Je schrijft inderdaad heel duidelijk dat bij killer het om zuigeindspelletjes gaat. Een observatie gebaseerd op één uitzonderlijk lang overmachtseindspel... Bij schaken vinden ze zulke eindspelen prachtig. En dat is het werkelijke probleem van jou en veel dammers, jullie vinden gewoon denksport niet echt leuk. Killer is juist veel aantrekkelijker, omdat hakken niet meer loont, afhaken kan niet meer zomaar, je moet je beste spel laten zien, daar gaat het om. Maar als je nadenken niet leuk vindt en leiver wat aanschuift, ja dan is killer niet aantrekkelijk, dan gaat domweg het licht uit.Jan Pieter wrote:Kosmos, Pieter en Rein, schrijf ik zo onduidelijk of willen jullie bezwaren tegen killer gewoon niet begrijpen? Ik vermoed het laatste, maar uit beleefdheid houd ik ook de eerste optie open.
Dat Domchef en Raffelaf direct de handen schudden in de door mij getoonde 3-om-3 spreekt voor zich. Elke zet tegen een collega-grootmeester beschouwen deze heren als energieverspilling. En dat de 3-om-3, en vele andere dunne standen, in killer analytisch remise zijn, neem ik graag aan, maar voor de discussie is dat niet relevant. Waar het wel om gaat, is dat de getoonde 3-om-3 in killer door praktisch iedereen doorgespeeld zal worden tegen een mindere opponent. Dan zijn er twee mogelijkheden: de mindere speler behaalt de analytisch aanwezige remise, of hij doet dat niet. Ik vind het heel knap dat jullie in een halve tel de remise zien (zeker wanneer je bedenkt dat (aldus ildjarn) er standen zijn met wederzijds twee dammen en een schijf waarin de analysevariant 30 zetten duurt) maar voor spelers met een kleiner denkraam dan jullie is dat wellicht te hoog gegrepen. Maar wat de uitkomst ook is, er worden zo zetten geproduceerd in een positie waaraan de meeste dammers geen plezier beleven. Dat lijkt me iets om rekening mee te houden, aannemende dat ledenbehoud dan wel ledenwinst het doel is van een nieuwe spelvariant.
Waarom is schaken dan populair als er partijen zijn van meer dan 100 zetten en waarom zouden dan killerpartijen, waarbij het eindspel juist korter wordt dan bij oud-dammen, dan ineens onaantrekkelijk zijn?
Je hebt gewoon een keer ongelijk, JP, inplaats van dat wij niet goed lezen, maar dat zul je als volleerd betweter wel nooit erkennen.