De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by Fred van Amersfoort » Mon Jun 20, 2011 13:31

Om de andere draden een beetje schoon te houden hier wat ruimte voor discussie. Ik heb het stuk back to basics van Piet eens flink doorgespit. Misschien een enkele konkrete aanvulling.

ICT. Daar heb ik helaas geen kaas van gesnoept. Het is zinnig om eens veel websites van verenigingen te bezoeken. Je ontdekt er informatie die een goede inkijk geeft in ledentallen, opkomst en de mate van bestaansrecht. Ik ontdekte ook het bestaan van verenigingen waar ik nog nooit van gehoord had.

Wat mij verder opvalt op de KNDB site met de link websites verenigingen dat deze soms verouderd is, en soms erg afwijkt van de links via dammenstartpagina.nl Zo mis ik bij de KNDB bijvoorbeeld Damclub Veendam. Toen ik toch op die site kwam ging er een nieuwe wereld open. Er wordt dus best veel gedamd in Groningen. Ik kwam de Oost Groninger Dambond en de NNDB tegen met diverse clubs. De PGD, dat is erg mager geworen.

Wat verder opvalt is dat veel clubs een onderlinge spelen maar dat er vrijwel altijd een hevig verschil in opkomst is. Je ziet dan ook dat er diverse clubs nog iets van 10 leden hebben en dus op omvallen staan maar zich nog net staande houden.

Wat mij verder opvalt is dat er diverse verenigingen geen website hebben of dat ik het niet kan vinden. Bijvoorbeeld Heerde,Ederveen,Brummen,Harderwijk,Hierden,Voorthuizen.

Als je echt back to basics wil zou het volgende een idee kunnen zijn:
1. Een werkgroep van de KNDB die verenigingen aanbiedt een website te maken.
2. Kleine clubs met minder dan 15 leden aanbieden lokale aktiviteiten op te zetten.
3. Alle clubkampioenen uitnodigen voor bijvoorbeeld een internettoernooi of toerooi om amateurkampioenschap van Nederland
4.Lijsten verzamelen van oud-leden van diverse clubs en deze aktief gaan benaderen.
5. Het opzetten van dammen overdag voor 55 plussers.

Om dit te kunnen doen zou mijn stelling zijn dat er minder geld moet naar topsport en meer naar de lokale initiatieven.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by Piet Bouma » Mon Jun 20, 2011 23:55

Fred van Amersfoort wrote:Om de andere draden een beetje schoon te houden hier wat ruimte voor discussie. Ik heb het stuk back to basics van Piet eens flink doorgespit. Misschien een enkele konkrete aanvulling.

ICT. Daar heb ik helaas geen kaas van gesnoept. Het is zinnig om eens veel websites van verenigingen te bezoeken. Je ontdekt er informatie die een goede inkijk geeft in ledentallen, opkomst en de mate van bestaansrecht. Ik ontdekte ook het bestaan van verenigingen waar ik nog nooit van gehoord had.

Wat mij verder opvalt op de KNDB site met de link websites verenigingen dat deze soms verouderd is, en soms erg afwijkt van de links via dammenstartpagina.nl Zo mis ik bij de KNDB bijvoorbeeld Damclub Veendam. Toen ik toch op die site kwam ging er een nieuwe wereld open. Er wordt dus best veel gedamd in Groningen. Ik kwam de Oost Groninger Dambond en de NNDB tegen met diverse clubs. De PGD, dat is erg mager geworen.

Wat verder opvalt is dat veel clubs een onderlinge spelen maar dat er vrijwel altijd een hevig verschil in opkomst is. Je ziet dan ook dat er diverse clubs nog iets van 10 leden hebben en dus op omvallen staan maar zich nog net staande houden.

Wat mij verder opvalt is dat er diverse verenigingen geen website hebben of dat ik het niet kan vinden. Bijvoorbeeld Heerde,Ederveen,Brummen,Harderwijk,Hierden,Voorthuizen.

