Partijproblematiek
Re: Partijproblematiek
Kosmos 14-11-2010
Ik heb nog even uitgezocht dat 24-20x20 onvoldoende voordeel geeft.
Wit wint door oppositie.
Heaven is no location, but a state of mind
-
Als ik 5 seconden bedenktijd zou hebben zou ik kiezen voor 29-23 7-11 22-18 in de verwachting dat dat zou winnen. Een andere manier om hetzelfde te zeggen, is dit niet BO? Niet dat ik de "O" als gezien heb trouwens...Kosmos wrote:
Kosmos 14-11-2010
Wit wint door oppositie.
Tsja, het duurde bij mij iets langer, maar uiteindelijk zag ik ook 29-23 +. De 'redding' 14-19 13-18 werkt niet echt...Casper van der Tak wrote:Als ik 5 seconden bedenktijd zou hebben zou ik kiezen voor 29-23 7-11 22-18 in de verwachting dat dat zou winnen. Een andere manier om hetzelfde te zeggen, is dit niet BO? Niet dat ik de "O" als gezien heb trouwens...Kosmos wrote:
Kosmos 14-11-2010
Wit wint door oppositie.
Last edited by Kosmos on Wed Nov 17, 2010 18:09, edited 1 time in total.
Tic - Tak
Terwijl Tic zijn tong enkele malen in en uit zijn mond liet glippen, bedacht hij een prachtige lokzet:
1.38-32?!
Brengt diverse dreigingen in het spel zoals:
23-18 32-28 41-37 46x6
23-19 32-28 42-37 48x6
Op 31-36 volgt 42-37 23-19 W+
Zwart mag niet combineren via 22-28 21-27 31-37 11-17 7x47 wegens 23-19 (of 39-34-30 23-19) W+
Beide spelers ontgaat dat zwart een schijfje bij kan geven met 15-20 ...
Tak meent enorm slim te zijn en speel;t 22-27? met als rechtvaardiging dat op het sluiten van <38> 31-36 wel gaat, terwijl op 32-28 de omhaal 13-19 8-13 12-17 22x36 volgt.
Op 1... 22-27? heeft Tic echter een grote verrassing voor Tak in petto...
Wel een paar zetverwisselingen helaas, dus geen goed probleem.
Verder met andere ideeën dan maar.
Tic - Tak
Tak heeft met zijn laatste zet 30-35 met opzet het dodelijke 20-24 nog 1 zet uitgesteld. Tak woont tenlsotte in China en is gecharmeerd van het uitgebreide aanbod aan marteltechnieken dat de Chinese cultuur heeft opgeleverd...
Tic laat zijn tong eens fijn een paar keer uit zijn mond glippen om vervolgens fiks uit te halen!
Wie dit van papier (lees: scherm) op kan lossen, is een crack!
Deze stand heeft ook nog een broertje. Indien schijf 16 naar 38 wordt verplaatst (0... 20-24 eliminerend) en schijf 25 naar 16, wint wit via een andere rondslag.
Sergei Perepelkin
De problemist december 2010
De problemist december 2010
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
Nieuwe creatie van Tjipke Smedinga, uitmondend in een eindspel van H.J. van Alphen.
Oplossing op http://damwereld1.web-log.nl/blog/
De inzendingen voor de jubileumwedstrijd n.a.v. 100 jaar KNDB zijn inmiddels bekend, zoals ook al in een ander topic werd opgemerkt. Op de site 100jaardammen.nl staat e.e.a. netjes gerangschikt op grootte van de compositie, ik toon hieronder na kritische selectie de mooiste partijachtige standen (met commentaar). De namen van de auteurs zijn (uiteraard) nog niet bekend.
Een 8x8 met wat dwang in de opening. Een aardig geheel met een realistische aanvangsstand.
We zien een fraaie keuzeslag als openingszet. Jammer dat de laatste zwarte zet niet logisch was.
Verrassende forcing met een prachtige opvolgende Coup Turc. Erg mooi.
Technische een prima compositie. Het motief (leuk, 3z tegen 1w) is 4 keer eerder bewerkt.
Eigenlijk geen realistische partijstand gezien de tempi, maar wel een fraai ogende compositie!
Zie voor de oplossingen de eerdergenoemde website, of bezoek deze voor de andere composities.
Ook in de beginnerscategorie zijn aardige problemen te bewonderen, al herken ik er wel een paar!
Een 8x8 met wat dwang in de opening. Een aardig geheel met een realistische aanvangsstand.
We zien een fraaie keuzeslag als openingszet. Jammer dat de laatste zwarte zet niet logisch was.
Verrassende forcing met een prachtige opvolgende Coup Turc. Erg mooi.
Technische een prima compositie. Het motief (leuk, 3z tegen 1w) is 4 keer eerder bewerkt.
Eigenlijk geen realistische partijstand gezien de tempi, maar wel een fraai ogende compositie!
Zie voor de oplossingen de eerdergenoemde website, of bezoek deze voor de andere composities.
Ook in de beginnerscategorie zijn aardige problemen te bewonderen, al herken ik er wel een paar!
-
Een niemendalletje, om dit draadje weer eens naar boven te halen.
6x6 wit speelt en wint
Het eindspelletje is wellicht allang bekend en bewerkt tot fraaiere problemen... Het aardige is dat na het zetje naast de hoofdvariant (24-29 enz.) ook 27-31 nog een variant oplevert, al is die niet echt scherp. Wit wint dan door 3-20 (24-30) 20-33! enz.
6x6 wit speelt en wint
Het eindspelletje is wellicht allang bekend en bewerkt tot fraaiere problemen... Het aardige is dat na het zetje naast de hoofdvariant (24-29 enz.) ook 27-31 nog een variant oplevert, al is die niet echt scherp. Wit wint dan door 3-20 (24-30) 20-33! enz.
A. Moiseyev, 2-19-2011
361(26)21.12 ...(motive #1) ... (29)24(34)4.6 ... (motive #2) ... (50)32.1.41 ... (motive #3) ... (40 A)32.45+. A (42)37.47.33.50+.
Motive #1. Black to move
Motive #2. Black to move
Motive #3. Black to move
Once CPI decided recently to allow some published positions to particpate in world championships (open incognito), I am thinking seriously now to submit this position to PWCP-IY, mid-problems World Championship which should start this year.
But who is a right judge to evaluate this position properly ?! It's "classic, practical" initial setting and not very bright straight combination doesn't give this position too many chances to get a good scores with modern tendency
Respectfully,
Alex Moiseyev
====================================================================
Mr. Polevoy just find a predecessor L. Vitoshkin of final motive #3. It was published as ending in 2004
There is always something around the corner in the game of Draughts !
Een nieuwe opdracht aan (amateur-)problemisten:
'Maak op onderstaand basisidee een mooie en scherpe compositie'.
E. Goëssens 1946
'Maak op onderstaand basisidee een mooie en scherpe compositie'.
E. Goëssens 1946
Niet allemaal tegelijk...
Scherp is triviaal, mooi is moeilijker.
Laatste zetten (7-11) 27-22 (26-31?) zijn een beetje verklaarbaar.
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
Ik kom vooralsnog tot niets beters dan onderstaande compositie met één moment van witte veldkeuze...ildjarn wrote:Scherp is triviaal, mooi is moeilijker.
Wie komt met een betere bewerking, dus 100% scherp én mooi ??