Techniek plusremises

Post Reply
Piet Bouma

Re: Toevallig plusje

Post by Piet Bouma » Thu Jun 16, 2011 21:47

Piet Bouma wrote: Morgen de mysterieuze plus tegen Valneris.
Sorry jongens, jullie zitten er wrs. met smart op te wachten :D
Het wordt later.
Heb nu een spontaan eindexamenfeestje van mijn oudste dochter thuis. (plus nog een aantal andere pubers).

P.S. Tjalling. De Oldehove is inmiddels tot onder de spoorlijn afgezakt...... :shock:
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Re: Techniek plusremises

Post by Fred van Amersfoort » Fri Jun 17, 2011 11:03

Tjalling, het is een originele oplossing om jou een beetje van de drank af te houden, ik ga akkoord met de deal. Ik heb jouw gegevens wel ergens dus ik zal deze megaorder zsm bij jou plaatsen. Heb je ook een versie met varkentjes op de voorzijde?

Piet Bouma

Toevallige plus.

Post by Piet Bouma » Fri Jun 17, 2011 19:50

De plus tussen Alexei Chihzov en Guntis Valneris.

Wie de stand voor de laatste ronde van het WK bekijkt, ziet dat Chizhov en Valneris op dat moment flink in de plusjes zaten. En met een verdere oogopslag kun je concluderen dat het scoren van een nieuw plusje niet noodzakelijk was c.q. overbodig.
Bij eventueel gelijk eindigen in punten en overwinningen met hun concurrenten waren ze allebei altijd (zelfs met een minnetje) in het voordeel. Voor Valneris zou een ereplaats met een overwinning misschien nog bereikbaar zijn, Chizhov zou met een winst blijven figureren in de middenmoot.

In de partij neemt Valneris ook enig risico en lijkt initiatief te hebben. Maar in de diagramstand na 36…3-9 heeft Chizhov eigenlijk al de regie overgenomen.

Image

37.26-21! 11-17 38.21x12 18x7 39.27x18 23x12 (39…13x22? lijkt uit na 40.39-34 29x40 41.35x44) 40.42-37!

Een stil tussenzetje. Wie durft 40…12-17 aan?

40….7-11?! 41.31-27 14-19 42.25-20 24x15 43.33x24 19x30 44.35x24 11-17?

Apart. 44…9-14 moet toch beter zijn….

45.36-31!

Image

Nu gaat wit een schijf winnen. Maar een schijfje geven mag gewoon in ons spel, vooral als het al een 7-om-7 is. Of moet ik zeggen: zelfs al in een zeven-om-zeven!

45…9-14 64.31-26 16-21 47.27x16 14-19 48.16-11 19x03 49.11x22 12-17 50.22x11 6x17.

De tijdcontrole is gehaald en wit staat een schijf voor. De cleane remise moet te berekenen zijn. Pieter v.d. Vorm heeft hem al aangegeven in een eerdere posting. Of zit er na 53...13-18 nog een plus in?

Maar Valneris incasseert toch nog een minnetje. Wat waren zijn beweegredenen? De snelste weg naar remise en dan een drankje aan de bar? Of had hij gedacht dat Chizhov een gewone remise ook wel genoeg vond en een zevende plus teveel zou vinden? Of wilde hij de zin en onzin van de plusremise (op de wijze zoals in dit toernooi gehanteerd) hiermee aan de kaak stellen?!
Partijverloop:

51.38-33 15-20 52.32-28 30-35 53.39-34 20-25(?) 54.37-32 25-30 55.34x25 35-40.

Plus. Ik zet deze op toeval. Het lijkt erop dat Valneris hier bewust een min gepakt heeft. Mysterieus.
We zijn er bijna. Nog twee plusjes met wat meer techniek en we kunnen de balans opmaken.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

pietervdvorm

Re: Toevallige plus.

Post by pietervdvorm » Sat Jun 18, 2011 00:52

Piet Bouma wrote:De plus tussen Alexei Chihzov en Guntis Valneris.

