Nationale Competitie 2011-2012

Post Reply
Arjen

Re: Nationale Competitie 2011-2012

Post by Arjen » Mon Oct 03, 2011 13:08

groenteboer wrote:
Tijn wrote:In dezelfde zaal, maar een andere wedstrijd: CEMA/De Vaste Zet 1 tegen DES Lunteren 1. Brion Koullen vs. HJ Lammers.
Brion (wit) voert een twee om twee uit. Slaat met 40 via veld 29 naar veld 20. Pakt schijf 34 eraf, drukt de klok in. Zijn tegenstander attendeert hem er op dat hij schijf 24 vergeten is van het bord af te pakken. Terwijl Brion braaf 'dankjewel' zegt pakt hij ook schijf 24 van het bord af. Maar.. alvorens Brion de schijf op veld 24 heeft betast zegt zijn tegenstander aanvullend: 'die mag je nu niet meer pakken'.

Volgens het reglement overigens geen discussie waardig. Brion had zijn zet voltooid, en zit (helaas) fout. De wedstrijd was ook beslist dus voor het scoreverloop maakt het niet uit. Ik zou mij dan als tegenstander niet onpopulair willen maken met een actie als deze maargoed. Aan de andere kant: achteraf hoorde ik van een clubgenoot van Harm Jan dat hem dit zelf ook was overkomen vorig seizoen.
Tja, wat te doen:
1) Je doet hetzelfde als de persoon die je toen haatte en eist nu ook dat je tegenstander die schijf moet laten staan;
2) Je denkt: ik weet hoe het voelt en hoe sneu het is, pak 'm er maar af kerel.

Nare gewetensvragen :)
Tja.. beetje jammer dat ie zich tot het niveau van zijn tegenstander destijds heeft verlaagd, maar ik begrijp het ergens wel. In ieder geval.. is het verslag al bijna af, Tijn? Ik heb twee weken geleden met veel plezier jouw verslag van de 1e ronde gelezen :-) Lekker lang, maar werd nooit langdradig :-)
Als dit geen geen discussie waardig is, en het reglementair correcte gevolg van een ongelukkige fout van de tegenstander, waarom begin je er dan over Martijn?
Nu lijkt het net of Harmjan degene is die zich bezondigd heeft aan 'smerig spel', en daarmee doe je hem toch echt tekort.
Temeer daar de wedstrijd (gevoelsmatig) zeker nog niet was beslist (Van Hierden en Kamychleeva zaten in een heftige tijdnoodfase).

blondegod

Post by blondegod » Mon Oct 03, 2011 13:12

Dieter wrote: Voorzichtig meen ik uit de reacties te lezen dat je in een wedstrijd rustig een stuk aan kunt raken, verplaatsen, op die nieuwe plek blijven vasthouden, dan weer terugplaatsen op het vertrek veld en opnieuw kunt gaan nadenken over deze zet of eventueel de andere kant op.
Het lijkt me niet dat er veel dammers zijn die dit doen ...... maar ja, het kan. Zo is het ook altijd al geweest :lol:

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Oct 03, 2011 13:39

Voorzichtig trek ik de voorlopige conclusie dat Dieter het nu ook begrepen heeft. Uiteraard mede dankzij mijn heldere inbreng, geen dank.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Oct 03, 2011 14:07

Fred van Amersfoort wrote:Voorzichtig trek ik de voorlopige conclusie dat Dieter het nu ook begrepen heeft. Uiteraard mede dankzij mijn heldere inbreng, geen dank.
Het doorslaggevende argument zal geweest zijn dat je schijven ook mag beswaffelen aleer je besluit welke kant hij opgaat. Inderdaad een zeer diplomatiek geformuleerde reactie, Fred! Je moet wel oppassen dat je de schijf niet naar het verkeerde veld swaffelt.

Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Oct 03, 2011 14:19

Arjen wrote:
groenteboer wrote:
Tijn wrote:In dezelfde zaal, maar een andere wedstrijd: CEMA/De Vaste Zet 1 tegen DES Lunteren 1. Brion Koullen vs. HJ Lammers.
Brion (wit) voert een twee om twee uit. Slaat met 40 via veld 29 naar veld 20. Pakt schijf 34 eraf, drukt de klok in. Zijn tegenstander attendeert hem er op dat hij schijf 24 vergeten is van het bord af te pakken. Terwijl Brion braaf 'dankjewel' zegt pakt hij ook schijf 24 van het bord af. Maar.. alvorens Brion de schijf op veld 24 heeft betast zegt zijn tegenstander aanvullend: 'die mag je nu niet meer pakken'.

