NK Dammen Vrouwen 2011
-
Re: NK Dammen Vrouwen 2011
Barrage is volgens mij wel vandaag ja, maar wat ik doorkreeg uit Zeeland weigert Agita vooralsnog om te spelen omdat ze niet kan sneldammen?!
Op de voorpagina van de website staat dat Nina Hoekman Nederlands kampioene is. Geen idee of er ook is gesneldamd.
-
- Real name: Michel Stempher
Gefeliciteerd Nina!!!
Agita had de wedstrijdbepalingen maar moeten lezen
Agita had de wedstrijdbepalingen maar moeten lezen
-
Ik heb net contact gehad met een van de deelneemsters (rara wie zou het zijn...).
Agita heeft inderdaad geweigerd om barrage te spelen.
Dus: NINA KAMPIOEN!!
-
Niet erg sportief (gewoon ronduit onsportief) van Agita Marterere. De wedstrijdbepalingen waren al lang bekend voordat het toernooi begon. Als ze het niet eens was hiermee had ze niet moeten beginnen aan het toernooi.Koos van Amerongen wrote:Ik heb net contact gehad met een van de deelneemsters (rara wie zou het zijn...).
Het is nu gewoon een vorm van competitievervalsing. Nu heb ik wel vertrouwen erin dat Nina in de barrage gehakt zou hebben gemaakt van Agita, maar het moet ook ergens niet lekker voelen om zo het kampioenschap in de schoot geworpen te krijgen.
Waarschijnlijk had mevrouw Heusdens gehoopt dat het sneldammen niet nodig was geweest?groenteboer wrote:Niet erg sportief (gewoon ronduit onsportief) van Agita Marterere. De wedstrijdbepalingen waren al lang bekend voordat het toernooi begon. Als ze het niet eens was hiermee had ze niet moeten beginnen aan het toernooi.Koos van Amerongen wrote:Ik heb net contact gehad met een van de deelneemsters (rara wie zou het zijn...).
Het is nu gewoon een vorm van competitievervalsing. Nu heb ik wel vertrouwen erin dat Nina in de barrage gehakt zou hebben gemaakt van Agita, maar het moet ook ergens niet lekker voelen om zo het kampioenschap in de schoot geworpen te krijgen.
-
Dus?? je gaat akkoord met de bepalingen, dus spelen zul je..Alex wrote:
Waarschijnlijk had mevrouw Heusdens gehoopt dat het sneldammen niet nodig was geweest?
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Precies. Hopelijk krijgt ze een flinke schorsing.groenteboer wrote:Dus?? je gaat akkoord met de bepalingen, dus spelen zul je..Alex wrote:
Waarschijnlijk had mevrouw Heusdens gehoopt dat het sneldammen niet nodig was geweest?
Je doet mee en houdt je aan de regels, of je doet niet mee. Meer smaken zijn er niet.
En dan had ze zich aan de regels gehouden en na 1 zet opgegeven. Is dat dan beter?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
- Hanco Elenbaas
Wat een gezanik weer!groenteboer wrote:Niet erg sportief (gewoon ronduit onsportief) van Agita Marterere. De wedstrijdbepalingen waren al lang bekend voordat het toernooi begon. Als ze het niet eens was hiermee had ze niet moeten beginnen aan het toernooi.Koos van Amerongen wrote:Ik heb net contact gehad met een van de deelneemsters (rara wie zou het zijn...).
Misschien niet sportief, maar wel heel menselijk van mevrouw Heusdens, zeker als je bijgaand verhaal hebt gelezen. Daarnaast heeft mevrouw Heusdens misschien een hekel aan sneldammen net als bijvoorbeeld de grote Ton Sijbrands, wie weet? Hartelijke felicitaties voor Nina Hoekman!
BN/De Stem, woensdag 16 november 2011 | 08:04
Damster Nina Hoekman test lichaam op NK
Auteur: door Koen de Vries | woensdag 16 november 2011 | 08:04 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 16 november 2011 | 08:22
Nina Hoekman ontvangt uit handen van Aart Walraven de kampioensbeker op het NK dammen van vorig jaar. archieffoto Ruben Oreel
MIDDELBURG - Zeven keer al werd Nina Hoekman Nederlands kampioen dammen voor vrouwen. Vanaf donderdag doet ze in Zoutelande een gooi naar titel nummer acht. Of dat gaat lukken, is hoogst onzeker. De 47-jarige inwoonster van Zutphen is ziek. Aan de Zeeuwse kust voert ze niet alleen een zwaar gevecht tegen degenen die aan de andere kant van het bord zitten, maar ook tegen haar eigen lichaam. Twee dagen voor het begin van het NK krijgt ze haar tiende chemokuur.
