Waarom iedereen zo anti Clerc is? Wat mij betreft omdat hij altijd loopt te mekkeren via de media. Dat stukje in het AD is er het meest recente voorbeeld van m.i. totale anti propaganda. Neemt niet weg dat ik hoop dat hij minstens nog een partij of vijf wint !!Casper van der Tak wrote:Ben het met Kosmos eens.kleine trap wrote:Kan Clerc niet geroyeerd worden vanwege deze bekentenis en ook vanwege zijn kritiek op de dambond? Ze kunnen later altijd nog besluiten of ze het royement opheffen.Kosmos wrote: Ik vind niet dat je deze bekentenis van Clerc kunt gebruiken als bewijs.
Je kunt moeilijk iemand straffen voor zijn eerlijkheid.
Als Clerc zou weten dat hij hierom gestraft zou kunnen worden, zou hij zijn mond wel houden.
Je moet tijdens de partij beslissen als arbiter, niet buiten de partij.
Waarom is iedereen zo anti-Clerc? Hij heeft misschien niet de meest aggressieve en spannende speelstijl van het hele pak, maar speelt natuurlijk oersterk, en er zit meer lijn in dan het gepriegel van sommige anderen.
Bij Scholma en Clerc bevat de stelling geen muziek meer, dat weten Scholma en Clerc, en als ze dan elkaar een seconde aankijken weten ze van elkaar dat ze het weten, en dat de ander weet dat-ie het weet, etc. ad infinitum. Ze weten dan ook dat de pot remise gaat worden, en maken netjes hun 50 zetten vol, omdat dat in de regelmenten staat. En dan pas wordt de remise formeel overeengekomen. Ondertussen kunnen ze het er een beetje van nemen - ook niet raar, met 13 wedstrijden op een rij met als ik het wel heb een enkele rustdag. En zo'n toernooi is zwaar weet ik uit ervaring, dus een extra rustdagje hier en daar kan geen kwaad.
Wat denken jullie trouwens dat Scholma zou doen als Clerc onderweg een joekel van een blunder zou maken en in een 1-om-2 zou trappen? Niet nemen omdat ze elkaar aangekeken hebben en al remise in gedachten hebben??
Een 0-0 uitslag voorstellen is belachelijk, en zou bovendien Auke treffen - wat mij betreft een van de interessantste Nederlandse topspelers.
Bespiegelingen over het NK 2004
-
Re: Clerc
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Re: Clerc
Dit gaat niet over Clerc, maar over de 50-zettenregel. Dat het toevallig Clerc is die die regel overtreedt en daar open en bloot over schrijft, kan ik ook niet helpen.Casper van der Tak wrote:Waarom is iedereen zo anti-Clerc?
Als je een regel instelt, moet je naleving daarvan ook afdwingen. Wil je naleving niet afdwingen, dan moet je de regel afschaffen. De situatie dat spelers een partij uitvluggeren alleen om de zetten te halen, is belachelijk.
Ik denk inderdaad dat Scholma hem dan niet zou nemen. Op kleinere schaal zie je dit al gebeuren. Zodra een van de spelers in de haast een onhandige opbouwzet produceert, ruilt de ander direct het aanknopingspunt weg. Ook zie je regelmatig dat een van de spelers in de slotstand aantoonbaar voordeel heeft, maar dat toch de handen geschud worden, omdat dat nu eenmaal is afgesproken.Wat denken jullie trouwens dat Scholma zou doen als Clerc onderweg een joekel van een blunder zou maken en in een 1-om-2 zou trappen? Niet nemen omdat ze elkaar aangekeken hebben en al remise in gedachten hebben??
- DeletedProfile
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
tjonge jonge hoe kun je jezelf tegenspreken
rob clerc:ik ga altijd voor winst en dat kun je niet van elke dammer zeggen.................. [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
- Eric Sanders
-
Ja, wel opvallend inderdaad. Ron die ook gewoon een 1 zet diepe 3 om 4 erin brengt, niet dat het een slechte zet was, maar het had zeker met gisteren te maken. Ron zal vast gehoopt hebben dat Boom het niet zou zien! [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]Eric Sanders wrote:Ik denk dat Boom driedubbele blundercontrole doet, want na 27 zetten heeft hij al 1:47 verbruikt. Dan kun je wachten op een fout in tijdnood.
En dan praten Prosman en Clerc juist over remise marge en dammen als sport verkopen. Het is een brutale schande was Prosman hier laat zien en pure minachting voor organisatie en toeschouwers. Hier kan geen remise marge tegenop, en voor spelers die deze instelling hebben bij het beoefenen van hun (top)sport moeten we dan regels veranderen. Om vervolgens zoals Clerc zelf al schrijft de kleintjes op puntennederlagen te pakken want winnen?, ja dat is lastig daar moet je iets voor doen, daar moet je klasse voor laten zien, en durven.Jan Pieter wrote:Wat een flutpartij tussen Barkel en Prosman. Hier zijn Clerc en Scholma heilig bij. En dan maar niet begrijpen dat er geen sponsors te vinden zijn voor het NK.
