Kwalificatietoernooi NK 2011

Post Reply
Casper van der Tak

Re: Kwalificatietoernooi NK 2011

Post by Casper van der Tak » Wed May 11, 2011 23:31

Cor van Dusseldorp wrote:
Piet Bouma wrote:Even een oud topic naar voren halen......

Afgelopen weekend gaven Harry Otten en IJsbrand Haven in speeches aan dat ze de "NK kwalificatie nieuwe stijl" geslaagd vonden.
Waar ik benieuwd naar ben is de evaluatie van die speciale commissie, die in april klaar zou zijn.
Kom op KNDB of evaluatiecommissie, wees transparant en publiceer de evaluatie!
Ben geen KNDB of evaluatiecie, maar bij deze.
Dit is eigenlijk geen evaluatie. Bij een evaluatie toets je aan doelstellingen met vooraf vastgestelde indicatoren, etc. Verder moet je in zo'n onderzoek ook kijken naar spelers die bewust (uit protest?!) niet deelnemen. Nu heb je een selectie-bias.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri May 13, 2011 21:51

Ik vind het ook wat magertjes. Vooral het hoofdstuk Evaluatie.
Er wordt vrijwel niet ingegaan op de vragen van het bestuur.
De adviezen zijn vrijwel niet gemotiveerd.

TPR kan een goed idee zijn, maar moet je m.i. eerst toch ergens anders testen. Rond het EK Schaken, met daarbij een iets andere versie van TPR gehanteerd, is een grote discussie ontstaan.
In een brief, die ik op persoonlijke titel, half maart naar de commissie heb geschreven, gaf ik de suggestie bij het NK Rapid eens Zwitsers TPR te hanteren.

Ook wordt er geen aandacht geschonken aan de lotingssystematiek. In twee gevallen heb ik een verschrikkelijk ongelukkige loting gesignaleerd (je kunt misschien zeggen inherent aan het Zwitserse systeem, maar in een vrij kleine groep kan dit regelmatig voorkomen), waarbij men bij gelijk eindigen al vooraf kon constateren dat men dan op WP en tegenstandersrating als laatste geklasseerd zou worden.

Aan alternatieven bij gelijk eindigen (barrage - Georgiev-barrage?) gaat men in een vloek en zucht voorbij....

Een alternatief dat niet wordt genoemd (plusjes, verschil op het bord ipv in cijfers achter de komma) zou ook kunnen.
Het schijnt dat iedereen vindt dat dit bij Zwitsers niet zou kunnen, maar niemand heeft m.i. tot dusver overtuigende argumenten daarvoor ingebracht. En dan zou je dezelfde koppeling mbt plaatsing kunnen volgen als bij finale NK: punten, plusjes, Georgiev-barrage.
Kan iemand hier op het forum mij overtuigen dat dit niet kan?

Ook zie ik nergens een conclusie omtrent instroom van sterkere spelers (dat was toch 1 van de argumenten: een sterkere halve finale --> sterkere finale). Die instroom is er m.i. ook niet geweest. De halve finales oude stijl waren even sterk als de top 10's van de huidige finale.

De koppeling met de provinciale kampioenschappen is onbesproken gelaten. Aan de ene kant terecht (er waren geen ervaringsfeiten), aan de andere kant onterecht, want je had iets kunnen zeggen over de instroom uit de provincies (vooral die kleine provincies, die anders maar 1 plekje hadden).
Ervaringsfeiten omtrent de provinciale kampioenschappen zijn er inmiddels mondjesmaat.
Niet positief: Brabants Kampioenschap afgelast vanwege te weinig deelname, Gelders Kampioenschap geslonken van 18 naar 10 deelnemers. Utrechts kampioenschap: Zelfs iets meer deelnemers.

In mijn brief aan de evaluatiecommissie heb ik nog wat meer overwegingen meegegeven (als men belangstelling heeft wil ik wel de volledige brief hier eens neerzetten).
In die brief heb ik geen echte voorkeur neergezet. Die wil ik hier wel eens ventileren.

a) NK-kwalificatietoernooi Zwitsers nieuwe stijl handhaven.
b) Introduceren plusjes. Bij gelijk eindigen op punten en plusjes op finaleplekken, Georgiev-barrage.
c) Koppeling met Provinciale kampioenschappen. Geef de eerst zes spelers van een provinciaal kampioenschap rechten voor de NK-kwalificatie, met dien verstande dat buiten de kampioen elke speler aan een ratingminimum moet voldoen.
d) Marchandeer niet met een ratingminimum. Dit geeft juist de meeste kans op ongelukkige lotingen en geen homogene groep (als je daar al van kunt spreken). Bij oneven aantal dummy toevoegen. Die blijft altijd onderaan staan en geeft de minste kans op een ongelukkige loting.
e) Versnelde instroom sterke spelers. Geef GMI's, MI's, GMN's en eventueel MN's rechtstreeks het recht om in NK kwalificatie mee te spelen.