Als je echt back to basics wil zou het volgende een idee kunnen zijn:
1. Een werkgroep van de KNDB die verenigingen aanbiedt een website te maken.
2. Kleine clubs met minder dan 15 leden aanbieden lokale aktiviteiten op te zetten.
3. Alle clubkampioenen uitnodigen voor bijvoorbeeld een internettoernooi of toerooi om amateurkampioenschap van Nederland
4.Lijsten verzamelen van oud-leden van diverse clubs en deze aktief gaan benaderen.
5. Het opzetten van dammen overdag voor 55 plussers.

Om dit te kunnen doen zou mijn stelling zijn dat er minder geld moet naar topsport en meer naar de lokale initiatieven.
Inderdaad Fred.
Dit staat bijv. in Back to Basics:

- Versterking van de clubs.
"De KNDB moet (de provincies kunnen dit in mijn opinie veel minder c.q. niet) de zwakke clubs gaan helpen. Vanuit de ledenlijsten is vrij makkelijk te traceren welke clubs een kritische grens van 12 leden of minder hebben. Samen met regiocoördinatoren en het gesignaleerde kader is een actieve benadering (mogelijk zal men dit zelfs als betutteling ervaren) noodzakelijk. Er dient contact gezocht te worden, met de vraag of men vanuit KNDB ondersteuning wil krijgen met betrekking tot ledenwerving. Samen met de club (vanuit een vastgesteld activiteitenplan: schooldamtoernooi, normaal jaarlijks damtoernooi, ‘oude ledendamtoernooi’, opzetten jeugdclub, dat grotendeels wel op de plank ligt, maar niet wordt gebruikt) en met forse ondersteuning van de regiocoördinator en de vrijwilligers, die eventueel deze taken volledig voor hun rekening nemen, moet dan geprobeerd worden om het aantal leden op te krikken. Wil men geen ondersteuning, streep erdoor en accepteren dat deze club op langere termijn gedoemd is om te verdwijnen."

En als je dat goed wilt aanpakken zou daar een boel geld naar toe moeten. Vooral als je damtrainers, die nu die top begeleiden, zou gaan inzetten om lokaal de boel op poten te zetten.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by Fred van Amersfoort » Tue Jun 21, 2011 12:10

Mooi Piet, daar zijn we het dus over eens. En zoals ik al betoogd heb zou daar de prioriteit moeten liggen binnen het KNDB beleid. En om te weten of het opbouwen uberhaupt zin heeft en in welke richting zou je moeten onderzoeken waarom zo veel dammers gestopt zijn. Nu een gewetensvraag Piet, denk jij werkelijk dat dit komt door de vele remises bij het dammen? Ik zie zelf andere redenen. Ik denk dat we af moeten van de volgende redenering: "dammen is remise DUS" Kortom, omdat er vaak remises zijn daar de prioriteit leggen zonder dat we weten of dat ook maar iets te maken heeft met de terugloop van het ledenaantal. Ik vraag me af, welke 100 dammers zijn gestopt vanwege de vele remises? Ik zou de hele discussie over plusjes veel serieuzer nemen als dit een onderdeel was van het herstel, maar ik zie het zeker niet als de kern van het probleem. Wie kan 5 zinnige redenen aanvoeren waarom dammers stoppen?

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by Piet Bouma » Tue Jun 21, 2011 19:23

Fred van Amersfoort wrote:Mooi Piet, daar zijn we het dus over eens. En zoals ik al betoogd heb zou daar de prioriteit moeten liggen binnen het KNDB beleid. En om te weten of het opbouwen uberhaupt zin heeft en in welke richting zou je moeten onderzoeken waarom zo veel dammers gestopt zijn. Nu een gewetensvraag Piet, denk jij werkelijk dat dit komt door de vele remises bij het dammen? Ik zie zelf andere redenen. Ik denk dat we af moeten van de volgende redenering: "dammen is remise DUS" Kortom, omdat er vaak remises zijn daar de prioriteit leggen zonder dat we weten of dat ook maar iets te maken heeft met de terugloop van het ledenaantal. Ik vraag me af, welke 100 dammers zijn gestopt vanwege de vele remises? Ik zou de hele discussie over plusjes veel serieuzer nemen als dit een onderdeel was van het herstel, maar ik zie het zeker niet als de kern van het probleem. Wie kan 5 zinnige redenen aanvoeren waarom dammers stoppen?
De gewetensvraag is al door mij beantwoord in een andere topic :D
"Merk ook op dat ik in back to basics ook het totaal niet over de remiseproblematiek aan de top heb gehad. Want de teloorgang van de damsport ligt maar voor een heel klein deel aan die remises aan de top."
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by thijs van den broek » Tue Jun 21, 2011 19:48

