De conclusie uit jouw post zou betekenen dat Killer ervoor zorgt dat minder spelvormen op het bord komen. Het komt bij mij over alsof je stelt dat tempovoordeel/aanval een superieure strategie is. Het is niet zo moeilijk om klassiek te ontwijken, mocht je dit niet willen, zonder nadeel op te lopen. Zou het dan niet zo kunnen zijn dat beide spelers alleen voor tempovoordeel spelen en dit op het eind van de partij te gelden zullen maken. Een mooie omsingeling zou vaker eindigen in een 0, waardoor wellicht ook rasomsingelaars als Schwarzmann gewoon rustig op tempo spelen en de boel een beetje open houden.Rein Halbersma wrote:
Ik heb het nog niet uitvoerig geanalyseerd, maar waarschijnlijk stond Boomstra na de 50ste zet al verloren met killer. Mislukte omsingelingen (randschijven en temponadeel) lijken vrij kansloos in killer. Klassiek daarentegen wordt juist weer de koningin onder de speltypes waar grootmeesters het verschil kunnen maken (vanwege de vele stellingskenmerken die je tegen elkaar af moet wegen).
Het spel killer heb ik mij niet in verdiept, maar de stelling die jij poneert lijkt mij niet een richting waarin ik het damspel zou willen zien gaan. Overigens denk ik wel dat we iets moeten doen aan de sport, in mijn ogen moet de betere speler ook beloond worden. Voor de duidelijkheid ik ben niet tegen verandering op zich of tegen killer.