Bron: "De Ware Tijd" 27/4/12
Ophef rond nationaal jeugddamkampioenschap
door Guillano Bruce
27/04/2012
Paramaribo - Rond het nationaal jeugdkampioenschap 2012 van de Surinaamse Dambond is ophef ontstaan. Commissaris Hemradj Basdewsing en de rest van het bestuur bij de Surinaamse Dambond (SDB) zitten niet op één lijn: de rest wil het toernooi over een maand organiseren, terwijl Basdewsing zinspeelt op dit weekend.
De commissaris is deze week met brieven van de Dambond rondgegaan bij media om het evenement te promoten. Medecommissaris Dew Jaddoe stuurde gisteren echter een mail rond waarin staat dat het bestuur afstand doet van bekendmakingen van Basdewsing. “Ter algemene kennis wordt gebracht, dat de Surinaamse Dambond de enige autoriteit in Suriname is die is bevoegd tot het houden c.q. doen organiseren van de jeugddamkampioenschappen. Nadrukkelijk wordt erop gewezen dat als zodanig geen enkele organisatie c.q. persoon - ook niet H. Basdewsing zich uitgevende als bestuurslid - commissaris jeugd - gemandateerd is tot het organiseren/doen houden van de nationale jeugdkampioenschappen”, aldus een passage uit de SDB-verklaring.
dWT foto / Irvin Ngariman
De commissarissen Hemradj Basdewsingh (l) en Dew Jaddoe (tweede vanuit rechts) tijdens een luchtig moment met de ex-voorzitters Raj Narain (r) en Rudi Azimullah (tweede vanuit links). Basdewsing is op solotoer gegaan bij de organisatie van het Nationaal Jeugddamkampioenschap.-.
Ondervoorzitter Henk Staphorst zegt desgevraagd dat dinsdag in een bestuursvergadering het besluit genomen is het toernooi tot en met mei uit te stellen. “We zijn geschrokken van de berichten in de krant”, merkt hij op.
Volgens Staphorst was Basdewsing, die hij dinsdag voor het laatst heeft gesproken, niet content met de beslissing van het bestuur om het toernooi te verschuiven. “Als hij damkampioenschappen wil organiseren mag dat, maar niet onder auspiciën van de dambond.”
Financiën
Basdewsing en Jaddoe waren belast met de organisatie van het jeugdkampioenschap. “Ze hebben hun bevindingen dinsdag voorgelegd aan het bestuur en wij vonden dat dingen nog niet voldoende in orde waren om het toernooi te organiseren.”
De ondervoorzitter vindt het vreemd dat Basdewsing toen aangaf dat er niet voldoende financiële middelen waren om het toernooi te organiseren, maar een dag later wel. “Vanwaar komt hij er dan plotseling mee?” vraagt hij zich af.
De commissaris heeft intussen verschillende instanties, waaronder de ministeries van Onderwijs en Volksontwikkeling en Sport- en Jeugdzaken, bereid gevonden om de kosten te dekken. De twee ministeries hadden ongeveer 4.000 Surinaamse dollar gegeven.
Het bestuurslid liet de krant gisteren enkele bestelbonnen voor vervoer, voeding en accommodatie zien. “Het enige wat ik niet heb kunnen realiseren, zijn geldprijzen voor de kampioenen.”
Basdewsing is niet van plan zich te laten ‘dwarsbomen’. “Ik ben gekozen bestuurslid en mij is gevraagd het jeugdgedeelte te coördineren. Het toernooi gaat door”, benadrukt hij.
De commissaris zegt dat het in het nadeel van de jeugdigen komt als het evenement volgende maand plaatsvindt, “omdat tegen die periode de basis- en muloscholen zich voorbereiden op examens. We hebben het toernooi sinds 2008 altijd in de paasvakantie gehouden.”
Gevolgen
Voorzitter Robur Levens zegt aan de krant, dat hij gebeld is door Basdewsing, die aangaf voldoende voorwerk gedaan te hebben om het toernooi plaats te laten vinden. “Ik zei hem toen, dat als hij een toernooi voor de jeugd wilde organiseren hij dat mocht, maar dan niet onder naam van nationale jeugdkampioenschappen van de Surinaamse Dambond.”
De voorzitter geeft aan, dat het handelen van Basdewsing mogelijk niet zonder gevolgen blijft voor de commissaris. Wel zal Levens de wedstrijden niet tegenwerken. “Ik wil de ontwikkeling van de jeugd niet tegengaan. De jeugd is heel belangrijk voor de dambond”, stelt hij.
Aan de andere kant wenst de voorzitter niet mee te werken aan nationaal jeugdkampioenschap dit weekend. “Ik ben uitgenodigd om aanwezig te zijn en een toespraak te houden, maar ik ga niet.”.-.