verliest of wint daar niks aan. Als je zo'n drastische beslissing oplegt, dan mag dat de KNDB
ook best wel wat extra geld kosten vind ik. Ik heb begrepen dat er aardig wat geld is overgebleven
van het jubileumjaar. Het lijkt mij alleen maar een goede zaak dat de KNDB, dan 10 of evt. 20 euro
per klok sponsort uit die pot. Op die manier vergroot je dan ook veel sneller het draagvlak voor deze
ingrijpende beslissing.
En voor misbruik hoef je echt niet bang te zijn.
De KNDB weet welke clubs er meedoen aan de landelijke competitie en hoeveel teams die hebben.
Per team dan 12 klokken (2 voor reserve) en je kan gemakkelijk dan de optelsom maken.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Mar 03, 2012 21:46

Nostradamus wrote:GuidoB: ik vind dit dus niet logisch, dat ze niet onder de kostprijs worden aangeboden.
Ik vind het wel logisch om de eenvoudige economische reden dat anders DGT via een damclub bijvoorbeeld 1,000,000 klokken zou aanschaffen, waarna de KNDB failliet is.

Overigens schijnen er goedkopere alternatieven te zijn, ook van DGT. Heeft er iemand uitgebreide specificaties van de Easy Plus, zie http://dgtshop.nl/index.php?page=shop.p ... t&Itemid=2.

Ik vind het best een bizar verhaal dat deze klokken lijken te voldoen voor het KNDB speeltempo, maar dat de KNDB niet voor deze klokken heeft gekozen terwijl ze goedkoper zijn. Dom van mij ook om hier vandaag op de vergadering geen vraag over te stellen.

Nostradamus

Post by Nostradamus » Sat Mar 03, 2012 22:03

GuidoB: jij gaat dus niet op mijn verhaal in.
Misbruik kun je makkelijk voorkomen, had ik je al uitgelegd (zie mijn vorige bijdrage).
Jij durft dus niet met echte argumenten op mijn verhaal in te gaan.
En wat had Jan Bosselaar dan voorgesteld vandaag?????
Ik dacht iets dergelijks dus.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Mar 03, 2012 23:31

Beste Rein, ik vind je verhaal weinig interessant. Dat heeft niets met durven te maken. Ik pik eruit waar ik iets over te melden heb. Het lijkt me dat ik vrij ben om in te gaan op wat ik zelf wil. Aan mensen die anderen beledigen heb ik een broertje dood.

De KNDB heeft geen geld overgehouden aan het jubileum, er is alleen (na verrekening van sponsorinkomsten) minder geld uitgegeven dan begroot. Dit geld kan alsnog uitgegeven worden aan andere promotionele activiteiten.

Herhalend: klopt het dat clubs beter geen gebruik kunnen maken van de aanbieding van de KNDB, maar beter de DGT Esay Plus kunnen aanschaffen?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Mar 03, 2012 23:45

Nostradamus wrote: Het lijkt mij alleen maar een goede zaak dat de KNDB, dan 10 of evt. 20 euro
per klok sponsort uit die pot. Op die manier vergroot je dan ook veel sneller het draagvlak voor deze
ingrijpende beslissing.
Geld groeit niet aan de boom, het komt altijd ergens vandaan. Als de KNDB iets sponsort, zal dat vroeg of laat betaald moeten worden door de leden. Met andere woorden, clubs die in het verleden al elektronische klokken hebben aangeschaft, moeten in jouw voorstel de clubs sponsoren die dat nog niet gedaan hebben. Ik zie niet in waarom dat redelijk zou zijn.

En waar gaat het nou om? 400 euro per tiental oftewel 40 euro per speler. Als we heel voorzichtig aannemen dat de klokken tien jaar meegaan, komt dat neer op nog geen 40 cent per speler per wedstrijd. En als we dan ook nog bedenken dat de wedstrijden eerder afgelopen zullen zijn, en je dus al gauw twee consumpties per zaterdag bespaart, levert het alleen maar geld op.

henk stoop

Post by henk stoop » Sun Mar 04, 2012 11:04

Jan Pieter wrote:
Nostradamus wrote: Het lijkt mij alleen maar een goede zaak dat de KNDB, dan 10 of evt. 20 euro
ingrijpende beslissing.
Geld groeit niet aan de boom, het komt altijd ergens vandaan. Als de KNDB iets sponsort, zal dat vroeg of laat betaald moeten worden door de leden. Met andere woorden, clubs die in het verleden al elektronische klokken hebben aangeschaft, moeten in jouw voorstel de clubs sponsoren die dat nog niet gedaan hebben. Ik zie niet in waarom dat redelijk zou zijn.