Wie de stand voor de laatste ronde van het WK bekijkt, ziet dat Chizhov en Valneris op dat moment flink in de plusjes zaten. En met een verdere oogopslag kun je concluderen dat het scoren van een nieuw plusje niet noodzakelijk was c.q. overbodig.
Bij eventueel gelijk eindigen in punten en overwinningen met hun concurrenten waren ze allebei altijd (zelfs met een minnetje) in het voordeel. Voor Valneris zou een ereplaats met een overwinning misschien nog bereikbaar zijn, Chizhov zou met een winst blijven figureren in de middenmoot.
[...]
Maar Valneris incasseert toch nog een minnetje. Wat waren zijn beweegredenen? De snelste weg naar remise en dan een drankje aan de bar? Of had hij gedacht dat Chizhov een gewone remise ook wel genoeg vond en een zevende plus teveel zou vinden? Of wilde hij de zin en onzin van de plusremise (op de wijze zoals in dit toernooi gehanteerd) hiermee aan de kaak stellen?!
Het lijkt me dat de spelers economisch denken, en dat lijkt me alleen maar gezond. Wanneer het erom gaat om een minnetje te ontlopen, wordt er een afweging gemaakt, waarbij o.a. een rol speelt:
1) hoe belangrijk is een minnetje voor me? en
2) loop ik risico als ik dat minnetje wil ontlopen?
In dit geval is het minnetje voor Valneris volkomen onbelangrijk, even onbelangrijk als een plusje voor Chizhov. Met 53... 13-18 moet je gaan rekenen in standen waarbij wit vier stukken heeft, en zoiets brengt nu eenmaal een zeker risico (en onbetaalde overuren!) met zich mee - voor je het weet overzie je een finesse en moet je nog vechten voor je punt. Het zou veel mysterieuzer zijn geweest als Valneris serieus had geprobeerd hier een normale remise uit te slepen. Dat laatste had hij kunnen doen, maar waarom zou hij? (Het bezwaar dat ik eerder aangaf en betitelde als 'gebrek aan symmetrie': soms is een plusje of minnetje voor een speler wel belangrijk, een andere keer helemaal niet, en hoewel je het niet groter moet maken dan het is (het gaat per slot slechts om een plusje): het is toch in strijd met het principe om te streven naar een faire competitie.)

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jun 18, 2011 11:23

Als de puberkids van Bouma dit weekend een beetje rustig zijn kan senior op maandag klaar zijn met zijn proefschrift. Nog 2x presenteert hij zijn ? en ! en diepere psychologische vragen achter een zet. Ik kan bijna niet wachten. Komisch duo dat mij doet denken aan de tijden van Balkenende met zijn spinvriend Jack. Daarna komt natuurlijk wekenlang het propaganda verhaal dat we echt aan de plusjes moeten, dat wij onze verantwoordelijkheid moeten nemen en dat daar een VOC mentaliteit bijhoort. Spelen voor een moedige plus, of om duistere redenen een bewuste min. En dat als wij dat allemaal niet willen accepteren dan zijn wij negatief, dan begrijpen wij de zelfbenoemde messias niet, dan zal de damsport sterven. Voor een proefschrift staat er wel net iets te vaak een bewust gestuurde aanname in, zoekt Bouma eerst de speld en lijkt helemaal niet te weten waar de hooiberg is. De wat fletse schoolboekretoriek van zijn werk hoeft verder een lintje en hulde niet te blokkeren. Morgen vaderdag, ik hoop dat de puberkids van Bouma op een rommelmarkt nu al vast een mooi lintje aantreffen. Ridder in de Orde van Bla Bla.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jun 18, 2011 15:16

Fred van Amersfoort wrote:Als de puberkids van Bouma dit weekend een beetje rustig zijn kan senior op maandag klaar zijn met zijn proefschrift. Nog 2x presenteert hij zijn ? en ! en diepere psychologische vragen achter een zet. Ik kan bijna niet wachten. Komisch duo dat mij doet denken aan de tijden van Balkenende met zijn spinvriend Jack. Daarna komt natuurlijk wekenlang het propaganda verhaal dat we echt aan de plusjes moeten, dat wij onze verantwoordelijkheid moeten nemen en dat daar een VOC mentaliteit bijhoort. Spelen voor een moedige plus, of om duistere redenen een bewuste min. En dat als wij dat allemaal niet willen accepteren dan zijn wij negatief, dan begrijpen wij de zelfbenoemde messias niet, dan zal de damsport sterven. Voor een proefschrift staat er wel net iets te vaak een bewust gestuurde aanname in, zoekt Bouma eerst de speld en lijkt helemaal niet te weten waar de hooiberg is. De wat fletse schoolboekretoriek van zijn werk hoeft verder een lintje en hulde niet te blokkeren. Morgen vaderdag, ik hoop dat de puberkids van Bouma op een rommelmarkt nu al vast een mooi lintje aantreffen. Ridder in de Orde van Bla Bla.
Het is opvallend hoe de fret op dit forum off-topic – totaal niet inhoudelijk – steeds fraaiere teksten weet neer te plempen.
En wordt ie een keer inhoudelijk met de prachtige zet 49.48-42 in Buzinskij – Chizhov dan wordt ie door niemand meer serieus genomen. Jammer voor hem, want de zet is mooi, al is het na 49…30-35 50.16-11 35x33 51.11x22 19-24 nog steeds een plus.

