Nationale Competitie 2011-2012

Post Reply
Hanco Elenbaas

Re: Nationale Competitie 2011-2012

Post by Hanco Elenbaas » Sun Feb 12, 2012 13:31

Luteijn wrote:Image

Gisteren werd de wedstrijd van Stigt Thans - Culemborg gespeeld. Een opmerkelijk incident vond plaats in de partij van der Stap - Winkel. Het ging dus nergens meer om. Dan zou enige sportiviteit dus op zijn plaats zijn. In de zettenreeks 14-19x9?? 33-28 21-27 48-42 37x48 40-35x24 9-14 24-20 werd na lang nadenken door de zwartspeler 27-32????? gespeeld in de hoop dat zijn tegenstander er niet in zou slagen om de stukken tijdig van het bord te halen en de klok in te drukken. Dat lukte dus niet. Persoonlijk vind ik zetten als 27-32 nooit kunnen. Ook al zou er het gaan om het wereldkampioenschap. In een competitiewedstrijd is dit gewoon wangedrag...

In de diagramstand is een redelijk winstkans het offer 25-30 34x25 21-27 33-28 13-19 etc.
De kat werd op het spek gebonden door de tegenstander die zichzelf in dusdanige tijdnood gemanoeuvreerd had dat de zet 27-32 hem een nederlaag opleverde. Dus het wangedrag begon bij Peter, die gisteren weer iets geleerd zal hebben. :wink:

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sun Feb 12, 2012 13:47

Ik vind 27-32 best acceptabel. Het verandert namelijk niets aan de waardering van de stand. Het zou anders zijn als er bijv. nog extra zwarte stukken op 11 en 21 bijstonden (en uiteraard nog wat witte).
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

MenO

Post by MenO » Sun Feb 12, 2012 14:18

Persoonlijk vind ik dat het gewoon de verantwoordelijkheid van wit is om in 2 uur 50 zetten te doen. Als je voor je laatste zet 1 seconde over laat, zet je de deur wel open voor dit soort geintjes.
En als je met zwart risicoloos (het is immers hoe dan ook minimaal remise) kunt profiteren van een slechte tijdindeling van je tegenstander, lijkt me daar weinig tegen in te brengen...
Kortom: wat mij betreft een volkomen legitieme actie van Winkel.

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Sun Feb 12, 2012 14:26

ildjarn wrote:Ik vind 27-32 best acceptabel. Het verandert namelijk niets aan de waardering van de stand. Het zou anders zijn als er bijv. nog extra zwarte stukken op 11 en 21 bijstonden (en uiteraard nog wat witte).
Ethiek is belangrijk. Bepaalde dingen doe je niet. Als je ze wel doet, dan zijn er geen reglementsartikelen, die verbieden dat je je zo gedraagd. Dat zou simpelweg niet nodig moeten zijn. Het enige wat je zou kunnen weerhouden, is de behoefte je fatsoenlijk te gedragen.

Jonge mensen hebben soms wat moeite om te begrijpen, wat ethiek precies inhoudt. Dan is het de taak van ouderen om ze erop te wijzen, dat doorspelen in een om drie, remise aanbieden in een verloren stelling en het zomaar drie stukken geven in de hoop dat de tegenstander de stukken niet snel genoeg van het bord zal weten te rapen tot 'pek met veren' leidt.

Natuurlijk stond Sven straal gewonnen. Misschien niet in de diagramstand, maar enkele zetten daarvoor zeker. Hij had de zee van tijd, die hij nog ter beschikking had, moeten gebruiken voor het uitrekenen van de winst en niet voor het uithalen van rotgeintjes.

Alex

Post by Alex » Sun Feb 12, 2012 14:31

Luteijn wrote:
ildjarn wrote:Ik vind 27-32 best acceptabel. Het verandert namelijk niets aan de waardering van de stand. Het zou anders zijn als er bijv. nog extra zwarte stukken op 11 en 21 bijstonden (en uiteraard nog wat witte).
Ethiek is belangrijk. Bepaalde dingen doe je niet. Als je ze wel doet, dan zijn er geen reglementsartikelen, die verbieden dat je je zo gedraagd. Dat zou simpelweg niet nodig moeten zijn. Het enige wat je zou kunnen weerhouden, is de behoefte je fatsoenlijk te gedragen.

Jonge mensen hebben soms wat moeite om te begrijpen, wat ethiek precies inhoudt. Dan is het de taak van ouderen om ze erop te wijzen, dat doorspelen in een om drie, remise aanbieden in een verloren stelling en het zomaar drie stukken geven in de hoop dat de tegenstander de stukken niet snel genoeg van het bord zal weten te rapen tot 'pek met veren' leidt.