Fred van Amersfoort wrote:Mooi Piet, daar zijn we het dus over eens. En zoals ik al betoogd heb zou daar de prioriteit moeten liggen binnen het KNDB beleid. En om te weten of het opbouwen uberhaupt zin heeft en in welke richting zou je moeten onderzoeken waarom zo veel dammers gestopt zijn. Nu een gewetensvraag Piet, denk jij werkelijk dat dit komt door de vele remises bij het dammen? Ik zie zelf andere redenen. Ik denk dat we af moeten van de volgende redenering: "dammen is remise DUS" Kortom, omdat er vaak remises zijn daar de prioriteit leggen zonder dat we weten of dat ook maar iets te maken heeft met de terugloop van het ledenaantal. Ik vraag me af, welke 100 dammers zijn gestopt vanwege de vele remises? Ik zou de hele discussie over plusjes veel serieuzer nemen als dit een onderdeel was van het herstel, maar ik zie het zeker niet als de kern van het probleem. Wie kan 5 zinnige redenen aanvoeren waarom dammers stoppen?
5 zinnige redenen:

1. Vergrijzing van de sport
2. Kinderen/ vriendin/gezin
3. Weinig aanzien weinig binding (geen teamsport)
4. Andere hobby’s
5. Slakkedammen kost teveel tijd/ werk

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jun 22, 2011 00:36

Wel mee eens Thijs. Ik zie ook wat andere redenen. Bijvoorbeeld dat een slechte opkomst op een clubavond ook de leden irriteert die wel iedere week trouw komen. Je krijgt er hele vreemde tussenstanden door , de wegblijvers kunnen voor de bondskompetitie niet gemist worden en krijgen dus toch hun plekje wel.
Als tweede oorzaak zie ik iets dat ik als "generatiekonflikt" zou willen omschrijven. Andere beleving.
Ten derde de enorme nivoverschillen. Een nieuwkomer heeft werkelijk geen enkele kans.
Ten vierde de voorspelbaarheid van een clubavond, zeker nu er nauwelijks nog provinciale wedstrijden zijn. En dan bij kleine verenigingen ook nog eens 3 a 4x dezelfde tegenstander.
De vraag is hoe het anders kan. Het lijkt me goed om ons eens af te vragen hoe het nu toch kan dat sinds het dammen professioneel is, de Sijbrands en Wiersma periode, de belangstelling onder de gewone schuivers drastisch lijkt afgenomen. Dat terwijl er in de decennia daarvoor vele clubs waren met soms zelfs een ledenstop.
Misschien is het gros van de dammers gewoon zo conservatief dat men liever gezellig schuift ipv prestatiegericht te willen dammen. Het maakt wel uit voor het beleid dat je gaat voeren. Zet je in op training en het faciliteren van de top, met trainers, coaches etc om een wereldkampioen te leveren? Daarvan lijkt mij aangetoond dat het de massa niet aantrekt.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by Kosmos » Wed Jun 22, 2011 14:50