We zien onze fret dwalen in de damwereld. Pochte hij eind vorig jaar nog over zijn zaterdagse afscheid, nu is ie op zijn schreden teruggekeerd.
Op de transferslijst gaat ie van Witte van Moort naar DVSB na al eerder bij Deventer (en Apeldoorn?) zijn kunsten vertoond te hebben.
Ook dwalend is ie op dit forum. De ene keer zijn bobo’s of organisatoren het doelwit met ongenuanceerde wilde aantijgingen. De andere keer worden spelers op de hak genomen. Deze keer blijft het spel (al is het hetzelfde spelletje, wat niks meer waard was en daarom lekker die vrije zaterdag!) buiten schot. En zelfs een vrijwilliger zoals Geb Kos, die ontzettend veel tijd besteed aan ICT en websites (niet alleen die van het WK) maar ook PODB en DDC Deventer bijvoorbeeld, wordt de maat genomen, als die in zijn ogen niet voldoende partijen produceert en een lokaal toernooi (wat door een clubgenoot waargenomen werd) niet voldoende ondersteunt.
Nee, onze fret is de weg kwijt, net zo dwalend als zijn politieke broeders, die ook de richting kwijt zijn.
Je mag je zelfs afvragen dat het wild om zich heen slaan van onze fret, uiteindelijk niet zal leiden tot het doorvreten van iemand zijn keel. Dan zal vanuit de Gelderse burelen ongetwijfeld een signaal naar de KNDB gaan om de fret zijn verdere damactiviteiten te ontnemen. O gut, hier zit ik verkeerd, onze fret heeft al afscheid genomen van de Gelderse kardinalen.

Nee, bij DVSB zit ie op een goede plek. Deze club heeft geen enkel bezwaar tegen remises in het vierde speeluur en Fred zal deze tekortkoming haarfijn bij zijn clubgenoten aan de orde stellen. Totdat men hem uitkotst hetgeen bij zijn vorige clubs ongetwijfeld is gebeurd. En uiteindelijk zal hij veroordeeld worden om wekelijks een tekst in dit forum in flame te schrijven om nog enige connectie met de damwereld te houden.

Het zal duidelijk zijn dat na deze posting de bespreking van de twee resterende plusjes even op zich zal moeten wachten. Off-topic zal er eerst iets uitgevochten moeten worden.
Mogelijk dat iemand anders de honneurs waar wil nemen?

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Jun 18, 2011 15:35

Fred van Amersfoort wrote:Tjalling, het is een originele oplossing om jou een beetje van de drank af te houden, ik ga akkoord met de deal. Ik heb jouw gegevens wel ergens dus ik zal deze megaorder zsm bij jou plaatsen. Heb je ook een versie met varkentjes op de voorzijde?
Tsja, een stel verkantjes op de voorkant zou leuk zijn, maar ook weer teveel eer voor jou, gezien je escapades tegen Piet Bouma. Zelf ben ik volgens de Chinese astrologie een varken (een staalvarken om precies te zijn) en zoals ik van mijn Chinese damvriend Tian Chengcheng geleerd heb, beschikt het varken over veel nobele eigenschappen.
Die arme Piet doet vreselijk zijn best er nog wat van te maken. Achter de schermen actief, ook op het WK weer en de maker van het inmiddels niet meer weg te denken Toernooibase. Niet slim om zulke kanjers te demotiveren, clubhopper fret. Je kunt het natuurlijk oneens zijn met de visie van Piet, maar in deze draad doet hij toch echt niets anders dan de techniek van de plusjes bespreken. En jij zit daar wat onbeschoft tussendoor te schelden. Je zit fout, makker, maar alles kan vergeven worden. Dus de komende wedstrijd tegen Huizum verwacht ik dat je Piet eens tracteert op een goede fles (wijn of priklimonade, wat je wilt) en dan gebroederlijk een potje dammen mét plusjestelling.
Heaven is no location, but a state of mind

