Partijproblematiek
Re: Partijproblematiek
Wel even geprobeerd, maar ik kan niks leuks bedenken, Arjen.
Misschien kan ik jou en anderen verblijden met dit verrukkelijke partijprobleem van Herman Spanjer.
Vanuit volstrekt natuurlijk beginstand forceert wit de winst.
Misschien kan ik jou en anderen verblijden met dit verrukkelijke partijprobleem van Herman Spanjer.
Vanuit volstrekt natuurlijk beginstand forceert wit de winst.
Heaven is no location, but a state of mind
Mooi partijprobleem inderdaad, Tjalling!
Hieronder een kleintje met een nieuw motief!?
A.T. / 29-06-2011 / 6x6
Hieronder een kleintje met een nieuw motief!?
A.T. / 29-06-2011 / 6x6
En dan deze er ook maar gelijk achteraan:
A.T. / 29-06-2011 / 9x9
A.T. / 29-06-2011 / 9x9
-
Wit speelt en wint!
Edit: eindspel is niet scherp. Idee was, na het zetje: 17-22 (de beste) 5-32 (15-20) 32-10 (maar 40-35! wint helaas ook) (20-25) 10-15 (ook nu kan 40-35) (24-30) 15-33 (22-27) 33-28 (27-31) 28-41 (31-36) 41-28 (30-35) 28-44. Maar dus BO.
Laatst zag ik dit probleempje ergens, maar weet niet meer wie het gemaakt heeft. Oege Dijkstra had eens een bijna identiek probleempje. Kan Arjen de auteursnaam opzoeken in de database? Is die database al beschikbaar trouwens voor consumenten?
Prachtig probleempje trouwens, redelijke aanvangsstand en dam op het zwaar gebarricadeerde veld 3!
Staat op naam van A.A. Polman, gepubliceerd in DP 1973. Mooie compositie inderdaad!!Kosmos wrote:
Laatst zag ik dit probleempje ergens, maar weet niet meer wie het gemaakt heeft. Oege Dijkstra had eens een bijna identiek probleempje. Kan Arjen de auteursnaam opzoeken in de database? Is die database al beschikbaar trouwens voor consumenten?
Prachtig probleempje trouwens, redelijke aanvangsstand en dam op het zwaar gebarricadeerde veld 3!
De database is nog niet algemeen beschikbaar, wellicht weet Arie vd Stoep er meer van?
Heb je zelf nog wat gemaakt de afgelopen tijd, Tjalling?
Als ik het me goed herinner heeft een tijdje geleden een bericht in De problemist gestaan dat er geen plannen waren om de database openbaar te maken. Een van de redenen was de claim van anticipatie die Alain Tavernier had gemaakt bij een probleem van Andreas Kuijken, aan de hand van de database. Dit bleek later een foutieve claim te zijn. Eerst moesten dergelijke problemen met de database opgelost worden. Ik heb daarna geen mededeling gezien dat dit gebeurd zou zijn.Arjen wrote:De database is nog niet algemeen beschikbaar, wellicht weet Arie vd Stoep er meer van?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Die plannen zijn er zeker wel. Op de jaarvergadering van de Kring voor Damproblematiek in 2010 is er nog hierover gesproken. Het bestuur was in gesprek met Wim de Zwart (wiens verzameling ten grondslag ligt aan de compositiedatabase) over het openlijk verspreiden van 'zijn' verzameling in de vorm van Turbo Dambase Compositions. Hoe het daarmee nu staat, weet ik niet.ildjarn wrote:Als ik het me goed herinner heeft een tijdje geleden een bericht in De problemist gestaan dat er geen plannen waren om de database openbaar te maken. Een van de redenen was de claim van anticipatie die Alain Tavernier had gemaakt bij een probleem van Andreas Kuijken, aan de hand van de database. Dit bleek later een foutieve claim te zijn. Eerst moesten dergelijke problemen met de database opgelost worden. Ik heb daarna geen mededeling gezien dat dit gebeurd zou zijn.Arjen wrote:De database is nog niet algemeen beschikbaar, wellicht weet Arie vd Stoep er meer van?
Kosmos
Een tijdje gelden had ik deze gemaakt. Nog pogingen gedaan tot uitbreiding, maar gestrand op allerlei zetverwisselingen.
Dit is al een prima compositie! De zwarte tegenactie kan ook via damgeven op veld 4.Kosmos wrote:
Kosmos
Een tijdje gelden had ik deze gemaakt. Nog pogingen gedaan tot uitbreiding, maar gestrand op allerlei zetverwisselingen.
Hierdoor zijn er nieuwe mogelijkheden om meer inleidende dwang toe te voegen. Bijv.:
Zwart heeft zojuist onnodig 14-20x10 geruild...
Heb er niet heel lang naar gekeken, dus er is vast meer mogelijk!
37-31 lijkt ook te winnen.Arjen wrote:
Zwart heeft zojuist onnodig 14-20x10 geruild...
Heb er niet heel lang naar gekeken, dus er is vast meer mogelijk!
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
Kosmos 21-07-2011
Dit is hem dan, jongens en meisjes.
Een fraai staaltje didactische problematiek al zeg ik het zelf:
1.44-40!
Niet goed is 1.39-33? want zwart wint dan met 16-21 & 24-29.
1... 7-12
Na 1... 17-22 wint wit subtiel via 2.39-33 22x31 3.36x27 11-17 4.42-37! 17-22 (op 7-11 of 7-12 volgt ook 37-31) 37-31 W+.
2.39-33! 24-29 3.33x22 17x48 4.36-31 48x25 5.40-34 25x31 6.26x6 16-21 7.6-1 21-26 8.1x29 26x37 9.29-47 W+
Naar aanleiding van Sier - Scholma heb ik tijdens het eten even dit probleempje gemaakt.
A.T. / 29-07-2011 / 6x6
Simpele aankleding, maar wel 3 scherpe varianten in het nieuwe motief!!
En jullie mogen ook drie keer raden hoe ik op dit motief terecht kom...
A.T. / 30-07-2011 / 6x6
Weer een 6 om 6. Nu een betere inleiding, maar wel een variantje minder in het eindspel.