Bron: "De Ware Tijd" 8/2/12
Dambond wil meer dammende dames
‘Het is geen mannensport’
door Guillano Bruce
08/02/2012
Ook al zijn er dames die dammen, in aantal blijven ze achter bij de heren. Daarommaakt de Surinaamse Dambond (SDB) zich er sterk voor zoveel mogelijk vrouwen aan te trekken. SDB-voorzitter Robur Levens kan zich herinneren dat ze er wel zijn geweest.
“Toen ik pas met de sport begon, had je Mireille Hoepel-Sumter en Carmen Amatredjo, maar die zijn op gegeven moment gestopt.” Hij herinnert zich nog, dat het tweetal het de heren vaak moeilijk maakte. De dames werden destijds ook gezien als voorbeeld voor meisjes die damden. Dat vrouwen binnen de sport afwezigheid zijn, heeft ook gevolgen. “We kunnen bijvoorbeeld geen apart landskampioenschap voor vrouwen organiseren zoals dat in het buitenland normaal is. In grote landen heb je vrouwelijke Internationale Grootmeesters en er is zelfs een aparte rating voor ze”, vertelt de voorzitter. De bond blijft volgens hem niet bij de pakken neerzitten en doet zijn best de damsport voor vrouwen een push te geven. “We willen zoveel mogelijk vrouwen aantrekken, vandaar dat we nu ook meisjes opleiden. Natuurlijk hopen we dat er een paar serieuze talenten bij zitten die de sport zullen blijven beoefenen.”
Kathleen Wielzen (l) tegen Viresh Sheonath in de Srefidensi Open. Zus Deborah Egers en zij worden gerekend tot de meestbelovende damsters van het moment.-.
De jeugdtak die momenteel groeiende is, geeft Levens goede hoop. De tieners Deborah Egers en Kathleen Wielzen zijn speelsters die het heel ver kunnen schoppen. Ook al zijn de meisjes jeugdspeelsters, ze worden ook ingezet tijdens seniorentoernooien waar ze weerstand weten te bieden aan ervaren dammers.
dWT Archief
Carmen Amatredjo (r) tijdens de voorronde van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2010 tegen Ramon Norden. Amatredjo pleit voor meer vrouwen binnen de denksport.-.
Levens merkt tijdens jeugdtoernooien in de klassen U-15, U-13 en U-11 dat er genoeg meisjes deelnemen. Dit jaar nog wil de SDB een U-20 meisjeskampioenschap op poten zetten, zoals dat bij de jongens reeds het geval is. “We gaan het het dit jaar proberen, maar of het lukt, hangt af van de belangstelling. Als er niet genoeg animo is, zullen ze weer met de jongens mee moeten doen.”
dWT foto/ Claudio Barker
Deborah Egers (l) neemt het op tegen Jareo Lionar tijdens de Srefidensi Open het vorig jaar. Egers wil het ver schoppen binnen de damsport.-.
Geen mannensport
Carmen Amatredjo (47) heeft ook gemerkt dat niet veel vrouwen dammen. “En dat komt niet doordat er geen vrouwen zijn die niet kunnen spelen. Dammen is echt geen mannensport.” De voormalig damster die er in 1994 mee begon, heeft meerdere verklaringen voor het lage aantal vrouwen dat in competitieverband aan deze tak van sport meedoet. Zo zouden de toernooien vermoeiend zijn. Verder speelt ook het feit dat wedstrijden meestal laat ‘s avonds eindigen een rol. “Misschien hebben ze een partner die hen geen toestemming geeft om te gaan spelen. In mijn tijd waren er ook niet veel vrouwen. Meestal waren de wedstrijden pas laat in de avonduren afgelopen en dan kan het gevaarlijk zijn om als vrouw in je eentje over straat te lopen.”
“Ook drukke werkzaamheden kunnen er de oorzaak van zijn”, zegt Amatredjo. Zelf is ze onder andere om die reden gestopt met dammen. Het overlijden van familieleden gaf uiteindelijk de doorslag. De liefde voor de sport is de damster echter niet kwijtgeraakt. “Soms keken mensen vreemd op en vroegen me hoe ik me voelde tussen al die heren. Maar ik antwoordde dan dat dammen mijn hobby was en niets te maken had met andere dingen.”