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jun 18, 2011 17:24

Nou Kosmos, ik geloof niet dat ik zou fout zit. Het heeft alles met visie te maken en daar kun je inderdaad over verschillen. Verder kan ik aan het weerwoord van Piet weinig touwen vastknopen. Ten eerste weet ik niet welke politieke vrienden hij het over heeft, die heb ik namelijk niet. Ten tweede is het wat mager om te stellen dat ik mijn oud clubgenoot Kos aanval. Ik ste juist dat hij fantastisch werk gedaan heeft op dat WK. Het gaat er natuurlijk om wat ik in een eerde post al inhoudelijk aangaf. Namelijk dat het mooi en goed is om die ict op een WK perfect te hebben maar dat het ook belangrijk blijft omdat aan de basis zo te houden. Deventer heeft een fantastische site dankzij Geb. Maar je kunt ook zien dat door welke reden dan ook die site minder actueel is tegenwoordig. En niet alleen rond dat toernooitje. Mijn betoog is telkens dat het aan de basis moet gebeuren, de onderlinge en evenementen. Dus mooi dat Geb zich voor veel zaken zeer inspant, jammer dat hij zelf weinig aan spelen toekomt, het zelf spelen blijft in mijn visie namelijk de basis. En dat er zonder basis geen top is. En dat de top er dus uiteindelijk zelf belang bij heeft in actie te komen. Dat ik spelers op de hak neem is zeker waar. Dat zou minder kunnen, je kunt ook zeggen, eindelijk iemand die er iets van durft te zeggen. Als Sijbrands-Clerc 3x remise wordt na 6 zetten dan is dat schadelijk lijkt me. Dan de vraag of Piet alleen maar bezig is met de techniek van de plusjes. Dat lijkt zo maar het draagt natuurlijk al met zich mee dat hij er ook een verwachting bij heeft. Namelijk dat het zou kunnen helpen. En ja, mogelijk helpt het zelfs, dat zou zo maar kunnen. Dan nog vraag ik mij af of je het moet doen. Ik denk namelijk dat niet het spel de absolute oorzaak van de remisedood is maar voor een aanzienlijk deel de mens zelf. Alweer een inhoudelijke opmerking lijkt me. Er zijn tientallen voorbeelden te geven waar er niet eens geprobeerd is te winnen. Niet kunnen winnen is niet erg, het stelselmatig niet willen proberen wel. In mijn visie moet je dat niet "belonen" door plusjes in te voeren terwijl daar veel mensen op tegen zijn. Dan de bizarre opmerking dat ik het spel zelf niet leuk zou vinden en daarom stopte. Onzin, ik vind het vreselijk jammer dat het dammen zo dramatisch in elkaar gedonderd is. Ik heb al eens eerder aangegeven dat ik respect en waardering heb voor het projekt van Piet met dambase ook al heeft hij daar nooit op gereageerd. Waar ik moeite mee heb is dat hij enerzijds schrijft over "back to basics" maar anderzijds zeer eenzijdig kijkt naar het spel als oorzaak ipv wij dammers zelf. Het is een visie die bijna wordt opgedrongen, bijna geen andere kant meer op mag gaan. Ik vind het prima dat Piet nu eens even lekker uit zijn dak gaat, dat kan ik wel hebben. Dat heb ik liever dan die houding van de onafhankelijke adviseur die wel even de juiste weg wijst. Dat is wat mij nogal stoorde. Dan speciaal voor Piet, ik heb bij enkele clubs gespeeld en altijd met pIelezier. Bij DVSB heb ik er vooraf nog even speciaal op gewezen wie men in huis haalt gezien mijn forumreputatie. Maar misschien is het inderdaad beter om er alsnog van af te zien. Ik heb toegezegd om een jaartje mee te doen omdat men anders te weinig mensen had voor twee teams. En omdat dammen op zich erg leuk is. Ik kan het alleen moeilijk verkroppen dat er nergens eens iemand opstaat die zegt: toppers en prutsers, de oorzaak van het verval zit niet in plusjes maar zit oneindig veel dieper. Dat die discussie taboe is en tegen het zere been van sommigen, dat is dan jammer. Bijvoorbeeld in al die woonplaatsen in Nederland waar iedereen te beroerd is om 18 potjes in een onderlinge kompetitie vol te maken.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Jun 18, 2011 19:11

