MTB Open 15-20 augustus 2011

Koos van Amerongen
Posts: 352
Joined: Wed Nov 11, 2009 19:38
Location: IJsselstein

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by Koos van Amerongen » Thu Aug 18, 2011 08:12

Nostradamus, ik ben het met je eens dat de reacties over Jan v.d. Star enigszins tegenvallen.

Echter, je moet de prestatie tot nog toe ook niet overdrijven.
Een korte blik op de tegenstanders leert dat Jan een hoop geluk heeft gehad met de loting. Natuurlijk moet hij nog wel van deze spelers winnen.

Vandaag zal tegen Jan 'kamikaze' van Dijk de zegereeks van Jan v.d. Star stranden.
Houdt hij remise of wint hij zelfs: dat is pas een topprestatie.

User avatar
Teun van de Krol
Posts: 152
Joined: Wed May 14, 2003 16:06
Location: Waddinxveen

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by Teun van de Krol » Thu Aug 18, 2011 09:54

Koos van Amerongen wrote:Nostradamus, ik ben het met je eens dat de reacties over Jan v.d. Star enigszins tegenvallen.

Echter, je moet de prestatie tot nog toe ook niet overdrijven.
Een korte blik op de tegenstanders leert dat Jan een hoop geluk heeft gehad met de loting. Natuurlijk moet hij nog wel van deze spelers winnen.

Vandaag zal tegen Jan 'kamikaze' van Dijk de zegereeks van Jan v.d. Star stranden.
Houdt hij remise of wint hij zelfs: dat is pas een topprestatie.
Ik vind dat je de prestatie wel mag overdrijven! 4x winnen is top! ongeacht de loting.
____________________________
Deskundigheid is het laatste wat U nodig hebt voor een levendige discussie.

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by ildjarn » Thu Aug 18, 2011 10:57

Mooi om te lezen dat schaken op nummer 1 staat bij Roel Boomstra. :lol:
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by Bert Zwart » Thu Aug 18, 2011 12:10

Nostradamus, waarom heb je ons niet een week van te voren gewaarschuwd? :lol:

Natuurlijk een schitterende prestatie van Jan om in dit toernooi viermaal op rij te winnen!

Douwe Edelenbos
Posts: 349
Joined: Tue Nov 09, 2004 22:07

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by Douwe Edelenbos » Thu Aug 18, 2011 12:43

Het is alleen al geweldig als stimulans voor Jan om door te gaan, waar anderen op dezelfde leeftijd afhaken.

Verder zijn er helaas maar weinig partijen écht de moeite van het naspelen waard. De simpele zetjes en 1-om-2's vliegen je om de oren.

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by ildjarn » Thu Aug 18, 2011 16:41

Roel Boomstra staat overigens nog als MI in Toernooibase, hij is tegenwoordig GMI.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by Bert Zwart » Thu Aug 18, 2011 16:49

Roel is GMI per 1 oktober als ik het wel heb.

Baljakin mag in ronde 6 vanwege zijn hoge weerstand tegen de laagste 7 punter, terwijl de andere twee 8 punters tegen elkaar moeten.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by Piet Bouma » Thu Aug 18, 2011 17:08

Bert Zwart wrote:Roel is GMI per 1 oktober als ik het wel heb.
Ik weet eigenlijk niet hoe het precies zit (automatisch GMI na het toernooi of pas met ingang van de volgende ratinglijst), maar wil het wel even uitleggen.

In Toernooibase is de weergave van de titels automatisch gekoppeld aan de FMJD-ratinglijsten, die ik via een import van Alexander Presman elk kwartaal in Toernooibase kan zetten (in die ratinglijsten staan ook de titels vermeld).
Per 1-7-2011 staat er uiteraard nog geen gmi, maar per 1-10-2011 100% zeker wel.
Hetzelfde geldt denk ik ook voor het programma ChessArbiter. Ook daar werd Roel Boomstra bij het EK-Tallinn nog als MI gedisplayed.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by MenO » Thu Aug 18, 2011 17:18

Bert Zwart wrote:Roel is GMI per 1 oktober als ik het wel heb.

Baljakin mag in ronde 6 vanwege zijn hoge weerstand tegen de laagste 7 punter, terwijl de andere twee 8 punters tegen elkaar moeten.
Dat had 'ie beter kunnen treffen...

Overigens had Roel het minder kunnen treffen. Morgen tegen Kosmos, en met een beetje mazzel staat hij na 7 ronden drie punten los.

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by ildjarn » Thu Aug 18, 2011 17:37

Annex 10 Norms and titles wrote: 5. Title of International Grandmaster (GMI)

This title is awarded to an MI who realises 3 or more new norms of GMI in approved international tournaments with at least 40 games in total. At least one of the norms has to be obtained in an International Title Tournament (TIT). The candidate needs to have a rating of at least 2300 at the moment of realizing his last norm or in the future or in the past.
Zoals ik het interpreteer wordt de titel toegewezen op het moment dat je de 3e norm gehaald hebt (aannemende dat de speler op dat moment of daarvoor een rating van 2300 heeft gehad, anders wordt er gewacht tot die rating behaald is). Maar goed, spijkers en laag water.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by henk stoop » Thu Aug 18, 2011 18:04

Bert Zwart wrote:Roel is GMI per 1 oktober als ik het wel heb.
Formeel is Roel GMI nadat het bestuur fmjd dit heeft bekrachtigd. Maar na het behalen van zijn laatste benodigde norm in Ufa mag hij zich wel al direct GMI noemen.