Overigens ben ik benieuwd naar andere reacties op het rapport van de evaluatiecommissie.

Vooral omtrent deze alinea:

Opmerkelijk is het pleidooi voor het toepassen van barrages. Het belangrijkste ‘voordeel’ van een Zwitserssysteem is, dat er zelden barrages nodig zijn. Een barrage werkt per definitie sterk in het voordeel van de sterkere speler resp. de goede sneldammers. Een opmerkelijk aantal personen, die je als outsider kunt betitelen, hebben zich nu geplaatst voor de finale. Via barrages zouden veel van hen uit de ranglijst verwijderd zijn inclusief helaas ook een aantal jonge talenten. De evaluatiecommissie vindt de combinatie van een Zwitserssysteem en barrages onlogisch.

Waar gaat het nu om: Het plaatsen van de sterkste spelers voor het NK of outsiders of jonge talenten zich laten plaatsen voor het NK????
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Sun May 15, 2011 22:52

Piet Bouma wrote:Brabants Kampioenschap afgelast vanwege te weinig deelname, Gelders Kampioenschap geslonken van 18 naar 10 deelnemers. Utrechts kampioenschap: Zelfs iets meer deelnemers.
Aan het Utrechts kampioenschap nam ik deel, en tot mijn grote verrassing werd ik gedeeld tweede met Leo vd Laan. Nog groter was de verrassing toen me na de slotronde werd gevraagd om een barrage te spelen voor een plaats in de halve finale. De barrage is er niet gekomen: na een paar dagen bedenktijd besloot ik om de eer aan "mr DVSB" Leo te laten.
Utrecht was inderdaad één van die kleine provincies met voorheen slechts 1 finaleplaats. Het is te danken aan de onvermoeibare inzet van Harry de Waard dat er elk jaar zoveel deelnemers aan het provinciaal kampioenschap zijn. Ook ik liet me deze keer na een aantal jaren nee overhalen om mee te doen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon May 16, 2011 23:51

Casper van der Tak wrote:Dit is eigenlijk geen evaluatie.
Het is inderdaad meer een enqueteverslag dan een evaluatie, maar dat lijkt me geen probleem. Het geeft in elk geval een goed beeld van de mening van de deelnemers. Gezien de weerstand die elke verandering in de damwereld ontmoet, vind ik die verrassend positief.

Toch twee kanttekeningen:

1) De aanbeveling om voortaan zwitsers via TPR te spelen verdient, op zijn zachtst gezegd, nadere onderbouwing. Zelfs als je van mening bent dat TPR het meest rechtvaardige systeem is (en daar valt wel wat op af te dingen) dan nog is niet gezegd dat het ook het meest wenselijke systeem is. TPR heeft immers twee belangrijke nadelen:
a) het systeem is ondoorzichtig. De computer produceert een stand en de deelnemers moeten maar geloven dat het klopt. Voor gewone mensen valt het niet te controleren.
b) bij TPR hangt alles van alles af. Het volgende kan dus gebeuren: een toernooi is bijna ten einde. Alleen twee puntloze spelers zijn nog bezig met hun partij. Geen van de koplopers heeft tegen hen gespeeld. Toch kan het resultaat van deze hekkensluiters bepalen wie het toernooi wint. Een wetenschapper is wellicht verrukt van zo'n scenario, maar uit sportief oogpunt vind ik het onacceptabel.

2) Alleen de deelnemers aan de kwalificatie kregen de enquete voorgelegd. Minstens zo interessant is echter de mening van degenen die niet deelnamen. Daarbij denk ik niet alleen aan de toppers, maar zeker ook aan de mindere goden.
Duidelijk is dat de inschrijvingen zijn achtergebleven bij de verwachtingen. Loopt de deelname nog iets terug, dan kun je niet meer met goed fatsoen 4 'zwitserse' groepen samenstellen. Alvorens te adviseren verder te gaan met de nieuwe opzet, zou de commissie zich een beeld moeten vormen van de interesse hiervoor. Waarom liet de overgrote meerderheid van de doelgroep deze wedstrijden aan zich voorbijgaan en hoe zal zich dat in de toekomst ontwikkelen?

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Tue May 17, 2011 19:27

Jan Pieter wrote:Het geeft in elk geval een goed beeld van de mening van de deelnemers.
Alleen jammer dat de inbreng van de deelnemers slecht deels (selectief?) en gefragmenteerd is weergegeven.