Fred van Amersfoort wrote:Nou Kosmos, ik geloof niet dat ik zou fout zit. Het heeft alles met visie te maken en daar kun je inderdaad over verschillen. Verder kan ik aan het weerwoord van Piet weinig touwen vastknopen. Ten eerste weet ik niet welke politieke vrienden hij het over heeft, die heb ik namelijk niet. Ten tweede is het wat mager om te stellen dat ik mijn oud clubgenoot Kos aanval. Ik ste juist dat hij fantastisch werk gedaan heeft op dat WK. Het gaat er natuurlijk om wat ik in een eerde post al inhoudelijk aangaf. Namelijk dat het mooi en goed is om die ict op een WK perfect te hebben maar dat het ook belangrijk blijft omdat aan de basis zo te houden. Deventer heeft een fantastische site dankzij Geb. Maar je kunt ook zien dat door welke reden dan ook die site minder actueel is tegenwoordig. En niet alleen rond dat toernooitje. Mijn betoog is telkens dat het aan de basis moet gebeuren, de onderlinge en evenementen. Dus mooi dat Geb zich voor veel zaken zeer inspant, jammer dat hij zelf weinig aan spelen toekomt, het zelf spelen blijft in mijn visie namelijk de basis. En dat er zonder basis geen top is. En dat de top er dus uiteindelijk zelf belang bij heeft in actie te komen. Dat ik spelers op de hak neem is zeker waar. Dat zou minder kunnen, je kunt ook zeggen, eindelijk iemand die er iets van durft te zeggen. Als Sijbrands-Clerc 3x remise wordt na 6 zetten dan is dat schadelijk lijkt me. Dan de vraag of Piet alleen maar bezig is met de techniek van de plusjes. Dat lijkt zo maar het draagt natuurlijk al met zich mee dat hij er ook een verwachting bij heeft. Namelijk dat het zou kunnen helpen. En ja, mogelijk helpt het zelfs, dat zou zo maar kunnen. Dan nog vraag ik mij af of je het moet doen. Ik denk namelijk dat niet het spel de absolute oorzaak van de remisedood is maar voor een aanzienlijk deel de mens zelf. Alweer een inhoudelijke opmerking lijkt me. Er zijn tientallen voorbeelden te geven waar er niet eens geprobeerd is te winnen. Niet kunnen winnen is niet erg, het stelselmatig niet willen proberen wel. In mijn visie moet je dat niet "belonen" door plusjes in te voeren terwijl daar veel mensen op tegen zijn. Dan de bizarre opmerking dat ik het spel zelf niet leuk zou vinden en daarom stopte. Onzin, ik vind het vreselijk jammer dat het dammen zo dramatisch in elkaar gedonderd is. Ik heb al eens eerder aangegeven dat ik respect en waardering heb voor het projekt van Piet met dambase ook al heeft hij daar nooit op gereageerd. Waar ik moeite mee heb is dat hij enerzijds schrijft over "back to basics" maar anderzijds zeer eenzijdig kijkt naar het spel als oorzaak ipv wij dammers zelf. Het is een visie die bijna wordt opgedrongen, bijna geen andere kant meer op mag gaan. Ik vind het prima dat Piet nu eens even lekker uit zijn dak gaat, dat kan ik wel hebben. Dat heb ik liever dan die houding van de onafhankelijke adviseur die wel even de juiste weg wijst. Dat is wat mij nogal stoorde. Dan speciaal voor Piet, ik heb bij enkele clubs gespeeld en altijd met pIelezier. Bij DVSB heb ik er vooraf nog even speciaal op gewezen wie men in huis haalt gezien mijn forumreputatie. Maar misschien is het inderdaad beter om er alsnog van af te zien. Ik heb toegezegd om een jaartje mee te doen omdat men anders te weinig mensen had voor twee teams. En omdat dammen op zich erg leuk is. Ik kan het alleen moeilijk verkroppen dat er nergens eens iemand opstaat die zegt: toppers en prutsers, de oorzaak van het verval zit niet in plusjes maar zit oneindig veel dieper. Dat die discussie taboe is en tegen het zere been van sommigen, dat is dan jammer. Bijvoorbeeld in al die woonplaatsen in Nederland waar iedereen te beroerd is om 18 potjes in een onderlinge kompetitie vol te maken.
Als je inhoudelijke argumenten hebt is dat gehak op de persoon Piet niet nodig lijkt me.
Het spel zelf is de oorzaak van die tsunami aan remises. Geloof nou maar wat experts als Prosman, Thijssen en - niet te vergeten - Goedemoed zeggen over de aard van het spel.
Ik ben met je eens dat spelers als Domchev, Wirny en anderen veel te voorzichtig spelen, maar inmiddels is het een feit dat zelfs als beide spelers wilen spelen het toch meestal remise wordt. Daardoor worden grootmeesters mismoedig en proberen het niet eens meer.
Oud-dammen levert teveel remises op, plusjes vindt niemand leuk, killer is een brug tever voor de meesten, wat houden we nog over?
Je hebt wel gelijk dat het gebrek aan enthousiast kader nog een groter probleem is dan de remisemisere.
Ik heb wel een idee. Hier vlakbij is een bejaardentehuis. Ik zal aanbieden daar eens een paar damavondjes te beleggen. Het oud-dammen is erg geschikt voor zulk tijdverdrijf. Zo af en toe een prachtige coup Philippe laten zien en verder lekker schuiven tegen elkaar. Kom eens langs, dan lepelen we samen een advocaatje weg.
Er is hier ook een basisschool vlakbij. Ik vind die kinderen wat te jong om ze al op te zadelen met het oud-dammen.
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jun 18, 2011 19:17