Volgens het reglement overigens geen discussie waardig. Brion had zijn zet voltooid, en zit (helaas) fout. De wedstrijd was ook beslist dus voor het scoreverloop maakt het niet uit. Ik zou mij dan als tegenstander niet onpopulair willen maken met een actie als deze maargoed. Aan de andere kant: achteraf hoorde ik van een clubgenoot van Harm Jan dat hem dit zelf ook was overkomen vorig seizoen.
Tja, wat te doen:
1) Je doet hetzelfde als de persoon die je toen haatte en eist nu ook dat je tegenstander die schijf moet laten staan;

Ik vind dit een heel pikante kwestie. Aan de ene kant snap ik dat het sympathiek is om je tegenstander erop te attenderen dat hij geblunderd heeft, maar aan de andere kant, als iemand blundert, hoort dat niet gewoon afgestraft te worden?
Anton Schotanus liet laatst iemand terugzetten die 3 schijven weggaf las ik op de onvolprezen pfdb-site van Sietse Nagel. Uiteraard zorgde de Kosmos er vervolgens voor dat hij de partij nog verloor...
40x20 slaan en dan maar 1 schijf pakken, verdient dat niet afgestraft te worden met een nul?
Heaven is no location, but a state of mind

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Mon Oct 03, 2011 14:22

Arjen wrote:
groenteboer wrote:

Tja, wat te doen:

Tja.. beetje jammer dat ie zich tot het niveau van zijn tegenstander destijds heeft verlaagd, maar ik begrijp het ergens wel. In ieder geval.. is het verslag al bijna af, Tijn? Ik heb twee weken geleden met veel plezier jouw verslag van de 1e ronde gelezen :-) Lekker lang, maar werd nooit langdradig :-)
Als dit geen geen discussie waardig is, en het reglementair correcte gevolg van een ongelukkige fout van de tegenstander, waarom begin je er dan over Martijn?
Nu lijkt het net of Harmjan degene is die zich bezondigd heeft aan 'smerig spel', en daarmee doe je hem toch echt tekort.
Temeer daar de wedstrijd (gevoelsmatig) zeker nog niet was beslist (Van Hierden en Kamychleeva zaten in een heftige tijdnoodfase).
He Arjen, het is/was zeker niet mijn bedoeling Harmjan te degraderen tot 'ugly winner'. Blijkt naar mijn mening ook wel uit mijn betoog. Het enige waar ik op doel is sportiviteit. Je zult het met mij eens zijn dat de wedstrijd op dat moment toch echt wel al beslist was. Twee extra plusjes (oke die benaming ligt gevoelig, dus lees: overwinningen) voor Cema, plus voordeel op alle overige borden. Hetgeen Harmjan deed is volgens de regels te claimen, en zeker aangezien het Harmjan zelf eerder is overkomen zelf begrijpelijk, echter ligt daar misschien een probleem in de damwereld. Het 'oog-om-oog, tand-om-tand principe'. Zo ken ik ook wel iemand die altijd 3-om-1 doorspeelt, omdat dit ook tegen hem gedaan wordt. Het mag wel, maar verdient niet de schoonheidsprijs.

Het zou zoveel vriendelijker kunnen. Je kunt die niet met mij oneens zijn, hoop ik. Dammen blijft echter sport, en dit hoort erbij. Hopelijk haalt niemand meer zulke dingen in zijn hoofd en kan dit voortaan als volwassen vrienden worden opgelost.

Discussies over al dan niet vermeend 'ugly winning', zijn heden ten dage toch niet meer zo 'not done' als vroeger?

Ook op dit forum valt op de vriendelijkheid veel aan te merken. Ik begin maar niet over Fred, die mening die ik over hem heb houd ik voor mij zelf. Maar Fred, zou je mij wel een plezier willen doen? Mail mij een lijstje met toernooien en evenementen waaraan je van plan bent deel te nemen. Dan zorg ik dat ik andere dingen plan die dagen. Alvast bedankt voor de moeite.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Oct 03, 2011 14:35

Tijn, ik ben van plan om aan alles mee te doen, werkelijk alles. En jouw mening hoef je echt niet onder stoelen of banken te stoppen. Jouw mening interesseert mij persoonlijk geen reet maar misschien een ander wel. Mijn reaktie was deze keer vrij ludiek en je moet wel erg labiel zijn wil je daar iets kwaads in zien. Daarom nu even minder diplomatiek. Wilders had toch wel gelijk, we spreken hier over een achterlijke cultuur, het Griekenland van de lage landen. Limburg dus. Jij beledigt subtieler maar ook net wat achterbakser. Hoe jij indirekt de sportieve Lammers te kakken probeert te zetten hoort op geenstijl.nl. Tja, dan kun je wachten dat iemand jou openlijk even verbaal te grazen neemt. Kleine moeite. Doe eens even normaal man.