Fred van Amersfoort wrote:Wel mee eens Thijs. Ik zie ook wat andere redenen. Bijvoorbeeld dat een slechte opkomst op een clubavond ook de leden irriteert die wel iedere week trouw komen. Je krijgt er hele vreemde tussenstanden door , de wegblijvers kunnen voor de bondskompetitie niet gemist worden en krijgen dus toch hun plekje wel.
Als tweede oorzaak zie ik iets dat ik als "generatiekonflikt" zou willen omschrijven. Andere beleving.
Ten derde de enorme nivoverschillen. Een nieuwkomer heeft werkelijk geen enkele kans.
Ten vierde de voorspelbaarheid van een clubavond, zeker nu er nauwelijks nog provinciale wedstrijden zijn. En dan bij kleine verenigingen ook nog eens 3 a 4x dezelfde tegenstander.
De vraag is hoe het anders kan. Het lijkt me goed om ons eens af te vragen hoe het nu toch kan dat sinds het dammen professioneel is, de Sijbrands en Wiersma periode, de belangstelling onder de gewone schuivers drastisch lijkt afgenomen. Dat terwijl er in de decennia daarvoor vele clubs waren met soms zelfs een ledenstop.
Misschien is het gros van de dammers gewoon zo conservatief dat men liever gezellig schuift ipv prestatiegericht te willen dammen. Het maakt wel uit voor het beleid dat je gaat voeren. Zet je in op training en het faciliteren van de top, met trainers, coaches etc om een wereldkampioen te leveren? Daarvan lijkt mij aangetoond dat het de massa niet aantrekt.
Nou, nou, Fred, ten tijde van de gloriedagen van Sijbrands en Wiersma was het dammen natuurlijk veel populairder. Juist wereldkampioenen trekken meer leden aan. Het streven een Nederlandse wereldkampioen als boegbeeld te hebben, is dus logisch. Maar topsort moet niet ten koste gaan van breedtesport. Eenzijdige focus op topsport, dat ben ik -redelijk als ik nu eenmaal altoos ben- met je eens, is dus niet verstandig.
Mijn ervaring is dat ook modale dammers het best leuk vinden eens te trainen. Je krijgt dan toch gewoon leuke dingen te zien. Schoonheidservaring komt op een training veel meer tot zijn recht dan bij het gezwoeg tijdens teamwedstrijden, uiteraard inclusief teamopdrachten als: X speelt op winst, de rest hakt remise. Volgend jaar staan er daarom weer trainingen op het programma bij De Oldehove.
Veel modale dammers willen heus wel wat leren: Neem de sympathieke recreatiedammer Kees Osté. Ik mocht vernemen dat hij heel content was met het damboek van Bouw en mij. Allemaal leuke zetjes enzo. Wat zullen de mensen blij zijn die namens jou een damboek krijgen aangeboden, Fred! Krulstaartend als een blij varken zullen ze het doornemen!
Heaven is no location, but a state of mind

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jun 22, 2011 18:53

Ja Kosmos, dammen was in de tijd van Sijbrands en Wiermsa populairder dan nu. Maarrrrrrr, 2 tegenargumenten.
1. In de jaren 30 tot en met 70 damden er nog veel meer mensen.Ieder dorp had een club.
2. Vanaf 1980 dalen de ledenaantallen fors, ondanks de aanwezigheid van wereldkampioenen .
Er zou dus best eens een oorzakelijk verband kunnen zijn tussen de opkomst van professionalisme en de neergang van de damsport als massale liefhebberij.
De grote truc lijkt mij de formule waarin je allebei nastreeft en de paradox is misschien wel dat je die twee wererlden juist moet splisten.

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by thijs van den broek » Wed Jun 22, 2011 23:39