Dieter

Post by Dieter » Sun Jun 26, 2011 13:46

De evaluatie was verrassend positief zo liet commisie vertegenwoordiger Pieter Wijn gisteren in de bondsraad weten. Hoe kan het in godsnaam een verrassing zijn als je alleen de deelnemers (vooral de voorstanders) vraagt naar hun mening. Dat dit rapport vervolgens door enkele raadsleden totaal is afgeschoten deerde het bestuur niet. Alle bezwaar was niet van belang voor het bestuur. ook in 2012 zal er dus een open kwalificatie zijn. Belangrijkse reden: er zijn rechten vergeven en dus kunnen we niet terug. Volgend jaar dus maar weer rechten geven dan is de bondsraad er klaar mee. Gisteren was er dus de keuze voor of tegen zonder dat iets anders kan dan doorgaan. uitslag stemming 9 voor 5 tegen. Een vertoning die beschamend is maar het zij zo.
Het was vooral deze gang van zaken die voor mij de laatste twijfel weg heeft genomen. Verder oppositie voeren zie ik niet meer zitten en ik heb mijn plek in de raad dan ook opgegeven.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jun 26, 2011 15:04

Dieter wrote: Het was vooral deze gang van zaken die voor mij de laatste twijfel weg heeft genomen. Verder oppositie voeren zie ik niet meer zitten en ik heb mijn plek in de raad dan ook opgegeven.
Je hebt groot gelijk Dieter.
Maar wie moet er voortaan dan de belangen van de remiseliefhebbers behartigen nu jij bent opgestapt? :wink:

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Jun 26, 2011 16:26

Het punt lijkt te zijn dat iedereen voor het eigen gelijk gaat. Ik ben nooit een voorstander van die bondsraad geweest maar zolang deze er is moet je er wel naar luisteren lijkt me. Het instorten van het totale dammen gaat harder dan ik verwacht had. Nu heb ik regelmatig kritisch over Dieter uitgelaten maar zonder hem zal er nog minder visie zijn vrees ik.

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sun Jun 26, 2011 19:59

Dieter wrote:De evaluatie was verrassend positief zo liet commisie vertegenwoordiger Pieter Wijn gisteren in de bondsraad weten. Hoe kan het in godsnaam een verrassing zijn als je alleen de deelnemers (vooral de voorstanders) vraagt naar hun mening. Dat dit rapport vervolgens door enkele raadsleden totaal is afgeschoten deerde het bestuur niet. Alle bezwaar was niet van belang voor het bestuur. ook in 2012 zal er dus een open kwalificatie zijn. Belangrijkse reden: er zijn rechten vergeven en dus kunnen we niet terug. Volgend jaar dus maar weer rechten geven dan is de bondsraad er klaar mee. Gisteren was er dus de keuze voor of tegen zonder dat iets anders kan dan doorgaan. uitslag stemming 9 voor 5 tegen. Een vertoning die beschamend is maar het zij zo.
Het was vooral deze gang van zaken die voor mij de laatste twijfel weg heeft genomen. Verder oppositie voeren zie ik niet meer zitten en ik heb mijn plek in de raad dan ook opgegeven.
Haha, arme Dieter. Je wist toch wel dat de invoering van de bondsraad, met leden die niet namens de provincie verkozen worden, onze macht als landelijke ontzettend belangrijke bestuurderen wordt vergroot? We hoeven alleen maar onze vriendjes in de bondsraad -die zich niet hoeven te verantwoorden bij de achterban- achter ons te krijgen en alles gebeurt zoals wij het willen. Of er wordt gezwegen krek zoals wij dat willen.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Jun 26, 2011 20:20

Theo Dijkstra wrote:
Dieter wrote:
Haha, arme Dieter. Je wist toch wel dat de invoering van de bondsraad, met leden die niet namens de provincie verkozen worden, onze macht als landelijke ontzettend belangrijke bestuurderen wordt vergroot? We hoeven alleen maar onze vriendjes in de bondsraad -die zich niet hoeven te verantwoorden bij de achterban- achter ons te krijgen en alles gebeurt zoals wij het willen. Of er wordt gezwegen krek zoals wij dat willen
.
Als vrijwillig aangemeld, niet gekozen en geen achterban vertegenwoordigend bondsraadslid voel ik dit voor mij ook wel zo v.w.b het niet vertegenwoordigen van een achterban. Wel heb ik als principe, naast algemeenheden als het belang van de damsport, dat de basis, dus in het land (provincie), op orde moet zijn en dat naast deze breedtesport er voldoende aandacht voor de damtop en toptalenten moet zijn. Achteraf gezien is de evaluatie, zoals Casper van der Tak ook al regelmatig op dit forum heeft verwoord dan ook geen complete evaluatie. Vooraf zou helder/transparant aangegeven moeten zijn waarop je wilt evalueren. Aangezien het aantal topdammers en toptalenten niet constant is, is dit best lastig. Laten we komend jaar goed kijken naar de kwalificatietoernooien en ook het belang van de provinciale wedstrijden.
En ik betreur het ook sterk dat Dieter is afgetreden als lid van de Bondsraad. Hij had een uitgesproken mening die vaak te weinig gehoor vond. Een wel heel schrale troost, is dat hij -hopelijk- zijn energie nu volledig kan steken in het provinciale belang in Limburg. Want de hele Nerderlandse samenleving staat voor een krimpende bevolking en een grote uitstroom van de beroepsbevolking maar ook van (denk)sportverenigingen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Post Reply