Tijn

Post by Tijn » Mon Oct 03, 2011 14:42

Diepe zucht. Ik wist niet dat jij dammen zo leuk vond dat je nu werkelijk aan elk toernooi wens deel te nemen. Mij best, dan zie ik maar 1 oplossing. Jij komt zaterdag gezellig meedoen aan het jubileumtoernooi van de Limburgse Dambond, nadat we fijn geschoven hebben (en ik je een nul aangesmeerd heb, liefst zo smerig mogelijk), pakken we een terrasje op een van de mooiste plekjes in Limburg, de Markt in Sittard. Als je dan in cleane toestand bent hebben we het er nog eens over. Jij kotst over al wat Limburg is, Griekenland, Wilders, mijn tattoo, de hond van de buren die je gazon volschijt en al meer wat je dwars zit, daartegenover zal ik jou mijn ongeventileerde mening over Fred van Amersfoort geven.
Kunnen we daarna weer normaal doen?

Serieus gesproken bedoelde ik dat het onnodig is iemand die naar eer en geweten een situatie op het Forum zet, en vraagt wat men er van vindt, te kakken te zetten middels enkele populaire grappen en grollen.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Mon Oct 03, 2011 14:44

Kappen mannnen.... :?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Oct 03, 2011 14:54

Douwe Edelenbos wrote:Kappen mannnen.... :?
Inderdaad. Wie laat eens een leuk standje uit de tweede (of eerste) ronde zien? Er moet zo veel materiaal zijn...
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Oct 03, 2011 15:26

Als Tijn gelijk heeft en het excuus 'het is mij ook overkomen' is gebruikt, dan begrijp ik het niet. Mijn portemonnee is wel een gejat en mijn fiets is ook wel eens gestolen omdat ik hem niet op slot had gezet. Dat is geen reden om een andere fiets terug te jatten.

Je pakt die schijf gewoon uit opportunisme in tijdnood omdat het reglementair punten oplevert. Niet omdat je als kind een moeilijke jeugd hebt gehad.

Ik heb in de opening wel eens zelf een schijf van een bord gehaald tegen Bill Neven. Bill en ik zagen het vijf zetten later pas. Staat in boek van de kraai denk ik. Tegen De Oldehove deed mijn tegenstander in de opening hetzelfde. Ik liet hem de schijf terugzetten, niet uit sportiviteit maar omdat ik het punt niet nodig dacht te hebben en op eigen kracht dacht te winnen. Het werd dus remise. In tijdnood had ik het extra punt dankbaar geincasseerd.

Arjen

Post by Arjen » Mon Oct 03, 2011 15:45

Tijn wrote:He Arjen, het is/was zeker niet mijn bedoeling Harmjan te degraderen tot 'ugly winner'. Blijkt naar mijn mening ook wel uit mijn betoog. Het enige waar ik op doel is sportiviteit. Je zult het met mij eens zijn dat de wedstrijd op dat moment toch echt wel al beslist was. Twee extra plusjes (oke die benaming ligt gevoelig, dus lees: overwinningen) voor Cema, plus voordeel op alle overige borden. Hetgeen Harmjan deed is volgens de regels te claimen, en zeker aangezien het Harmjan zelf eerder is overkomen zelf begrijpelijk, echter ligt daar misschien een probleem in de damwereld. Het 'oog-om-oog, tand-om-tand principe'. Zo ken ik ook wel iemand die altijd 3-om-1 doorspeelt, omdat dit ook tegen hem gedaan wordt. Het mag wel, maar verdient niet de schoonheidsprijs.

Het zou zoveel vriendelijker kunnen. Je kunt die niet met mij oneens zijn, hoop ik. Dammen blijft echter sport, en dit hoort erbij. Hopelijk haalt niemand meer zulke dingen in zijn hoofd en kan dit voortaan als volwassen vrienden worden opgelost.

Discussies over al dan niet vermeend 'ugly winning', zijn heden ten dage toch niet meer zo 'not done' als vroeger?
Ha Martijn,

Harmjan deed het zeker niet vanuit het principe 'oog-om-oog, tand-om-tand'. Harmjan zit de hele partij ingespannen achter zijn eigen bord (ik heb 'm niet veel zien rondlopen) en heeft echt niet op dat moment kunnen beoordelen wat de situatie op de andere borden was. Natuurlijk was het voor de objectieve toeschouwers wel duidelijk dat CEMA groot voordeel had op bijvoorbeeld bord 1, maar dat wil nog niet zeggen dat Harmjan dat ook in de gaten had. En aangezien dit voor ons één van de meer belangrijke wedstrijden was in deze competitie, telde simpelweg elk punt. Harmjan handelde dan ook gewoon zoals een topsporter behoort te doen. Gelukkig zocht Brion Koullen de oorzaak ook bij zichzelf en werd hij niet kwaad op zijn tegenstander.

