Suriname

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Re: Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Feb 10, 2012 23:44

Bron: "GFC Nieuws" 10/2/12

Dammen: Eindronde PL begonnen

Friday 10 February

Image
PARAMARIBO – De eindronde Persoonlijke Landskampioenschap dammen is woensdagavond begonnen in het gebouw van de stichting De Olifant.

Op deze eerste wedstrijddag vonden er al topwedstrijden plaats. Zo kwam kampioen Guno Burleson uit tegen Gerson Bendt.

Deze wedstrijd eindigde in een remise. Johannes Afaisi, Rinaldo Kemnaad en John Sadiek verzamelden punten door te winnen van Ruben Guiamo, Derryl Bohr en Dheeradj Somai. Vanavond worden de wedstrijden voortgezet.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Feb 10, 2012 23:45

Bron: "De Ware Tijd" 10/2/12

‘Ef’ yu mek’ wan fout deng mang e kot’ yu direct’

door Guillano Bruce
10/02/2012

Paramaribo - Twaalf dammers zijn vanaf woensdag de strijd om het persoonlijk landskampioen- schap begonnen. Guno Burleson, die het toernooi vorig jaar won, is zich er van bewust dat het niet makkelijk wordt zijn titel te verdedigen. Ook demi-kampioen Gerson Bendt en John Sadiek, die in 2011 vierde werd, verwachten geen makkelijke wedstrijden.

Burleson speelde woensdag in De Olifant zijn eerste partij tegen Bendt. De titanenstrijd tussen de twee De Tulip-clubgenoten, die samen negen kampioenschappen op hun naam hebben staan, eindigde na bijkans drie uren remise. Zoals ook deze wedstrijd niet makkelijk verliep verwacht Burleson ook niet dat de overige wedstrijden over een leien dak zullen gaan.

Image
dWT foto/ Stefano Tull
Gerson Bendt (l) slaat Guno Burleson gade terwijl die het spel analyseert. De titanenstrijd tussen de twee clubgenoten in de eerste ronde van de finale om het persoonlijk landskampioenschap eindigde remise.-.

“In elke wedstrijd moet je rekening houden met de tegenstander. Het wordt voor niemand eenvoudig”, waarschuwt hij. Burleson heeft desondanks geen redenen om zijn doelstelling aan te passen. Hij is er op uit voor het eerst back-to-back kampioen te worden. “Ik ga voor de titel. Een andere instelling kan ik niet hebben. Ik neem geen genoegen met minder.”

Bendt, die vier keer kampioen werd, is vastbesloten voor de vijfde keer de beker te heffen. De dammer heeft echter een hoger doel. De kampioen en semi-kampioen maken namelijk aanspraak op deelname aan de Pan-Amerikaanse kampioenschappen. Deze strijd geldt als kwalificatietoernooi voor het WK.

Zijn gedachten houdt hij echter voorlopig bij de landskampioenschappen. Geen enkele tegenstander mag uit het oog verloren worden. “Ef’ yu mek wan fout deng mang e kot’ yu direct”. Kampioen wordt volgens Bendt degene die zo min mogelijk steken laat vallen. “Want daarvan kunnen concurrenten gaan profiteren.”

Sadiek, die elf keer kampioen werd en van 1992 tot en met 1994 vier opeenvolgende keren het toernooi won is nog niet verzadigd. De dammer, die in het dagelijks leven arts is, denkt nu meer dan ooit kans te maken op de titel daar hij verlof genomen heeft van de poli. “Ik kan me nu beter concentreren en ben energieker heb ik opgemerkt.”

De vakantie heeft ook zijn nadelen. “Ik ben mijn ritme een beetje kwijt. Maar het komt wel in de andere wedstrijden denk ik.” Sadiek maakte desondanks een goede start door Deeradj Somai te verslaan. “Maar die overwinning zegt in feite nog niets. Er is nog een lange weg te gaan.”

2011 Semi-kampioen Rinaldo Kemnaad is ook goed begonnen aan het toernooi. De dammer, die drie keer runner-up werd is nog steeds op zoek is naar zijn eerste titel. Hij klopte in de eerste ronde Derryl Bhor. Kemnaad, Sadiek en Johannes Alfaisi, die Ruben Guiamo versloeg, zijn de enigen die op de eerste speeldag de volle buit binnenhaalden.

Gisteren is de tweede speelronde afgewerkt. Na de rustdagen vandaag, morgen en zondag vangt het toernooi maandag weer aan.

Uitslagen eerste ronde:

Burleson Bendt 1-1; Kemnaad Bhor 2-0; Waldi Anches Soerdiperkash Jogie 1-1; Sadiek Somai 2-0; Alfaisi Guiamo 2-0; Krish Ori Harrypersad laldjietsing 1-1.-.

Standenlijst:
1.Alfaisi 2 pnt.
2.Sadiek 2 pnt.
3.Kemnaad 2 pnt.
4.Bendt 1 pnt.
5.Burleson 1 pnt.
6.Laldjietsing 1 pnt.
7.Ori 1 pnt.
8.Jogie 1 pnt.
9.Anches. 1 pnt.
10.Bhor 0 pnt.
11.Somai 0 pnt.
12.Guiamo 0 pnt.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Feb 12, 2012 02:14

Bron: "De Ware Tijd" 11/2/12

Alfaisi uit op eerste damtitel

door Guillano Bruce
11/02/2012

Paramaribo - “Het gaat goed, boven mijn verwachtingen zelfs.” Zo luidt de reactie van Johannes Alfaisi na zijn goede start in het persoonlijk landskampioenschap dammen. Donderdag behield hij zijn honderd procent score door een zege op Soerdiperkash Jogie. Tot nu toe een unieke prestatie.