Fred van Amersfoort wrote:Ja Kosmos, dammen was in de tijd van Sijbrands en Wiermsa populairder dan nu. Maarrrrrrr, 2 tegenargumenten.
1. In de jaren 30 tot en met 70 damden er nog veel meer mensen.Ieder dorp had een club.
2. Vanaf 1980 dalen de ledenaantallen fors, ondanks de aanwezigheid van wereldkampioenen .
Er zou dus best eens een oorzakelijk verband kunnen zijn tussen de opkomst van professionalisme en de neergang van de damsport als massale liefhebberij.
De grote truc lijkt mij de formule waarin je allebei nastreeft en de paradox is misschien wel dat je die twee wererlden juist moet splisten.
Ik denk zelf dat dammen op de manier hoe het nu gaat geen plaats meer kan hebben in de huidige tijd. wereldkampioen of niet het blijft een spel wat voor veel mensen niks anders is als ganzenborden. Clubs hebben een gemiddelde leeftijd van 50+. Daar komt ook nog bij dat het ook wel het saaiste is om naar te kijken het spannendste wat er in 4 uur gebeurt is als iemand de achterlijn haalt en een schijf op een andere schijf mag zetten! helaas gebeurt dit bij de echte top niet meer omdat er vroegtijdig remise is gegeven. Misschien moeten we de schuld van het ledenaantal niet geven aan wel of geen wereldkampioen maar wel dat de damsport niet is meegegaan met de tijd...

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by groenteboer » Thu Jun 23, 2011 12:19

thijs van den broek wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Ja Kosmos, dammen was in de tijd van Sijbrands en Wiermsa populairder dan nu. Maarrrrrrr, 2 tegenargumenten.
1. In de jaren 30 tot en met 70 damden er nog veel meer mensen.Ieder dorp had een club.
2. Vanaf 1980 dalen de ledenaantallen fors, ondanks de aanwezigheid van wereldkampioenen .
Er zou dus best eens een oorzakelijk verband kunnen zijn tussen de opkomst van professionalisme en de neergang van de damsport als massale liefhebberij.
De grote truc lijkt mij de formule waarin je allebei nastreeft en de paradox is misschien wel dat je die twee wererlden juist moet splisten.
Ik denk zelf dat dammen op de manier hoe het nu gaat geen plaats meer kan hebben in de huidige tijd. wereldkampioen of niet het blijft een spel wat voor veel mensen niks anders is als ganzenborden. Clubs hebben een gemiddelde leeftijd van 50+. Daar komt ook nog bij dat het ook wel het saaiste is om naar te kijken het spannendste wat er in 4 uur gebeurt is als iemand de achterlijn haalt en een schijf op een andere schijf mag zetten! helaas gebeurt dit bij de echte top niet meer omdat er vroegtijdig remise is gegeven. Misschien moeten we de schuld van het ledenaantal niet geven aan wel of geen wereldkampioen maar wel dat de damsport niet is meegegaan met de tijd...
Alleen om deze reden al denk ik dat het Killer ook niet zal helpen. De meeste mensen worden nu al doodziek van al die zuigeindspellen (net als ik) en ik ben het dan ook niet met Wieger Wesselink eens dat die zuigeindspellen wel opeens boeiend worden als er meer winsten komen. Vóór die zuigeindspellen moet er al iets gebeuren en dat kan alleen door het speeltempo op te voeren. Dan kunnen mensen niet meer uren rekenen over de beste zet en wordt er wellicht meer gespeculeerd op fouten (en worden er ook (positionele) fouten gemaakt) waardoor het spel veel spannender wordt.

Ik ben een groot voorstander om saaie standen maar meteen remise te verklaren, ben je tenminste af van die eindeloze zuigpotten. Ook al wint er iemand.. CARE, de pot was doodsaai en moedigt mensen niet aan om te komen kijken naar evenementen (wie wil er nou een 3-om-3 stand zien waar men nog 2-3 uur doorschuift..)

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by Wieger Wesselink » Thu Jun 23, 2011 13:17

groenteboer wrote: Alleen om deze reden al denk ik dat het Killer ook niet zal helpen. De meeste mensen worden nu al doodziek van al die zuigeindspellen (net als ik) en ik ben het dan ook niet met Wieger Wesselink eens dat die zuigeindspellen wel opeens boeiend worden als er meer winsten komen. Vóór die zuigeindspellen moet er al iets gebeuren en dat kan alleen door het speeltempo op te voeren. Dan kunnen mensen niet meer uren rekenen over de beste zet en wordt er wellicht meer gespeculeerd op fouten (en worden er ook (positionele) fouten gemaakt) waardoor het spel veel spannender wordt.

