Techniek plusremises

Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Techniek plusremises

Post by Piet Bouma » Sat Jul 09, 2011 16:41

Fred van Amersfoort wrote:Het gaat niet om meer hout maar om efficient hout. Bij tennis kun je soms meer punten maken dan de tegenstander en toch verliezen. Als een dam een partij schijven achter een lijn vastzet kan ook de minderheidspartij winnen. Dat heeft met eerlijk of oneerlijk weinig van doen denk ik.
Het gaat uiteindelijk om dit standje. Wit heeft efficient twee dammen gehaald. De derde zit er niet meer in. Zwart staat zeer efficient op de lange lijn met zijn dam. Wit heeft meer materiaal.

Image

Killer: winst voor wit
Huidig topdammen: plus
Oud-delfts: 1,5 - 0,5
Neo-delts: 8-2
Hiltex-systematiek: 1,03 - 0,97
Breedtesport: 1-1

Tja, wat is eerlijk....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Techniek plusremises

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jul 09, 2011 17:26

Het is eerlijk als de regels van het spel voor iedereen vooraf helder zijn en niet tussentijds wijzigen. Als je hebt afgesproken een ouderwets potje te dammen dan moet zoonlief het helaas maar accepteren. Maar als junior nu reeds een voordelig 3 om 1 eindspel bereikt dan zal hij spoedig gehakt maken van senior.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Techniek plusremises

Post by Kosmos » Sat Jul 09, 2011 18:44

Piet Bouma wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Het gaat niet om meer hout maar om efficient hout. Bij tennis kun je soms meer punten maken dan de tegenstander en toch verliezen. Als een dam een partij schijven achter een lijn vastzet kan ook de minderheidspartij winnen. Dat heeft met eerlijk of oneerlijk weinig van doen denk ik.
Het gaat uiteindelijk om dit standje. Wit heeft efficient twee dammen gehaald. De derde zit er niet meer in. Zwart staat zeer efficient op de lange lijn met zijn dam. Wit heeft meer materiaal.

Image

Killer: winst voor wit
Huidig topdammen: plus
Oud-delfts: 1,5 - 0,5
Neo-delts: 8-2
Hiltex-systematiek: 1,03 - 0,97
Breedtesport: 1-1

Tja, wat is eerlijk....
Een wijze zal niet nalaten een kind van nog geen zeven dagen oud naar de waarheid te vragen...

Jan Yde heeft goed door dat het eindspel in oud-dammen niet deugt. Het lijkt me een echte killerdammer. Kijk ook hoe hij de twee dammen netjes naast elkaar posteert, klaar voor de final kill...
Ik zal je dit vertellen Fred, alle kinderen denken zo, als ze nog niet gebrainwasht zijn door onzinconcepten als efficiënt hout.
Heaven is no location, but a state of mind

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Re: Techniek plusremises

Post by Jaap van Galen » Sat Jul 09, 2011 19:38

Kosmos wrote:
Piet Bouma wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Het gaat niet om meer hout maar om efficient hout. Bij tennis kun je soms meer punten maken dan de tegenstander en toch verliezen. Als een dam een partij schijven achter een lijn vastzet kan ook de minderheidspartij winnen. Dat heeft met eerlijk of oneerlijk weinig van doen denk ik.
Het gaat uiteindelijk om dit standje. Wit heeft efficient twee dammen gehaald. De derde zit er niet meer in. Zwart staat zeer efficient op de lange lijn met zijn dam. Wit heeft meer materiaal.

Image

Killer: winst voor wit
Huidig topdammen: plus
Oud-delfts: 1,5 - 0,5
Neo-delts: 8-2
Hiltex-systematiek: 1,03 - 0,97
Breedtesport: 1-1

Tja, wat is eerlijk....
Een wijze zal niet nalaten een kind van nog geen zeven dagen oud naar de waarheid te vragen...

Jan Yde heeft goed door dat het eindspel in oud-dammen niet deugt. Het lijkt me een echte killerdammer. Kijk ook hoe hij de twee dammen netjes naast elkaar posteert, klaar voor de final kill...
Ik zal je dit vertellen Fred, alle kinderen denken zo, als ze nog niet gebrainwasht zijn door onzinconcepten als efficiënt hout.
Ik heb in al mijn vele schooldamtoernooien vrijwel nooit kinderen meegemaakt die accepteren dat als ze de meerderheid hebben, de meerderheidspartij niet wint. En dan heb ik het over vele honderden partijen. Wij oude dammers denken dat we meer wijsheid in pacht hebben dan het eerlijkheidsgevoel van deze kinderen.
Op het moment dat ik zei, jij hebt maar 1 dam, en zij heeft er drie, dus jij hebt verloren, was er ook geen enkel kind dat ooit bezwaar aantekende.

Post Reply