Na twee wedstrijden, beide overwinningen, staat hij met vier punten aan kop voor Harrypersad Laldjietsing, Gerson Bendt, Guno Burleson, Rinaldo Kemnaad en John Sadiek, die allemaal drie punten hebben verzameld. Maar in een hoerastemming verkeert de dammer nog niet. “Dat zou een beetje voorbarig zijn.”

Image
dWT foto/ Stefano Tull
Johannes Alfaisi (r) in de eerste ronde tegen Ruben Guiamo (l). Na twee rondes staat Alfaisi met de volle buit alleen aan kop in de finale om het persoonlijk landskampioenschap dammen.-.

Alfaisi wil tenminste nog een week wachten alvorens hij conclusies trekt. Hij houdt rekening met toppers zoals titelverdediger Burleson, Kemnaad en Bendt die vorig jaar semi-kampioen en demi-kampioen werden terwijl zijn aandacht ook uitgaat naar Sadiek die in 2011 vierde eindigde. Het viertal maakt volgens hem de meeste kans op het kampioenschap.

De oveirge dammers maken minder aanspraak op de titel. Alfaisi geeft ze weinig kans omdat ze niet op kunnen tegen Burleson en Sadiek die International meester zijn. Alfaisi zelf, Kemnaad en Bendt zijn Federatie meester. In het toernooi zijn er verder geen dammers met een titel.

“Zo een toernooi win je niet zomaar. Het vereist een samenloop van zaken om kampioen te worden. Ten eerste moet je kennis en ervaring hebben en daarnaast een beetje geluk”, benadrukt Alfaisi. Volgens hem is het niet uitgesloten dat een “buitenbeentje” kampioen wordt. “Maar het moet dan iemand zijn die momenteel een stijgende lijn kent zoals Gaetano Nahar. Hij is er echter niet bij en ik denk niet dat er nu iemand anders in opmars is.”

Zelf kent Alfaisi de klappen van de zweep. In 1987 en 1988 werd hij achtereenvolgens semi-kampioen in het toernooi. In 1996 en 1997 werd hij twee keer demi-kampioen. De dammer zou naar eigen zeggen in 1997 kampioen kunnen zijn geworden. Hij eindigde dat jaar op een gedeelde eerste plaats met Burleson en Bendt. “Vanwege studie moest ik naar het buitenland waardoor ik niet verder kon en uiteindelijk werd ik derde.” Burleson en Bendt werden respectievelijk kampioen en semi-kampioen dat jaar.

Alfaisi hoopt dit keer het toernooi anders te eindigen. In zijn zoektocht naar zijn eerste titel ooit is de top vier van het vorig jaar het grootste doelwit. “Ik zal ze ongeslagen voorbij moeten gaan.” De dammer erkent dat de concurrenten een grotere wedstrijdritme hebben. “Ik heb lang niet aan wedstrijden gedaan en hou me nu meer bezig met het trainen van jongeren. Maar alles is mogelijk.”

Uitslagen tweede ronde:

Alfaisi Soerdiperkash Jogie 2-0; Burleson Darryl Bhor 2-0; Ruben Guaimo Sadiek 1-1; Laldjietsing Waldi Anches 2-0; Kemnaad Krish Ori 1-1; Bendt Deeradj Somai 2-0.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Feb 12, 2012 07:06

Bron: "Dagblad Suriname" 10/2/12

Titelverdediger Burleson opent PL-dammen met remise tegen Bendt

10-02- 2012
Image

Het Persoonlijk Landskampioenschap (PL) dammen 2012 is van start gegaan in de zaal van ‘De Olifant’. De wedstrijden begonnen ongeveer 15 minuten later dan gepland. Op dag 1 was er meteen een topper op programma. Titelverdediger MI Guno Burleson speelde remise tegen topfavoriet MF Gerson Bendt. Deze kwamen ze na de 40ste zet overeen. Vorig jaar speelden deze twee toppers ook al remise. Een andere titelkandidaat, damdokter John Sadiek won zijn partij van Dheeradj Somai.
Image

Hij speelde Somai op diens korte vleugels weg. Sadiek die al 11 nationale damtitels op zijn naam heeft staan, gaat dit jaar serieus voor de 12de titel. De semikampioen van de afgelopen 2 jaren, Rinaldo Kemnaad, versloeg Derryl Bohr. Rasta Bohr verloor tragisch van MF Kemnaad. Na een goede wedstrijd, liep hij in een remise-achtig 4 om 2 eindspel in een Moser. De eerste partij die op deze avond was afgerond, was die tussen MF Johannes Alfaisi en Ruben Guiamo. Alfaisi won door forcering. Krish Ori kon zijn positie niet in winst omzetten tegen Harrypersad Laldjietsing. Het werd een remise. De laatste wedstrijd tussen Soerdjperkash Jogie en Waldi Anches eidigde in een remise. Een klassieke stelling zonder dat partijen echt kansen hebben gecreeerd.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Feb 16, 2012 18:12