Met vooraf afgesproken remises is elke sport en elk toernooi zwaar geschaad en ik zou dan ook graag zien dat de KNDB hier zwaar straffend tegen op gaat treden.
Moeten sponsors in de toekomst bepaalde spelers uitsluiten van deelname vanwege eerder onsportief gedrag?
-
Waarom Clerc en Prosman? Het hebben van een andere mening is nog steeds niet toegestaan? En Thijssen dan?Dieter wrote:En dan praten Prosman en Clerc juist over remise marge en dammen als sport verkopen. Het is een brutale schande was Prosman hier laat zien en pure minachting voor organisatie en toeschouwers. Hier kan geen remise marge tegenop, en voor spelers die deze instelling hebben bij het beoefenen van hun (top)sport moeten we dan regels veranderen. Om vervolgens zoals Clerc zelf al schrijft de kleintjes op puntennederlagen te pakken want winnen?, ja dat is lastig daar moet je iets voor doen, daar moet je klasse voor laten zien, en durven.Jan Pieter wrote:Wat een flutpartij tussen Barkel en Prosman. Hier zijn Clerc en Scholma heilig bij. En dan maar niet begrijpen dat er geen sponsors te vinden zijn voor het NK.
Met vooraf afgesproken remises is elke sport en elk toernooi zwaar geschaad en ik zou dan ook graag zien dat de KNDB hier zwaar straffend tegen op gaat treden.
Moeten sponsors in de toekomst bepaalde spelers uitsluiten van deelname vanwege eerder onsportief gedrag?
Heb je alle partijen van Erno wel nagespeeld? En van Barkel? Waarschijnlijk niet. En Clerc staat ruimschoots bovenaan en zoals je wellicht weet, heeft de winnaar altijd gelijk.
Wat weer een onzin. Net alsof Clerc er voor kiest om niet te winnen - dat heeft hij al twee keer gedaan - hij kiest er voor om remise te accepteren in een stand waarin hij weet dat de moeite die hij er nog in kan steken niet in verhouding staat tot het extra resultaat dat hij er eventueel mee zou kunnen behalen. Wellicht in tegenstelling tot een damspel met puntenoverwinningen?Dieter wrote:
En dan praten Prosman en Clerc juist over remise marge en dammen als sport verkopen. Het is een brutale schande was Prosman hier laat zien en pure minachting voor organisatie en toeschouwers. Hier kan geen remise marge tegenop, en voor spelers die deze instelling hebben bij het beoefenen van hun (top)sport moeten we dan regels veranderen. Om vervolgens zoals Clerc zelf al schrijft de kleintjes op puntennederlagen te pakken want winnen?, ja dat is lastig daar moet je iets voor doen, daar moet je klasse voor laten zien, en durven.
Winnen is niet lastig omdat je er moeite voor moet doen, maar omdat de remisemarge zo groot is. Maar jij wil alleen maar de voorstanders van een andere telling afzeiken. Volgens mij zijn Clerc en Prosman niet tegen elkaar een vroege remise overeengekomen.
En ja, laten we Clerc voor het volgende NK uitsluiten. Hij staat per slot van rekening bovenaan. Niet slecht voor iemand die kleintjes op een puntennederlaag probeert te pakken.
Klasse Koops!
Uitstekend betoog van Koops!
[img]images/smilies/icon_cool.gif[/img] Ik zou het niet beter kunnen zeggen.
Heaven is no location, but a state of mind
-
Re: Klasse Koops!
Insgelijks.Kosmos wrote:Uitstekend betoog van Koops!
-
Geen twijfel ook van mijn kant over de kwaliteiten van Rob en Erno. Het zijn prachtige spelers waarvoor je alleen maar bewondering kunt hebben. Rob staat al 30 jaar aan de top, dat is uniek en hij neemt daarmee een zeer speciale plaats in. Dat neemt echter niet weg dat afgesproken remise's ingaan tegen hun eigen stelingname.
Zowel Prosman alsook Clerc doen hun eigen prestatie geen goed door tussen prachtige wedstrijden door afgesproken partijen te spelen. Dat kan gewoon niet in een sport die zich ook als serieuze sport wil profileren. Wie daar geen oog voor heeft is stekeblind.
Ik blijf elke dag weer hopen op prachtige partijen van deze grote dammers.
Zowel Prosman alsook Clerc doen hun eigen prestatie geen goed door tussen prachtige wedstrijden door afgesproken partijen te spelen. Dat kan gewoon niet in een sport die zich ook als serieuze sport wil profileren. Wie daar geen oog voor heeft is stekeblind.
Ik blijf elke dag weer hopen op prachtige partijen van deze grote dammers.