Fred van Amersfoort wrote:Nou Kosmos, ik geloof niet dat ik zou fout zit. Het heeft alles met visie te maken en daar kun je inderdaad over verschillen. Verder kan ik aan het weerwoord van Piet weinig touwen vastknopen. Ten eerste weet ik niet welke politieke vrienden hij het over heeft, die heb ik namelijk niet. Ten tweede is het wat mager om te stellen dat ik mijn oud clubgenoot Kos aanval. Ik ste juist dat hij fantastisch werk gedaan heeft op dat WK. Het gaat er natuurlijk om wat ik in een eerde post al inhoudelijk aangaf. Namelijk dat het mooi en goed is om die ict op een WK perfect te hebben maar dat het ook belangrijk blijft omdat aan de basis zo te houden. Deventer heeft een fantastische site dankzij Geb. Maar je kunt ook zien dat door welke reden dan ook die site minder actueel is tegenwoordig. En niet alleen rond dat toernooitje. Mijn betoog is telkens dat het aan de basis moet gebeuren, de onderlinge en evenementen. Dus mooi dat Geb zich voor veel zaken zeer inspant, jammer dat hij zelf weinig aan spelen toekomt, het zelf spelen blijft in mijn visie namelijk de basis. En dat er zonder basis geen top is. En dat de top er dus uiteindelijk zelf belang bij heeft in actie te komen. Dat ik spelers op de hak neem is zeker waar. Dat zou minder kunnen, je kunt ook zeggen, eindelijk iemand die er iets van durft te zeggen. Als Sijbrands-Clerc 3x remise wordt na 6 zetten dan is dat schadelijk lijkt me. Dan de vraag of Piet alleen maar bezig is met de techniek van de plusjes. Dat lijkt zo maar het draagt natuurlijk al met zich mee dat hij er ook een verwachting bij heeft. Namelijk dat het zou kunnen helpen. En ja, mogelijk helpt het zelfs, dat zou zo maar kunnen. Dan nog vraag ik mij af of je het moet doen. Ik denk namelijk dat niet het spel de absolute oorzaak van de remisedood is maar voor een aanzienlijk deel de mens zelf. Alweer een inhoudelijke opmerking lijkt me. Er zijn tientallen voorbeelden te geven waar er niet eens geprobeerd is te winnen. Niet kunnen winnen is niet erg, het stelselmatig niet willen proberen wel. In mijn visie moet je dat niet "belonen" door plusjes in te voeren terwijl daar veel mensen op tegen zijn. Dan de bizarre opmerking dat ik het spel zelf niet leuk zou vinden en daarom stopte. Onzin, ik vind het vreselijk jammer dat het dammen zo dramatisch in elkaar gedonderd is. Ik heb al eens eerder aangegeven dat ik respect en waardering heb voor het projekt van Piet met dambase ook al heeft hij daar nooit op gereageerd. Waar ik moeite mee heb is dat hij enerzijds schrijft over "back to basics" maar anderzijds zeer eenzijdig kijkt naar het spel als oorzaak ipv wij dammers zelf. Het is een visie die bijna wordt opgedrongen, bijna geen andere kant meer op mag gaan. Ik vind het prima dat Piet nu eens even lekker uit zijn dak gaat, dat kan ik wel hebben. Dat heb ik liever dan die houding van de onafhankelijke adviseur die wel even de juiste weg wijst. Dat is wat mij nogal stoorde. Dan speciaal voor Piet, ik heb bij enkele clubs gespeeld en altijd met pIelezier. Bij DVSB heb ik er vooraf nog even speciaal op gewezen wie men in huis haalt gezien mijn forumreputatie. Maar misschien is het inderdaad beter om er alsnog van af te zien. Ik heb toegezegd om een jaartje mee te doen omdat men anders te weinig mensen had voor twee teams. En omdat dammen op zich erg leuk is. Ik kan het alleen moeilijk verkroppen dat er nergens eens iemand opstaat die zegt: toppers en prutsers, de oorzaak van het verval zit niet in plusjes maar zit oneindig veel dieper. Dat die discussie taboe is en tegen het zere been van sommigen, dat is dan jammer. Bijvoorbeeld in al die woonplaatsen in Nederland waar iedereen te beroerd is om 18 potjes in een onderlinge kompetitie vol te maken.
Dat je er totaal geen touwen aan vast kan knopen verbaast me toch wel. Ik had hetzelfde met de connectie Balkenende en zijn spin-doctor.