Natuurlijk stond Sven straal gewonnen. Misschien niet in de diagramstand, maar enkele zetten daarvoor zeker. Hij had de zee van tijd, die hij nog ter beschikking had, moeten gebruiken voor het uitrekenen van de winst en niet voor het uithalen van rotgeintjes.
Iemand van die "ouderen" (clubgenoot van Sven, nee, geen Culemborger) heeft op een dergelijke manier gewonnen, ook in een competitiewedstrijd, tegen Volendam.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Sun Feb 12, 2012 14:52

Deze discussie heeft al eerder plaatsgevonden naar aanleiding van de partij Steijlen - Provoost (kleuren onder voorbehoud), halve finale 2011 of 2010.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Feb 12, 2012 15:18

Alex wrote:
Luteijn wrote:

Iemand van die "ouderen" (clubgenoot van Sven, nee, geen Culemborger) heeft op een dergelijke manier gewonnen, ook in een competitiewedstrijd, tegen Volendam.
Degene die zich daaraan bezondigde was toen waarschijnlijk niet alleen een clubgenoot van Sven, maar ook een clubgenoot van fatsoenlijke Frits?

mikkeltje

Post by mikkeltje » Sun Feb 12, 2012 17:40

MenO wrote:Gisteren werd in 1B de ooit illustere wedstrijd ODB-VAD gespeeld. Het werd een mooie wedstrijd, waar over en weer punten werden weggegeven en die ODB ondanks een 9-3 voorsprong niet wist te winnen: 10-10. Herman van Westerloo, tot nu toe goed voor 17 uit 9, ging te ver tegen Krijn Toet en verloor zijn positie als topscorer. Ikzelf stond zo goed als verloren tegen Christiaan van der Schaaf (hoewel wij dit beiden niet doorhadden), maar won nog met een simpel zetje, waardoor mijn ongeslagen reeks van 20+ partijen nog even voort mag duren :D

Het werd vooral een wedstrijd met mooie eindspellen. Twee voorbeelden:

Image
Tobias Pohan - Henk Koomans

Tobias kwam in het laat middenspel verloren te staan, maar dacht hier toch nog remise bereikt te hebben. Na 10-5 volgde echter de truc met 27-32!! Ook 10-4 verliest na 17-21 en 49-44.
Na 10-04 wint, 49-35, 29-33, 17-22 sneller

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Feb 13, 2012 00:15

Luteijn wrote:Jonge mensen hebben soms wat moeite om te begrijpen, wat ethiek precies inhoudt. Dan is het de taak van ouderen om ze erop te wijzen, dat ... het zomaar drie stukken geven in de hoop dat de tegenstander de stukken niet snel genoeg van het bord zal weten te rapen tot 'pek met veren' leidt.
Aha, ik hoor nog bij de jonge mensen. Mijn dag is weer goed!

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Feb 13, 2012 00:30

Sven vertelde er na afloop nog bij dat hij, als Peter de slag nog wel had kunnen uitvoeren, toch zeker 49...32x23 had geslagen om een zet later alsnog op de klok te winnen.

Dit soort incidenten beïnvloedt wel mijn stemgedrag over het voorstel voor de bedenktijd in de nationale competitie. We moeten de Peter van der Staps van deze wereld tegen zichzelf in bescherming nemen.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Feb 13, 2012 10:01

Frits dringt soms zijn ethische principes op irritante en drammerige wijze aan anderen op. Dat heeft met leeftijd niks te maken, maar met karakter. Lees de oude stukjes van Frits er maar op na. Twintig jaar geleden kreeg Klaas Bor er bijvoorbeeld van langs omdat hij teveel had geruild tegen Frits. Klaas moest er destijds hard om lachen en Sven doet dat nu waarschijnlijk ook. Daarmee vervult Frits als drammer toch een gezonde functie. Ik moet ook altijd om de stukjes van Frits lachen en soms steek ik er ook wat van op. Bedankt Frits!

Oscar

Post by Oscar » Mon Feb 13, 2012 18:04

Hello !

My part and photos on my blog.

Good week
Oscar
Image
http://oslog0301.wix.com/damlog1

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Mon Feb 13, 2012 18:07

Bert Zwart wrote:Frits dringt soms zijn ethische principes op irritante en drammerige wijze aan anderen op. Dat heeft met leeftijd niks te maken, maar met karakter. Lees de oude stukjes van Frits er maar op na. Twintig jaar geleden kreeg Klaas Bor er bijvoorbeeld van langs omdat hij teveel had geruild tegen Frits. Klaas moest er destijds hard om lachen en Sven doet dat nu waarschijnlijk ook. Daarmee vervult Frits als drammer toch een gezonde functie. Ik moet ook altijd om de stukjes van Frits lachen en soms steek ik er ook wat van op. Bedankt Frits!
Sterke dammers hebben allemaal het probleem, dat ze het dammen veel belangrijker en interessanter vinden dan menselijke contacten. Het is niet voor niets, dat er bij topwedstrijden altijd een arbiter bij is. Zonder iemand, die voorkomt dat de heren elkaar gewoon in de haren vliegen, zou menig topwedstrijd eindigen in moord en doodslag. Het is goed de meest typische topdammers er met enige regelmaat op te wijzen, dat het nuttig is om ook wat aandacht aan de tegenstander te schenken. Dat is niet alleen een kwestie van wellevendheid. Het betaald zich ook terug in de volgende partij tegen dezelfde tegenstander.