Ik ben een groot voorstander om saaie standen maar meteen remise te verklaren, ben je tenminste af van die eindeloze zuigpotten. Ook al wint er iemand.. CARE, de pot was doodsaai en moedigt mensen niet aan om te komen kijken naar evenementen (wie wil er nou een 3-om-3 stand zien waar men nog 2-3 uur doorschuift..)
Kort samengevat: EINDSPEL IS VIES en REKENEN OVER DE BESTE ZET IS SAAI :wink:

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by thijs van den broek » Thu Jun 23, 2011 13:20

groenteboer wrote:
thijs van den broek wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Ja Kosmos, dammen was in de tijd van Sijbrands en Wiermsa populairder dan nu. Maarrrrrrr, 2 tegenargumenten.
1. In de jaren 30 tot en met 70 damden er nog veel meer mensen.Ieder dorp had een club.
2. Vanaf 1980 dalen de ledenaantallen fors, ondanks de aanwezigheid van wereldkampioenen .
Er zou dus best eens een oorzakelijk verband kunnen zijn tussen de opkomst van professionalisme en de neergang van de damsport als massale liefhebberij.
De grote truc lijkt mij de formule waarin je allebei nastreeft en de paradox is misschien wel dat je die twee wererlden juist moet splisten.
Ik denk zelf dat dammen op de manier hoe het nu gaat geen plaats meer kan hebben in de huidige tijd. wereldkampioen of niet het blijft een spel wat voor veel mensen niks anders is als ganzenborden. Clubs hebben een gemiddelde leeftijd van 50+. Daar komt ook nog bij dat het ook wel het saaiste is om naar te kijken het spannendste wat er in 4 uur gebeurt is als iemand de achterlijn haalt en een schijf op een andere schijf mag zetten! helaas gebeurt dit bij de echte top niet meer omdat er vroegtijdig remise is gegeven. Misschien moeten we de schuld van het ledenaantal niet geven aan wel of geen wereldkampioen maar wel dat de damsport niet is meegegaan met de tijd...
Alleen om deze reden al denk ik dat het Killer ook niet zal helpen. De meeste mensen worden nu al doodziek van al die zuigeindspellen (net als ik) en ik ben het dan ook niet met Wieger Wesselink eens dat die zuigeindspellen wel opeens boeiend worden als er meer winsten komen. Vóór die zuigeindspellen moet er al iets gebeuren en dat kan alleen door het speeltempo op te voeren. Dan kunnen mensen niet meer uren rekenen over de beste zet en wordt er wellicht meer gespeculeerd op fouten (en worden er ook (positionele) fouten gemaakt) waardoor het spel veel spannender wordt.

Ik ben een groot voorstander om saaie standen maar meteen remise te verklaren, ben je tenminste af van die eindeloze zuigpotten. Ook al wint er iemand.. CARE, de pot was doodsaai en moedigt mensen niet aan om te komen kijken naar evenementen (wie wil er nou een 3-om-3 stand zien waar men nog 2-3 uur doorschuift..)
Helaas mis ik zelf het hele zuig idee, bij killer word het nu juist spannend! wie kan het beste rekenen! dan word er pas echt gedacht! het gaat niet meer om een plusje het gaat nu juist om 2-0 1-1 0-2 dit is een van de spannendse gedeelte van de partij (eigenlijk heel de partij is spannender, bij killer kan ligt voordeel al genoeg zijn en daardoor is meer spanning en denkvermogen vereist)

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by Fred van Amersfoort » Thu Jun 23, 2011 14:42