Verder heb ik tot dusver zoveel mogelijk getracht om me tot de techniek van de plusremise te beperken. Er zijn anderen die het dus breder willen trekken, zoals bijv. het wijzen op langdurige oninteressante plusjes. Daar gaat het hier niet over. Al heb ik daar ook best een mening over.

En dat een probleem van de remises op topniveau ook te wijten is aan weinig strijdlust van spelers heb ik ergens anders wel voldoende geventileerd. Ook betreffende partijen in dit WK. Maar als je het graag breder wilt trekken: Speel de remises van de WK-tweekampen Dibman – Gantwarg 1987 en Georgiev – Schwarzman 2009 eens na. Spelers vol van strijdlust, die in een normale partij geen verschil kunnen maken. Bedroevend. Ach, daar stappen sommige mensen overheen. Tja, dan spelen we toch gewoon geen matches meer. Toch de ultieme tweestrijd!
Totdat we in de volgende WK-finale 2013 met 10 spelers (want dan is de planning dat er net als in 2005 eerst voorronden gespeeld worden met zo’n 40/48 deelnemers) moeten constateren dat 95% van de partijen in remise eindigen.

Maar ja dan ga ik in die zelfde valkuil die anderen, die zich niet inhoudelijk kunnen beperken tot de techniek van de plusremises.
Dat ik een visie heb is wel duidelijk. En die probeer ik met argumenten te ondersteunen. Maar tot dusver vrijwel niet in deze draad.
Dus Fred als je zonodige de algehele damproblematiek en de teruggaande populariteit van het damspel en het back to basis principe en jouw mening daarin verder uit wil dragen, ga op een andere draad verder.

Maar ga dan hier inhoudelijk in op bijv. de ? en !. Want durf jij bijvoorbeeld wel 40…12-17 te spelen op de 40e zet van zwart in de partij Chizhov – Valneris? En waarom speelt Valneris niet 44…9-14? Ik probeer daarbij wat cruciale momenten aan te geven, zonder diepgaand daar allerlei varianten neer te zetten. Ook omdat ik lang niet zoveel verstand heb van dammen dan bijv. Kosmos. Maar als dit vraagtekens oplevert, ga daar dan op in!

Merk ook op dat ik in back to basics ook het totaal niet over de remiseproblematiek aan de top heb gehad. Want de teloorgang van de damsport ligt maar voor een heel klein deel aan die remises aan de top.
En natuurlijk ligt een probleem dat in een spel ontstaat aan de mens zelf. Want die heeft het spel bedacht. En mensen kunnen een spel ook veranderen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jun 18, 2011 19:40

Ok Piet, ik wil best een andere draad openen zodat deze weer technisch wordt. De andere vragen ga ik later vanavond wel even op in. Ik begrijp niet dat Valneris niet gewoon 9-14 speelde want het biedt volgens mij een geforceerde remisecombi paar zetten later. Ik heb de stand even niet voor ogen maar na oplopen en sluiten 4 om 4 ruil geloof ik. Ik zou 12-17 misschien wel durven spelen maar het zou niet in mij zijn opgekomen, ik mis ook de extra waarde van die zet.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Jun 18, 2011 19:44

Hoi Piet, je verdient de hoeveelheid stront die Fred over je uitkiepert niet, maar een kwinkslag over je toon over de fouten van Valneris c.s. mag wel. Zo heb je mij in De Doordenker ook wel eens op de hak genomen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jun 18, 2011 20:01