Wie zich het NK van vorig jaar herinnert, weet dat Nina Hoekman toen al niet goed in haar vel zat. Ze liep moeilijk en had pijn in een arm. Het waren allemaal naweën van de borstkanker die haar in 2005 overviel. Er werd toen een borst weggenomen, maar helemaal fit werd ze nooit meer. Het weerhield haar niet om gewoon verder te gaan waar ze mee bezig was. De wereldkampioene sneldammen van 2001 bleef als bondscoach talentvolle damsters de fijne kneepjes van het spel bijbrengen en bleef zelf spelen op het hoogste niveau.
Begin november vorig jaar greep ze op dramatische wijze net naast de wereldtitel en in Zoutelande werd ze twee weken later, na een moeizaam begin, wederom Nederlands kampioen. Bij terugkeer in Zutphen bleek dat Hoekman uitzaaiingen had in haar botten en haar arm. Ze zat niet bij de pakken neer. ,,Ik heb er heel veel werk van gemaakt, kreeg veel chemokuren en was bijna waar ik zijn moest. De bloeduitslagen waren bijna perfect. Een gezond mens heeft een uitslag tussen de nul en vijf. In december zat ik op 96, in juni nog maar op tien.''
En toen kreeg ze enorme hoofdpijn en kon ze bijna niet meer praten. In het ziekenhuis ging het elke dag slechter. ,,Ik ben door een heel diep dal gegaan'', vertelt de in Oekraïne geboren en getogen damster. ,,In 2005 is er één klein celletje naar m'n hersens gegaan. Het heeft zich daar zes jaar stil gehouden en deze zomer besloten te gaan groeien. Het was opnieuw een enorme tegenvaller. Ik hoorde voor de derde keer dat ik kanker had. Je hebt het idee dat je lichaam je steeds verraadt. Ik ga dit nieuwe gevecht aan voor Oleg, mijn zoontje. Hij is acht en moet zo lang mogelijk een mama hebben.''
Ook nu strijdt Hoekman met open vizier. Na een zware bestraling krijgt ze elke week een chemokuur. Vandaag krijgt ze nummer tien, de week erop, op de voorlaatste dag van het NK, zou ze in Vlissingen nummer elf krijgen. Het aanvangstijdstip was voor die gelegenheid al verplaatst van 11.00 uur naar 15.00 uur. Hoekmans huisarts vond het echter bij nader inzien goed dat de kuur naar donderdag, de dag na het NK, verplaatst wordt.
Wat Hoekman van het NK verwacht? ,,Helemaal niets eigenlijk. Dat kan ook niet in deze omstandigheden. Kijk, ik speel dit NK niet omdat ik zonodig weer kampioen wil worden. In december mag ik meedoen aan de World Mindgames in Peking. Dat is het belangrijkste toernooi van het jaar, een soort WK. De beste acht vrouwen van de wereld zijn uitgenodigd. Dat wil ik niet missen. Als ik daar wil spelen, moet ik eerst ergens oefenen. Ik wil kijken hoe ik onder deze omstandigheden het best kan presteren. Daarom ga ik naar Zoutelande. Ik moet de zware dagen meemaken, weten waar de knelpunten zitten.''
In Zoutelande zal haar man Henk Nina begeleiden. Hulp zal ze zeker nodig hebben. ,,Die chemokuren werken heel raar bij mij. Ik krijg ze op dinsdag en dinsdag en woensdag zijn mijn beste dagen van de week. Donderdag voel ik me slechter en vrijdag meestal heel slecht.''
,,Hoe het met m'n hoofd is, weet niemand. Statistisch gezien leven mensen met uitzaaiingen in het hoofd nog een half jaar. Dat wil niet zeggen dat dat ook bij gebeurt. Ik was er heel vroeg bij. De neuroloog zegt dat ik nog jong ben, vindt dat ik snel herstel en dat ik goed gereageerd heb op eerdere behandelingen.
Ik heb botkanker overleefd. Ik zou na de kür een scan kunnen krijgen, maar ik twijfel sterk of ik dat wel wil. Stel dat ik me goed voel en dat blijkt dat het helemaal verkeerd is. Wat moet ik met die wetenschap? Nog negen chemokuren. Ik doe alles wat gedaan moet worden. Dan neem ik een beslissing. Misschien is het toernooi in China m'n laatste. Het is niet leuk om te zeggen, maar het is misschien wel de realiteit.''