Jammer van de ontijdige en incomplete berichtgeving in de Surinaamse media, van het Persoonlijk Landskampioenschap, toch het belangrijkste damtoernooi in het land. Vandaag verslagje van de vierde ronde, terwijl de vijfde ronde gisteren al gespeeld is. Een verslag over de derde ronde is zelfs nooit verschenen :( (behalve op de site van de Surinaamse dambond, zie onderaan deze post)

Bron: "De Ware Tijd" 16/2/12:
Burleson herstelt van blunder

16/02/2012

Paramaribo - Waldi Anches is slachtoffer geworden van Guno Burleson, die op wraak uit was. Op de dag dat zijn protest werd afgewezen, liet Burleson dinsdagavond in de vierde ronde van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2012 geen spaan heel van Anches, die kansloos verloor.

Burleson, die titelverdediger is, heeft door zijn zege nu vijf punten uit vier partijen. Hij heeft twee punten minder dan koploper Johannes Alfaisi, die na drie zeges op rij, puntenverlies leed. In een voorzichtig gespeelde partij kwam hij remise overeen met semikampioen 2011 Rinaldo Kemnaad.

Overige uitslagen: Darryl Bohr - Krish Ori 2-0; Soerdiperkash Jogi - Dheeradjdutt Somai 1-1; John Sadiek - Harry Laldjietsing 2-0; Gerson Bendt - Ruben Guiamo 2-0.-

Hieronder het verslagje van de website van de Surinaamse dambond over de 3e ronde:
Dag 3 - 13 Feb 2012:
Alfasie is met 6 punten alleen aan kop. Hij wint van Laldjietsingh door druk te zetten op diens kortevleugel. Burleson dient een protest in nadat hij op tijd verliest van Ori. Kemnaad wint van Anches door een forcing gevolgd door een combinatie in het late middenspel.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Feb 17, 2012 23:35

Bron: `De Ware Tijd` 17/02/12

Sadiek neemt afstand

17/02/2012

Paramaribo - John Sadiek loopt uit op de concurrentie. In de vijfde ronde van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2012 waren de damdokter en titelverdediger Guno Burleson de enigen die hun partij wisten te winnen. Door zijn zege op semikampioen 2011 Rinaldo Kemnaad voert Sadiek de ranglijst aan met negen punten na vijf partijen.

Op twee punten achterstand volgen Burleson, Gerson Bendt en Johannes Alfaisi. Na de zesde ronde van gisteren, krijgen de twaalf finalisten enkele dagen rust. Met de tweede helft van de titelstrijd wordt dan maandag een aanvang gemaakt.

Uitslagen:Krish Ori - Gerson Bendt 1-1; Waldi Anches - Derryl Bohr 1-1; Guno Burleson - Johannes Alfaisi 2-0; John Sadiek - Rinaldo Kemnaad 2-0; Dheeradjdutt Somai - Harry Laldjietsing 1-1; Ruben Guiamo - Soerdiperkash Jogie 1-1.

Stand na vijfde ronde:1. Sadiek 9 punten; 2. Burleson, Bendt en Alfaisi elk 7; 5. Kemnaad 6; 6. Ori 5; 7. Bohr en Laldjietsing elk 4; 9. Somai, Guiamo en Jogie elk 3; 12. Anches 2 punten.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Feb 17, 2012 23:41

Bron: `GFC nieuws` 16/2/12

Sadiek koploper dammen
Thursday 16 February

Image
PARAMARIBO- John Sadiek is de nieuwe koploper in de finaleronde van het Persoonlijk Landskampioenschap Dammen. Hij won gisteren van Rinaldo Kemnaad, de semi-kampioen van 2011. Titelverdediger Guno Burleson maakte een stop aan de ongeslagenreeks van Johannes Alfaisie, die hierdoor de leiding verloor aan Sadiek.

Burleson is nu tweede met 7 punten, evenveel als Alfaisie, die derde is. Sadiek heeft 9 punten.

De volledige uitslagen zijn als volgt: Johannes Alfaisi-Guno Burleson 0-2; John Sadiek-Rinaldo Kemnaad 2-0; Krish Ori-Gerson Bendt 1-1; Waldi Anches-Derryl Bohr 1-1; Dheeradj Somai-Harrypersad Laldjietsing 1-1 en Ruben Guiamo-Soerdiperkash Jogie 1-1

Stand:

1.Sadiek 9 punten

2.Burleson 7 punten

3.Alfaisie 7 punten

4.Bendt 7 punten

5.Kemnaad 6 punten

6.Orie 5 punten

7.Bohr 4 punten

8.Laldjietsingh 4 punten

9.Guiamo 3 punten

10.Somai 3 punten

11.Jogie 3 punten

12.Anches 2 punten

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Feb 19, 2012 00:45

Bron: "De Ware Tijd" 18/2/12

Titanenstrijd Sadiek-Burleson onbeslist

door Guillano Bruce
18/02/2012

Paramaribo - John Sadiek blijft na zijn remise tegen titelverdediger Guno Burleson met tien punten koploper in de finale van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen. Hij voelt echter de hete adem van Gerson Bendt (negen punten) in zijn nek.