Bert Zwart wrote:Hoi Piet, je verdient de hoeveelheid stront die Fred over je uitkiepert niet, maar een kwinkslag over je toon over de fouten van Valneris c.s. mag wel. Zo heb je mij in De Doordenker ook wel eens op de hak genomen.
De Doordenker, dat is bijna een kwart eeuw geleden?! :D
Die kwinkslagen zijn toen dus ook hard aangekomen.... :shock:
Welk nummer Bert?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Jun 18, 2011 20:04

Piet Bouma wrote:
Bert Zwart wrote:Hoi Piet, je verdient de hoeveelheid stront die Fred over je uitkiepert niet, maar een kwinkslag over je toon over de fouten van Valneris c.s. mag wel. Zo heb je mij in De Doordenker ook wel eens op de hak genomen.
De Doordenker, dat is bijna een kwart eeuw geleden?! :D
Die kwinkslagen zijn toen dus ook hard aangekomen.... :shock:
Welk nummer Bert?
toen wel, maar ik had het nodig! waar het om gaat is dat je om Fred alleen moet glimlachen, meer niet. Ik vind je technische geneuzel in deze draad niet om door te komen, maar bewonder je tomeloze inzet. Die plusjes zijn het vermoedelijk niet maar dit soort werk is nuttig om tot een conclusie te komen die weloverwogen is.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sat Jun 18, 2011 23:25

Fred van Amersfoort wrote:Als de puberkids van Bouma dit weekend een beetje rustig zijn kan senior op maandag klaar zijn met zijn proefschrift. Nog 2x presenteert hij zijn ? en ! en diepere psychologische vragen achter een zet. Ik kan bijna niet wachten. Komisch duo dat mij doet denken aan de tijden van Balkenende met zijn spinvriend Jack. Daarna komt natuurlijk wekenlang het propaganda verhaal dat we echt aan de plusjes moeten, dat wij onze verantwoordelijkheid moeten nemen en dat daar een VOC mentaliteit bijhoort. Spelen voor een moedige plus, of om duistere redenen een bewuste min. En dat als wij dat allemaal niet willen accepteren dan zijn wij negatief, dan begrijpen wij de zelfbenoemde messias niet, dan zal de damsport sterven. Voor een proefschrift staat er wel net iets te vaak een bewust gestuurde aanname in, zoekt Bouma eerst de speld en lijkt helemaal niet te weten waar de hooiberg is. De wat fletse schoolboekretoriek van zijn werk hoeft verder een lintje en hulde niet te blokkeren. Morgen vaderdag, ik hoop dat de puberkids van Bouma op een rommelmarkt nu al vast een mooi lintje aantreffen. Ridder in de Orde van Bla Bla.
Net als jij Fred ben ik benieuwd naar Piet's conclusies.
Wel een beetje vreemd dat een dambond die plusjes invoert, toch iets nieuws, tot althans voor zo zover ik weet, geen enkele serieuze evaluatie heeft besloten. Dat voelt, om in jouw stijl te spreken, als besturen in de orde van bla bla. En op grond van een uiteindelijk ongetwijfeld volgende "selectieve" enquete worden vervolgens geheel in stijl de plusjes weer afgeschaft.
Van die meer dan 90% remises komen we nooit af, Killer-dammer maakt dammers nog veel angstiger, sneldam-tiebreaks heeft ook niet genoeg steun, en andere plannen zijn helemaal onbespreekbaar. OK, wie weet, misschien dat dankzij het voorstel van Henk Stoop, in lijn met jouw betoog, het percentage nog daalt naar 89%.
Maar goed iedereen heeft er vrede mee. Ten slotte kan er ook maar 1 sport zijn met het hoogste vredelievende eindresultaat, ook dat is in elk geval een prestatie.
Maar toch blijft mijn punt, stel dat we overwegen een gewenst winstpercentage onder toppers zouden vaststellen. Willen we dat, en zo ja, hoe hoog zou dat moeten zijn, en zijn we bereid om, b.v. voor toppers, ons spel te veranderen. Is ons huidige spel met onze regels belangrijker dan het feit dat op topniveau winst bijna onmogelijk blijkt te zijn?
Beter wellicht om met die vraag te beginnen, voordat we al oplossingen proberen te vinden.
En om me nogmaals bij het onderwerp te houden, ik vind dat de techniek van plusremises in elk geval een goede beooordeling verdient.

Post Reply