Amatredjo sluit niet uit dat ze in de toekomst weer aan wedstrijden meedoet. In 2010 deed ze voor het laatst mee aan een eendagstoernooi. In datzelfde jaar deed ze ook mee aan de voorronde van de landskampioenschappen. Ze hoopt ooit een ‘comeback’ te maken. “Ik blijf wel een sportvrouw hoor!”
Nieuwe generatie
De jonge damsters Egers en Wielzen mogen gerust de nieuwe generatie damvrouwen genoemd worden. De twee zussen, beiden aangesloten bij De Lima onder leiding van Eric Ligeon, denken niet aan stoppen. Ze zijn tot nog toe de enige meisjes die aan seniorentoernooien mogen deelnemen. Voor het laatst deden ze mee aan de Landskampioenschappen dammen waarvan momenteel de finale wordt gespeeld. Alhoewel ze niet uit de voorronde kwamen, verrasten ze toch door naast enkele remises, ook samen vijf overwinningen te behalen.
Egers, die al twee jaar bezig is met de sport, kan vanwege haar schoolverplichtingen (ze is examenleerlinge op de mulo ...red.) momenteel geen wedstrijden spelen. Desondanks heeft ze grootse plannen. Zo wil ze net als meervoudig wereldkampioen Harm Wiersma de wereld veroveren. “Maar eerst wil ik jeugdkampioen worden en daarna kampioen van Suriname.” De damster zegt gemotiveerd te worden door oud-damster Mireille Hoepel-Sumter, die haar tante is.
Ook Wielzen, die ongeveer vier jaar terug onder begeleiding van oud-dammer Guno Dors bij DSV Salomo begon, wil van de huidige kampioen winnen. “Eerst van jeugdkampioen Niaaz Salarbaks en dan van landskampioen Guno Burleson. Ze bluffen toch”, grapt ze. Volgens Wielzen draagt dammen ook bij aan haar ontwikkeling op school. Ze zit in de tweede klas van de Mgr. Wulfingschool en merkt dat ze er veel aan heeft dat ze damt.
De meisjes beamen dat er niet veel vrouwen aan wedstrijddammen doen. Wielzen vertelt dat ook binnen haar vereniging meisjes komen en plotseling niet meer verschijnen. “Het ligt ook een beetje aan henzelf. Ze geven liever de voorkeur aan andere dingen.” Maar zowel Wielzen als Egers is het erover eens dat de bond misschien meer kan doen om vrouwen te interesseren voor de sport.
Moeder Angela Grant ziet veel positiefs in het feit dat haar dochters de denksport beoefenen. “Je merkt het aan hun schoolresultaten. Ze gaan steeds meer vooruit. Maar het is sowieso belangrijk dat kinderen aan sport doen, of het nu fysiek of hersengymnastiek is.” Grant ziet ook graag meer vrouwen dammen. “Misschien dat er dan een vrouwencompetitie komt. Ik merk nu dat de meisjes nog een beetje angstig zijn, wanneer ze tegen die oudere heren moeten spelen.”
Andere mogelijkheden
Oud-SDB-voorzitter Rudi Azimulah hoopt ook dat in de toekomst meer vrouwen zich aansluiten. Tijdens zijn bestuursperiode werd twee jaargeleden nog getracht het aantal op te krikken door verenigingen te ‘dwingen’ zich met tenminste één vrouw in te schrijven voor clubkampioenschappen. “Maar die regel werd later herzien, omdat het niet alle verenigingen lukte.”
Azimulah denkt dat er ook naar andere mogelijkheden gekeken kan worden om meer vrouwen te enthousiasmeren voor de sport. “Misschien dat ze niet in competitieverband, maar meer informele wedstrijden willen spelen.” Hij is wel blij dat jeugddammen, net als onder zijn bestuur, nu ook voldoende aandacht geniet. Volgens hem kunnen Egers en Wielzen ook ver komen. “Het zijn heel talentvolle meisjes. We doen ons best hen in te zetten voor internationale wedstrijden. Hoe meer ze aan zulke toernooien meedoen, hoe beter.”-.