Sadiek is niet ontevreden met zijn gelijkspel donderdagavond in de zesde ronde tegen Guno Burleson, die derde staat met acht punten. “Het was een moeilijke wedstrijd”, zegt hij, eraan toevoegend dat zowel hij als Burleson wilde winnen. Na ongeveer vier uren kwamen de twee Internationaal Meesters in De Olifant remise overeen, hoewel Burleson de beste kansen had op de winst.

Image
dWT foto / Irvin Ngariman
John Sadiek (r) slaat Guno Burleson gade, terwijl die een zet doet. Na ongeveer vier uren kwamen de titanen remise overeen.-.

Op de helft van de strijd - er resten nog zes ronden - lijkt Sadiek goed op koers om zijn eerste titel in vijf jaar en twaalfdeoverallte veroveren. De damdokter houdt rekening met Bendt, maar erkent Burleson als zijn voornaamste concurrent te zien. “Het is voor mij belangrijk dat hij achter me blijft”, aldus Sadiek over Burleson. “Maar de koppositie betekent nu nog niets. Het is nog vroeg. Burleson en Bendt kunnen beiden na mekaar wedstrijden winnen.”

Burleson zelf denkt dat het toernooi nog open ligt ondanks zijn remise, waarmee hij toegeeft niet blij mee te zijn. “Ik had al schijfwinst, maar had even geen helder moment”, analyseert hij de gemiste kans.

De dammer heeft daarvan in dit toernooi vaker last gehad. Zo ook in zijn verrassende nederlaag van de derde ronde tegen Krish Ori; één die volgens hem het gevolg was van een “zeldzame blunder”.

De oorzaak in de misstappen ligt in het feit dat hij door privé redenen weinig rust gehad heeft de afgelopen dagen. Ook de slechte voorbereiding naar het toernooi heeft een rol gespeeld.

De kampioen prijst zich echter gelukkig dat hij een paar moeilijke tegenstanders - Sadiek, Bendt en Johannes Alfaisi - al gehad heeft. “Ik moet nu een eindsprint maken, omdat ik op papier minder moeilijke tegenstanders krijg. Maar soms lopen dingen raar af.”

Uitslagen zesde ronde:

Burleson - Sadiek 1-1; Bendt - Soerdiperkash Jogie 2-0; Derryl Bhor - Alfaisi 2-0; Ori - Waldi Anches 1-1; Harrypersad Laldjietsing-Ruben Guiamo 1-1; Rinaldo Kemnaad - Dheeradjdutt Somai 1-1.

Stand:1. Sadiek 10 punten; 2. Bendt 9; 3. Burleson 8; 4. Alfaisi en Kemnaad elk 7; 6. Ori en Bohr elk 6; 8. Laldjietsing 5; 9. Somai en Guiamo elk 4; 11. Jogie en Anches elk 3 punten.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Feb 20, 2012 21:32

Bron: "De Ware Tijd" 20/2/12

‘Je kan geen melk voor de poes zetten’

door Guillano Bruce
20/02/2012

Paramaribo - In de tweede helft van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen, dat vandaag van start gaat, vinden er mogelijk verschuivingen plaats. Koploper John Sadiek heeft namelijk een voorstel gedaan om de tiende en elfde ronde te verwisselen met de achste en negende ronde, omdat in de laatste twee ronden clubgenoten tegen elkaar uitkomen.

Sadiek doelt op semikampioen 2011 Rinaldo Kemnaad die in de tiende en elfde ronde de degens kruist met Suriname Tulip-clubgenoten Guno Burleson en Gerson Bendt. Volgens de damdokter bestaat het risico dat partijen worden ‘weggegeven’, een fenomeen dat de afgelopen jaren steeds de kop opsteekt. “Je kan geen melk voor de poes zetten en verwachten dat hij niet eraan gaat”, vindt Sadiek.

Image
dWT Archief
Rinaldo Kemnaad (r) bekijkt de schijvenstand in zijn partij tegen John Sadiek. De damdokter ziet graag dat de wedstrijden die Kemnaad in de twee laatste rondes tegen clubgenoten speelt, eerder afgewerkt worden.-.

Gezien de belangen zou het volgens hem beter zijn dat clubgenoten vroeg in het toernooi tegen elkaar uitkomen. “Iedereen wil in de top vier eindigen en vrijgesteld worden van de voorronde het volgend jaar.” Voorzitter Robur Levens van de Surinaamse Dambond vindt het vreemd dat Sadiek nu pas de opmerking maakt over clubgenoten die in de laatste twee ronden tegen elkaar uitkomen. “Terwijl het programma al op de eerste wedstrijddag bij iedereen bekend is.”

Hij erkent echter dat bij het samenstellen van het programma het één en ander verkeerd gegaan is. Zo zou hoofdarbiter Ramesh Ragoenathsingh niet op de hoogte zijn dat Kemnaad, die eerder uitkwam voor The Dragon, de overstap gemaakt heeft naar Suriname Tulip. Volgens Levens zou het echter geen probleem moeten zijn dat Kemnaad uitkomt tegen Bendt en Burleson. Hij zou namelijk al gevraagd hebben overgeplaatst te worden naar Randjiet Boys. “Hij heeft het aan mij gevraagd. De voorzitter van die vereniging en hoofdarbiter zijn ervan op de hoogte.” De voorzitter geeft wel aan dat op papier nog niets vastgelegd is.