User avatar
Ganesha
Posts: 676
Joined: Sun Feb 24, 2008 22:07

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by Ganesha » Fri Aug 19, 2011 05:32

De GMI Roel Boomstra gaat zijn 1e toernooi winnen. De loting is hem niet ongunstig, itt die van Baljakin. Een GMI norm zit er helaas niet in voor Roel.

User avatar
mikkeltje
Posts: 391
Joined: Tue Oct 19, 2004 21:53
Location: Diemen
Contact:

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by mikkeltje » Fri Aug 19, 2011 18:48

ildjarn wrote:
Annex 10 Norms and titles wrote: 5. Title of International Grandmaster (GMI)

This title is awarded to an MI who realises 3 or more new norms of GMI in approved international tournaments with at least 40 games in total. At least one of the norms has to be obtained in an International Title Tournament (TIT). The candidate needs to have a rating of at least 2300 at the moment of realizing his last norm or in the future or in the past.
Zoals ik het interpreteer wordt de titel toegewezen op het moment dat je de 3e norm gehaald hebt (aannemende dat de speler op dat moment of daarvoor een rating van 2300 heeft gehad, anders wordt er gewacht tot die rating behaald is). Maar goed, spijkers en laag water.
De ogenschijnlijke contradictie zit 'm in title is awarded en realizing.

This title is awarded to an MI who realises 3 or more new norms of GMI in approved international tournaments with at least 40 games in total. At least one of the norms has to be obtained in an International Title Tournament (TIT). The candidate needs to have a rating of at least 2300 at the moment of realizing his last norm or in the future or in the past.

Volgens mij staat awarded boven realizing en formeel gezien kan Roel zich pas GMI noemen als hij de titel awarded is.
M.i. zou het terecht zijn als de regel wordt veranderd in, "de titel is behaald nadat de normen zijn behaald en dat wordt feestelijk bekrachtigd tijdens..."

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by Piet Bouma » Fri Aug 19, 2011 20:44

Een ander vraagje over de normen.

Het schijnt dat vandaag in de top tot tweemaal toe de paring is veranderd in het MTB Open.
De originele paringen: Roel Boomstra - Aisen Andreev, Alexander Baliakin - Bjorn Winkel, Jan van Dijk - Ron Heusdens zijn uiteindelijk veranderd in: Roel Boomstra - Ron Heusdens, Aisen Andreev - Alexander Baliakin en Jan van Dijk - Bjorn Winkel.

Dit op verzoek van Ron Heusdens.
Hoe zit dit precies? Kan Ron Heusdens (want de paring van de 8e ronde is eveneens aangepast met een loting Ron Heusdens - Kees Thijssen) door deze veranderingen een bepaalde norm halen? Als ik de annex van de FMJD goed heb gelezen moet ie drie GMI's hebben getroffen voor een GMI-norm. Voor een MI-norm twee GMI's. Heb je met zo'n MI-norm recht op een status van NOC/NSF?
En dan moet het toernooi ook nog eens negen ronden hebben volgens de FMJD?

Misschien dat Henk Stoop licht in de duisternis kan brengen.

Door die veranderingen is Roel Boomstra m.i. wel flink benadeeld. Ik begreep dat hij een beetje 'not amused' was. Het aparte is dat de organisatie eerst Baliakin - Heusdens als verandering geprogrammeerd had, maar dat Baliakin het hier niet mee eens was.
Dus Roel 'not amused' maar eigenlijk toch weer veel te lief?

Enfin, zulke perikelen werpen wel een schaduw over het geheel. Is het wel handig om zulke veranderingen (die volgens mij reglementair als recht zijn vastgelegd) in toernooien toe te staan? Het doet niet recht aan een fair toernooiverloop. Al mag je ook wel vraagtekens zetten bij de huidige lotingssystematiek.
Nr. 9 Matrena Nogovitsyna tegen nr. 39 Jan Terpstra is wel een fraaie :D
Tja, dat zou ook wel een mooie zijn voor universiteit Tilburg. Analyseer de huidige lotingssystemen bij het Zwitsers systeem en kom met verbeteringen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Koos van Amerongen
Posts: 352
Joined: Wed Nov 11, 2009 19:38
Location: IJsselstein

Re: MTB Open 15-20 augustus 2011

Post by Koos van Amerongen » Fri Aug 19, 2011 22:24

Piet Bouma wrote:Tja, dat zou ook wel een mooie zijn voor universiteit Tilburg. Analyseer de huidige lotingssystemen bij het Zwitsers systeem en kom met verbeteringen.
Als Wouter L. nog tijd over heeft...
Anders moet je nog een paar jaartjes wachten en wil ik wel een poging wagen :).

Post Reply