En waar gaat het nou om? 400 euro per tiental oftewel 40 euro per speler. Als we heel voorzichtig aannemen dat de klokken tien jaar meegaan, komt dat neer op nog geen 40 cent per speler per wedstrijd. En als we dan ook nog bedenken dat de wedstrijden eerder afgelopen zullen zijn, en je dus al gauw twee consumpties per zaterdag bespaart, levert het alleen maar geld op.
Er zijn ook clubs die de bar in eigen beheer hebben. Die komen er dus slecht van af.

henk stoop

Post by henk stoop » Sun Mar 04, 2012 11:16

De FIDE heeft een commissie die electronische klokken keurt. De DGT 2010 is één van de weinige goedgekeurde klokken. Dat gaat niet alleen om meganiek, leesbaarheid, stabiliteit en gebruiksgemak. Belangrijk is ook het interne gebruik van tijd. Wordt er intern gewerkt met seconden, miliseconden of ..... Wat de criteria zijn weet ik niet, maar het kan zeker effect hebben op het gebruik van tijd.

Van de DGT Easy plus weet ik uit ervaring dat het mechaniek niet stabiel is. Levert snel storing op. Je drukt de klok in, en toch blijft jouw klok lopen. Vooral als je iets te snel/stevig indrukt kan hij terugveren.

Eigenlijk zou de KNDB alleen door de FIDE goedgekeurde klokken moeten toestaan.

Overigens is de inkoopprijs van de DGT 2010 bij grote aantallen zeker goedkoper dan 40 euro. Enkele jaren geleden had DGT hier zelfs een aanbieding voor. Bij 500 klokken was dit 25 euro ex btw. Ik denk dat een deal van 35 euro incl. btw mogelijk moet zijn.

Ook de DGT Nord American moet een optie zijn. Die is vrijwel identiek aan de DGT 2010, maar 5 euro goedkoper. Heb ik onlangs nog nieuw gekocht voor 40 euro (met quantum korting) bij Het Paard.

Dieter

Post by Dieter » Sun Mar 04, 2012 11:35

Eric van Dusseldorp wrote:
Piet Bouma wrote: (...)
Nu maar hopen dat dit extra ledenwinst oplevert.
Ik neem aan dat je dit schertsend bedoelt, Piet.
We krijgen er, door deze verandering in speeltempo, praktisch zeker niet één lid bij.
En dat terwijl sommige bestaande leden juist zullen afhaken.
Ledenverlies dus, voorspel ik. Let op mijn woorden.
100% zeker ledenverlies. Sterker ik verlies eigenlijk steeds meer de zin om mij nog binnen de damwereld in te zetten, ik moet ook maar eens goed gaan nadenken of ik hier mee door moet gaan.

Dieter

Post by Dieter » Sun Mar 04, 2012 11:43

Alex wrote:
Frans de Jonge wrote: De kostprijs geldt alleen voor verenigingen die in de bondscompetitie spelen. Nergens is een maximum aantal genoemd.
Blijkbaar verwijst "alle verenigingen" dus naar de deelnemen verenigingen en niet naar alle bi jde KNDB aangesloten verenigingen:

Verder is het hiervoor natuurlijk noodzakelijk dat de deelnemende verenigingen over digitale
klokken beschikken. Een inventarisatie bij de verenigingen die dit seizoen deelnemen aan de
nationale competitie laat zien dat 20 verenigingen niet of over onvoldoende digitale klokken
beschikken.

Het bestuur stelt daarom alle verenigingen in de gelegenheid om in de periode tot 1 juli 2013
voor de tijdelijk sterk gereduceerde prijs van 40 euro per klok digitale klokken aan te
schaffen.
En wat gebeurt er als een vereniging niet overgaat tot aanschaf en daardoor dus niet met de nieuwe tijdverdeling kan spelen, worden die verenigingen dan uitgesloten?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Mar 04, 2012 11:53

Dieter, ook al bestrijd ik je iedere keer vol liefde, jij moet zeker doorgaan. Ik durf de damwereld niet nog meer in handen van mafkezen te geven. Deze keer wordt er geld gestopt zodat mensen korter hoeven te dammen. Dat is natuurlijk volledig in strijd met de doelstelling die je als bond moet hebben. Bij sommige wedstrijden zul je meer reizen dan dammen. Misschien moeten we dit clubje schijndemocraten maar eens naar huis sturen. Als de bond geld heeft moet dat in zinnige projekten, niet in het verder afzwakken van het enige dat nog redelijk goed loopt, de bondskompetitie. Er zijn al genoeg zaken die dubieus verlopen en waar de bondsraad nog geen enkel zinnige oplossing heeft aangedragen.
1. het ledenverlies
2. het gebrek aan middelen voor topspelers
3. het daadwerkelijk ondersteunen van noodlijdende clubs
4. het remisevirus
5. het volledig debacle van de provinciale kompetitie
6. het bijzonder vage geburen rond personnlijke kampioenschappen.
7. het volledig negeren van het stuk back to basics van Piet
8. het volledig negeren van het onderzoeksaanbod van Jaap van Galen.

Post Reply