Volgens Levens kan niet zomaar aan het programma gesleuteld worden. Het opschuiven van de wedstrijden kan volgens hem gevolgen hebben voor het wedstrijdschema, omdat ook andere partijen opgeschoven zullen moeten worden. “Zeker die van de tegenstanders van Kemnaad, Burleson en Sadiek.” Het SDB-bestuur neemt vandaag een besluit.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Feb 21, 2012 16:33

Bron: `De Ware Tijd` 20-2-12

Titelverdediger Burleson verwacht bloedserieuze wedstrijden

door Guillano Bruce
20/02/2012

Paramaribo - Ondanks hij twee punten achterstaat op koploper John Sadiek hoopt Guno Burleson zijn titel te prolongeren in het Persoonlijk Landskampioenschap dammen. De tweede helft van de strijd start vandaag.

Burleson: “Ik weet niet hoe het zal gebeuren, maar ik ga nog steeds voor de eerste plaats.” Om aan zijn zesde titel te komen moet Burleson, die momenteel derde staat, koploper John Sadiek en Gerson Bendt die de tweede plaats bezet zien te passeren.

Image
dWT Archief
Gerson Bendt hoopt net als twee jaar terug opnieuw een damtitel te behalen. Daarvoor zal elfvoudig kampioen John Sadiek, momenteel koploper in het landskampioenschap, brokken moeten maken.-.

Burleson gaat uit van eigen kracht, maar verwacht ook dat de concurrentie brokken maakt. “Ik denk dat Sadiek uit de komende wedstrijden bij tenminste één puntverlies gaat leiden. Als minstens drie van de vijf bloedserieuze wedstrijden worden, kan hij steken laten vallen.”

Zelf denkt Burleson in de tweede helft van het toernooi een goede beurt te maken, nadat het eerste gedeelte niet naar verwachting liep. De rust van vrijdag tot en met zondag is goed van pas gekomen. “Soms heb je veel meer rust nodig, maar het gaat nu wel beter. Ik focus me nu alleen op overwinningen.”

Sadiek is net als zijn rivaal optimistisch. Ondanks hij met tien punten aan kop gaat, houdt hij Bendt en Burleson die negen om acht punten hebben, goed in de gaten. De damdokter verwijst naar het kampioenschap van 1996 toen hij negen wedstrijden op rij won. “Burleson en Bendt kunnen dat ook doen. We hebben allemaal evenveel kans.”

Toch denkt Sadiek dat het in de komende wedstrijden niet te moeilijk wordt. Van de vijf wedstrijden verwacht hij tenminste vier te winnen. “Het wordt niet makkelijk, maar ik ga ervoor.”

Bendt hoopt net als Burleson dat Sadiek steken laat vallen. De ontknoping in het toernooi komt volgens hem in de laatste twee ronden. “Ik denk dat aan het einde van deze week drie spelers op de eerste plaats komen.”

De kampioen van twee jaar terug erkent in de eerste helft van het toernooi misstappen gemaakt te hebben. “Nu had ik in plaats van negen punten tien punten moeten hebben. Ik had uit de eerste zes wedstrijden tenminste nog één punt moeten pakken.” Hij hoopt in de resterende vijf partijen zaken recht te trekken. “Zolang ik me focus op mijn wedstrijden, is van alles mogelijk.”.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Feb 23, 2012 14:33

Bron: "De Ware Tijd" 22/2/12

Burleson nadert Sadiek

22/02/2012

Paramaribo - Titelverdediger Guno Burleson heeft optimaal geprofiteerd van puntenverlies van zijn rivalen John Sadiek en Gerson Bendt. Door zijn winst maandagavond in de zevende ronde van het Persoonlijk Landskampioenschp dammen 2012 kwam hij gelijk met Bendt en heeft hij slechts één punt minder dan Sadiek.

Burleson bond Dheeradjdutt Somai aan de zegekar en kwam op tien punten. Door zijn remise tegen Waldi Anches heeft ook Bendt tien punten. Met één punt meer voert Sadiek de ranglijst aan, nadat ook zijn partij tegen Derryl Bohr onbeslist eindigde.

Het trio moet rekening houden met Rinaldo Kemnaad en Johannes Alfaisie. Die twee dammers volgen namelijk goed met elk negen punten.

Uitslagen: Anches - Bendt 1-1; Alfaisie - Krish Ori 2-0; Sadiek - Bohr 1-1; Burleson - Somai 2-0; Kemnaad - Ruben Guiamo 2-0; Soerdiperkash Jogie - Harry Laldjietsing 2-0.

Stand (na zeven partijen): 1. Sadiek 11 punten; 2. Burleson en Bendt elk 10; 4. Kemnaad en Alfaisie elk 9; 6. Bohr 7; 7. Ori 6; 8. Laldjietsing en Jogie elk 5; 10. Anches, Guiamo en Somai elk 4 punten.

Schema vandaag (negende ronde): Alfaisie - Bendt; Sadiek - Anches; Somai - Ori; Guiamo - Bohr; Jogie - Burleson; Laldjietsing - Kemnaad.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Feb 23, 2012 14:36

Bron: "De Ware Tijd" 23/2/12

‘Weggeef-partijen moeilijk te bewijzen
Vraagtekens bij overwinning Sadiek

door Guillano Bruce
23/02/2012

Paramaribo - De overwinning van koploper John Sadiek op Krishnepersad Ori in de achtste ronde van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2012, houdt de gemoederen bezig. De wijze waarop de partij dinsdagavond verliep, heeft vele tongen losgemaakt. Zelfs voorzitter Robur Levens van de Surinaamse Dambond zegt aan de krant bedenkingen te hebben.