-
- Real name: Frans de Jonge
Ik heb uitermate veel waardering dat Nina met haar gezondheidsproblemen toch deze topprestatie weet neer te zetten. Mijn petje af hoor. Daar wil ik het bij laten!Jan Pieter wrote:groenteboer wrote:Alex wrote:
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Ik merk dat weinigen hier de perceptie hebben hoe het er aan toe gaat bij het NK Vrouwen. Het is geen topsport, verre van dat. Op Nina na is er niemand die zowel het fanatisme als het niveau heeft dat je bij een NK zou verwachten. Er zijn nauwelijks vrouwen die zin hebben om een week in Zoutelande te gaan zitten. Je kunt de halve finale bij wijze van spreken afschaffen, ook dan heb je er ongeveer 10 over die willen meedoen. Agita is een goede vriendin van Nina die het leuk vond om een keertje mee te spelen. Ze heeft al laten weten dat het bij een keer blijft en gezien haar enorme rechtlijnigheid zal ze daar niet op terug komen. Ze heeft bewezen veel beter te zijn dan de rest (op Nina na uiteraard) en mag daarom binnenkort het WK spelen.
Ik vind het ook jammer dat Agita geen barrage gespeeld. Ik had graag gezien dat dat ze kampioen was geworden en bovendien was het leuk geweest om te volgen. Maar meer is het ook niet.
En Nina, van harte gefeliciteerd met je 8e titel. Groot respect voor deze prestatie!
Ik vind het ook jammer dat Agita geen barrage gespeeld. Ik had graag gezien dat dat ze kampioen was geworden en bovendien was het leuk geweest om te volgen. Maar meer is het ook niet.
En Nina, van harte gefeliciteerd met je 8e titel. Groot respect voor deze prestatie!
-
Juist daarom zou ik wel hebben gespeeld ook al zou ik een gloedhekel hebben aan sneldammen. Ik ga me niet al te ver wijden op dit forum aan de verschrikkelijke situatie waarin Nina zit, want daar zijn betere wegen voor. Wat ik wel wil zeggen is dat Nina nu werkelijk alles moet geven om nog te kunnen blijven dammen. Dammen zit in haar bloed.Hanco Elenbaas wrote:
Wat een gezanik weer!
Misschien niet sportief, maar wel heel menselijk van mevrouw Heusdens, zeker als je bijgaand verhaal hebt gelezen. Daarnaast heeft mevrouw Heusdens misschien een hekel aan sneldammen net als bijvoorbeeld de grote Ton Sijbrands, wie weet? Hartelijke felicitaties voor Nina Hoekman!
Om deze reden denk ik dat Nina een veel groter plezier werd gedaan als Agita wel had gespeeld.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Als het zo is dat het merendeel der deelneemsters vooral voor de gezelligheid komt, dan kan het dameskampioenschap beter afgeschaft worden. De KNDB is er niet om vakanties te organiseren. Maar zolang het NK dames nog bestaat, mag je van de deelneemsters verwachten dat ze naar vermogen presteren en dat ze zich aan de regels houden.GuidoB wrote:Ik merk dat weinigen hier de perceptie hebben hoe het er aan toe gaat bij het NK Vrouwen. Het is geen topsport, verre van dat. Op Nina na is er niemand die zowel het fanatisme als het niveau heeft dat je bij een NK zou verwachten.
- Hanco Elenbaas
Heb je inmiddels niet de leeftijd en het inzicht bereikt om op te kunnen houden met de nerd uit te hangen en te blijven zeuren over regeltjes?Jan Pieter wrote:Als het zo is dat het merendeel der deelneemsters vooral voor de gezelligheid komt, dan kan het dameskampioenschap beter afgeschaft worden. De KNDB is er niet om vakanties te organiseren. Maar zolang het NK dames nog bestaat, mag je van de deelneemsters verwachten dat ze naar vermogen presteren en dat ze zich aan de regels houden.GuidoB wrote:Ik merk dat weinigen hier de perceptie hebben hoe het er aan toe gaat bij het NK Vrouwen. Het is geen topsport, verre van dat. Op Nina na is er niemand die zowel het fanatisme als het niveau heeft dat je bij een NK zou verwachten.