Arjen wrote:Bij deze.
Klaas Bor is in november/december 2011 druk bezig geweest met de partijdatabase, en de compositiedatabase volgt in januari/februari 2012. Het probleem heeft hem lange tijd gezeten in het volgende: de (oude) compositiedatabase heeft als basis de grote verzameling van Wim de Zwart. Hij heeft lange tijd een verspreiding van zijn verzameling in de damwereld geblokkeerd, middels de software van Klaas Bor. Dit heeft hij gedaan nadat alle redacteuren van De Problemist de beschikking kregen over zo'n database van Bor, zonder dat daar duidelijke afspraken met hem over waren gemaakt. Nu is dat allemaal uitgepraat, maar dat heeft veel tijd gekost. Inmiddels is de database dermate uitgebreid dat het nogal wat werk is (dat door één persoon, Klaas Bor, gedaan moet worden) om de nieuwe compositiedatabase goed op de markt te zetten. Maar als de database eenmaal klaar is, dan is hij ook gelijk verkrijgbaar voor iedereen. Dat is natuurlijk een goede zaak, maar we moeten dus nog even geduld hebben...!
Tot die tijd zullen we het inderdaad moeten doen met de oude database, die slechts enkele personen in bezit hebben. Ik ben een van de gelukkigen, als redacteur van De Problemist, dus vragen kun je aan mij altijd stellen. En ja, ik heb altijd zin om mensen te helpen die geïnteresseerd zijn in de damproblematiek! Hopelijk heb ik voor nu hiermee voldoende informatie gegeven.
Hoi Arjen
Dit is een duidelijk antwoord. Mijn opmerking was meer gericht op de geheimzinnigheid die de database omringde. Juist ik ben me bewust van het werk wat het met zich meebrengt om zoiets tot stand te brengen (en in stand te houden) er komen namelijk dagelijks standen bij en wie onderhoud zoiets. Het lijkt me daarom onmogelijk om dit op de schouders van Klaas Bor te laten rusten, mede gezien zijn werk met de partijendatabase. Maar goed daar heb ik verder geen inzicht in. Op deze manier weet ik wel waar de Nobelprijs voor de damproblematiek naar toe gaat ....
We moeten dan inderdaad geduld hebben, maar dat zijn we met ons spelletije wel gewend.
Bedankt voor de nuttige info