Op de website van de bond staat dat Sadiek in een remise-eindspel van Ori wist te winnen, nadat die blunderde. Collega-dammers beweren echter dat Ori de partij bewust heeft ‘weggegeven’.

Image
dWT foto / Claudio Barker
De partij tegen Krishnepersad Ori (l) en John Sadiek (r) houdt de damgemoederen bezig. Het verlies van Ori wekt wrevel bij enkele dammers, die vinden dat hij de partij 'wegegeven' heeft.-.

Ook Levens behoort tot de groep die vraagtekens plaatst bij het verloop van de ontmoeting, die tot ongeveer half twaalf ‘s avonds duurde. “Naar onze waarnemening zou de wedstrijd in een remise moeten eindigen. Ik denk dat iedereen die verstand heeft van de sport, dat zou kunnen inzien.”

Het was voor de voorzitter, die ook dammer is, daarom vreemd dat het treffen in een overwinning voor Sadiek eindigde. Maar als het een ‘weggeef’-partij betreft kan hij niet zeggen. “Dat blijft moeilijk te bewijzen”, aldus Levens, die in het dagelijks leven politieinspecteur is. “Blunders worden in deze sport vaak gemaakt, maar het roept wel twijfels op. Ori had zeker één mogelijkheid om remise af te dwingen.”

Een onderzoek instellen heeft volgens de voorzitter “weinig zin”. “Indien het werkelijk zo is dat de wedstrijd is weggegeven, zou geen van ze dat toegeven. Ze weten welke zware sancties aan verbonden zijn.”

‘Weggeef’-partijen, een fenomeen waar de bond al enkele jaren mee worstelt, blijven moeilijk aantoonbaar stelt Levens. “Er zijn zelfs boeken over geschreven, maar de grootmeesters die die boeken geschreven hebben, geven ook aan dat het moeilijk te bewijzen is.”

Arbiter Eric Ligeon kan niet aangeven als Ori Sadiek een handje geholpen heeft bij het behouden van de koppositie. Het geroezemoes na de wedstrijd is hem echter niet ontgaan. “Je hoort wel een paar dingen. Bepaalde dammers die ernaar keken, waren ontevreden.”

Ligeon ontkent niet dat er gesjoemeld kan zijn, maar zegt net als Levens machteloos te staan indien dat wel zou zijn gebeurd. “Wij arbiters kennen alleen een overwinning, remise of verlies.”

Uitslagen achtste ronde: Sadiek - Orie 2-0; Guno Burleson - Ruben Guiamo 2-0; Derryl Bohr - Dheeradjdutt Somai 2-0; Johannes Alfaisie - Waldi Anches 2-0; Rinaldo Kemnaad - Soerdiperkash Jogie 1-1; Gerson Bendt - Harrypersad Laldjietsing 1-1.

Stand na acht partijen
: 1. Sadiek 13 punten; 2. Burleson 12; 3. Bendt en Alfaisie elk 11; 5. Kemnaad 10; 6. Bohr 9; 7. Ori, Laldjietsing en Jogie elk 6; 10. Anches, Guiamo en Somai elk 4 punten.

Schema tiende ronde (maandag): Burleson - Laldjietsing; Bohr - Jogie; Ori - Guiamo; Anches - Somai; Alfaisie - Sadiek; Bendt - Kemnaad.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Feb 24, 2012 23:09

Bron: "De Ware Tijd" 23/2/12

Alleen remises in negende ronde damkampioenschap

24/02/2012

Paramaribo - De negende ronde in het Persoonlijk Landskampioenschap dammen is één geworden van remises. Geen van de twaalf finalisten wist woensdagavond zijn partij te winnen, waardoor de rangschikking ongewijzigd is.

John Sadiek, die aast op een record twaalfde titel, voert de ranglijst aan met veertien punten. Titelverdediger Guno Burleson staat tweede met dertien punten. Johannes Alfaisie en Gerson Bendt delen de derde plaats met twaalf punten. De twee Federatiemeesters kwamen in de negende ronde remise overeen.

Na een rustpauze wordt maandag de strijd hervat met de tiende ronde. De kampioen wordt dan dinsdag gekroond, wanneer de elfde tevens laatste speeldag wordt afgewerkt.

Uitslagen negende ronde:Sadiek - Waldi Anches 1-1; Burleson - Soerdiperkash Jogie 1-1; Alfaisie - Bendt 1-1; Harry Laldjietsing - Rinaldo Kemnaad 1-1; Dheeradjdutt Somai - Krishnepersad Ori 1-1; Ruben Guiamo - Derryl Bohr 1-1.