Harm Wiersma staat bekend om de buitengewoon beschaafde manier, waarop hij punten in ontvangst weet te nemen. Menig compleet van het bord geveegde tegenstander kwam volkomen tevreden thuis. Hij had Harm Wiersma voor grote problemen weten te stellen. De volgende keer gaat deze tegenstander er dan weer onverdroten tegenaan zonder boosheid en razernij over de vorige partij, waardoor er een voor Harm prettige herhaling volgt van de vorige partij. Er zijn meer spelers, die na een winstpartij uitvoerig de verdiensten van het spel van hun tegenstander voor het voetlicht brengen en daar de volgende keer van profiteren. Koeperman hield er vrienden voor het leven aan over. Wellevendheid en beschaafdheid is om meerdere redenen nuttig. Een punt is maar een punt. Dat duurt niet langer dan de krant van de volgende dag. Wellevendheid betaald zich terug tot in de eeuwigheid.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Mon Feb 13, 2012 22:04

Luteijn wrote:Sterke dammers hebben allemaal het probleem, dat ze het dammen veel belangrijker en interessanter vinden dan menselijke contacten. Het is niet voor niets, dat er bij topwedstrijden altijd een arbiter bij is. Zonder iemand, die voorkomt dat de heren elkaar gewoon in de haren vliegen, zou menig topwedstrijd eindigen in moord en doodslag. Het is goed de meest typische topdammers er met enige regelmaat op te wijzen, dat het nuttig is om ook wat aandacht aan de tegenstander te schenken. Dat is niet alleen een kwestie van wellevendheid. Het betaald zich ook terug in de volgende partij tegen dezelfde tegenstander.

Harm Wiersma staat bekend om de buitengewoon beschaafde manier, waarop hij punten in ontvangst weet te nemen. Menig compleet van het bord geveegde tegenstander kwam volkomen tevreden thuis. Hij had Harm Wiersma voor grote problemen weten te stellen. De volgende keer gaat deze tegenstander er dan weer onverdroten tegenaan zonder boosheid en razernij over de vorige partij, waardoor er een voor Harm prettige herhaling volgt van de vorige partij. Er zijn meer spelers, die na een winstpartij uitvoerig de verdiensten van het spel van hun tegenstander voor het voetlicht brengen en daar de volgende keer van profiteren. Koeperman hield er vrienden voor het leven aan over. Wellevendheid en beschaafdheid is om meerdere redenen nuttig. Een punt is maar een punt. Dat duurt niet langer dan de krant van de volgende dag. Wellevendheid betaald zich terug tot in de eeuwigheid.
Ik moet me vaak inhouden bij zo veel onzin. Ook nu hou ik me in.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 13, 2012 22:58

Peter van Heun wrote:
Luteijn wrote:Sterke dammers hebben allemaal het probleem, dat ze het dammen veel belangrijker en interessanter vinden dan menselijke contacten. Het is niet voor niets, dat er bij topwedstrijden altijd een arbiter bij is. Zonder iemand, die voorkomt dat de heren elkaar gewoon in de haren vliegen, zou menig topwedstrijd eindigen in moord en doodslag. Het is goed de meest typische topdammers er met enige regelmaat op te wijzen, dat het nuttig is om ook wat aandacht aan de tegenstander te schenken. Dat is niet alleen een kwestie van wellevendheid. Het betaald zich ook terug in de volgende partij tegen dezelfde tegenstander.

Ik moet me vaak inhouden bij zo veel onzin. Ook nu hou ik me in.
Dat komt misschien omdat je Frits' humor niet begrijpt, Peter. Frits verontschuldigt zich hier op dubbelzinnige wijze voor zijn wereldvreemdheid. Frits is, anders dan velen vermoeden, ook bescheiden genoeg om zichzelf niet tot de sterke dammers te rekenen over wie hij het in zijn eerste zin heeft. Opzettelijk heeft Frits zijn stukje gelardeerd met enkele grove taalfouten, zodat de lezers begrijpen dat het om te lachen is en niet om serieus te nemen, als ze dat nog niet doorhadden toen hij ook over Harm Wiersma begon, hét bewijs dat niet alle sterke dammers zo zijn als Frits in zijn eerste zin beweerde. Frits' niet zo wellevende uithaal naar Sven Winkel was voor de goede verstaander toch eigenlijk al voldoende bewijs voor het sterke staaltje sarcasme dat Frits hier met zijn lezers deelt?!

Post Reply