Nog steeds merk ik de neiging bij velen om te redeneren vanuit de techniek. Dat is zeker boeiend voor mensen die al actief dammen. En nog boeiender voor dammers die op een redelijk nivo acteren. Telkens wordt er een stukje overgeslagen waar het volgens mij om gaat: hoe geef je iemand die het spelletje thuis voor de lol speelt een extra zetje naar een club en hoe zorg je dat hij blijft? Hoe ga ik uitleggen dat de nieuwkomer volstrekt gelijkwaardig heeft gespeeld maar toch verloren heeft? Dan dat hele gedoe over media aandacht. Laten we eerst maar eens zorgen dat we op lokaal nivo als clubs iets te bieden hebben dat het vermelden waard is. En laten we landelijk nu eens bepaalde dingen niet melden. Ik lees en zie telkens soortgelijke berichten: Afrikanen te laat, Russen geen visum, ik ben saai, ik gaap, ik heb een tik met mijn tong, liever geen russen, remise, 5 toeschouwers, Wiersma vindt de voorwaarden onvoldoende, bruiloft verstoort kampioenschap, Sijbrands naar huis vanwege een timmerman, WK afgelast etc. Kortom, het weinige dat je te verkopen hebt, verkoop dat dan tenminste goed.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by groenteboer » Thu Jun 23, 2011 15:47

Wieger Wesselink wrote:
groenteboer wrote: Alleen om deze reden al denk ik dat het Killer ook niet zal helpen. De meeste mensen worden nu al doodziek van al die zuigeindspellen (net als ik) en ik ben het dan ook niet met Wieger Wesselink eens dat die zuigeindspellen wel opeens boeiend worden als er meer winsten komen. Vóór die zuigeindspellen moet er al iets gebeuren en dat kan alleen door het speeltempo op te voeren. Dan kunnen mensen niet meer uren rekenen over de beste zet en wordt er wellicht meer gespeculeerd op fouten (en worden er ook (positionele) fouten gemaakt) waardoor het spel veel spannender wordt.

Ik ben een groot voorstander om saaie standen maar meteen remise te verklaren, ben je tenminste af van die eindeloze zuigpotten. Ook al wint er iemand.. CARE, de pot was doodsaai en moedigt mensen niet aan om te komen kijken naar evenementen (wie wil er nou een 3-om-3 stand zien waar men nog 2-3 uur doorschuift..)
Kort samengevat: EINDSPEL IS VIES en REKENEN OVER DE BESTE ZET IS SAAI :wink:
Dat is misschien wel waar we naartoe moeten ja, naar dat standpunt. Deze twee dingen vergen veel te veel tijd, hetgeen voor niemand leuk is om te bekijken. Je kan ook in 10 minuten prima rekenen over de beste zet.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by groenteboer » Thu Jun 23, 2011 16:01

thijs van den broek wrote:
Helaas mis ik zelf het hele zuig idee, bij killer word het nu juist spannend! wie kan het beste rekenen! dan word er pas echt gedacht! het gaat niet meer om een plusje het gaat nu juist om 2-0 1-1 0-2 dit is een van de spannendse gedeelte van de partij (eigenlijk heel de partij is spannender, bij killer kan ligt voordeel al genoeg zijn en daardoor is meer spanning en denkvermogen vereist)
Dat is de vraag, Thijs.. Actieve dammers met een rating van minimaal 1200 vinden dat ellenlange gereken leuk. Omdat ze er goed in zijn. Maar stel je voor, jij bent de leermeester en er komt een meisje van 11 jaar naar je toe dat het dammen wel iets lijkt: wat laat je dan het eerst zien (op de haarlemmerzet etc. na)

1) een superingewikkelde stand, met allemaal fraaie slagprincipes
2) een uitgedunde 4-om-4 stand, waar dankzij 2 tempi voordeel winst in zit na 35 zetten?

Ik weet zeker dat de meeste personen vanaf pak en beet 1200 bij killer in de opening alles eraf ketsen om dan in een uitgebloede 8-om-8 stand nog te gaan rekenen. Niemand durft nog risico's te nemen, want dan krijg je een bikkelharde nul. Dit soort fragmenten laat je toch dat meisje van 11 niet zien :(

Zelfs een systeem dat binnenkort bij die World Cup ofzo gehanteerd wordt biedt m.i. nog meer perspectief alleen zou ik ook gaan spelen met max. 45 min. per persoon per partij.

Post Reply