Stand na negen partijen
:1. Sadiek 14 punten; 2. Burleson 13; 3. Alfaisie en Bendt elk 12; 5. Kemnaad 11; 6. Bohr 10; 7. Ori, Jogie en Laldjietsing elk 7; 10. Anches, Guiamo en Somai elk 5 punten.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Mar 01, 2012 14:16

Bron: "De Ware Tijd" 8/2/12

Dambond wil meer dammende dames
‘Het is geen mannensport’

door Guillano Bruce
08/02/2012

Ook al zijn er dames die dammen, in aantal blijven ze achter bij de heren. Daarommaakt de Surinaamse Dambond (SDB) zich er sterk voor zoveel mogelijk vrouwen aan te trekken. SDB-voorzitter Robur Levens kan zich herinneren dat ze er wel zijn geweest.

“Toen ik pas met de sport begon, had je Mireille Hoepel-Sumter en Carmen Amatredjo, maar die zijn op gegeven moment gestopt.” Hij herinnert zich nog, dat het tweetal het de heren vaak moeilijk maakte. De dames werden destijds ook gezien als voorbeeld voor meisjes die damden. Dat vrouwen binnen de sport afwezigheid zijn, heeft ook gevolgen. “We kunnen bijvoorbeeld geen apart landskampioenschap voor vrouwen organiseren zoals dat in het buitenland normaal is. In grote landen heb je vrouwelijke Internationale Grootmeesters en er is zelfs een aparte rating voor ze”, vertelt de voorzitter. De bond blijft volgens hem niet bij de pakken neerzitten en doet zijn best de damsport voor vrouwen een push te geven. “We willen zoveel mogelijk vrouwen aantrekken, vandaar dat we nu ook meisjes opleiden. Natuurlijk hopen we dat er een paar serieuze talenten bij zitten die de sport zullen blijven beoefenen.”

Image
Kathleen Wielzen (l) tegen Viresh Sheonath in de Srefidensi Open. Zus Deborah Egers en zij worden gerekend tot de meestbelovende damsters van het moment.-.

De jeugdtak die momenteel groeiende is, geeft Levens goede hoop. De tieners Deborah Egers en Kathleen Wielzen zijn speelsters die het heel ver kunnen schoppen. Ook al zijn de meisjes jeugdspeelsters, ze worden ook ingezet tijdens seniorentoernooien waar ze weerstand weten te bieden aan ervaren dammers.

Image
dWT Archief
Carmen Amatredjo (r) tijdens de voorronde van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2010 tegen Ramon Norden. Amatredjo pleit voor meer vrouwen binnen de denksport.-.

Levens merkt tijdens jeugdtoernooien in de klassen U-15, U-13 en U-11 dat er genoeg meisjes deelnemen. Dit jaar nog wil de SDB een U-20 meisjeskampioenschap op poten zetten, zoals dat bij de jongens reeds het geval is. “We gaan het het dit jaar proberen, maar of het lukt, hangt af van de belangstelling. Als er niet genoeg animo is, zullen ze weer met de jongens mee moeten doen.”

Image
dWT foto/ Claudio Barker
Deborah Egers (l) neemt het op tegen Jareo Lionar tijdens de Srefidensi Open het vorig jaar. Egers wil het ver schoppen binnen de damsport.
-.

Geen mannensport

Carmen Amatredjo (47) heeft ook gemerkt dat niet veel vrouwen dammen. “En dat komt niet doordat er geen vrouwen zijn die niet kunnen spelen. Dammen is echt geen mannensport.” De voormalig damster die er in 1994 mee begon, heeft meerdere verklaringen voor het lage aantal vrouwen dat in competitieverband aan deze tak van sport meedoet. Zo zouden de toernooien vermoeiend zijn. Verder speelt ook het feit dat wedstrijden meestal laat ‘s avonds eindigen een rol. “Misschien hebben ze een partner die hen geen toestemming geeft om te gaan spelen. In mijn tijd waren er ook niet veel vrouwen. Meestal waren de wedstrijden pas laat in de avonduren afgelopen en dan kan het gevaarlijk zijn om als vrouw in je eentje over straat te lopen.”

“Ook drukke werkzaamheden kunnen er de oorzaak van zijn”, zegt Amatredjo. Zelf is ze onder andere om die reden gestopt met dammen. Het overlijden van familieleden gaf uiteindelijk de doorslag. De liefde voor de sport is de damster echter niet kwijtgeraakt. “Soms keken mensen vreemd op en vroegen me hoe ik me voelde tussen al die heren. Maar ik antwoordde dan dat dammen mijn hobby was en niets te maken had met andere dingen.”

Amatredjo sluit niet uit dat ze in de toekomst weer aan wedstrijden meedoet. In 2010 deed ze voor het laatst mee aan een eendagstoernooi. In datzelfde jaar deed ze ook mee aan de voorronde van de landskampioenschappen. Ze hoopt ooit een ‘comeback’ te maken. “Ik blijf wel een sportvrouw hoor!”

Nieuwe generatie

De jonge damsters Egers en Wielzen mogen gerust de nieuwe generatie damvrouwen genoemd worden. De twee zussen, beiden aangesloten bij De Lima onder leiding van Eric Ligeon, denken niet aan stoppen. Ze zijn tot nog toe de enige meisjes die aan seniorentoernooien mogen deelnemen. Voor het laatst deden ze mee aan de Landskampioenschappen dammen waarvan momenteel de finale wordt gespeeld. Alhoewel ze niet uit de voorronde kwamen, verrasten ze toch door naast enkele remises, ook samen vijf overwinningen te behalen.