Overigens hebben we na afloop met de twee Lunterse tientallen heerlijk gegeten bij de Griek op de inderdaad zeer gezellige Markt in Sittard!

Tijn

Post by Tijn » Mon Oct 03, 2011 16:17

Arjen wrote:
Tijn wrote:He Arjen, het is/was zeker niet mijn bedoeling Harmjan te degraderen tot 'ugly winner'. Blijkt naar mijn mening ook wel uit mijn betoog. Het enige waar ik op doel is sportiviteit. Je zult het met mij eens zijn dat de wedstrijd op dat moment toch echt wel al beslist was. Twee extra plusjes (oke die benaming ligt gevoelig, dus lees: overwinningen) voor Cema, plus voordeel op alle overige borden. Hetgeen Harmjan deed is volgens de regels te claimen, en zeker aangezien het Harmjan zelf eerder is overkomen zelf begrijpelijk, echter ligt daar misschien een probleem in de damwereld. Het 'oog-om-oog, tand-om-tand principe'. Zo ken ik ook wel iemand die altijd 3-om-1 doorspeelt, omdat dit ook tegen hem gedaan wordt. Het mag wel, maar verdient niet de schoonheidsprijs.

Ha Martijn,

Harmjan deed het zeker niet vanuit het principe 'oog-om-oog, tand-om-tand'. Harmjan zit de hele partij ingespannen achter zijn eigen bord (ik heb 'm niet veel zien rondlopen) en heeft echt niet op dat moment kunnen beoordelen wat de situatie op de andere borden was. Natuurlijk was het voor de objectieve toeschouwers wel duidelijk dat CEMA groot voordeel had op bijvoorbeeld bord 1, maar dat wil nog niet zeggen dat Harmjan dat ook in de gaten had. En aangezien dit voor ons één van de meer belangrijke wedstrijden was in deze competitie, telde simpelweg elk punt. Harmjan handelde dan ook gewoon zoals een topsporter behoort te doen. Gelukkig zocht Brion Koullen de oorzaak ook bij zichzelf en werd hij niet kwaad op zijn tegenstander.

Overigens hebben we na afloop met de twee Lunterse tientallen heerlijk gegeten bij de Griek op de inderdaad zeer gezellige Markt in Sittard!
Oke, ik wil er ook geen probleem van maken. Ben blij met de nuttige reactie van Bert. Harmjan handelde -uiteraard- zoals hem dit het beste leek.

Lekkere Griek ja, officieel gekeurd de beste van NL! Pak nu de concurrentie maar wat punten af ;)

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Oct 03, 2011 17:10

Ok Tijn, klaar wat mij betreft. Die nul ga ik niet ophalen in Limburg. Ik geloof zo ook wel dat je een sterkere dammer bent. Maar we kunnen elkaar natuurlijk wel eens live in de ogen kijken om te kijken of je in het echt misschien minder griezelig bent. Zelf ben ik in het dagelijks leven een buitengewoon sympathiek iemand. Ik neem aan dat je de de wedstrijd AGOVV-Fortuna zeker gaat bezoeken. Laten we daar onder het genot van een biertje maar even stevig bekvechten over dammen,Limburg en de onwenselijkheid van mensen met een tattoo. Als je een gezellige avond wil krijg je van mij een gratis kaartje voor het AGOVV vak.

Tijn

Post by Tijn » Mon Oct 03, 2011 17:18

Fred van Amersfoort wrote:Ok Tijn, klaar wat mij betreft. Die nul ga ik niet ophalen in Limburg. Ik geloof zo ook wel dat je een sterkere dammer bent. Maar we kunnen elkaar natuurlijk wel eens live in de ogen kijken om te kijken of je in het echt misschien minder griezelig bent. Zelf ben ik in het dagelijks leven een buitengewoon sympathiek iemand. Ik neem aan dat je de de wedstrijd AGOVV-Fortuna zeker gaat bezoeken. Laten we daar onder het genot van een biertje maar even stevig bekvechten over dammen,Limburg en de onwenselijkheid van mensen met een tattoo. Als je een gezellige avond wil krijg je van mij een gratis kaartje voor het AGOVV vak.
Mits geen verplichte buscombi-regeling of andere fratsen is dat natuurlijk akkoord!

Post Reply