Egers, die al twee jaar bezig is met de sport, kan vanwege haar schoolverplichtingen (ze is examenleerlinge op de mulo ...red.) momenteel geen wedstrijden spelen. Desondanks heeft ze grootse plannen. Zo wil ze net als meervoudig wereldkampioen Harm Wiersma de wereld veroveren. “Maar eerst wil ik jeugdkampioen worden en daarna kampioen van Suriname.” De damster zegt gemotiveerd te worden door oud-damster Mireille Hoepel-Sumter, die haar tante is.

Ook Wielzen, die ongeveer vier jaar terug onder begeleiding van oud-dammer Guno Dors bij DSV Salomo begon, wil van de huidige kampioen winnen. “Eerst van jeugdkampioen Niaaz Salarbaks en dan van landskampioen Guno Burleson. Ze bluffen toch”, grapt ze. Volgens Wielzen draagt dammen ook bij aan haar ontwikkeling op school. Ze zit in de tweede klas van de Mgr. Wulfingschool en merkt dat ze er veel aan heeft dat ze damt.

De meisjes beamen dat er niet veel vrouwen aan wedstrijddammen doen. Wielzen vertelt dat ook binnen haar vereniging meisjes komen en plotseling niet meer verschijnen. “Het ligt ook een beetje aan henzelf. Ze geven liever de voorkeur aan andere dingen.” Maar zowel Wielzen als Egers is het erover eens dat de bond misschien meer kan doen om vrouwen te interesseren voor de sport.

Moeder Angela Grant ziet veel positiefs in het feit dat haar dochters de denksport beoefenen. “Je merkt het aan hun schoolresultaten. Ze gaan steeds meer vooruit. Maar het is sowieso belangrijk dat kinderen aan sport doen, of het nu fysiek of hersengymnastiek is.” Grant ziet ook graag meer vrouwen dammen. “Misschien dat er dan een vrouwencompetitie komt. Ik merk nu dat de meisjes nog een beetje angstig zijn, wanneer ze tegen die oudere heren moeten spelen.”

Andere mogelijkheden

Oud-SDB-voorzitter Rudi Azimulah hoopt ook dat in de toekomst meer vrouwen zich aansluiten. Tijdens zijn bestuursperiode werd twee jaargeleden nog getracht het aantal op te krikken door verenigingen te ‘dwingen’ zich met tenminste één vrouw in te schrijven voor clubkampioenschappen. “Maar die regel werd later herzien, omdat het niet alle verenigingen lukte.”

Azimulah denkt dat er ook naar andere mogelijkheden gekeken kan worden om meer vrouwen te enthousiasmeren voor de sport. “Misschien dat ze niet in competitieverband, maar meer informele wedstrijden willen spelen.” Hij is wel blij dat jeugddammen, net als onder zijn bestuur, nu ook voldoende aandacht geniet. Volgens hem kunnen Egers en Wielzen ook ver komen. “Het zijn heel talentvolle meisjes. We doen ons best hen in te zetten voor internationale wedstrijden. Hoe meer ze aan zulke toernooien meedoen, hoe beter.”-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Mar 01, 2012 14:22

Bron: "GFC Nieuws" 25/2/12

Kofi Djompoplein voor denksporten
Saturday 25 February

Image
Cabanahut in aanbouw

LELYDORP- Ter bevordering van de denksport in het district Wanica heeft “Pikin Sranan” in samenwerking met het districtscommissariaat van Wanica en enkele bedrijven van Wanica een begin gemaakt met de bouw van een cabanahut op het “Kofi Djompoplein” (de groene strook van Lelydorp).

Er zullen in totaal 5 speeltafels van beton staan onder de cabanahut, drie dam- en twee schaaktafels. Aangezien denken ontwikkeling bevordert en ontwikkeling vooruitgang wil Pikin Sranan op deze manier de gemeenschap op een educatieve wijze gebruik laten maken van de groene strook of het “Kofi Djompoplein”.

Alle districten moeten voorzien zijn van zo een plek. Na Wanica gaat Pikin Sranan naar Para, waarna de andere districten volgen. Dit project is op een heel goedkope manier gerealiseerd door middel van donaties van bedrijven van Lelydorp in de vorm van materiaal en ook de hulp van het districtscommissariaat Wanica.

Image
Dhr.Dos Ramos en jeugdschakers

Het motto is daarom “door de gemeenschap, voor de gemeenschap”. Bij al het positieve van dit project is het belangrijke dat vooral de jeugd op een andere wijze bezig gehouden zal worden. Verdere uitbreiding betreft het groene gedeelte voorzien van bewaking, prachtige banken en degelijke afvalcontainers beschermd tegen straathonden.De cabanahut is in de avonduren op slot.

Dit project wordt ondersteund door de Surinaamse Dambond en de Schaakbond. Guno Burleson van de Dambond speelde tegen de jeugddammers. Ook de Schaakbond was vertegenwoordigd door voorzitter Dos Ramos.

Image
Dhr.Tauwnaar en de jeugddammers

Uit het buitenland wordt ondersteuning gegeven door Harm Wiersma, zevenvoudig wereldkampioen en grootmeester dammen. De bordspelbonden zullen op den duur de plaats beheren door daar lessen te verzorgen, maar ze zullen ook nationale en internationale wedstrijden organiseren.

Post Reply